Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

De kou lijkt grotendeels van de kaarten verdwenen, maar wie weet kan er een laagje gespoten worden de komende week, naast een paar vlokken natuursneeuw…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 18 nov 2018 20:12

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De 3 snowmakers bij Möppi gaan waarschijnlijk ook piste 3 van sneeuw voorzien,
Opening eerste lift(en) is voorzien voor komend weekend, maar zal zeer beperkt zijn denk ik.

Vanaf morgen kan er even besneeuwd worden, maar echt zware vorst blijft uit. 2 nachten rond -5 en dat was het weer.
Qua water: de bassins zijn niet vol, maar voor de basislaag is er voldoende water aanwezig

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 18 nov 2018 20:11

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het blijft volgens Wetter-Sauerland.de, die ik nogal betrouwbaar vind, tussen de -3 en +3. komende 10 dagen. Stemt hoopvol.

Die snowmakers gaan niet aan volgens @Matthias123 dus tot kerst geen sneeuwpret in Winterberg…

*bericht bewerkt door Piefke op 18 nov 2018 20:19

LA NORMA😍☃️

Die snowmakers gaan niet aan volgens @Matthias123 dus tot kerst geen sneeuwpret in Winterberg…

Piefke op 18 nov 2018 20:18

Ik heb alleen maar gezegd dat als de kou die op dat moment op de kaarten stond ze de snowmakers er niet bij zouden gebruiken… Die kou is nu al weer bijna volledig van de kaarten dus hebben ze weinig keus omdat ze eigenlijk maar 1 dag hebben waarin het echt koud genoeg is om goed de sneeuwkanonnen aan te zetten. Maar als jij graag woorden volledig verdraaid om iemand zwart te maken, ga vooral je gang, maar kies de volgende keer iemand anders…

Born to Ride

Het blijft volgens Wetter-Sauerland.de, die ik nogal betrouwbaar vind, tussen de -3 en +3. komende 10 dagen. Stemt hoopvol.

Frank66 op 18 nov 2018 20:17

Ik verwacht een ‘sneeuwvenster’ bij -3 tot -5 van maandagavond tot woensdagochtend, maar gezien de hoge luchtvochtigheid zal de opbrengst relatief gering zijn. Ik vraag me af of ze de kanonnen úberhaupt (massaal) inzetten.
Ander nieuws: de Snowfactory voor de Rauher Bush (piste 12) is er nog niet.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 18 nov 2018 20:49

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Die snowmakers gaan niet aan volgens @Matthias123 dus tot kerst geen sneeuwpret in Winterberg…

Piefke op 18 nov 2018 20:18

Ik heb alleen maar gezegd dat als de kou die op dat moment op de kaarten stond ze de snowmakers er niet bij zouden gebruiken… Die kou is nu al weer bijna volledig van de kaarten dus hebben ze weinig keus omdat ze eigenlijk maar 1 dag hebben waarin het echt koud genoeg is om goed de sneeuwkanonnen aan te zetten. Maar als jij graag woorden volledig verdraaid om iemand zwart te maken, ga vooral je gang, maar kies de volgende keer iemand anders…

Matthias123 op 18 nov 2018 20:26

Nou zeg… die laatste zin hoeft toch niet…
Ik kan iedereen een paar dagen sneeuw in de herfst adviseren. Dat haalt de spanning er echt uit ☃️

mama on a mission in the snow

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/303000f1272cbde98fd998bf...

Ziet er toch wel hoopvol uit

Winterberg wordt wakker met een klein laagje verse sneeuw…

null

Born to Ride

Als ik moet gokken dan zie ik de Poppenberg wel starten met de snowmakers zaterdag. Dan is die piste wat de Resterkogel is voor Kitzbuhel :) Meer is ook nog niet nodig, ik denk massaal inzetten van al je water voor de basislaag op dit moment zeer onbetrouwbaar is. Naar het einde van de maand zijn er nog steeds betere vooruitzichten. Al is dat nog koffiedik kijken. En we zijn ocharme half november. In goede winters start de Karussell pas na Sinterklaas. :) We leven ook al bijna een heel jaar boven onze stand, de kans dat December dus kouder gaat uitpakken stijgt met de dag.

*bericht bewerkt door Joy85 op 19 nov 2018 08:28

Lange termijnverwachting (GFS) geeft volgende week 10 graden spreiding zonder duidelijke trend. Dus over volgende week valt echt niets te zeggen. Deze week lang niet zo koud als eerder verwacht,
Volgens het KNMI wordt het op 25 november 2050 +14 graden Celsius. Dat weten ze dan weer wel.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hoe komt men aan dat water in de bassins? Opgepomt ofzo, of regenwater? En kan men dat makkelijk bijvullen bijv.?

null

De sneeuwkanonnen draaien

Born to Ride

Das alvast goed nieuws !!

Paul

Even voor de Duidelijkheid, Op dit moment draaien Rauher Busch, Bure Herloh, Poppenberg en Kleine Bure. Zoals vaak de eerste pistes die ze willen openen in Winterberg. Als de koude een beetje blijft zullen bovengenoemde liften dit weekend wel openen.

Born to Ride

Vannacht ook eerste testrun op de köhlerhagen

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/04a82a5986bdfa592775e43c...

Ik denk dat het prima is om zich op deze as te focussen voor de moment. Mits ondersteuning van de snowfactory lijkt me dit wel haalbaar. Lange termijn oogt voorzichtig ook terug meer winters…

@Matthias123 wat ik me afvraag: woon jij in het Sauerland?
Ik gok trouwens zelf op dit weekend nog niet veel open, Rauher Busch en Schneewitchen misschien? En ik vraag me af: zouden alle pisteveiligheidschecks al zijn gedaan? En zouden de liften al klaar zijn voor het seizoen?
Weet jij dat misschien?

mama on a mission in the snow

@Skimams zelf woon ik niet in het Sauerland. Ik kom er wel ieder jaar en heb er ook vrienden wonen. Ik volg daarom de ontwikkelingen daar op de voet. Schneewitchen openen ze meestal niet zo vroeg. Rauher busch is normaal gesproken de eerste en dan volgt heel snel daarop de verbinding met de poppenberg. Ze proberen als het enigzins kan altijd zo vroeg mogelijk te openen om te kunnen ‘pronken’ met zoveel mogelijk skidagen. Winterberg kennende is alles al helemaal klaar voor de opening. Ze hebben afgelopen week nog een keer de liftredding geoefend op de kappe.

Op dit moment draaien dus de kanonnen op Rauher Busch, Bure Herloh, Poppenberg en Kleine Bure. Dus naar het zich laat aanzien gaan ze proberen die 4 liften zsm te openen. De kanonnen daaren daar al sinds het begin van de nacht dus dit is niet zomaar een test.

Born to Ride

@Matthias123 Oh okay. Leuk. Ik kom er van kindsaf aan ieder seizoen meerdere keren. En dan niet alleen in Winterberg maar ook in de andere kleine pareltjes daar.
Ik blijf het Sauerland leuk vinden, ook al zit ik deze winter ook 7 weken in de “echte” bergen.
Ja ik weet dat de liftredding geoefend is. Van de andere zaken ben ik niet zeker, dacht dat jij dat zou weten.
Maar onze locale goeroe @Frans weet daar vast meer over te vertellen.

*bericht bewerkt door Skimams op 20 nov 2018 09:26

mama on a mission in the snow

@Frans we hebben je nodig ;)

Born to Ride

@Matthias123 Oh okay. Leuk. Ik kom er van kindsaf aan ieder seizoen meerdere keren. En dan niet alleen in Winterberg maar ook in de andere kleine pareltjes daar.
Ik blijf het Sauerland leuk vinden, ook al zit ik deze winter ook 7 weken in de “echte” bergen.
Ja ik weet dat de liftredding geoefend is. Van de andere zaken ben ik niet zeker, dacht dat jij dat zou weten.
Maar onze locale goeroe @Fransbosch weet daar vast meer over te vertellen.

Skimams op 20 nov 2018 09:21

Komende jaren gaat het helemaal een genot worden om naar het Sauerland te gaan wanneer Alt en Neu astenberg verbonden worden. Gewoon lekker de weekenden blijven mijden en regelmatig doordeweeks even een paar dagen genieten daar.

Born to Ride

Oh nee hoor @Matthias123 ik ben er juist in de weekenden te vinden! Al die hysterie over drukte heb ik nooit begrepen. Gewoon geen last van. Maar misschien pik ik er altijd de juiste weekenden uit😉

mama on a mission in the snow

Kanonnen draaien op Herrloh (6+12) en Poppenberg (QuickJet niet)… Opbrengst zal niet denderend worden

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Volgens mijn informatie wil Möppi pas overvolgend weekend starten, mede met behulp van de nieuwe Snowfactory’s (van TechnoAlpin). Snowmakers (van IDE) heeft Winterberg niet. Daar was ooit wel sprake van, maar het systeem van TechnoAlpin (oorspronkelijk van KTI) is beduidend beter en IDE kon niet leveren.

Als men toch nog echte sneeuw kan maken, waar het er voorlopig niet zo op uit lijkt te zien, kan het best zijn dat Klante start met de Rauher Busch. Dat is in voorgaande jaren vaker gebeurd dat in de Remmeswiese als eerste geskied kon worden, terwijl de rest nog gesloten was. Die ene lift is het m.i. niet waard en veel korting wordt ook niet gegeven. Officieel moet je zelfs de volle mep betalen. Inofficieel worden soms interne prijsafspraken gemaakt die dan per dag gelden bij zo’n gering aanbod.

@Skimams: Alles is klaar voor gebruik. :) Men heeft vaak wel 2-3 weken nodig na de opening om weer in het ritme/routine te komen. Bij een paar kleine dingetjes hier en daar haakt het soms. Sommige exploitanten weten pas 1 dag vantevoren, och ja, ik heb ook nog een extra kassa of draaipoort nodig… En soms blijkt iets toch niet zo te werken als na het onderhoud in de zomer/herfst gedacht was. Ook dat moet dan nog even verholpen worden.

*bericht bewerkt door Frans op 20 nov 2018 13:12

Ha! Dank voor je uitgebreide verhaal @frans👍🏼

mama on a mission in the snow

De natuur is weer een mooi handje aan het helpen, het is flink aan het sneeuwen op dit moment en volgens buienradar kan het nog wel een tijdje aanhouden ook! Ik ben benieuwd of er uit die bui in Nederland ook nog witte neerslag gaat vallen.

Born to Ride

Een centimetertje of 10 à 15 moeten ze toch gaan krijgen vandaag. Beter dan niets.

null

null

Bla, bla, bla.

Voor up to date info kan je hier ook kijken: https://skiplezier.nl/skipleziernl.html
Website van der Brabander, wordt elke dag bijgewerkt

De kanonnen brullen in winterberg

Plaats een reactie