Welke sportieve (dames)ski?

Om maar met de deur in huis te vallen; mijn knie is versleten. 10 Jaar geleden ongelukje op de piste gehad, flinke pijn gehad aan de knie, maar 4 weken later stond ik weer op de piste. Twee jaar geleden out of the blue last van de knie. Uit een MRI bleken kruisband en meniscus stuk. Dit hebben ze gefixt september vorig jaar, maar ik heb nog steeds last van de knie. Onlangs weer onder de MRI geweest en nu blijkt mijn knie dus dusdanig versleten dat 't niet meer kan verbeteren. In januari nog wel een artroscopie om te redden wat er te redden valt. Helaas ben ik 28, dus nog redelijk jong om nu al een versleten knie te hebben.

Voor de kruisbandreconstructie skiede ik de Head Magnum. Zware ski, maar ik kon 'm prima aan. Heb 10 jaar skiles gegeven in de schoolvakanties en ga meermaals per jaar skiën. Vorig jaar heel seizoen niet mogen skiën, man, wat een straf was dat! Nu heb ik vorige maand eindelijk weer geskied met de Head Magnum, maar deze blijkt nu absoluut niet meer prettig te skiën. De kracht in mijn slechte been mist, en dat is echt goed merkbaar met deze ski.
En nu ben ik dus op zoek naar een andere ski. Een ski die niet al te zwaar is (want; knie vindt dat niet fijn), makkelijker instuurt, maar absoluut wel lekker stabiel is op glijstukken en ijzige platen. Heb altijd heren ski’s geskied (ben 1.81) maar misschien nu toch wel een dames ski. Ik hou echter niet van “girlygirly” ski’s.

Dus; wie weet er een mooi skietje voor mij? Ik hou van het korte bochtenwerk en ski wat behoudener dan voorheen (de angst zit er toch wel een beetje in). Voor mij is het nu nog meer de uitdaging om nog technischer te skiën dan voorheen, minder rausen, meer techniek.

@GiGi, dit is er een voor jou!

Fischer Progressor F18?

Fischer Progressor F18?

Morzel op 14 nov 2018 14:59

Dit. De F19 kan eventueel ook als je iets meer demping zoekt. Ook een tikkeltje minder wendbaar, maar ook dus wat rustiger ligging in/op de sneeuw.

Je kan ook kijken naar de K2-dameslijn. K2’s zijn zonder uitzondering heel smooth, stabiel genoeg voor wie niet racet en vooral heel erg fijn voor kwetsbare gewrichten. De Luv Machine 74 van vorig jaar is een optie. Ze zijn er dit jaar weer, maar net wat aangepast. Er is nu ook een 72 TI die wat agressiever is (maar het is nog steeds K2, dus ‘agressie’ is een puber met een joint in zijn mond, rebellerend tegen zijn vader; geen hooligan).

Fischer Progressor F18?

Morzel op 14 nov 2018 14:59

Dacht ik ook al aan; lichte ski die goed te sturen valt, veel vertrouwen geeft op ijzige stukken, stabiel blijft op snelheid en geen moeite heeft met losse hopen sneeuw. Ik ben er i.i.g. zeer tevreden van.

Bla, bla, bla.

Ik zat ook aan een set K2 te denken. Alleen het korte bochtenwerk is dan een beetje moeilijk. Is de Turbocharger dan wat?

Verder is de f19 in 177 dan een optie.
@GiGi Ze komt nu van ski’s met een 13m radius gok ik. Ik verwacht dat er als vervanger wel iets vergelijkbaar scherp snijdends gewenst is.
Zelf viel het me op hoe goed ik het verschil tussen 12, 14 en 17m radius kan merken. Had ik niet verwacht!

Jullie zijn eensgezind over de F18! Was vanavond van plan om naar Intersport te gaan, we hebben een megastore hier, dus zal meteen eens kijken!

Ik heb ook de Elan Insomnia Power Shift gezien. Weet niet of dat echt in de buurt komt van de F18? Niet dat het perse een must is, maar ik kan uit de collectie van Bever met 20% korting shoppen. Al zie ik dat de F18 bij onze intersport voor €400,= staat. De Elan zou voor mij op €480,= komen.

Ik zat ook aan een set K2 te denken. Alleen het korte bochtenwerk is dan een beetje moeilijk. Is de Turbocharger dan wat?

Verder is de f19 in 177 dan een optie.

@GiGi Ze komt nu van ski’s met een 13m radius gok ik. Ik verwacht dat er als vervanger wel iets vergelijkbaar scherp snijdends gewenst is.
Zelf viel het me op hoe goed ik het verschil tussen 12, 14 en 17m radius kan merken. Had ik niet verwacht!

Bennie op 14 nov 2018 15:11

De head’s die ik nu heb zijn 1.70, radius 13.1. En ik denk dat dat met mijn knie voor nu, toch aan de lange kant is.
En ja, ook ik merk echt het verschil wel in radius. Ik vind een korte radius echt heerlijk! Lekker snijden en lekker aggresief carven.

Het “fijne” is, dat ik, als ik carv, minder last van de knie heb dan dat ik gewoon “roetsjend” ski. Dus doe mij maar een mooi brede, niet al te stijle piste, dan ben ik in m’n element :')

De F18 is online voordeliger te krijgen denk ik (zoek eens op idealo.de).

Bij Elans voel ik altijd de klappen in mijn knieën; de demping is in mijn ervaring minder goed dan bij de Fischers. Maar ik ben wel wat zwaarder, dat zal uitmaken.

De nieuwe Head V-Shapes (V10 als je wat breder wil, de V8 als je niet breder hoeft) is ook een leuke nieuwe optie. Draait makkelijk, is stabiel als je niet hard gaat (zit wel echt en snelheidbegrenzer op: hij wordt niet instabiel, maar hij gáát op een gegeven moment gewoon niet harder) en heeft prima dempingskwaliteiten. Ook een lekker kleine radius, zoals alles van Head buiten de Worldcup Rebels.

Ik heb de nieuwe Head’s vorig jaar in de showroom in Leusden al gezien :')! Die zagen er inderdaad goed uit. Weet natuurlijk alleen niet hoe ze skiën. Misschien dat ik ze via 'n oud collega mee kan krijgen om te testen met kerst! Ga dat vanavond eens overleggen!

Ik heb de V10 en V8 geskied… Echt lekker wendbaar en makkelijk. Net als de F18, maar dan met een echt snelheidplafond. De F18 heeft dat niet en is waarschijnlijk voordeliger te krijgen.

In jouw positie (of als ik jouw geld zou mogen uitgeven) zou ik de F18 kopen in 174.

Bla, bla, bla.

Ik heb de V10 en V8 geskied… Echt lekker wendbaar en makkelijk. Net als de F18, maar dan met een echt snelheidplafond. De F18 heeft dat niet en is waarschijnlijk voordeliger te krijgen.

In jouw positie (of als ik jouw geld zou mogen uitgeven) zou ik de F18 kopen in 174.

GiGi op 14 nov 2018 15:23

Waarom zou je de 1.74 aanraden en niet de 1.67? Ik heb namelijk het idee dat ik juist nog harder moet werken met die lengte. Een iets kortere ski draait m.i. nou eenmaal net wat makkelijker in.

Hier de F18 voor 268,80. Model 17-18.
https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/fischer/fischer-progre…

bartvwg op 14 nov 2018 15:27

Thanks! Die ga ik even onthouden!

Klopt in theorie, maar een langere ski geeft weer wat meer stabiliteit en rust als je geen korte bochten aan het draaien bent. Tenzij je boven gemiddeld zwaar bent kan je met 167 ook prima uit de voeten hoor, maar de F18 draait uit zichzelf al een stuk eenvoudiger dan de Magnums, is mijn ervaring.

*bericht bewerkt door GiGi op 14 nov 2018 15:36

Klopt in theorie, maar een langere ski geeft weer wat meer stabiliteit en rust als je geen korte bochten aan het draaien bent. Tenzij je boven gemiddeld zwaar bent kan je met 167 ook prima uit de voeten hoor, maar de F18 draait uit zichzelf al een stuk eenvoudiger dan de Magnums, is mijn ervaring.

GiGi op 14 nov 2018 15:36

Ik weet niet wat jij onder bovengemiddeld waar verstaat, maar ik ben uiteindelijk wel te zwaar voor mijn lengte (87kg).
Ben me wel bewust dat dat natuurlijk ook niet lekker voor mijn knie is, dus daar gaan we (proberen) wat aan te doen…

Ik zou ook eerder 174 aanhouden, zeker omdat je techniek goed zit. (Daar ga ik van uit als je zelf les geeft/gaf)

En misschien zoals @Gigi aangeeft toch die F19 ook eens testen.

Gezien de voorliefde voor snelheid geeft die paar cm extra van de 174 cm F18 je wel meer rust op hogere snelheid bij het rechtuit sporen. Zeker omdat de ski zelf heel wat soepeler is dan de Supershapes. Die zijn domweg erg racy (maar wel lekker). Beperkt de zoekerigheid een beetje zeg maar. Juist beter voor de knieën. Ook omdat je van voornemen bent om vooral technisch net te gaan afdalen.

Ik heb even bij mijn oud collega lopen vissen en hij gaat bij Fischer test ski’s voor mij regelen. Hij heeft die lijntjes, ik niet helaas. Zowel de F18 als de F19… kan ik ze beiden proberen :’)

Een jaar is nog helemaal niet zo lang om echt te herstellen van je reconstructie @Almdudler, je been gaat echt nog wel sterker worden en verder wennen aan de nieuwe situatie, zeker met de juiste training. Maar los daarvan en van het prima advies wat je hierboven al qua ski’s gekregen hebt, kan ook het aanpassen van je skitechniek veel voor je betekenen.

Bijvoorbeeld: ik gok zomaar dat je veel in Oostenrijk hebt lesgegeven en waarschijnlijk een prachtige hoog-laag beweging in huis hebt… Die moet je als eerste afschaffen… Echt niet lekker voor de minder stabiele knie, in mijn ervaring. Tiefentlastung of flex to release geeft veel meer rust en ontspanning aan je knie. Evenals bochten echt beginnen vanuit je voeten i.p.v. de knieën of heupen. Kortom, ook in techniek is in ieder geval ook veel te winnen om fijner te kunnen skiën, zonder in te boeten op het resultaat.

*bericht bewerkt door Shane op 14 nov 2018 20:30

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oh, er zal ook zeker nog heel wat te halen zijn, maar ik kom al 5 maand niet verder wbt kracht e.d. En dat is volgens de orthopeed ook grotendeels te wijten aan de slijtage in de knie. Blijkbaar is op sommige delen het kraakbeen tot op het bot toe weggesleten.
Maar voor nu skied de Magnum echt niet lekker en zoek ik dus wat anders.
En ik heb mijn Anwärter idd in Oostenrijk gehaald en heb ook alleen daar lesgegeven. Ik zal eens zoeken naar de skimethodes die jij beschrijft. Denk dat het sowieso zoeken wordt naar een manier om toch nog iets van ‘lekker’ te kunnen skiën. Begin oktober was ‘t namelijk nie zo’n denderend succes helaas.

Neem dan gewoon een paar lessen van een echt goede leraar. De bochten techniek waar Shane op doelt, is gewoon redelijk eenvoudig aan te leren van iemand die weet waar hij over praat. Toevallig afgelopen week ook mee bezig was (trainer was staatlich gedipl trouwens in ons geval).

Edwin van Riel

Ik ben ook al een tijdje goeddeels kraakbeenloos ;). Beste dat ik ooit heb gedaan om de pijn in mijn gewrichtsspleten te verhelpen was wekelijks gaan skiën. Terwijl ik na het noodgedwongen stoppen met voetballen aardig wat jaartjes fanatiek gefitnest en gefietst heb.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Probleem overigens met skiën voor nú is nog niet eens zozeer de pijn, maar meer dat het krachtsverschil tussen beiden benen redelijk groot is, ongeveer 40%… En dat was het voor ik de tweede operatie in ging ook. Dus ben nog niet veel opgeschoten.
Het komt er op neer dat ik voornamelijk alles met mijn goede been doe. En ik denk inderdaad dat het juist wel beter is wekelijks te skiën, dan kun je ‘t weer echt goed opbouwen en bouw je onbewust ook weer 'n stuk meer kracht op. Maar helaas hebben we geen indoorbanen hier in de buurt.

Even een kleine update;
Heb uiteindelijk de F19 1.70 vanuit Fischer meegekregen. Vandaag eerste dag weer op de ski’s gestaan en ik ben echt dik tevreden.
Waar de magnums echt super zwaar insturen gaan deze echt ‘n stuk soepeler. Ze zijn lang niet zo zwaar als de Magnums maar zijn voor wat ik nu getest heb toch echt lekker stabiel.
Einde van de dag werd de sneeuw echt zwaar; regen en + temperaturen. Ook daar had de ski weinig problemen mee m.i.
Laatst met ‘t werk in Zoetermeer ook de Blast van Salomon en de Insomnia van Elan geprobeerd, beide damesski’s. Waar die dames ski’s door de kortere lengtes (max 1.60) wel lekker wendbaar en agressief waren, denk ik dat de F19 gewoon een wat rustigere ski is.
Tot nu toe ben ik hier dik tevreden mee! Kijken hoe de rest van de week is, als de sneeuw hopelijk wat beter wordt.

Plaats een reactie