All Wheel Drive

https://youtu.be/9cuZYTQLfA0

Of je weet weinig van techniek, of je loopt te trollen. 😀
Wat er daar gebeurt, kan alleen op zo’n rollenband en niet in de dagelijkse praktijk.

Drikus op 10 nov 2018 08:12

Ik begrijp dat niet, @Drikus, wil je het aub uitleggen?

Ik heb nl wel eens zo iets gezien in het echt: mijn ouders hadden een AWD autootje gehuurd, bij het parkeren stonden ze in de sneeuw. Gas geven en ja hoor: de wielen in de diepe sneeuw/ijs draaien hard, en de wielen met grip staan stil, leve de differentieels!

Wat een zielige vertoning.

null

Dan maar een Range Rover.

Nou zelfs een Duster komt met vlag en wimpel door dat eerste filmpje heen, dat weet ik zeker.

Laten we opletten met dit soort auto-topics dat we geen appels met peren vergelijken. Want tussen 4x4, all-wheel drives etc zit nog wel een groter verschil dan appels en peren. Ook zitten we op een wintersportsite, dus laten we het wel sneeuwwegen gerelateerd houden…

Click. Click. Peace

Dat begrijp ik @Rogier
Maar het verschil was te mooi om niet te laten zien.

@Rogier:
Wil jij dan uitleggen waarom je denkt dat een Duitse auto wel door die rollenbaan test zou komen? (alle Duitse AWD auto’s?)
UIteraard zullen “Echte 4x4’s” met sper-differentieel er wel omhoogkomen, maar de meeste consument die op ski vakantie gaan zullen eerder iets met AWD rijden, vaak(Ford, Honda, Toyota) afgeleid van het FWD systeem.

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2018 17:16

Ik heb niets over Duitse auto’s gezegd, ik had het over mijn Dacia Duster ;-)

Click. Click. Peace

De subaru heeft in het achterdiff een plaatenkoppeling, nogal duur groot zwaar ding en heeft extra onderhoud nodig .
Voordeel is wel dat deze een starre verbinding maakt tussen links en rechts en dus tractie op beide wielen .
Velen andere auto’s hebben niet zo systeem en proberen het differentieel probleem op te lossen door het slippende wiel te remmen, maarrrr als alle wielen slippen word het moeilijk. Wat je kan proberen in die situatie is gepaste druk op de rem houden en dan tractie opbouwen. Met een automaat is dat makkelijk met een schakelbak dan houd je je voet op beide pedalen en kantel je voet.

De meeste ‘Duitsers’ doen het overig ook lang niet altijd zo fantastisch.

Ik herinner me een autosalon iets na de eeuwwisseling, waarbij buiten een 4x4-parcours was opgebouwd om die luxe SUV’s te showcasen. Tot het een keertje behoorlijk aan het regenen was, en de grote jongens niet genoeg grip konden vinden wegens te zwaar terwijl de Lada Niva gezellig bleef verder gaan.

Een limited-slip differentieel of zelfs een sperdifferentieel zijn dus ook niet altijd een garantie op succes 🙃.

Op dat vlak zal de lichte Duster van @Rogier het wel eens een pak beter kunnen doen dan dat velen zouden verwachten van een budget 4x4.

@morzel precies mijn ervaring en ook niet voor niets dat bergredding, brandweer, bergpolitie et france telecom etc etc hier in de bergen allemaal met Dusters rijden…

Click. Click. Peace

Ik heb niets over Duitse auto’s gezegd, ik had het over mijn Dacia Duster ;-)

Rogier op 12 nov 2018 17:31

Oeps, voor de koffie gelezen! ;-0

ja die Duster komt wel boven:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/3b8f3abd5a84f40b405eb057...

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2018 20:48

@Morzel: Ik snap dat als je niet genoeg grip hebt, er uiteindelijk niets kan.
Maar wat er bij mijn ouders gebeurde, was juist met een heel klein en licht autotje(ik geloof een Nissan Juke of zoiets) en op vrij vlak terrein.

En het probleem was niet (alleen) dat er te weinig grip was(winterbanden was natuurlijk beter geweest), maar ook dat, net als op die rollenbaan, 1 of 2 wielen(waar grip was) niet draaiden, en alleen de slippende wielen bewogen. In mijn optiek was dat best gelijk aan de rollenbaan, maar @Drikus zei dat dit niet zo was, dus wilde ik daar graag meer over leren.

Ook op mijn oprit kan zo’n situatie makkelijk voorkomen: smeltwater bevriest, waardoor sommige stukken puur ijs zijn, terwijl een ander wiel gewoon op asfalt staat. Het is niet zo steil, maar jee hebt ook niet veel vaart als je er aan begint.

Dus vandaar mijn vraag: wat is er niet realistisch aan die rollenbaan, en wat verwachten we in het echt(zoals de scenario’s die ik hierboven noem) dat er met verschillende systemen gebeurt?

*bericht bewerkt door Slim op 12 nov 2018 20:43

Rogier
Het is voor veel auto’s moeilijk om van die rollers te komen.
Maar je komt waar je wilt toch?👍

Nog een film waar je links onder kan zien wat in geschakeld is


Tijdelijk uitzetten van de slipregeling

@Slim
basisprincipe van een Torsen is dat er een factor aan kracht kan worden verdeeld, al naar gelang de grip op beide assen. Er kan bijvoorbeeld 3x meer koppel worden toebedeeld aan een aandrijfas met meer grip dan aan de andere kant. Dat betekent 75/25 (3x 25 = 75) verdeling.

Maar: als de as zonder grip echt NUL grip heeft, dan is 3x NUL nog steeds NUL. Het verschil in aandrijfkracht onderling kan maar een bepaalde factor zijn (max 85% naar 1 as, achter bijvoorbeeld, betekent simpelweg dat er zo’n 6,5x meer kracht naar de achteras wordt gestuurd dan dat er naar de vooras wordt gestuurd bij verlies van grip aan de voorzijde).

De ‘handremtruc’ zoals hierboven genoemd werkt ook met de gewone rem. Zodra er een beetje weerstand op de wielen komt krijg je een vermenigvuldigingsfactor (stel je kan met de handrem genoeg weerstand bieden om de wielen tegen te houden, dan kan er een factor 3 (of meer) naar de voorzijde worden gestuurd, aangezien je niet met NUL vermenigvuldigt).

In al die filmpjes staat de wegrijhulp dus ook uit: normaal gesproken bij de jongere Audi’s wordt dat (als het goed is) door de ECU geregeld. Bij NUL grip wordt een wiel afgeremd, waardoor de rest aandrijfkracht krijgt.

Citaat

Rogier
Het is voor veel auto’s moeilijk om van die rollers te komen.
Maar je komt waar je wilt toch?👍

Martijn.d op 12 nov 2018 20:52

Ik heb moeite dit filmpje te geloven als ik hem op ‘lock’ rij ik echt uit de meest heftige probleem situaties… ik vraag me af of ze niet de auto functie testen hier…

Edit tweede filmpje nu ook gezien, dat lijkt er meer op. Goede instellingen, kunnen rijden met je eigen auto en je komt echt ongeveer overal weg. Ik wel tenminste in de sneeuw en op ijs ;-) en daar gaat het mij om…

*bericht bewerkt door Rogier op 13 nov 2018 07:48

Click. Click. Peace

Dat er “lock” op die Duster zit is echt super als je ergens zit waar sneeuw ligt.

Maar tegenwoordig zijn er zo veel auto’s met AWD, ook gewone personen auto’s, cross-overs en SUV’s, maar heel veel daarvan hebben GEEN lock functie.

*bericht bewerkt door Slim op 13 nov 2018 15:12

Dit doet me met weemoed denken aan de Daihatsu Feroza die ik in het verleden had. Die kwam overal boven en overal uit. Daar had je dus een lock functie bij een lage gearing. Daarnaast kon je ook nog bij zowel hoge als lage gearing kiezen tussen 4wd of alleen achterwiel aandrijving. In die tijd waren ze samen met de rocky echt de koning in steile hellingen.

Born to Ride

En voor de duidelijkheid, ik denk dat de meeste mensen echt geen super-offroad nodig hebben met 4x4 low en complete lock op alle wielen/assen, maar zoals mijn ouders’ voorbeeld al aangeeft, ook een “modale” winter chauffeur, zit af en toe ergens (geparkeerd in diepe sneeuw, of helling die in ijs is veranderd) waar enige mate van veel-koppel-op-1-of-2-wielen erg nuttig is, en ik denk dat veel mensen dat ook verwachten.

Het helpt ook niet dat de meeste auto-reviews, ook van AWD’s, geen testen doen in zulke situaties.

Dit doet me met weemoed denken aan de Daihatsu Feroza die ik in het verleden had. Die kwam overal boven en overal uit. Daar had je dus een lock functie bij een lage gearing. Daarnaast kon je ook nog bij zowel hoge als lage gearing kiezen tussen 4wd of alleen achterwiel aandrijving. In die tijd waren ze samen met de rocky echt de koning in steile hellingen.

Matthias123 op 13 nov 2018 14:33

Klopt. Zo een had ik er ook. Die moest je op de voorwielen toch handmatig verdraaien?

Aftellen maar!

Dit doet me met weemoed denken aan de Daihatsu Feroza die ik in het verleden had. Die kwam overal boven en overal uit. Daar had je dus een lock functie bij een lage gearing. Daarnaast kon je ook nog bij zowel hoge als lage gearing kiezen tussen 4wd of alleen achterwiel aandrijving. In die tijd waren ze samen met de rocky echt de koning in steile hellingen.

Matthias123 op 13 nov 2018 14:33

Klopt. Zo een had ik er ook. Die moest je op de voorwielen toch handmatig verdraaien?

Matthieu op 13 nov 2018 15:14

Hoe bedoel je op de voorwielen handmatig verdraaien? Je had 2 versnellingspoken. 1 kleine om te schakelen tussen 2 wd hoog 4wd hoog en 4wd laag en dan een grote voor je 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit.

Born to Ride

Dat er “lock” op die Duster zit is echt super als je ergens zit waar sneeuw ligt.

Maar tegenwoordig zijn er zo veel auto’s met AWD, ook gewone personen auto’s, cross-overs en SUV’s, maar heel veel daarvan hebben GEEN lock functie.

Slim op 13 nov 2018 14:25

Die dingen voegen complexiteit en gewicht toe aan je aandrijflijn en hebben alleen zin als je ze echt nodig hebt. Bovendien levert onoordeelkundig gebruik ervan heel wat problemen op. Dat differentieel zit er niet voor niets, dus als je die gaat blokkeren kan je maar beter goed begrijpen wat dat betekent voor de krachten die door de aandrijflijn gaan.

Dus tenzij je met je wagen echt serieus gaat offroaden heb je geen sperdifferentieel nodig. Voor die ene keer dat er een wiel tractie verliest kunnen je slimme remmen echt wel compenseren.

Dat er “lock” op die Duster zit is echt super als je ergens zit waar sneeuw ligt.

Maar tegenwoordig zijn er zo veel auto’s met AWD, ook gewone personen auto’s, cross-overs en SUV’s, maar heel veel daarvan hebben GEEN lock functie.

Slim op 13 nov 2018 14:25

Die dingen voegen complexiteit en gewicht toe aan je aandrijflijn en hebben alleen zin als je ze echt nodig hebt. Bovendien levert onoordeelkundig gebruik ervan heel wat problemen op. Dat differentieel zit er niet voor niets, dus als je die gaat blokkeren kan je maar beter goed begrijpen wat dat betekent voor de krachten die door de aandrijflijn gaan.

Dus tenzij je met je wagen echt serieus gaat offroaden heb je geen sperdifferentieel nodig. Voor die ene keer dat er een wiel tractie verliest kunnen je slimme remmen echt wel compenseren.

Morzel op 13 nov 2018 15:54

Helemaal mee eens, al zou ik NL wonen en af en toe naar de Alpen rijden zou ik voor hetzelfde geld een hele andere auto hebben gekocht…

Click. Click. Peace

@Rogier: nu heeft de Duster als ik het goed heb een AWD-implementatie met elektronische koppeling in het centrale differentieel die niet helemaal blokkeert en geen sper op de assen.

Met één doorslippend wiel (of twee op dezelfde as) zal hij wel overweg kunnen, maar als er op elke as minstens één wiel zonder grip zit, gaan er toch ook slimme remtruukjes aan te pas moeten komen.

Dit doet me met weemoed denken aan de Daihatsu Feroza die ik in het verleden had. Die kwam overal boven en overal uit. Daar had je dus een lock functie bij een lage gearing. Daarnaast kon je ook nog bij zowel hoge als lage gearing kiezen tussen 4wd of alleen achterwiel aandrijving. In die tijd waren ze samen met de rocky echt de koning in steile hellingen.

Matthias123 op 13 nov 2018 14:33

Klopt. Zo een had ik er ook. Die moest je op de voorwielen toch handmatig verdraaien?

Matthieu op 13 nov 2018 15:14

Hoe bedoel je op de voorwielen handmatig verdraaien? Je had 2 versnellingspoken. 1 kleine om te schakelen tussen 2 wd hoog 4wd hoog en 4wd laag en dan een grote voor je 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit.

Matthias123 op 13 nov 2018 15:16

Dit zat op de Feroza die ik had. Handmatig dus.
https://youtu.be/GR0YfxkvhBU

*bericht bewerkt door Matthieu op 13 nov 2018 18:21

Aftellen maar!

Ow dat bedoelde je, ja die moest inderdaad eerst je vooras blokkeren. Ik heb wel vaak gelachen met laag water aan de trailerhelling. Wanneer ik dan met dat oude barrel met 75pk moeiteloos die gladde helling op ging stonden de dure SUV’s met een paar honderd pk te slippen zonder naar boven te kunnen. Heb vaak genoeg met dat oude barrel hele dure boten het water uit moeten halen omdat de eigenaars in hun auto van ver boven een ton dat niet voor elkaar kregen. Altijd leuk die mensen die alleen maar gewend zijn in water zonder getijde te traileren.

Born to Ride

Plaats een reactie