Tweedehandski's zoontjes

Hallo,

Aangezien we twee zoontjes hebben en we drie keer per jaar gaan skiën, koop ik het liefst tweedehandsmateriaal voor hen dat dan ook nog verder kan gaan naar de neefjes.

Ik ben tegen kerst op zoek naar een ‘nieuw’ setje tweedehandsski’s. Nu vroeg ik me af van welk jaar ski’s mogen zijn om nog met hetzelfde gevoel te skiën als met de hedendaagse ski’s. 2010? Nog ouder? Of beperk ik me best tot ski’s van de laatste seizoenen?

Alvast bedankt voor de info!

Dat heeft meer te maken met gebruik en onderhoud dan met echte leeftijd. Sommige ski’s uit 2010 zijn zeker prima en ski’s uit 2017 kunnen compleet afgeragd zijn…

Click. Click. Peace

Ik kijk bij aankoop sowieso altijd de staat na en let er ook op dat ik geen ski’s uit verhuur koop. Voor elke skiweek laat ik waxen.
Ik ben gewoon bang dat hij er niet al het plezier zou kunnen uithalen door met ouder materiaal te skiën. Maar daar moet ik dus blijkbaar, zo lang het geen té oud materiaal is, niet zo bang voor zijn?

Heel erg bedankt!

*bericht bewerkt door Seb op 13 nov 2018 21:28

Precies je kunt zonder problemen tot 2010 gaan en zelf nog ietsjes verder terug. Maar dat zal voor goede prijs/kwaliteit zeker niet nodig zijn! Bij kinderski’s is er niet heel veel anders nu dan 10 jaar geleden… welke leeftijd lengte en gewicht hebben je zoontjes?

(Laat ook/vooral de bindingen even checken)

Succes!

Click. Click. Peace

Super! Ons oudste zoontje wordt 9. Hij is 1,35m en weegt 27 kg. Hij heeft vorig jaar geskied op Volkl racetiger jr 120 omdat hij op zijn ski’s van 110 niet genoeg snelheid haalde om zijn klasgenoten (die iets ouder waren) bij te houden. Ik denk dat hij nu met kerst die van 120 nog kan gebruiken, maar dat hij tegen Pasen misschien graag nog iets langere ski’s zal hebben. Ik had Rossignol Radical Jr ski’s van rond 2010 gezien en wou die graag eens gaan bekijken.
De jongste is 4 maar die skiet gewoon met het oude materiaal van zijn broer.

Ik pas die bindingen normaal zelf aan, maar dat is dus geen goed idee?

Laat in ieder geval die bindingen af en toe even checken. Zodat je zeker weet dat de ingestelde waarde redelijk overeenkomt met de werkelijke waarde, zeker bij wat oudere ski’s. Dan af en toe wat bijstellen zelf is prima. Bij kinderen liefst aan de voorzichtige (dus lage) kant.

Lang lang geleden controleerden we dit zelf. Niet meer van deze tijd, maar geeft wel een idee: Ski aan, een volwassene achterop gaan staan. Kind moet met flinke moeite in staat zijn zelf de hak los te trekken. Voorbak: zitten op een stoel met ski’s aan. Volwassene draait de ski uit de binding (draaien in het vlak haaks op het onderbeen natuurlijk). Dit mag niet te gemakkelijk gaan maar moet zeker lossen voor het pijn gaat doen. Nogmaals: compleet achterhaald tegenwoordig met computers om e.e.a. te checken, maar het heeft bij ons altijd gewerkt en als extra controle is er vermoedelijk niets mis mee. Mocht je last hebben van regelmatige pre releases, hangt er bij een lift altijd wel een schroevendraaier om de betreffende binding een tikkie aan te draaien.

Edwin van Riel

Ik snap de gedachtegang niet.
Als je nou 3 x per jaar op wintersport gaat en geld blijkbaar geen probleem is. Waarom koop je dan tweedehands ski’s. Is die 100 Euro verschil dan zo belangrijk.

Ach, hebben het de eerste jaren ook gedaan op ski’s van mp. Geen enkel probleem zolang het in feite vooral spelen in de sneeuw is. Wanneer ze aan beter materiaal toe zijn, merk je dit echt wel. Sterker nog, ook op het moment dat “de kleine” bij ons al wel op echte ski’s stond, gaaf de skileraar netjes aan, dat er toch wat meer nodig was om het mnaximale uit de cursus te halen. En ja, het was een van die verguisde Franse ESF leraren in dit geval, wat een top-kerel! :):):)

Edwin van Riel

Heb ook gedacht om ski’s te kopen voor de kinderen, maar ga er toch nog even mee wachten tot ze wat verder in het traject van ESF zitten. Na de eerste les vraag ik altijd aan de leraar of ze de goede ski’s hebben en zoniet wisselen we ze om. Of de leraar vraagt er zelf om, kan ook.
@evr66 onze ervaring is dat ESF leraren op een hoger niveau zitten vgl met Oostenrijk. Dat kan ook toeval zijn natuurlijk of aan het gebied liggen. Alleen maar lof voor ESF wat ons betreft.

Welicht is het kopen van een nieuwe overjarige kinderski een idee? Stuk goedkoper dan het allernieuwste model en als je ze toch door kunt schuiven van kind 1 naar kind 2 en vervolgens naar neefjes/nichtjes dan kan het zeker lonen. Helemaal als je zelf al 3x per jaar op de latten staat.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.sport-conrad.com/ski-alpin/ski/on-piste-ski-inkl…
Veel succes en plezier in de sneeuw!

😃😃@raketman ESF leraren op hoger niveau dan Oostenrijk.
Ik kan je verzekeren dat het toeval is zoals je zelf al aangaf 👍

Ik heb 3 kids en wij gaan 2 keer per jaar skiën. Dan loont het zeker om alles nieuw te kopen en door te geven aan de volgende. Ik heb vorig jaar op einde van seizoen nieuwe ski’s voor mijn zoontje gekocht due hij dit jaar kan gebruiken. Dus volledig eens met hooykaas. Op het einde van de rit ( dus na 5 jaar) verkoop ik die gewoon door voor 50% van de aankoopprijs. Idem voor de schoenen

@raketman, vandaar de ":):):)"er achter. Ook hier niets dan positieve ESF ervaringen

Edwin van Riel

Bedankt voor de vele reacties! Ik ga er zeker rekening mee houden.

Even hierover:

Ik snap de gedachtegang niet.
Als je nou 3 x per jaar op wintersport gaat en geld blijkbaar geen probleem is. Waarom koop je dan tweedehands ski’s. Is die 100 Euro verschil dan zo belangrijk.

Hooykaas op 14 nov 2018 08:22

Die reactie snap ik echt niet. Het is waar dat we niet té weinig geld hebben, want anders zouden we sowieso niet gaan skiën. Maar wij sparen bewust om drie keer te gaan skiën, en wij kijken daar ook een heel jaar naar uit met ons gezin.
Als wij besparen op zaken die ons skiplezier niet direct beïnvloeden (tweedehands materiaal voor de kindjes, goedkope skigebieden (Val Cenis, Valmeinier …), zelf eten meenemen …) en daardoor drie keer kunnen gaan skiën ipv twee keer, dan zijn wij super tevreden. Liever drie keer zo, ipv twee keer met nieuw materiaal en in Val Thorens of zo.

Over de skilessen: Wij proberen altijd lessen te boeken bij ESI. We zijn daar enorm tevreden over. Vooral de kleine groepen zijn ideaal.

Nogmaals bedankt!

Heb je wel eens gekeken naar een ski huurplan bij jullie locale wintersport winkel? Onze zoon (heb er maar 1) heeft hier gebruik van gemaakt tot zijn 12de. Plan is heel eenvoudig, je koop een set ski’s, stokken en schoenen en elk jaar ruil je e.a. op een nieuwe set of gebruikte set en betaald iets bij. Bij ons is het maximale € 50 geweest en dan nieuwe schoenen en gebruikte ski’s.

Hij is inmiddels 14 en nu huur ik de schoenen elk jaar ivm groei voeten daar zit tussen de kerst en voorjaar een maat verschil in, de afgelopen jaren, ski’s koop ik overjarige nieuwe en na gebruik gaan deze op mp.

Groeten, Harald

@Seb, precies zoals het bij ons gaat☃️

Over de kinderski’s: ik vind vooral een groot verschil zitten in het belag van die ski’s, sommige zijn goed maar heb er ook in handen gehad waarvan het belag zorgwekkend slecht was en je kon doen wat je wilde maar bij het krabben van de wax deeltjes van het belag mee komt… Zeg maar het schoonwaxen van je belag maar dan gewoon altijd vuil!

Na de standaard kinderski’s kom je bij de racevarianten ervan en dan moet het kind wel snappen wat hij ermee moet doen natuurlijk😃

LA NORMA😍☃️

@Hooykaas Ben al blij dat het niet ontspoort ;-) Ik zal je op je woord moeten geloven, want ik weet het niet en objectief zijn is moeilijk in deze. Sinds onze 5-jarige dochter een uur lang zoek was geraakt in Skiwelt (onderweg vergeten door de skijuf), komt het nooit meer goed met Oostenrijk en mij. Dat was onze eerste en laatste keer skiën in dit oord van verderf ;-) ;-)
@Harald3 - heb je een link voor zo’n shop met ski huur plan? Lijkt een interessante formule te zijn.

Ik zou voor de verandering de Fischer progressor F18 aanraden 😜😂

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@raketman, vandaar de ":):):)"er achter. Ook hier niets dan positieve ESF ervaringen

evr66 op 14 nov 2018 10:11

Oh echt … nou ik zie in 3 vallee ( Lm en VT ) vaak ski klassen in hoogseizoen van 15 of meer kinderen en 1 leraar . Afgelopen jaar telde ik zelfs 20 kids met 1 leraar 😱😭 en dat voor Beginnertjes .

Maar ik zou voor de tweede hands gaan .
Hier ook voor de kids . De oudste gaat voor 2de ster en gaat prima op deze skies . Hopelijk kan die dit jaar nog een jaartje , mits er geen groei speurt.

Ik ga naar old school in Amersfoort . Je koopt skies en kan je daarna weer
Inruilen , je krijgt dan 50% terug . Ze hebben 2de hands en ook nieuw .

http://www.oldskooltrading.nl/

*bericht bewerkt door miepmiep op 14 nov 2018 22:22

@raketman dat spijt me om te horen.
Maar je kan zo’n meisje in de kinderwei niet vergelijken met een volwaardig leraar.Dat meisje daar kan je vanuit gaan is ontslagen.Dus daar hebben we geen last meer van.Neemt niet weg dat het een traumatische ervaring moet zijn geweest.

Even over de ski’s .
Zo’n wissel programma is zeker een goed idee.Ik weet niet waar je woont maar oa Top Surf in Vinkeveen heeft zo’n programma.

Gisteren op facebook nog een melding gezien van Skishop Nieuwegein. Die hebben ook een kinder ski plan.

Bijna iedere shop bied dit concept aan.

LA NORMA😍☃️

Laten wie hier on-topic blijven en skischolen, kwijtgeraakte kinderen etc. ergens anders bespreken.

De vraag is:

"Ik ben tegen kerst op zoek naar een ‘nieuw’ setje tweedehandsski’s. Nu vroeg ik me af van welk jaar ski’s mogen zijn om nog met hetzelfde gevoel te skiën als met de hedendaagse ski’s. 2010? Nog ouder? Of beperk ik me best tot ski’s van de laatste seizoenen? "

Click. Click. Peace

Als je tweedehands skis met bindingen koopt, is het eerste wat je moet checken of de bindingen nog ondersteund wordt door de fabrikant/shops:
http://www.skibum.net/do-it-up/gear-guide/indemnified-bindin…
Zo niet, zou ik ze links laten liggen.

Tweede, kijk de bindingen goed na: scheurtjes, afgebroken stukken, bewegen alle delen nog soepel?

Zo ja, kijk dan naar de ski:
Kanten (afgesleten of gescheurd) en belag.

Je vraag over de leeftijd hangt een beetje af van het model:
In de pure carve skis is de vorm niet zo veel veranderd. Wat wel de moeite waard is voor die super lichte kids, is een binding die de ski laat buigen, dus met rails o.i.d…

Voor all-mountain skis zou ik het iets nieuwer zoeken. fabrikanten hebben de laatste jaren een betere greep op de samenwerking van rocker en shape.

*bericht bewerkt door Slim op 15 nov 2018 15:58

Als je al aangeeft dat snelheid uitmaakt, dan moet je sowieso een ski met sintered belag hebben in plaats van extruded, en die dan ook regelmatig goed waxen.

Wat betreft bindingen instellen. Instellen is niet zo moeilijk, maar dan ga je er maar van uit dat alles werkt zoals het hoort, dus dan DIN Y ook echt loskomt bij moment X. Zeker bij de super lage waardes van kinderen, en bij oudere schoenen en bindingen is dat maar zeer de vraag.
Meten is weten.
Bij een skishop doen ze (als het goed is) een test van de schoen en binding om te controleren dat de schoen ook echt los komt bij het juiste moment. Wat er dan voor cijfertje op de binding staat maakt mij verder niet uit.
Meten is Weten!

(Overigens doen ze het hier met de hand, veel shops hebben een automaat. Maakt verder niet uit.

Ik moet zeggen dat ik nu toch wat begin te twijfelen… Hij heeft vorig jaar zijn cristal de vermeil behaald (volgens het tableau de equivalences komt dat overeen met derde ster bij ESF). Aangezien hij ondertussen even goed skiet als mij (en ik ski al 25 jaar, maar zonder lessen) gaan we met kerst gewoon samen eens twee uur privéles volgen en volgt hij ook met Pasen een week halve dagen les bij ESI.
Tot nu toe leek hij veel vooruitgang te maken met tweedehands ski’s van 5 jaar oud (Volkl racetiger jr, 45 euro voor betaald en heel mooie staat). Gaat dat dan nu stoppen omdat zijn niveau wat hoger begint te worden?

Ik zorg er wel altijd voor dat de ski’s per skiweek gewaxt worden. Skiplezier is mij echt wel geld waard, ik geef gewoon niet graag geld uit als het niet echt nodig is.

Ik ben trouwens van Vlaanderen. Ik heb hier nog nooit van zo’n skiplan gehoord, maar ik vraag het eens na. Bedankt voor de tips.

@Harald3 - heb je een link voor zo’n shop met ski huur plan? Lijkt een interessante formule te zijn.[post]raketman op 14 nov 2018 20:10[/post][/quote]

De wintersport zaak in Meppel is hiermee gestopt een jaar of 2 geleden net op het moment dat junior 12 werd. Heb ff gegoogeld en dit is wat ik bedoel: https://www.freestylesport.nl/winkel-over-ons/kids-ski-plan/…

Groeten, Harald

Overleg desnoods even met de leraar of de skies zijn ontwikkeling niet in de weg staan, wanneer je twijfelt. Die van ons deed 3* gewoon nog op heel eenvoudig spul, maar het ene kind is het andere niet. 3e jaar classe competition werd het echt de hoogste tijd voor wat anders. Achteraf gezien was dit wellicht een jaartje eerder passend geweest.

Edwin van Riel

Ik lees steeds tweedehands skizoontjes…

Ik lees steeds tweedehands skizoontjes…

Slim op 15 nov 2018 21:36

Ik ook, de eerste keer de titel een paar keer opnieuw moeten lezen 😂

#wakeupwhereyouwant

Plaats een reactie