Stöckli Laser GS het geld waard?

Nieuw op dit forum omdat ik hoop op advies over een set nieuwe latten. Ik ben 37 en ski al 33 jaar, kan dus prima uit de voeten :) Ben nu op zoek naar een set nieuwe latten en heb me vandaag uitgebreid de Stöckli Laser GS laten toelichten. Ik ski graag sportief, vind het niet erg om te moeten werken op lagere snelheden en laat de snelheid oplopen als ik de kans krijg. Ski vaak in ruimere bochten, soms eens stuk korte bochten, maar dan vaker klassieke techniek. Als ik de Stöckli’s vergelijk met bijvoorbeeld een K2 Turbo Charger, een Elan Amphibio 16 of een Atomic Redster G9 is hij een stuk duurder. Ik snap dat het altijd een persoonlijk iets blijft, maar zijn er hier mensen te vinden die ermee geskied hebben en kunnen vertellen of (en waarom) zij het extra geld wel of niet waard vinden?

Behoudens de vraag of de Stöckli’s het geld waard zijn:
Doet de gelegenheid bij uw skitrips zich geregeld voor om de gaskraan open te draaien? Om de meerwaarde van een dergelijke ski goed te merken is het noodzakelijk een stevig tempo te ontwikkelen. Doet dat het niet, zou ik overwegen om een leuke ski voor elk tempo aan te schaffen en daarnaast een overjarig GS model. Dat kan dan voor de prijs van één paar Stöckli.

Stockli is absolute top. Qua bouwwijze en performance. De prijs is ook top. Wil je het beste tja dan kies je voor Stockli. Zoek je iets vergelijkbaars voor 50 tot 70% van de prijs dan kun je die vinden.

Maar ze gaan nooit Stockli voorbij en zijn meestal iets minder. Maw heb je het er voor over dan Stockli, vindt je het te duur, verder zoeken. Stockli zal zelden teleurstellen (alleen als je de ski niet aan kan) anderen kunnen een prima ervaring geven.

Vindt het persoonlijk geen slechte ski maar zou het geld er persoonlijk nooit aan kunnen geven. Voor de helft van de prijs vind ik dat er meerdere andere merken zijn die niet veel moeten onderdoen voor Stockli.

Ik sluit mij woord voor woord aan bij @Pieter1990.

Duurder is niet per se beter. Zeker als ‘beter’ niet bepaald wordt door hoe snel een ski uit elkaar valt (uitzonderingen daargelaten hebben we dat tijdperk echt achter ons gelaten), maar door wat het beste bij je wensen past. Want los van de prijs, de kleur, de marketingpraatjes skiën ze gewoon verschillend, al die GS-ski’s.

De Stöckli’s zitten aan de stevige kant van het spectrum, bij de Head Worldcup Rebels i.Speed en de Fischer RC4 Worldcup RC. En met de vele veranderingen ten opzichte van vorig jaar wordt het aan die stevige kant van het spectrum steeds drukker. De nieuwe Blizzard Firebird WRC, de geüpgradete Völkl Racetiger GS en zelfs de nieuwe Rossignol Hero Elite LT TI melden zich nu ook in de stijvere helft. Dus er valt veel te kiezen. Allemaal eigen karakters, voor de meeste skiërs vergelijkbare performance met de Stöckli’s en voor aanzienlijk minder geld.

Dank voor de feedback allen. Ik ga dit allemaal nog een goed bekijken!

Als ik het zo lees was het redelijk dom van me om Stöckli te kopen 😂
In ieder geval bevallen ze mij prima, maar heb weinig vergeleken.

Een overzichtje dat ik van de week heb gemaakt op basis van mijn eigen ervaringen:

null

Stöckli staat er in dit overzicht niet tussen, omdat ik van dat merk alleen het huidige model heb geskied, maar niet de vorige. De huidige Stöckle Laser GS zou ik plaatsen net onder de Head i.Speed.

*bericht bewerkt door GiGi op 18 nov 2018 12:28

Als iemand die zelfs alle courante cosumenten GS (behalve de Elan GSX) incluis de Stöckli geskied heeft kan bevestigen dat de Stöckli GS qua stijfheid bij de Head WC Rebel iSpeed in de buurt komt.

Alle stijvere consumenten GS-en vereisen wat meer kracht en techniek om ze te te skien. Allemaal zijn ze gemaakt om met snelheid geskied te worden (en dan zijn ze ook het leukst om te skien). Elk merk heeft zo zijn specifieke “karakter”, wil je die echt kunnen vergelijken en de voor jou prettigste keuze maken kan ik je alleen maar aanraden de modelen jou wat lijken te testen.
Ischgl heeft bijvoorbeeld een permanent test center waar je voor een klein bedrag een dagje ski’s kan vergelijken.

Qua ski plezier denk ik niet dat veel mensen (na de gebruikelijke gewenning aan een ski) verschil gaan merken tussen GS-en ski’s van gevergelijkbare stijfheid, het zijn allemaal prima ski’s. Stöckli is wel een merk met wat kleine oplagen en is Zwitsers, dit heeft ongetwijfelt allemaal effect op de prijs. Of de meer prijs van een Stöckli GS vs een andere GS het voor jou waard is kan ik geen uitspraak over doen. Ikzelf heb gekozen voor een ander merk, mede omdat ik elke 3-4 jaar wissel van ski en omdat ik verschillende type ski’s wil hebben (Slalom, GS, All moutain en Freeride), dus wel een budget keuze, ik kan me geld maar een keer uitgeven.

Qua advies voor het type ski (GS) is het advies van de winkel prima, maar bedenk wel dat elke advies (zeker qua merk), ook mijn advies en de adviezen van andere hierboven gekleurt zijn, ik zou lieveren een type ski aanraden, in dit geval een GS en dan op basis van je voorkeur een kleine selectie aanraden die je dan zelf kunt testen.

Ik test de laaste jaren regelmatig een heel breed spectrum aan ski’s (als hobby) en ik heb wel geleerd dat geen elke merk alleen maar lekkere ski’s maakt. :)

Als je meer ski’s van dit type (GS) zou willen testen, test in ieder geval ook de Blizzard Firebird WRC, dat was een aangenaam verrassing dit jaar voor mij in deze categorie ski’s (op het test even van Sölden). Verder kun je nog kijken naar de Head iSpeed (of de Head Ispeed pro (met raceplaat dus nog iets stijver).

Een heel klein beetje offtopic, maar het plaatje van @GiGi is niet alleen heel verhelderend, het laat ook zien dat het 2019-design van de ski’s van met name Rossignol en Salomon dit jaar een stuk mooier is dan dat van 2018.
Dat is natuurlijk totaal irrelevant (…), maar wel mooi meegenomen.

Ik heb vorig jaar de G9 gekocht. Die zit aan de minst heftige kant van het spectrum, maar het is een heerlijke ski. Ik heb een prima conditie, maar aan het eind van de dag (als ook de conditie van de piste soms niet meer helemaal top is) is het best lekker dat je die ski ook nog een beetje relaxt kunt skiën.
Mijn dochter is helemaal wild van de Head Rebels i.Speed.

Volgens mij kun je je met de meeste van deze ski’s prima vermaken. Zeker als je een paar dagen de tijd kunt nemen om er een paar van te testen.

Heb afgelopen april in Hintertux verschillende GS ski’s getest waaronder de Laser GS. Kan bovenstaande volledig beamen.

De Laser GS is een zeer stevige ski die ten allen tijde veel input vraagt. Ski zelf al 28 jaar waarvan de laatste 17 jaar op GS ski’s. Maar na een ochtendje Laser GS waren mijn bovenbenen pap van de input die de Laser’s continu vragen.

De topicstarter geeft aan ook klassiek (parallel) te skien. Geslipt skien is iets waar de Laser’s niet van houden. Op lage snelheid wil ik een ski die makkelijk draait en je even rust geeft. Dat kun je bij de Laser’s vergeten. Die vragen continu input anders draaien ze niet.

Op snelheid komt daar nog bij dat je technisch geen fouten mag maken. Iets te ver naar voren of naar achter en de ski draait simpel weg niet.

Ja alles wat je erin stopt krijg je er dubbel en dwars uit. De Laser’s zijn enorm koersvast en geven een mooie versnelling de bocht uit. Maar ze zijn enorm vermoeiend zodra de piste condities ook maar iets minder worden.

Heb de Fischer RC4’s ook geprobeerd en die lieten hetzelfde beeld zien maar iets vergevingsgezinder.

Voor mij sprongen de Nordica Dobberman GSR er positief uit. Zijn op lage snelheid lui te skien. Kunnen ook prima geslipt worden en zodra je op snelheid komt een stuk vergevingsgezinder dan de Laser’s en RC4.

De Atomic GS9 heeft dat ook alleen zijn die een stuk nerveuzer dan dan Dobbermans wat mij uiteindelijk weer meer kracht kostte.

Plaats een reactie