Skitest Sölden & Stubaier Gletscher

@Menn0 en ik zijn op vrijdagavond (2 november) richting Oostenrijk gereden. We hebben in Kempten overnacht. Na een vroege doorstart en een klein oliedruk-probleem, dat door de ADAC en de plaatselijke garage vakkundig werd opgelost, stonden we – weliswaar later dan gepland – om 13.00 uur onderaan de Tiefenbach Gletscher in Sölden.

Sölden, zaterdag 3 t/m dinsdag 6 november
In Sölden was het relatief rustig. Alle mainstream-merken voor ski’s en snowboards waren vertegenwoordigd. Ook een flink aantal helm- en goggle-merken was aanwezig. Wij hebben daar overigens niets mee gedaan. De pistes waren eigenlijk prima, op de rode 36 na. Die was zo dun besneeuwd dat iedereen het had gesnapt als die niet open was geweest. De overige pistes (de blauwe op de Tiefenbach en Rettenbach Gletschers en de zwarte worldcupafdaling) waren prima. Hard in de morgen (maar geen ijsplaten of iets dergelijks) en zacht in de middag. Omdat het zo rustig was – op maandag en dinsdag vooral – eigenlijk geen noemenswaardige buckels.
Menno (zo heet ie in het echt) en ik hebben veel en vrij efficiënt kunnen testen. We hebben dezelfde BSL en DIN-setting, dus door wisselen kan zonder terug te moeten naar het testcentrum. Bijkomend voordeel is dat ik voor mijn reviews ook nog input krijg van iemand die een andere skistijl en andere voorkeuren heeft.

Stubai, donderdag 8 t/m zondag 11 november
Op woensdag zijn we uitgecheckt en naar de Stubaier Gletscher gereden. We hebben nog wel overwogen om onze ‘tussendag’ (de woensdag tussen de twee test-events in) op de Pitztaler Gletscher te gaan skiën. Maar met de recente perikelen en de sluiting van de interessante pistes daar – en het feit dat het niet echt handig op de route van Sölden naar Stubai ligt – hebben we besloten maar gewoon op de Stubaier Gletscher de pistes te gaan testen (ook belangrijk!).
Daar zijn de condities minder dan in Sölden. Harde pistes, veel buckels (tussendoor wordt niet geprepareerd, sneeuwkanonnen zijn niet aan geweest tijdens onze aanwezigheid), buckelig, veel doorkomende stenen en flinke ijsplaten. Echt gletsjerijs met een ‘dusting’ van Saharazand.
Op woensdagavond zijn we in ons grote huis ingecheckt en is de rest van de groep gearriveerd. Althans, rond middernacht waren er 10 van de 14 mensen met wie we dit event hebben meegemaakt. Wat die hebben getest en wat ze ervan vonden mag je ze zelf vragen.
Het event op de Stubaier Gletscher is wat beperkter dan voorgaande jaren. Wat minder merken (geen Dynastar en Elan, die er vorige jaren wel waren), maar vooral ook minder ski’s in verhouding met het aantal klanten. Dus dat je de ski die je wil in de lengte die je wil ook daadwerkelijk krijgt, ik een stuk kleiner. Vooral vandaag – een weekenddag – was het flink druk en waren sommige stands echt leeg. In dat opzicht was het in Sölden beter geregeld Meer merken, meer ski’s en minder mensen. In Sölden hebben we dan ook verreweg het meeste en beste kunnen testen.

De geteste ski’s
Hier een rijstje van de ski’s die ik heb getest:
Atomic Redster X9, 181**
Black Crows Camox Freebird, 183
Black Crows Camox, 186*
Blizzard Firebird Competition, 178
Blizzard Firebird Race TI, 178
Blizzard Firebird SRC, 165
Blizzard Firebird TI, 178
Blizzard Firebird WRC, 180
Blizzard Rustler 9, 180
Dynastar Speedzone 10 TI, 175*
Dynastar Speedzone 9 CA, 175*
Elan Ripstick 96, 181
Faction Candide Thovex 2.0, 184
Faction Prodigy 3.0, 186 (alleen Menno)
Fischer Progressor F18, 174**
Fischer Progressor F19, 177**
Fischer The Curv CB, 178* (alleen ikzelf)
Head V 10, 177
Head V 8, 177
Head Worldcup Rebels GS RD, 181* (alleen Menno)
Head Worldcup Rebels i.Speed, 175*
Nordica Dobermann GSR, 180
Nordica Dobermann SLR, 165
Nordica Dobermann Spitfire Pro, 174 (alleen ikzelf)
Nordica Dobermann Spitfire RB, 174 (alleen ikzelf)
Nordica Dobermann Spitfire TI, 174
Rossignol Experience 84 AI, 176
Rossignol Experience 88 TI, 180
Rossignol Experience 94 TI, 187 (alleen Menno)
Rossignol Hero Elite LT TI, 182
Rossignol Hero Elite MT CA, 183 (alleen ikzelf)
Rossignol Hero Elite MT TI, 183 (alleen ikzelf)
Rossignol Hero Elite Plus TI, 167
Rossignol Hero Elite ST TI, 167
Rossignol Sky 7 HD, 180
Salomon S/Max 10, 175 (alleen ikzelf)
Salomon S/Max 12, 175 (alleen ikzelf)
Salomon S/Max Blast, 170 (alleen ikzelf)
Salomon S/Race GS, 175
Salomon S/Race SL, 165
Scott Slight 100, 188*
Scott Slight 93, 175*
Stöckli Laser GS, 180
Stöckli Laser SL FIS, 165 (alleen Menno)
Stöckli Laser SL, 165
Völkl Deacon 74, 178
Völkl Deacon 76, 176
Völkl Deacon 76, 181
Völkl Kendo, 177**
Völkl Racetiger GS, 175
Völkl Racetiger SL, 165

*ski bestond vorig jaar ook al, maar hadden we nog nooit geskied
** ski bestaat al langer en had ik ook al eerder geskied

Heb je vragen over deze ski’s, stel ze vooral. Ook vergelijkingen met de modellen waar ze een update/upgrade van zijn kan ik vaak beantwoorden. In maart heb ik al een heel rijtje 2018-2019 modellen getest. Hier nog dát lijstje:
Atomic Vantage 97 TI, 188
Atomic Vantage 90 TI, 176
Black Crows Deamon, 188,7
Black Crows Vertis, 175,4
Blizzard Rustler 11, 180
Dynastar Legend X96, 186
Fischer Ranger 102 FR, 184
Head Kore 105, 180
Head Kore 99, 189
Head Monster 83, 177
Rossignol Soul 7 HD, 188
Salomon QST 92, 185
Scott Scrapper 95, 184
Turner Revo X 2RT Crossturn, 176
Turner Seventy-Thirty, 178
Völkl Mantra M5, 177
Wed’ze Boost 700, 170
Wed’ze Boost 900, 170

Indrukwekkende lijst. 👍
Vandaag stond het circus hier in Pitz, ik wou bij Fischer de f19 testen maar ze hadden alleen racespeelgoed bij en daar ben ik wijselijk van afgebleven.
Overigens, best oké hoor, Pitz, ondanks 3 gesloten pistes maar om dezelfde redenen als jullie ben ik niet naar solden gereden. Kauner was er al teveel aan. 😉
À propos, ik heb hier met mijn nieuwe f18’s grondig de boel verkend en nogmaals dank voor je advies. Heerlijke ski die overal (gewoon, ijs, losse bulten,…) doorheen gaat zonder me direct het decor in te katapulteren. Geeft veel vertrouwen. 😉

Bla, bla, bla.

Indrukwekkende lijst @GiGi
Het gaat toch niet op werken lijken.

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀
Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀
Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

Ik ski nu sinds 3 seizoenen op Stöckli en vind ze echt het geld waard, wat een topski’s! Máár: ze zijn niet voor iedereen geschikt, dat is denk ik wel bekend. Je moet wel een goede basistechniek hebben om er plezier op te hebben. Ik denk dat luie skiërs er ook minder plezier op zullen hebben, 1 en ander afhankelijk van het type natuurlijk.
Ben benieuwd wat @GiGi ervan vond!

Winter is coming

Werkelijk indrukwekkend @GiGi
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Rossignol Hero Elite reeks. Door een vertikale laminering van het metaal zouden die dit jaar wat scherper en poppier zijn geworden. Heb jij dat ook ervaren en vond je de nieuwe Rossi minder all-round dan de vorige?
Hoor ook graag je mening over de nieuwe F19. Die lijken (op papier) niet te zijn gewijzigd.

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀
Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

Kort gezegd: nee.

Kort gezegd: dank u.

😜

Lees hopelijk binnenkort een uitgebreider verslag. Maar sowieso een indrukwekkend lijstje. Ik zou echt alles door elkaar halen.

Wat zijn de bevindingen van de HEAD KORE 105…

K2 op beide events niet aanwezig, of had je geen zin om ze te skiën? ;)

Let it snow

Wat zijn de bevindingen van de HEAD KORE 105…

Rwyves op 10 nov 2018 20:43

Staat net online. Volg de link in mijn profiel.

K2 op beide events niet aanwezig, of had je geen zin om ze te skiën? ;)

JurrianvanLoo op 10 nov 2018 20:53

Op beide events aanwezig, maar hebben vooral de dames-lijn veranderd. En de Pinnacle 88, maar die was dan net niet beschikbaar inderdaad. Dus voor mij gewoon niet veel nieuws om te skiën. Vorig jaar allemaal geskied.

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀

Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

Ik ski nu sinds 3 seizoenen op Stöckli en vind ze echt het geld waard, wat een topski’s! Máár: ze zijn niet voor iedereen geschikt, dat is denk ik wel bekend. Je moet wel een goede basistechniek hebben om er plezier op te hebben. Ik denk dat luie skiërs er ook minder plezier op zullen hebben, 1 en ander afhankelijk van het type natuurlijk.
Ben benieuwd wat @GiGi ervan vond!

MiTi op 10 nov 2018 19:28

Exact wat je zegt @MiTi. De krachtige, (ver) gevorderde skiër heeft er zeker lol op, maar voor meer dan 90 procent van de skiërs zijn ze verre van ideaal en best overweldigend. En dan het bedrag wat je er voor moet neerleggen (meestal)…

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀
Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

De hoge prijzen komt door hun unieke bouwwijze. Ze proberen alles perfect te maken. Rijdt anders volgende week ff naar MK, daar zijn ze helemaal fan ;-) Kwaliteit schijnt hoger te zijn als alle mainstream merken. Persoonlijk geen ervaring, heb ze nooit geskied.

It's all about the turns duuuuuude!

Zou best kunnen. Het enige wat ik kan vergelijken zijn de kwaliteiten in de sneeuw.

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀

Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

Ik ski nu sinds 3 seizoenen op Stöckli en vind ze echt het geld waard, wat een topski’s! Máár: ze zijn niet voor iedereen geschikt, dat is denk ik wel bekend. Je moet wel een goede basistechniek hebben om er plezier op te hebben. Ik denk dat luie skiërs er ook minder plezier op zullen hebben, 1 en ander afhankelijk van het type natuurlijk.
Ben benieuwd wat @GiGi ervan vond!

MiTi op 10 nov 2018 19:28

Exact wat je zegt @MiTi. De krachtige, (ver) gevorderde skiër heeft er zeker lol op, maar voor meer dan 90 procent van de skiërs zijn ze verre van ideaal en best overweldigend. En dan het bedrag wat je er voor moet neerleggen (meestal)…

GiGi op 10 nov 2018 21:07

Grappig, heb een paar jaar geleden in Villars een dagje een set Stöckli’s moeten huren. Heb er nog steeds hele goede herinneringen aan moet ik zeggen. Fijn om te horen dat het aan mijn kracht + formidabele basisrechniek ligt! Dank je, @Gigi, you just made my day ;-)

K2 op beide events niet aanwezig, of had je geen zin om ze te skiën? ;)

JurrianvanLoo op 10 nov 2018 20:53

Op beide events aanwezig, maar hebben vooral de dames-lijn veranderd. En de Pinnacle 88, maar die was dan net niet beschikbaar inderdaad. Dus voor mij gewoon niet veel nieuws om te skiën. Vorig jaar allemaal geskied.

GiGi op 10 nov 2018 21:05

Clear

Let it snow

Jammer dat de sneeuwsituatie op Stubai zo slecht is. Volgens Stubai zelf ligt er overigens 80cm.

Jammer dat de sneeuwsituatie op Stubai zo slecht is. Volgens Stubai zelf ligt er overigens 80cm.

DrPhil op 11 nov 2018 09:21

Oh leuk @DrPhil was jij ook op de Stubai gletscher deze week?

Of is dit weer je gebruikelijk negatieve wereldbeeld dat je projecteert op andermans plezier?

Daar zijn de condities minder dan in Sölden. Harde pistes, veel buckels (tussendoor wordt niet geprepareerd, sneeuwkanonnen zijn niet aan geweest tijdens onze aanwezigheid), buckelig, veel doorkomende stenen en flinke ijsplaten. Echt gletsjerijs met een ‘dusting’ van Saharazand.

GiGi op 10 nov 2018 18:26

Klinkt mij als slechte condities in de oren, @menn0. Vanwaar de nijd?

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 nov 2018 11:23

@gigi wat is je ervaring met de Rossignol Experiene 84 en 88?

Hoi @GiGi, wat vond je van de opvolger van de Blizzard RC TI, de Firebird? Zat er nog veel verschil tussen de race, TI en zonder TI. Gr René

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Daar zijn de condities minder dan in Sölden. Harde pistes, veel buckels (tussendoor wordt niet geprepareerd, sneeuwkanonnen zijn niet aan geweest tijdens onze aanwezigheid), buckelig, veel doorkomende stenen en flinke ijsplaten. Echt gletsjerijs met een ‘dusting’ van Saharazand.

GiGi op 10 nov 2018 18:26

Klinkt mij als slechte condities in de oren, @menn0. Vanwaar de nijd?

DrPhil op 11 nov 2018 11:22

Nijd, nee zo zie ik dat niet, meer een observatie dat veel van je posts een negatieve invalshoek lijken te hebben. Hierboven bijvoorbeeld geen enkel positief woord over de test.

Bovendien is de opmerking over de naar jou mening niet kloppende sneeuwhoogte een van jou eigen terugkeerde issues, niet relevant in dit topic.
@GiGi en ik hebben een uitstekende, leuke en productieve week gehad en hiervoor waren de sneeuw condities irrelevant. De wisselende sneeuw condities waren voor de test misschien juist goed.

Excuus dubbel.

M

*bericht bewerkt door Menn0 op 11 nov 2018 13:46

Daar zijn de condities minder dan in Sölden. Harde pistes, veel buckels (tussendoor wordt niet geprepareerd, sneeuwkanonnen zijn niet aan geweest tijdens onze aanwezigheid), buckelig, veel doorkomende stenen en flinke ijsplaten. Echt gletsjerijs met een ‘dusting’ van Saharazand.

GiGi op 10 nov 2018 18:26

Klinkt mij als slechte condities in de oren, @menn0. Vanwaar de nijd?

DrPhil op 11 nov 2018 11:22

Nijd, nee zo zie ik dat niet, meer een observatie dat veel van je posts een negatieve invalshoek lijken te hebben. Hierboven bijvoorbeeld geen enkel positief woord over de test.

Bovendien is de opmerking over de naar jou mening niet kloppende sneeuwhoogte een van jou eigen terugkeerde issues, niet relevant in dit topic.

@GiGi en ik hebben een uitstekende, leuke en productieve week gehad en hiervoor waren de sneeuw condities irrelevant. De wisselende sneeuw condities waren voor de test misschien juist goed.

Menn0 op 11 nov 2018 13:39

Als de sneeuwcondities irrelevant zijn, hoef je deze toch ook niet te noemen?

Daar zijn de condities minder dan in Sölden. Harde pistes, veel buckels (tussendoor wordt niet geprepareerd, sneeuwkanonnen zijn niet aan geweest tijdens onze aanwezigheid), buckelig, veel doorkomende stenen en flinke ijsplaten. Echt gletsjerijs met een ‘dusting’ van Saharazand.

GiGi op 10 nov 2018 18:26

Klinkt mij als slechte condities in de oren, @menn0. Vanwaar de nijd?

DrPhil op 11 nov 2018 11:22

Nijd, nee zo zie ik dat niet, meer een observatie dat veel van je posts een negatieve invalshoek lijken te hebben. Hierboven bijvoorbeeld geen enkel positief woord over de test.

Bovendien is de opmerking over de naar jou mening niet kloppende sneeuwhoogte een van jou eigen terugkeerde issues, niet relevant in dit topic.

@GiGi en ik hebben een uitstekende, leuke en productieve week gehad en hiervoor waren de sneeuw condities irrelevant. De wisselende sneeuw condities waren voor de test misschien juist goed.

Menn0 op 11 nov 2018 13:39

Als de sneeuwcondities irrelevant zijn, hoef je deze toch ook niet te noemen?

ieniemienie op 11 nov 2018 13:45

Voor mijn ski plezier zijn de condities irrelevant. Voor de sfeer impressie zijn ze voor de lezer wel interessant.

Wederom dubbel.

Waarom is mij een raadsel.

*bericht bewerkt door Menn0 op 11 nov 2018 13:59

Laten we niet op iedere slak zout leggen of verwijzen naar reacties die niet ter zake doen. On topic graag, en sneeuwcondities horen daarbij omdat de topicstarter die expliciet benoemt.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Jammer dat de sneeuwsituatie op Stubai zo slecht is. Volgens Stubai zelf ligt er overigens 80cm.

DrPhil op 11 nov 2018 09:21

Ik weet wel een paar buckels te liggen die met wat creatief meten de 80 cm wel halen. ;)

@gigi wat is je ervaring met de Rossignol Experiene 84 en 88?

Mathijs6 op 11 nov 2018 13:13

De 84 is erg allround en skiet heerlijk: speels en stabiel tegelijk. De 88 is een stuk steviger en voelbaar breder. Ondanks dat het verschil maar 4 mm is, maakt de veel stijvere constructie van de 88 dat die veel breder aanvoelt. Dal merk je in de grip op harde sneeuw, maar ook dat de ski over alles een stuk stijver aanvoelt. Subtiel is de ski niet. Meer voor het betere gooi en ramwerk voor grote sterke skiërs. De tips van beide ski’s zijn wel veel beter en minder happerig in zachte en oneffen sneeuw dan de voorgangers.

Hoi @GiGi, wat vond je van de opvolger van de Blizzard RC TI, de Firebird? Zat er nog veel verschil tussen de race, TI en zonder TI. Gr René

ReneG op 11 nov 2018 13:33

De nieuwe reeks Firebird TI, Race TI en Competition zijn heel onderling erg vergelijkbaar qua karakter. Goede carvers, minder goede slippers en niet zo allround als hun voorganger. De verschillen onderling zitten hem vooral in de stijfheid van de ski’s en de kracht die nodig is om ze te buigen. Ze zijn dus een stuk eenzijdiger geworden vind ik. Maar als je ze goed gecarved krijgt stabiel en lijnvast. Wel hún lijn, en wat minder die van de skiër.

Eindelijk ook een keer Stöckli getest @GiGi. 😀

Nu ben ik wel benieuwd: rechtvaardigt Stöckli haar hoge prijzen in jouw beleving?

Drikus op 10 nov 2018 19:16

De hoge prijzen komt door hun unieke bouwwijze. Ze proberen alles perfect te maken. Rijdt anders volgende week ff naar MK, daar zijn ze helemaal fan ;-) Kwaliteit schijnt hoger te zijn als alle mainstream merken. Persoonlijk geen ervaring, heb ze nooit geskied.

Arjen5 op 10 nov 2018 21:11

Natuurlijk is MK fan van Stöckli, maar hoe oprecht is dat? De overige merken kunnen ze niet mee qua prijs… op Stöckli kunnen ze nog iets op verdienen.

Goed nieuws trouwens voor de Stöckli fan ze hebben wel een rechtzaak aan de broek voor het kunstmatig hooghouden van de prijs… Benieuwd wat dit gaat brengen

Plaats een reactie