Skihuur categorie

Ieder jaar huur ik toch weer ski’s (schoenen heb ik zelf) en ieder jaar zit ik weer in dilemma of ik zelf ski’s ga kopen of niet. Wat me telkens opvalt is dat wanneer je ski’s huurt (bijv via skiset), je kunt kiezen uit een aantal categorieën (A t/m D waarbij D de meest dure en professionele is). Als ik dan de ski’s ga ophalen lijkt het alsof er gewoon willekeurig ski’s uit het rek gepakt worden.

Wellicht mensen met ervaring hier, maar kijken de ski verhuur winkels in Oostenrijk nu ECHT naar wat je gehuurd hebt? Krijg je daadwerkelijk betere ski’s als je een categorie C huurt ipv een A ? Of is dit gewoon een trucje om extra te verdienen en maakt het in de praktijk weinig uit?

Wat je daadwerkelijk krijgt weet ik niet (ik huur zelden). Wat men aan voorbeelden in zo’n categorie noemt is wel echt onderscheidend. Dat wil zeggen: de ski’s in de hoogste categorie zijn echt duurder (voor hen om in te kopen) en doorgaans ook voor hoger niveau skiërs geschikt dan de modellen in de categorieën daaronder.

Maar ja, of jij ook in je hand krijgt wat ze zelf online aanbieden ‘of vergelijkbaar is’, dat kan ik niet beoordelen zonder te weten wat ze aanbieden online en met welke ski jij de shop uit loopt.

Vorig jaar had ik categorie 4 gehuurd en toen ik de ski’s afhaalde zei de verhuurder dat ik een categorie 5 meekreeg omdat de voorraad 4’s wat hard gingen. Het klonk in elk geval heel fijn, maar ik kan dat niet goed beoordelen. Als alle huurders nu eens dit seizoen opschrijven welke ski in welke categorie ze hebben meegekregen zijn er hier vast wel mensen die dat dan ook kunnen beoordelen. Meteen een mooie steekproef…

Vorig jaar in Konigsleiten deden ze het volgende (zoals ze het uitlegde): Ze hadden alleen ski’s met 4 sterren erop. Afhankelijk van het rek waar ze stonden waren het: Nieuwe die als 4 sterren verhuurd werden, 1 jaar oud als 3 sterren (de standaard verhuur), 2 jaar oud als 2 sterren. 1 ster hadden ze niet, dan werden ze verkocht. Leuk systeem alleen als klant niet overzichtelijk…

Let's go ski!

Tja, vorig jaar in Solden bij sport Brugger pakten ze idd maar wat. Zeer vervelende opdringerige verhuur. We zijn uiteindelijk weggelopen. Maar ik heb zeker ook goede verhuurders meegemaakt. Overigens heb ik zelf eigen ski’s, dit was voor iemand anders. Als je geen kennis hebt van de diverse ski’s kan je alles in je handen geduwd krijgen. Vooraf een selectie maken, of zelfs reserveren kan dan helpen. Mijn ervaring is dat als ze je gewenste ski niet hebben iets meegeven wat in dezelfde richting gaat. Je kan altijd de gegeven ski even opzoeken en nagaan of dit iets is wat bij je past. Testen en ruilen kan ook vrijwel altijd.

Ik heb beide situaties meegemaakt. We huurden eerst altijd de ski’s via de reisorganisatie (sunweb/tui etc.).
Het is weleens voorgekomen dat één reisgenoot categorie zilver had aangevinkt en de andere reisgenoot categorie goud (iets duurder) en dat zij vervolgens met dezelfde ski’s naar buiten liepen.
Maar ook wel eens een reisgenoot gehad die extra moest betalen om toch ski’s uit een klasse hoger mee te krijgen (had de goedkoopste categorie aangevinkt, maar was wel een gevorderde skiër waardoor hij betere/duurdere ski’s nodig had).

Verder herken ik het huren/kopen dilemma. Ik heb zelf met huren diverse ski’s geprobeerd. Toen ik na een aantal keer skiën een stel ski’s had die voor mij fijn aanvoelden heb ik die later thuis op marktplaats gekocht (wel wat geduld voor nodig, uiteindelijk midden in de zomer gevonden). Dit was voor nog geen 20 % van het bedrag voor nieuwe ski’s (2 jaar gebruikt), waardoor ik ze er met 1 jaar skiën eigenlijk al uit had (wel nog even goed laten slijpen/waxen).

Als je het koud hebt moet je demarreren

Die laatste vraag is een rekensom.

Huren (in de hoogste categorie): gemiddeld 25 euro per dag (of beter: 150 voor 6 dagen); geen onderhoud of andere kosten.
Kopen (in dezelfde categorie): gemiddeld 20 euro aan onderhoud per 5 dagen (= 4 euro per dag); aanschafprijs 500 euro.

Huren: 25X
Kopen: 500 + 4
X

Snijpunt: 500 + 4X = 25X => 500 = 21*X => 500/21 = X => X = 23,8 dagen.

Als je (in dit rekenvoorbeeld) 24 dagen of meer skiet, is kopen en onderhouden goedkoper dan huren. Dat zegt natuurlijk niks over andere (praktische) voor- en nadelen van kopen vs. huren.

Gedurende mijn (ons gezin) jaren ski-ervaring ook reeds de verschillende mogelijkheden meegemaakt. Categorie lager gekregen dan oorspronkelijk geboekt (daar kom je meestal pas achteraf bij uit), en ook al een hogere gekregen tov het geboekte type.
Veel hangt gewoon af van de eerlijkheid en correctheid van de verhuurder.

Dit is o.a. de reden waarom ik nu reeds verschillende jaren (5 jaar) via Mietski huur. En ik weet dat er grote tegenstanders zijn van hun manier van verhuur en prijszetting, maar je weet steeds wat je huurt (op hun site kan je zien welke ski je wil).
De perceptie dat dit minderwaardige skies zouden(werd soms verteld door de plaatselijke shops) zijn is blijkbaar ook uit de lucht gegrepen.
Hierover heb ik met 2 skileraars in de lift eens een babbeltje gehad en zij zeiden zelf dat voor 80% van de mensen die op wintersport gaan deze skies “ruim” voldoen.
Dikwijls werd er gezegd dat de skies te zacht zijn , onvoldoende grip hebben, te veel flex, te weinig flex, …enz… hadden, maar het lag bijna altijd aan diegene die ze onderbinden. Te weinig techniek, te veel ego.
Sommige onder ons willen gewoon met een “nieuwe” ski op pad uit een van de echte sportshops in het gebied.

Bij Mietski tot op heden steeds een correcte afhandeling bij afhaling, bij skiwissel, bij schoenwissel, zelfs bij een annulatie na de uiteindelijke aankoop van eigen skies.
Nadeel is wel dat ze niet in elk dal of dorp zitten momenteel.
In het Paznauntal zitten ze nu in Ischgl ipv Galtur, en daar zag men ze blijkbaar niet zo graag komen vanwege hun prijszetting. Soms is een beetje “luistervinken” in de andere sportshops heel leerrijk.

De 2 vorige jaren met een groep mannen naar SFL gaan skiën. Gehuurd in Ried ipv Serfaus of Fiss. Kwam op bijna 40 euro verschil uit per persoon. Deze 40 euro steek ik dan liever in een drankje na het skiën.

@Tomwillem: bij Brugger in Solden dit jaar in de zomer ook verschrikkelijk opdringerige verkopers. Ik dacht zelfs dat het de eigenaar en vrouw waren. Eerst een woordje nederlands proberen te spreken om het ijs te breken en als je dan niet direkt hapt in hun voorstellen, nog even verder rondkijkt en buiten gaat zonder iets te kopen beginnen ze in het dialect wat bitsig te zijn.
De vorige jaren hebben we er zelfs verscheidene dingen gekocht en ook MTB´s gehuurd, maar mij zien ze er niet meer terug.
Je bent hier maar zo welkom als je laatste inkoop precies.“Vriendelijkheid waar een prijs aan vasthangt”

Maar om af te sluiten:
Tot hiertoe steeds tevreden over Mietski en gedeeld tevreden over de “traditionele” lokale verhuurders. Het zal steeds van de eerlijkheid en correctheid afhangen van de verhuurder.

Plaats een reactie