Skiën na beenbreuk

In december 2017 heb ik mijn onderbeen ( scheenbeen ) gebroken. Echter heb ik momenteel nog botweefsel op mijn bot zitten, hierdoor zit er nog een bult op mijn been. Heeft iemand enig idee of ik hier mee normaal in mijn skischoen ga passen? Tevens ben ik benieuwd of ik er irritatie gaat ontstaan aan mijn been. Ik heb geen pinnen of schroeven in mijn been zitten, dit is op natuurlijke wijze hersteld.

Wat dacht je er van om eens zelf je schoenen aan te trekken en kijken hoe dat aanvoelt?? Misschien met een arts/fysio overleggen over hoe en wat??
Je snapt toch zelf ook wel dat er hier niemand een zinnig antwoord op kan geven over wat jij gaat voelen.

Übung macht den meister!!!

En ga een paar uurtjes skiem in een skihal.

Dat zal je ook een goede indicatie geven.

Wat ik meestal doe is mijn handen in mijn snowboardschoenen (in jouw geval skischoenen) en dan in de bindings klikken, heb ik nooit last van mijn schenen.

Board or go home.

Heb ik ook gehad met wat calcificatie. Gewoon aandoen die schoen skien en heb je last kan je altijd wat laten fitten. Ik heb toen bij bootfitter wat laten wegdrukken. Enige nadeel is dat als pb dan weg is je wel een gefitte schoen hebt :) goede reden om dan weer nieuwe te kopen :)

Wat ik meestal doe is mijn handen in mijn snowboardschoenen (in jouw geval skischoenen) en dan in de bindings klikken, heb ik nooit last van mijn schenen.

Nick-Duvekot op 14 nov 2018 12:17

Dan heb je ook nooit optimale controle, en bovendien introduceer je wrijvingsplekken waar je sokken langs de binnenkant van je schoen schuren.

Skischoenen moeten aan de schenen mooi aansluiten zonder te spannen.

Je hebt speciale “pleisters” met een gat in om de ruimte rond de bult op te vullen.
Mama heeft die een tijd gebruik na haar enkelbreuk. Ondertussen gebruikt ze maandverband met een gat in geknipt. Werkt op prima.

Je kan speciale aanpassing aan je schoenen laten maken bij een betere bootfitter, er wordt dan een extra schuimen band in de schoen gezet. Ik heb zo na mijn beenbreuk met schroeven geskied en had veel minder last dan zonder de aanpassing. Kosten rond de 150 euro en niet echt mogelijk bij huurschoenen.

Ik voelde na de operatie de koppen van de schroeven op mijn scheenbeen. Daarom het eerste jaar geskied met een soft-foam matje (gekregen van de fusiotherapeut) waarin ik in het middel een gat had geknipt waar de verdikking voor op het scheenbeen zat:

null

Daarom later toch de plaat en schroeven er toch uit laten halen, scheelde een stuk.

Om toch pijn en druk op het lidteken te voorkomen, leg ik altijd een gel-matje op mijn scheenbeen voordat ik mijn sok aan doe, werkt perfect. De plaatselijke Franse drogist had allerlei van die producten in de etalage.
Het verdeelt de druk en vangt eventuele oneffendheden op.
Deze gebruik ik:

null

Dit gel-matje gebruik ik al jaren, ideaal wat mij betreft! Ook voor mensen zonder operatieschade die last van hun schenen hebben ;-)

*bericht bewerkt door Ano op 18 jan 2019 15:33

Een goeie pijnstiller helpt ook altijd :-), neen serieus dat is een grapje maar bovenstaande pas ik ook toe na mijn scheenbeenfractuur van vorig jaar en dat helpt goed. Ik gebruik deze :

null

Een goeie pijnstiller helpt ook altijd :-), neen serieus dat is een grapje maar bovenstaande pas ik ook toe na mijn scheenbeenfractuur van vorig jaar en dat helpt goed. Ik gebruik deze :

null

Domi75 op 18 jan 2019 18:09

introduceer je dan niet juist extra druk op de gevoelige plek?

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Zowel dat Sidas al dat Epitact betreft een gel-matje.

Mijn ervaring is dat dit inderdaad de druk wegneemt.

Ik denk dat door het blubberige karakter van het spul een te veel aan druk op een plek (druk loodrecht op het het matje) naar de zijkanten wordt afgevoerd (evenwijdig aan het matje).

Plaats een reactie