Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

Zit er ook een skipas kassa bij de quickjet?

maarten2014 op 18 jan 2019 14:39

Ja beneden rechts naast de liftpoortjes.

Born to Ride

Dank je

Gouden regel: ski eerst naar beneden en koop dan je skipas. NIET bij liften 10 en 12 en oefenweide!

Harry(Winterberg) op 18 jan 2019 00:02

Dit scheelt in prijs vermoed ik? En hoeveel dan?

@FritsK scheelt niks in prijs hoor. Enkel verschil in dagpas of pas vanaf 13u…

*bericht bewerkt door flap20 op 20 jan 2019 05:05

Ik heb een vraagje.
Ik ga aankomend weekend met mijn vriendin, ouders en broertje naar winterberg.
Ik ben hier vroeger een aantal keer geweest maar ben hier niet zo bekend meer, ga meestal naar Oostenrijk.
Echter omdat mijn vriendin niet kan skiën leek het me leuk haar hier een keer mee naartoe te nemen en haar hier skiles te laten nemen.
Nu zie ik echter op de webcams en lees ik dat het suuuuper druk is. Heeft er iemand tips waar we het beste naartoe kunnen gaan? Ik ben vroeger wel eens in Postwiese geweest en volgens mij was het daar rustiger, maar ook daar lijkt het op de webcams heel druk. Het belangrijkste is dus dat er een goede skischool zit waar mijn vriendin les kan krijgen en dat er ook nog een aantal pistes liggen zodat vooral mijn ouders nog een beetje kunnen skiën (want ik ben zelf toch al naar Oostenrijk geweest :) ).

@stan1 dat is een beetje afhankelijk hoeveel natuursneeuw er komende week bij gaat vallen. Wanneer er veel bij valt kan het zijn dat de Eschenberglifte in Niedersfeld open gaan. Hier heb je 3 liften en leuke afdalingen. Ze zijn echter wel volledig afhankelijk van natuursneeuw. Een andere optie met een paar leuke afdalingen is zuschen. Dit is iets drukker maar heeft ook een aantal pistes met kunstsneeuw. Ik weet niet hoe het er in Willingen nu voor staat met de nieuwe Kohlerhagen lift. Die heeft een enorme capaciteit en dit kan er misschien voor zorgen dat de wachttijden overal in het gebied flink verminderd zijn. Maar die is pas vandaag voor het eerst open. Willingen heeft mooie lange afdalingen waardoor dit voor je ouders de mooiste optie zou zijn. Het risico is dus wel dat het flink druk zal zijn.

Born to Ride

Eenhh Matthias, kan je op de Eschenberg of in Zuschen ook beginnersles krijgen? Want daar gaat het @stan1 volgens mij hoofdzakelijk om.
Overigens wordt er Winterberg ook bij drukte gewoon les gegeven. Daar hebben de anderen dan maar rekening mee te houden.
By the way, ging dit topic niet over de ‘Sneeuwsituatie’?

@rppol, jaa klopt inderdaad, twijfelde ook om een ander topic te openen, maar ik zag dat meerdere mensen vragen stelden over skipas en skiles dus dacht kan wel ff, maar je hebt gelijk, on topic again! :)

En dank voor jullie reacties, we kijken daar wel even wat we doen dan, want Willingen is ook heeel druk verwacht ik helaas. Als iemand nog een goeie skischool weet in Winterberg zijn tips wel nog altijd welkom

@rppol bijna alle gebieden in het Sauerland hebben een skischool. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Born to Ride

De skischool in Zuschen geeft zeker lessen aan beginners. Wij hebben hele goede ervaringen met deze school. Je kan ze ook even bellen. Dan kan je misschien reserveren.

null

Topcondities vandaag en gisteren. Heerlijke sneeuw, koud en een zonnetje. Helaas wel erg druk maar dat is te verwachten met zo’n prachtig weer. Scheewittchen was weer een complete chaos na de brug. Wat is dat toche en verschrikkelijk punt. Snel er voorbij en de hele ochtend op de Kappe met de kinderen.
Moegen nog een dagje naar andere gebiedjes. Hebben een 3dagenpas dus morgen willen we wat anders gaan bezoeken. Nog even bepalen waarheen precies. Iemand een must-do? We boarden allemaal, en kids doen alle pistes, ook zwart.

null

Topcondities vandaag en gisteren. Heerlijke sneeuw, koud en een zonnetje. Helaas wel erg druk maar dat is te verwachten met zo’n prachtig weer. Scheewittchen was weer een complete chaos na de brug. Wat is dat toche en verschrikkelijk punt. Snel er voorbij en de hele ochtend op de Kappe met de kinderen.
Moegen nog een dagje naar andere gebiedjes. Hebben een 3dagenpas dus morgen willen we wat anders gaan bezoeken. Nog even bepalen waarheen precies. Iemand een must-do? We boarden allemaal, en kids doen alle pistes, ook zwart.

G11ling op 20 jan 2019 18:30

Willingen heeft vanaf vandaag alles open. Daar heb je mooie lange afdalingen en morgen zal het daar weer heerlijk rustig zijn. Dan kan je gelijk de nieuwe Kohlerhagen testen ;)

Born to Ride

null

Topcondities vandaag en gisteren. Heerlijke sneeuw, koud en een zonnetje. Helaas wel erg druk maar dat is te verwachten met zo’n prachtig weer. Scheewittchen was weer een complete chaos na de brug. Wat is dat toche en verschrikkelijk punt. Snel er voorbij en de hele ochtend op de Kappe met de kinderen.
Moegen nog een dagje naar andere gebiedjes. Hebben een 3dagenpas dus morgen willen we wat anders gaan bezoeken. Nog even bepalen waarheen precies. Iemand een must-do? We boarden allemaal, en kids doen alle pistes, ook zwart.

G11ling op 20 jan 2019 18:30

Willingen heeft vanaf vandaag alles open. Daar heb je mooie lange afdalingen en morgen zal het daar weer heerlijk rustig zijn. Dan kan je gelijk de nieuwe Kohlerhagen testen ;)

Matthias123 op 20 jan 2019 18:45

En dan wil je vast een review ;-)

inderdaad geweldig omstandigheden. Tussen 9.00 uur en 10.30 uur kun je heerlijk skien, daarna wordt het erg druk, en eigenlijk te druk. Ook onderaan de Bure-Herrloh levensgevaarlijke taferelen, mensen die op het laatste moment toch bedenken dat ze links de lift in gaan, anderen die vaart maken om aan te sluiten bij de Poppenberg, behoorlijk wat botsingen gezien. In vergelijking tot andere jaren was het avondskien op vrijdag ook veel drukker.

inderdaad geweldig omstandigheden. Tussen 9.00 uur en 10.30 uur kun je heerlijk skien, daarna wordt het erg druk, en eigenlijk te druk. Ook onderaan de Bure-Herrloh levensgevaarlijke taferelen, mensen die op het laatste moment toch bedenken dat ze links de lift in gaan, anderen die vaart maken om aan te sluiten bij de Poppenberg, behoorlijk wat botsingen gezien. In vergelijking tot andere jaren was het avondskien op vrijdag ook veel drukker.

koenstrooper op 20 jan 2019 21:38

Typerende taferelen voor winterberg in het weekend. Het lijkt alsof er een blik idioten open getrokken wordt :)

Het viel ons ook op dat er erg veel schoolklassen met kamikaze kinderen uit het oosten waren. Met spijkerbroek en veel bavianengedrag de piste af met vervolgens levensgevaarlijke situaties als gevolg. Eén ging rechtdoor de rode piste van de Surenberg af en kegelde onderweg verschillende mensen om. Daarnaast ook veel groepjes mannen die elkaar ophitsen om de zwarte piste bij de Kappe te skien en dan vervolgens met gevaar voor eigen leven en anderen maar besluiten rechtdoor er af te gaan. Gek gedrag!

Dat weet je toch als je naar Winterberg gaat? Ondanks de drukte en de kamikazen een super dagje gehad, een dagje extra vakantie, gewoon in het weekend!

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/99256a0838a5c3429e757bc6...

Ik ga over 2 weken met mijn vriendin een of twee dagen boarden. Nu zou ik willen proberen vrijdag als we tegen zessen aankomen alvast de skipas voor de dag(en) erna willen halen.
Waar kan ik de kassa vinden en zijn die ean nog geopend? Dan kunnen we zaterdag namelijk meteen vanaf de parkeerplaats de piste op stappen en naar door gaan naar de lift.

Wat een horror. Ik vond het afgelopen woensdag al druk. 🙄

Bla, bla, bla.

@Yokey het is op vrijdagavond flutlicht skien dus alle kassa’s aan de liften die daar aan meedoen zijn dan in ieder geval open vanaf half 7. Je kan er ook voor kiezen om dan de vrijdagavond al te gaan skien vanaf half 7. Het zal dan in ieder geval een stuk rustiger zijn dan de zaterdag en zondag.
https://www.skiliftkarussell.de/nl/skigebied/kunstlicht.html…

Born to Ride

@Matthias123
Bedankt voor je reactie, dat is ook zeker het overwegen waard!!
Dat het heel druk zal zijn ben ik me wel bewust van, we maken er gewoon het beste van, even een weekend in de sneeuw zitten is sws al leuk!

Van donderdag tot en met zondag in Winterberg geweest. Prima plek voor mijn vriendin om het skiën onder de knie te krijgen. Donderdag grijs met heel veel natuursneeuw (10 tot 20cm) vrijdag t/m zondag kaiserwetter. Sneeuwcondities waren eerste 2 dagen subliem. Mooi om te zien hoe men hier met aanvullende kunstsneeuw het gehele gebied in perfecte condities brengt.

Zaterdag stond Willingen op het programma om drukte te ontwijken, hier toch vanaf gezien. Men kon helaas pas op zondag de K1 en andere gondel openen. Daardoor besloten zowel zaterdag als zondag in de ochtend nog te skiën in Winterberg.

Het is inderdaad van 9.00 tot 10:30 - 11.00 aardig te doen (c.q. lekker afdalen met een mooie lange bocht). Daarna lopen wachttijden dusdanig hoog op, zijn de pistes gewoonweg te druk en veranderen ze grotendeels ook in sneeuwhopen. Zonde, de pistes lagen er in het weekend bij de ochtendstart prima bij.

Op zaterdagmiddag een wandeling gedaan door het gebied/dorp. Het is lachwekkend om te zien wat een ratrace het is. Auto’s foutgeparkeerd, files overal … Ziekenwagens rijden af en aan om de kamikaze en hun slachtoffers van hulp te voorzien. Nee, in het weekend ga je me daar nooit meer zien. Alhoewel de apres-ski toch wel erg gezellig was ;-)

Van donderdag tot en met zondag in Winterberg geweest. Prima plek voor mijn vriendin om het skiën onder de knie te krijgen. Donderdag grijs met heel veel natuursneeuw (10 tot 20cm) vrijdag t/m zondag kaiserwetter. Sneeuwcondities waren eerste 2 dagen subliem. Mooi om te zien hoe men hier met aanvullende kunstsneeuw het gehele gebied in perfecte condities brengt.

Zaterdag stond Willingen op het programma om drukte te ontwijken, hier toch vanaf gezien. Men kon helaas pas op zondag de K1 en andere gondel openen. Daardoor besloten zowel zaterdag als zondag in de ochtend nog te skiën in Winterberg.

Het is inderdaad van 9.00 tot 10:30 - 11.00 aardig te doen (c.q. lekker afdalen met een mooie lange bocht). Daarna lopen wachttijden dusdanig hoog op, zijn de pistes gewoonweg te druk en veranderen ze grotendeels ook in sneeuwhopen. Zonde, de pistes lagen er in het weekend bij de ochtendstart prima bij.

Op zaterdagmiddag een wandeling gedaan door het gebied/dorp. Het is lachwekkend om te zien wat een ratrace het is. Auto’s foutgeparkeerd, files overal … Ziekenwagens rijden af en aan om de kamikaze en hun slachtoffers van hulp te voorzien. Nee, in het weekend ga je me daar nooit meer zien. Alhoewel de apres-ski toch wel erg gezellig was ;-)

Dix0r op 21 jan 2019 12:00

Top dat je het naar je zin hebt gehad! Ook foto’s? ;)

Hoe was de drukte op vrijdag? (Ga zelf nl komende vrijdag)

Let it snow

Afgelopen weekend privé geskied met een beginner, meest bij liften 8/9, 10 en 10A
Tot 10 uur heerlijk, geen of weinig wachttijden, daarna bij lift 10 (gemeten!) zowel op zaterdag als zondag 8 tot 10 minuten wachttijd, bij lift 8 ongeveer 5 tot 7.

Zaterdagmiddag waren de pistes beter dan zondagmiddag toen zeker de steilere pistes behoorlijk afgeskied waren. Piste 10 bleef goed, piste 9 op het bovenste stukje na ook. Möppi (Poppenberg 4-5) werd een heuse buckelpiste…

Op pistes 9 en 10 weinig problemen met “idioten” gehad tot zondagmiddag 15 uur. Toen waren er een paar echt als een gek bezig. Een terugkeer van de pistepolitie zou wat dat betreft geen slechte zaak zijn!

Algemeen was het druk, maar liepen de rijen toch heel vlot door, zelfs bij de beruchte lift 10.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als je nu de cam’s bekijkt, als ik in de gelegenheid was wist ik het wel, lekker op maandagmorgen rondjes draaien.

Ik ben nog aan het twijfelen voor het weekend van 09/02.
Ofwel Vr-Za of Zo-Ma
Zaterdag is wellicht iets rustiger dan een Zondag maar is het op Vrijdag ook drukker dan op maandag?
Vrijdag kunnen we dan wel nog de avondski erbij nemen.

Jammer dat er niet meer webcams op het dalstation gericht zijn om een idee te hebben van de drukte.
Alleen via de webcam van de Büre-Herrloh kun je dalstation zien van lift 5 en 6

*bericht bewerkt door Triple-T op 21 jan 2019 16:17

Wij rijden nu terug uit Winterberg. Voordeel van zo-ma is het totale gebrek aan files op de terugweg. Vr-za heb je die gegarandeerd wel. Maandag is het heerlijk rustig. Als je nog even kan wachten met beslissen, zou ik de weersverwachting meenemen in je beslissing.

Vandaag 3 gebieden bezocht met de kinderen. Vanmorgen begonnen in Neuastenberg. Rustig, heerlijke pistes en goed koud met een zonnetje. Hier en daar wel dunne plekken. Na een 45 min doorgereden naar Altastenberg. Veel liften waren dicht. Pistes waren knetterhard, te hard om lekker te boarden. Het was ook uitgestorven stil. Na een paar afdalingen besloten om te gaan lunchen bij Nordhang Jause. Van daaruit de sleper naar de brembergkopf gepakt. Toen nog 1,5 uur ons prima vermaakt in Winterberg. Toch de beste condities daar. Veel minder druk dan het weekeind.
We hebben echt genoten!

Ik ben nog aan het twijfelen voor het weekend van 09/02.
Ofwel Vr-Za of Zo-Ma
Zaterdag is wellicht iets rustiger dan een Zondag maar is het op Vrijdag ook drukker dan op maandag?
Vrijdag kunnen we dan wel nog de avondski erbij nemen.

Jammer dat er niet meer webcams op het dalstation gericht zijn om een idee te hebben van de drukte.
Alleen via de webcam van de Büre-Herrloh kun je dalstation zien van lift 5 en 6

Triple-T op 21 jan 2019 16:16

Het probleem in Winterberg is niet zozeer de drukte bij de liften, die kunnen dat wel aan (uitzonderingen daargelaten), maar juist op de piste (en in de horeca). De piste drukte kun je op de webcams wel redelijk zien.

*bericht bewerkt door Roy83 op 21 jan 2019 17:34

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook mooi om te zien dat elke webcam in het gebied zo geplaatst is dat je geen wachtrijen kan zien. Maar op zondag was het dan wel zo druk dat de rij vd Surenberg zelfs te zien was op de webcam vd Poppenberg. Even laten bijstellen! ;-)

Plaats een reactie