Nieuwe pittige vakantieski gezocht

Hoi,

Ik heb in februari de Elan Interra Power Shift 152 (2017-2018) gekocht als 'vakantie’ski. Ik ben zelf 162 (±70kg) en vind ze toch wat aan de kleine kant, hoewel de 158 mij werd afgeraden door de verkoper.
Ik ski meermaals per week (indoor) en altijd op de Rossignol SL FIS voor slalom- en techniektraining. Daarnaast gaan we jaarlijks 2-3 weken skiën in de bergen. Aangezien de SL mij geen ideale ski lijkt om hele dagen op door te brengen in de bergen, ben ik op zoek naar een nieuwe vakantieski. Graag een stabiele maar pittige piste of all mountain ski. Heeft iemand tips voor een ski in deze categorie?

Dank je!

Normaal zou ik zeggen een consumenten GS ski, maar die beginnen vaak pas vanaf 170 lengte. Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar lijkt op het eerste gezicht wat aan de lange kant. De meeste ski’s in de juiste lengte-categorie hebben niet zo’n grote radius dat ze echt wat uitmaken ten opzichte van je slalomski’s.

Dat gezegd hebbende… De nieuwe Salomon S/Max Blast of 12 zou wat kunnen zijn denk ik. Erg goede grip, stevig, maar niet zo speels. Ze komen wel beiden in 160. Als we kijken naar allmountainski’s, dan zou de K2 iKonic 80 TI in 163 kunnen bedenken of de Völkl Kendo in dezelfde lengte (maar hiermee lever je op de piste wel echt aan kwaliteit in ten opzichte van pure pisteski’s).

Dit zijn allemaal uniseks-ski’s maar dat is geen probleem als je wekelijks op FIS ski’s skiet.

Ga vooral een en ander zelf uitproberen. Volgende week vrijdagavond en de week erna zijn er wat mogelijkheden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201

Ongeveer zelfde skiprofiel, ik ski op de Head Ispeed Pro in 170 (ben 163 zelf), de Ispeed (Pro) is er ook in 165 als je 170 te lang zou vinden.

Ik vind het een super ski! Stabiel, grip is top, maar wel meer piste ski dan all-mountain.

Bedankt voor de input @GiGi & @ieniemienie!

Gisteren kon ik de Elan GSX fusion testen in 175 (170 was er helaas niet). Vond het ook een erg fijne ski. Ook veel makkelijker te sturen dan verwacht (gezien de lengte) en goede grip.

Vernam tijdens de test ook dat de Head WC iSpeed ongeveer in dezelfde categorie zit dan de GSX van Elan. De iSpeed Pro zou ik gezien mijn lengte en gewicht niet nodig hebben.

Aangezien ik de iSpeed van 2017/2018 voor een goede prijs online kan kopen, wou ik nog even aftoetsen of deze info wel klopt. Als ik nog op een testdag geraak, probeer ik ze zeker uit. Zo niet, heb ik toch al wat meer input :)

*bericht bewerkt door Kbae op 18 nov 2018 12:02

De i.Speed zit weliswaar in dezelfde categorie als de GSX (‘consumenten GS’), maar zijn wel echt twee uitersten van het spectrum zowat. De GSX is de softste en het meest vergevingsgezind in die categorie, terwijl de i.Speed een van de zwaarste is (ook om te skiën). Ze gelijk stellen is dus echt gevaarlijk, in zoverre dat ze echt behoorlijk verschillende dingen vragen van de skiër.

Ik heb ze vorige week allemaal geskied. Hier een overzichtje dat ik van de week heb gemaakt (mijn persoonlijke ervaring - iemand anders kan een andere ervaring hebben):

null

*bericht bewerkt door GiGi op 18 nov 2018 12:12

@GiGi

Ik las online dat de Head Worldcup Rebels i GSR ook een aanrader is en ook op lagere snelheid goed te skiën is. Die lagere snelheid vind ik wel belangrijk om tijdens de familieuitjes toch ook uit de voeten te kunnen. Kan ik ervan uitgaan dat die zich tussen de Elan GSX en de Head iSpeed Pro bevindt? Ik vind het moeilijk om een keuze te maken :)

De Elan GSX lijkt mij een veilig keuze voor zowel de snelle en trage afdalig, middelgrote en lage bochten, maar afgaand op de feedback twijfel ik mij nog steeds of ze niet te veilig is. De iSpeed lijkt mij wel een topski maar niet ideaal voor eens een rustige afdaling.

Daarom dat ik nu ook naar de Head Worldcup Rebels i GSR aan het kijken ben. Minder ideaal voor ‘kortere’ bochten dan de Elan GSX maar iets rustiger dan de iSpeed. De radius ligt daar wel een stuk lager.

En wat met slush skiën? Is dit met beide ski’s te doen?

Heb jij tot slot nog weet van testdagen behalve morgen in Zoetermeer? Ik was naar de testmogelijkheden bij Duijvestein aan het kijken maar die hebben deze ski’s niet.

Bedankt alvast voor alle hulp! :)

*bericht bewerkt door Kbae op 29 nov 2018 10:44

De Head GSR valt qua heftigheid ruimt buiten (‘onder’) de ski’s in bovenstaand schema (de i.Speed Pro er ‘boven’). Bij Head is het als volgt:

Worldcup Rebels i.GSR - minst heftig, al bijna geen ‘consumenten race’ meer te noemen
Worldcup Rebels i.Speed
Worldcup Rebels i.Speed Pro

De radius is overal ongeveer gelijk (bij gelijke lengte), maar een zachtere ski als de GSR kan je verder buigen (met dezelfde energie) dan een stijvere ski, en dus kan je daar makkelijker kleinere radiussen uit halen.

Testdagen zijn er bij mijn weten niet meer voorlopig. Tenzij je toevallig in Ischgl komt binnenkort, daar kan je de meeste van deze ski’s testen op de Idalp, bij het testcenter van Silvretta Sports.

Plaats een reactie