film gevaren off piste skiën

juist dit filmpje tegen gekomen

Al ga ik zelf nooit offpsite skiën omdat het mij persoonlijk weinig doet. Maar geeft wel stof tot nadenken indien je zelf effe rap een stukje offpiste wilt doen zonder 3 eenheid en zo ken ik er veel die dat doen.

Klassiek geval van off piste vs out of bounds… In dit geval hadden de Amerikanen zich beter in moeten lezen in hoe het in Europa werkt. Het ging mis op het moment dat de Amerikanen dachten veilig te zijn omdat ze ‘inbouds’ aan het skien waren, waar in Europa dat nog steeds geld als lawine terrein.

Freeride = Life

Indrukwekkende film! bedankt voor het delen.

Hier een artikel over de lawine-educatie die de stichting nu onderneemt voor jonge race-skiërs:

https://www.powder.com/stories/news/u-s-ski-team-racers-lear…

Opmerkelijk is wel dat er 3 Duitse skiërs, met 3 eenheid al voor waren gegaan. Dan neem ik toch aan dat die 3, WEL het lawine bericht hadden gelezen en zeker begrepen ze dat het off-piste was. Dus ook kennis van die 2 dingen weerhield hen er niet van om die helling te skien…

En dan wel (over Astle):
“regularly skied the backcountry, and only missed an AIARE Level 1 ”
Dus ook thuis, waar hij WEL wist wanneer hij in lawine terrein was skiede hij off-piste, zonder gedegen lawine kennis. (AIARE I is de beginners lawine cursus in Noord Amerika, 3 dagen en bedoeld als eerste instap voor mensen die backcountry willen skien. Dus niet dat er nog een andere cursus is daar voor of zo).

*bericht bewerkt door Slim op 17 nov 2018 15:03

Indrukwekkend " mooie " film.
Misschien een rare gedachtengang van mij, maar ik ging er altijd van uit dat pro-skiërs zoveel in de bergen e.d. zijn. En zoveel om de sport geven, dat het hun tweede natuur is.
En dus ook de juiste kennis hebben, en door hun professionaliteit ze meer toegang tot de kennis hebben. Blijkt dus niet zo te zijn.

Iemand een idee waarom het off-piste “the alps” heet, het is toch in Amerika?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dit vond plaats in Sölden.

@Birdheart, @QmaartenQ,

Ik denk dat de verwarring komt door de film. De “reddingscene” in de film is een re-enactement, nagespeeld in Utah, want daar zit die BRASS stichting. Maar inderdaad, het ongeluk vond plaats in Oostenrijk.
Je ziet het onder andere aan de Rood-witte skipatrol jassen.
Ook staat in het ingeluid rapport dat de slachtoffers 3 tot 4 meter diep begraven waren en dat de zoekactie met sondes werd gedaan.

*bericht bewerkt door Slim op 17 nov 2018 15:42

Heb inderdaad nogal regelmatig het idee dat Amerikanen niet doorhebben dat inbounds niet bestaat in de Alpen. Meeste filmpjes die ik voorbij heb zien komen van Amerikanen die in Europa in een lawine terecht kwamen, gaven ze aan dat ze dachten dat het inbounds was, want ze waren niet ver van de piste.
Goed dat de daar wel aandacht aan gaan besteden.

Maar geeft wel stof tot nadenken indien je zelf effe rap een stukje offpiste wilt doen zonder 3 eenheid en zo ken ik er veel die dat doen.

jvr op 17 nov 2018 01:13

En even voor de duidelijkheid, een 3-eenheid betekent niet dat je dan wel veilig zo’n helling kunt nemen.

*bericht bewerkt door Slim op 17 nov 2018 16:15

Gevaar is altijd op de loer inderdaad.

Opmerkelijk is wel dat er 3 Duitse skiërs, met 3 eenheid al voor waren gegaan. Dan neem ik toch aan dat die 3, WEL het lawine bericht hadden gelezen en zeker begrepen ze dat het off-piste was. Dus ook kennis van die 2 dingen weerhield hen er niet van om die helling te skien…

‘Dezelfde helling’ skiën is een nogal ruim begrip. Misschien hadden de Duitsers geluk. Misschien skiede ze net op een graat of in een hoek die minder steil was, waarschijnlijk skiede ze een voor een… misschien was de temperatuur in de tussentijd verandert… Als een groep een helling skiet wil dat helemaal niets zeggen over de groep erna, als die geen eigen gedegen planning en plan van aanpak heeft.

En daarnaast, misschien hadden de Duitsers een zeer hoge risico bereidheid… want wat een acceptabel risico voor de een is is het niet voor de ander…

Wat ik een heel belangrijk punt vind van de filmpje (de uitleg over snowslabs is nogal matig) is dat het feit dat je ski-racer bent of een gevorderde piste skier absoluut niets zegt over je off-piste kennis. Zoals ze zeggen ‘It’s a totally different beast’

*bericht bewerkt door Rogier op 17 nov 2018 17:56

Click. Click. Peace

.

*bericht bewerkt door Alex op 17 nov 2018 21:00

When life gets too complicated.... SKI

UIteraard moet ierreen zijn eigen kennis en plan opstellen, daar is dit juist een voorbeeld van. Temperatuur was overigens gelijk want die Duitsers skien net voor de Amerikanen/Brit, ze hielpen nl bij de reddings poging.

De reden dat ik het feit dat die Duitsers er ook skieden naar voren bracht was dat in de film constant gesproken wordt over het feit dat ze het lawine bericht niet hadden gelezen, en dat ze niet wisten dat het ongezekerd terrein betrof.
Daardoor klinkt het alsof, als ze dat wel WEL geweten hadden niet waren gegaan. Die Duitsers bewijzen dat ook mensen die dat wel weten, soms zulk terrein skien.

Kijk het kan van alles zijn geweest
Één mogelijkheid zou kunnen zijn.
Dat het z.g Teppisch-Swingers waren.
Zij gaan langzaam van plek tot plek.
De Profs die dat dagelijks doen gaan sneller en maken lange bochten.Dan snij je minder in de sneeuw en is de belasting voor de toplaag minder. En daardoor is de kans op een lawine afgenomen.Dat kan dan net het verschil maken @Slim

Ik was daar kort nadat dit gebeurd was. Lawine bericht gaf 4 en de helling stond op scherp door verse trieb sneeuw.
De Duitsers hebben gewoon geluk gehad. Het is ook een beetje een beruchte Hang qua lawines. Maar zo werkt het vaak wel inderdaad; anderen gaan er ook naar beneden, dus het zal wel kunnen…

Nog een opvallende opmerking gaat over het Reco systeem, alsof het dan veiliger zou zijn off-piste. Helaas wordt je dan wel pas gevonden als het al te laat is.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 18 nov 2018 14:47

Ik zeg het vaker (en ja, velen hier zijn het er niet mee eens), maar ook dit verhaal laat weer zien dat de skigebieden in Europa flink tekort schieten in bewustwording en preventie. Geen enkel idee hadden deze jongens, dat ze niet gezekerd terrein indoken. Logisch ook, bij het instappen in de lift hing er waarschijnlijk een grote afbeelding van iemand die lekker door de maagdelijke poeder knalde…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hier het rapport als je geïnteresseerd bent:

https://brassfoundation.org/wp-content/uploads/2018/11/Soeld…

*bericht bewerkt door Slim op 19 nov 2018 02:04

@Shane Ik vind vooral Oostenrijkse gebieden heel erg tekort schieten. In Frankrijk hangen bij ongeveer alle liften lawineberichten, duidelijk lawinevlaggen en duidelijke tekens. (Maarre in Oostenrijk hing er waarschijnlijk een foto van een piste-carver)
@Slim ik ga even lezen.

Click. Click. Peace

Trouwens het klopt niet helemaal wat er in dat raport staat. Het valt te lezen alsof alleen groomed pistes (geprepareerde pistes) veilig zijn in Europa, en dat is niet zo. Er worden regelmatig niet geprepareerde pistes geopend die dus veilig zijn. Het is alleen als je naast deze pistes skiet dat je dan off-piste bent. Wel bijzonder dat zelfs zo’n organisatie de Europese manier van denken en handelen gewoon niet begrijpt.

Waar groomed pistes staat moet opened pistes staan.

Verder was het lawinegevaar 3 en geen 4 zoals hierboven ergens stond. Een gevaar waar je met veel kennis en terughoudendheid best off-piste kan skiën. Maar zeker niet met zes man tegelijk in een helling.

Ook zijn de drie sporen van de Duitsers wat ik op de foto kan zien een stuk terughoudender en slimmer (op dat graatje) en volgens mij ook in iets minder steil terrein dan de Amerikanen. Ik wil absoluut niet zeggen dat de Duitsers een goede of slechtre keuze hebben gemaakt maar het is met een lawinegevaar 3 en het lawinebericht gelezen te hebben een hele andere lijn dan dat de Amerikanen gepakt hebben. (Ik heb niet in het terrein gestaan. Maar na het lezen van het lawinebulletin zou ik deze helling, iig waar de Duitsers (tenminste die linker sporen op de foto rechter in het terrein) hebben geskied niet zomaar af hebben geschreven. Dat zou van de check in het terrein afhangen. Achteraf is het te makelijk zeggen dat je de helling niet geskied zou hebben. Ook een groot mentaal gevaar, jezelf te goed/te slim beschouwen)

Het probleem is volgens mij niet zozeer dat de jongens niet wisten dat ze in al dan niet in off-piste terrein bezig waren. Het grote probleem is gewoon dat ze de basis van poeder en off-piste skiën niet onder de knie hadden. Met z’n zessen tegelijk een 40° steile helling in, dat doe je gewoon niet.

*bericht bewerkt door Rogier op 19 nov 2018 09:46

Click. Click. Peace

En zonder gear, kennis (van o.a. hoe het in Europa anders is dan in de VS) en training, niet te vergeten. In deze casus zijn veel zaken niet goed gegaan/gedaan. Goed om van te leren.

En zonder gear, kennis (van o.a. hoe het in Europa anders is dan in de VS) en training, niet te vergeten. In deze casus zijn veel zaken niet goed gegaan/gedaan. Goed om van te leren.

GiGi op 19 nov 2018 09:48

Precies, maar dat hangt natuurlijk ook samen. Met kennis zou je nooit zonder gear off-piste gaan en begrijpen dat het off-piste is, en dan weer een andere afdaal strategie hebben aangehouden. Dus wat miste is puur en simpel de kennis, of in ieder geval is de kennis niet toegepast.

En daarmee is het volgens mij te simpel om te zeggen: “als ze de kennis hadden hadden ze de helling niet geskied.” Als ze de kennis hadden, hadden ze de helling eventeel anders (ergens anders/ andere manier) geskied of een overwogen keuze gemaakt om de helling wel/niet te skiën.

*bericht bewerkt door Rogier op 19 nov 2018 09:53

Click. Click. Peace

Natuurlijk is het heel relevant dat de jongens geen enkel idee hadden dat ze in ongezekerd terrein aan het skiën waren. In hun thuisland knallen ze rustig met 6 man, of nog veel meer, tegelijk een vergelijkbare inbounds helling in. Even voordat ze de fatale helling indoken zijn ze langs verschillende met touw afgezette hellingen gekomen. Je moet dat proberen vanuit hun perspectief te zien. “Oke, deze hellingen zijn dus afgesloten, de fatale helling was niet afgezet en dus veilig”, een zeer logische gevolgtrekking, die in elk skigebied, elke dag, tig keer gemaakt wordt door onwetende, ook Europese wintersporters.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane klopt helemaal, maar daarmee komt weer terug is dat ze gewoon niet voldoende kennis hebben. Verder zou een helling als deze in de US ‘out of bounds’ zijn of geheel zijn afgeschoten met dynamiet… En je mag toch wel verwachten dat jongens die zoveel in de sneeuw staan dat zouden moeten herkennen. (“Hee: geen inslagen van dynamiet, en geen gazex… misschien toch even voorzichtig gaan…” zou een slimme gedachtengang zijn) Ook inbounds komen lawines voor, en is het handig om gevaarlijke hellingen te kunnen herkennen… (40° steile hellingen moet je altijd met respect behandelen).

Dat de fout die zij maken niet alleen is weggelegd voor Amerikanen staat natuurlijk ook vast. Ook dat geeft aan dat er nog veel te leren is voor veel wintersporters. En dat één bordje met een waarschuwing in de Alpen meer betekent dan honderd codes oranje in Nederland :-)

*bericht bewerkt door Rogier op 19 nov 2018 11:37

Click. Click. Peace

Dat de fout die zij maken niet alleen is weggelegd voor Amerikanen staat natuurlijk ook vast. Ook dat geeft aan dat er nog veel te leren is voor veel wintersporters. En dat één bordje met een waarschuwing in de Alpen meer betekent dan honderd codes oranje in Nederland :-)

Rogier op 19 nov 2018 11:36

Ik zie ‘code oranje’ tegenwoordig als niet meer dan een uiting van nationale trots ;)

Ik ben het niet met je oneens @Rogier, maar het blijven aannames vanuit je eigen perspectief. Ik denk dat dit soort jongens in de VS geen seconde nadenken over lawines inbounds, dat blijkt ook wel een beetje uit de interviews in de film. Dat wordt allemaal voor je verzorgd en dan ben je waarschijnlijk min of meer blind voor het werk dat daarvoor gedaan moet worden. In een pretpark of zwemparadijs zie jij tenslotte ook niet wat een onstellend veiligheidsapparaat overal achter zit, noch denk je daar waarschijnlijk over na, terwijl er ook wel eens vervelende ongelukken gebeuren in een attractie.

Jij bent opgegroeid met respect voor de bergen, zij zien het skigebied als een veilige speeltuin.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij zijn wij het niet oneens inderdaad, er miste op allerlei vlakken gewoon heel veel kennis. Te beginnen bij in of outbounds…

Verder wilde ik aangeven dat die hellingen skiën, zo op het eerste oog niet absoluut een no-go is.

Click. Click. Peace

Het enigste dat ik hoop is dat dit soort filmpjes een breed genoeg publiek bereikt om zo mensen te laten inzien dat offpiste skiën niet iets is dat je zo maar rap even voor de fun kan doen zonder dat er gevaar is. Hetgeen me van deze film is bijgebleven is dat zelf mensen die beter skiën dan 90+% van de wintersporters en zijn opgegroeid in de bergen niet immuun zijn voor de kracht van de natuur.

Als we eerlijk zijn dit is niet van het kaliber van de mount everest af te skiën of andere extreme offpiste maar gewoon een open helling tussen een hoger gelegen piste en een lagere skilift, iets dat veel “toeristen” wel doen op hun wintersportvakantie .

Het enigste dat ik hoop is dat dit soort filmpjes een breed genoeg publiek bereikt om zo mensen te laten inzien dat offpiste skiën niet iets is dat je zo maar rap even voor de fun kan doen zonder dat er gevaar is. Hetgeen me van deze film is bijgebleven is dat zelf mensen die beter skiën dan 90+% van de wintersporters en zijn opgegroeid in de bergen niet immuun zijn voor de kracht van de natuur.

Als we eerlijk zijn dit is niet van het kaliber van de mount everest af te skiën of andere extreme offpiste maar gewoon een open helling tussen een hoger gelegen piste en een lagere skilift, iets dat veel “toeristen” wel doen op hun wintersportvakantie .

jvr op 19 nov 2018 12:34

Precies, en maak er maar gerust beter dan 99,9 % van alle wintersporters van.

Click. Click. Peace

Helemaal mee eens. Wat ik me dan wel afvraag - en waar @Shane ook al op duidde: in heel veel promotiemateriaal (in bladen, in skigebieden - in ieder geval hier in de Alpen) staan de mooiste foto’s van skiërs en boarders die een geweldige poederhelling af komen. Daar staat nooit ergens (hoe klein ook) een disclaimer bij: “Let op: de atleet in deze foto heeft zich optimaal voorbereid en weet precies wat hij doet. Doe dit niet na.”
Dus de gemiddelde vakantieskiër denkt alleen maar “GAAF! Dát wil ik ook!” En doet het vervolgens. Meestal zonder de voorbereiding, de kennis of vaak al überhaupt zonder na te denken of het niet gevaarlijk zou kunnen zijn.

Ik snap de waarde van die foto’s voor de publiciteit, maar ik snap ook de stoke en het achteloos handelen van die vakantieskiër. Maar het een wakkert het ander aan en dat lijkt me toch best gevaarlijk als je daar niet heel veel waarschuwingen en ‘awareness’ tegenover stelt.

Weet jij hoe skigebieden hierin staan, @Rogier?

Ik denk dat het plaatsen van een disclaimer geen/weining invloed gaat hebben.
Als je ziet hoeveel mensen er onder een koord of over omheining kruipen van een geloten piste gaan deze zich er helemaal niets van aantrekken.
Het start bij mijn mening bij de skiles zowel in de bergen zelf als in de indoorhallen ,hier word redelijk weinig aandacht aan gegeven .
Als de indoorhallen zelf iets meer promotie zouden maken ivm met lawineveiligheid en workshops van organisaties via reclame promoten zou er denk ik al een breder publiek bereikt worden.

Plaats een reactie