Mammut skijas

Goedenavond,

Ben van plan om nieuwe skijas te kopen van het merk Mammut . Iemand ervaring met volgende jassen of merk?
https://eu.mammut.com/p/1010-26410-5967/alvier-hs-hooded-jac…
https://eu.mammut.com/p/1010-25750-00103/nordwand-pro-hs-hoo…
https://eu.mammut.com/p/1010-26460-5967/stoney-hs-jacket-men…
https://eu.mammut.com/p/1010-24792-50079/stoney-gtx-thermo-j…
In Belgie kan ik nergens een winkel vinden die deze verkoopt dus zal online bestellen worden.

mvg,
Mr_P

Ik heb een hardshell van Mammut. Prima jas, voldoet aan de specs (heeft een hike in Chili met hoosbuien prima doorstaan) en heeft in ieder geval voor vrouwen een fijne pasvorm. In Nederland verkopen ze het merk bij de Bever… Mocht je dichtbij de grens wonen is dat misschien een mogelijkheid om te passen.

Wintersport? Yes please....

Mammut prima jas.
Maar kijk zeker even naar Arcteryx jassen net iets mooier.

Mammut heeft een typische pasvorm, die ook nog eens erg verschilt per jas. Veel jassen van Mammut hebben een typische klimmerssnit. Ik zou ze echt nooit blind online kopen.
+1 voor het advies van @hooykaas. Ik heb een Theta AR. Die verslijt ik voorlopig niet meer. Extra drawcord rond je middel.
In Nederland heeft de Zwerfkei in Woerden heel veel van Mammut, en alles van Arcteryx, en ga zo maar door. Al heb je daar waarschijnlijk niks aan.

Omdat ik jarenlang ben gesponsord door Mammut ken ik deze jassen allemaal. Let op er zit een enorm verschil in deze jassen, zo zijn de Stoney’s echte wintersportjassen en is de Nordwand Pro bijvoorbeeld een echte alpinistenjas en in de praktijk merk je daar met skieën best wel wat van.

Ik gebruik de Alvier en de Stoney veel tijdens wintersport deze vallen ietsjes ruimer dan de Nordwand. Zelf neem ik M bij de wintersportjassen en L bij de alpiene jassen.

Ik zou eerder willen vragen, wat zoek je in een jas en waarvoor wil je hem gebruiken dan kunnen wij je op het forum meer tips geven. Want vooral tussen deze jassen is de nordwand een wat opvallende keuze ertussen.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 nov 2018 23:07

Click. Click. Peace

Mammut prima jas.
Maar kijk zeker even naar Arcteryx jassen net iets mooier.

Hooykaas op 15 nov 2018 21:20

Net iets duurder ook vermoed ik. Arc is prachtig maar wel de aboslute top van de markt (inclu prijs)

Net iets duurder ook vermoed ik. Arc is prachtig maar wel de aboslute top van de markt (inclu prijs)

HN65 op 15 nov 2018 23:09

Mammut, en andere merken, weten tegenwoordig ook wel hun prijsstelling skyhigh te laten gaan.

When life gets too complicated.... SKI

Mammut prima jas.

Maar kijk zeker even naar Arcteryx jassen net iets mooier.

Hooykaas op 15 nov 2018 21:20

Net iets duurder ook vermoed ik. Arc is prachtig maar wel de aboslute top van de markt (inclu prijs)

HN65 op 15 nov 2018 23:09

Mammut is nog een graadje duurder.

Laten we on-topic blijven. De topic starter vroeg het verschil tussen deze jassen. Discussie over de prijs van deze jassen tov andere merken kan ergens anders gevoerd worden.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 nov 2018 23:42

Click. Click. Peace

Ik denk ook dat pasvorm en features, de alpinejas is meer gericht op andere outdoor bezigheden en heeft dus geen skipasvak, sneeuwvanger etc, doorslaggevend zouden moeten zijn. Het is dan inderdaad belangrijk wat je zoekt in een jas.

Op gebied van stoffen is wel het volgende interessant. 3-laags jassen zijn veel duurzamer dan 2-laags jassen, vooral indien ze wat te voorduren hebben. Denk ook vooral aan tassen (schouder en heupband). In dat geval verdient een 3laags membraan zeker de voorkeur. Daarbij is goretex pro nóg weer duurzamer dan regulier goretex.

Op gebied van stoffen is wel het volgende interessant. 3-laags jassen zijn veel duurzamer dan 2-laags jassen, vooral indien ze wat te voorduren hebben. Denk ook vooral aan tassen (schouder en heupband). In dat geval verdient een 3laags membraan zeker de voorkeur. Daarbij is goretex pro nóg weer duurzamer dan regulier goretex.

Botermatje op 16 nov 2018 00:03

Op het risico af dat dit off topic is: 3 laags wil alleen zeggen dat een extra beschermlaag aan de binnenkant zit. Het membraan zit dan dus tussen binnen- en buitenkant in. Een 2laags is aan de binnenkant niet beschermd. Dat heeft dus niks met de buitenkant te maken. Verder is Goretex Pro an sich niet duurzamer dan gewoon Goretex. Goretex en Goretex Pro zijn de namen van het ademende membraan. De dikte van de buitenstof bepaalt de duurzaamheid aan de buitenkant. De stofdikte is meestal 40D of 80D, of een combinatie daarvan (bv 80D op de schouders). Wel is het zo dat Goretex Pro jassen meestal een zwaardere stof hebben of de genoemde verstevingen. (Maar dus niet altijd, er zijn ook gewone Goretex jassen met 80D)

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2018 01:32

alvast bedankt voor de info

greetz
Mr_P

Re Duurzaamheid:
Het is op een bepaalde manier wel waar dat 3laags laminaten duurzamer zijn dan 2 laags omdat aan de binnenkant de voering van een 2l laminaat direct over het membraan schuurt.

Maar zoals DrPhil al aangeeft, het hangt ook erg af van de verschillende stoffen in het laminaat.

@Mr_P:
Kun je eerst even de volgende vragen beantwoorden:
Watt voor lichaamsbouw heb je?en wat voor pasvorm wil je?
Ga je de jas ook voor andere sporten gebruiken?
Is het alleen voor piste skien of ook toeren?
Heb je nog andere jassen of is dit de enige?
Welke features vinden je belangrijk, en welke kan je wel laten lopen?

Volgens Mammut’s website hebben zowel de Nordwand als de Alvier een “regular fit”.

Volgens Mammut’s website hebben zowel de Nordwand als de Alvier een “regular fit”.

Slim op 16 nov 2018 16:25

Kijk, daar gaat het al fout. IMO heeft de Nordwand Pro een typische klimmerssnit. Zoals ze in het Engels mooi zeggen: “snug without being restrictive“. En met lange smalle mouwen.
Maar de snit kan @rogier waarschijnlijk beter beschrijven dan ik.
Overigens is 3laags uiteraard duurzamer dan 2 laags, en een stuk ook. Maar met de buitenkant (“rugzak”) heeft dat niks te maken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2018 17:01

Precies in mijn ervaring zit er duidelijk een pasvorm verschil en zelfs een maatverschil tussen de ski-jassen en de klimjassen. De eerste zijn wat ruimer. De klimjassen zijn wat strakker van snit. Ook zijn de mouwen inderdaad langer en is de jas zo gesneden dat je continu met je armen boven je bezig kan zijn.

Click. Click. Peace

Ik heb zelf de nordwand pro. Verleden jaar gekocht omdat de andere extreme van 10 jaar oud wel eens vervangen mocht worden. Oftewel, ze zijn duurzaam. Zelf ben ik 1.78 kilo of 80 en redelijk sportief. Ik kan de M net hebben. Bij de L vond ik alles weer net te baggy.
Heb ook twee jaar een arcteryx jas gehad, een van hun top modellen. Vond deze echt minder dan de mammut.
Wat ik erg prettig vind is de snit van de hoody. Als de jas dicht is zit de hoody om je nek. Er komt geen sneeuw in. Tevens is de hals lekker hoog, komt tot je neus. Bij slecht weer is dar erg prettig.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Plaats een reactie