Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

Mocht ik kunnen rijden met skischoenen aan, direct. @Piefke :p

Bla, bla, bla.

Zelf zeggen ze:
"An einem der Parkplätze an den Liften, die derzeit laufen. Das wäre bei Möppis Hütte, in der Remmeswiese oder an der Kappe https://www.skiliftkarussell.de/aktuell/lift-und-pisteninfo… "
In volgorde: P7, P6, P3 veronderstel ik dan?
Beginnen bij de après ski denk ik. :)

Bla, bla, bla.

Vandaag waren ze lekker veel aan het prepareren idd! Kappe, sörenberg, bremberg… Morgen toch de wekker maar zetten

De 10 waren ze vanmiddag aan het testdraaien en er waren medewerkers aan de gang met sneeuw scheppen bij het in en uitstappen. Deze zal wel open gaan denk ik anders blijft sneewitchen en de panoramalift uitgestorven zoals vandaag. De surenberg ligt zo goed als klaar geprepareerd en aan de bure bremberg expres was alles verdeeld en begonnen ze net rond 16 uur met prepareren. Kappe achterkant was nog dicht verder geen beweging gezien maar dat is niet goed te zien van de andere kant natuurlijk.

Winterberg met zomerbanden is dat te doen

Winterberg met zomerbanden is dat te doen

Pieter230976 op 18 dec 2018 23:09

ja, maar als er ook maar een vlokje sneeuw valt en je krijgt een ongeluk - ongeacht of het jouw schuld is - ben je het bokje. Ik zou het niet aanraden.

@Pieter230976

de ANWB geeft de volgende waarschuwing over zomerbanden :

Let op: Als je bij winterse omstandigheden in een auto met zomerbanden rijdt, riskeer je een boete, maar als je bovendien een verkeersopstopping veroorzaakt omdat de zomerbanden onvoldoende grip hebben op het wegdek, kan de boete hoger zijn. Als je bij winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en een ongeval veroorzaakt, kan het niet monteren van winterbanden worden gezien als grove nalatigheid.

En je weet het : Duitsers maken geen grappen.

*bericht bewerkt door Denktank op 19 dec 2018 07:10

Paul

Winterberg met zomerbanden is dat te doen

Pieter230976 op 18 dec 2018 23:09

Op zich wel, tot dat het sneeuwt (en het kan hard sneeuwen in winterberg).

Op zomerbanden is gewoon een no-brainer. Je moet gewoon niet het risico willen lopen dat het mis gaat. Voor de extra kosten hoef je het sowieso niet te laten om een set winterbanden aan te schaffen. Wanneer je winterbanden er onder zitten slijten je zomerbanden ook niet. Het kost je alleen een extra setje velgen, een beetje opslagruimte en 2x per jaar een kwartiertje tijd. Ook bij nat en koud weer in de lage landen heb je er flink voordeel van.

Born to Ride

Even los van de discussie of winterbanden beter zijn…
Ja, je kunt op zomerbanden naar Winterberg als het zonnetje schijnt en de weg droog is. Bij sneeuw, regen, ijzel of andere winterse gladheid geldt de winterbandenplicht.
Dus als je oma’s autootje met zomerbanden wil lenen voor een dagje dan is dat bij goed weer juridisch gezien toegestaan…

Winterberg met zomerbanden is dat te doen

Pieter230976 op 18 dec 2018 23:09

zolang je ze in je kofferbak legt en op je winterbanden rijdt bij winterseomstandigheden is dat geen enkel probleem!

*bericht bewerkt door Droopy-d op 19 dec 2018 09:37

don't count the days, make the days count !

Nogal wat nevel en motregen-motijzel. Pistes redelijk ok. Weinig volk ook.👍

null

Bla, bla, bla.

De kappe is geopend

In Willingen wordt zaterdag de oefenweide en stoeltjeslift op de Ritzhagen geopend.

Born to Ride

Het ging opklaren na de middag. 🙄

null

Bla, bla, bla.

Ben aan het denken om volgende week eens 2d naar Winterberg af te zakken.
Waarschijnlijk Do en Vr

De meeste liften die ik het vaakst neem (Kappe, Quick jet, kleine burre, poppenberg) zijn nu wel open.
Maar komende dagen gaat het veel regenen, midden volgende week lijkt het terug wat kouder en zonniger te worden.
Gaan ze alles open kunnen houden voor de kerstvakantie?

Wordt er trouwens grote drukte verwacht tijdens de weekdagen in het kerstverlof met deze omstandigheden?

*bericht bewerkt door Triple-T op 19 dec 2018 14:29

Ben aan het denken om volgende week eens 2d naar Winterberg af te zakken.
Waarschijnlijk Do en Vr

De meeste liften die ik het vaakst neem (Kappe, Quick jet, kleine burre, poppenberg) zijn nu wel open.
Maar komende dagen gaat het veel regenen, midden volgende week lijkt het terug wat kouder en zonniger te worden.
Gaan ze alles open kunnen houden voor de kerstvakantie?

Wordt er trouwens grote drukte verwacht tijdens de weekdagen in het kerstverlof met deze omstandigheden?

Triple-T op 19 dec 2018 14:28

@Triple-T geen idee wat betreft drukte maar ik denk het wel.
Wat het weer betreft, ik vrees voor de komende dagen. Zo geweldig ligt het allemaal niet…
Morgen verslagje proberen te maken van vandaag.

Bla, bla, bla.

Ben aan het denken om volgende week eens 2d naar Winterberg af te zakken.
Waarschijnlijk Do en Vr

De meeste liften die ik het vaakst neem (Kappe, Quick jet, kleine burre, poppenberg) zijn nu wel open.
Maar komende dagen gaat het veel regenen, midden volgende week lijkt het terug wat kouder en zonniger te worden.
Gaan ze alles open kunnen houden voor de kerstvakantie?

Wordt er trouwens grote drukte verwacht tijdens de weekdagen in het kerstverlof met deze omstandigheden?

Triple-T op 19 dec 2018 14:28

Volgens@Harry(Winterberg) is dit juist de drukste week van het jaar

*bericht bewerkt door dekkie op 19 dec 2018 22:02

Ben aan het denken om volgende week eens 2d naar Winterberg af te zakken.

Waarschijnlijk Do en Vr

De meeste liften die ik het vaakst neem (Kappe, Quick jet, kleine burre, poppenberg) zijn nu wel open.
Maar komende dagen gaat het veel regenen, midden volgende week lijkt het terug wat kouder en zonniger te worden.
Gaan ze alles open kunnen houden voor de kerstvakantie?

Wordt er trouwens grote drukte verwacht tijdens de weekdagen in het kerstverlof met deze omstandigheden?

Triple-T op 19 dec 2018 14:28

Volgens@Harry(Winterberg) is dit juist de drukste week van het jaar

dekkie op 19 dec 2018 22:01

Die drukste week kan nog komen. … Eerst maar eens kijken hoe de pistes de horrorvrijdag doorstaan. Vanaf zondag verwacht ik beter weer, met kerst zelfs heel mooi weer, maar de pistes zullen smal en druk zijn
Als Willingen de dooi niet trekt, dan grote drukte, anders waarschijnlijk wel te overzien

Bij een winterplaatje als de afgelopen dagen zou het wel overvol worden, maar dat is niet aan de orde

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Kort verslagje dan maar:

De reis: heen over Düsseldorf, terug over Köln, Köln beviel me beter omdat ik vlotter kon doorrijden. Telkens ongeveer even lang gereden, vanuit Limburg toch een kleine 3u15’, had het sneller verwacht maar je zit natuurlijk met de ochtend -en avondspits. Om 05u30 vertrokken, voor 09u op de ski’s. mooi bij de eersten. Om 15u30 gestopt, om 18u45 thuis aan de après ski.

De kosten: 1 volle tank benzine, 31 euro skipas, 2,5 voor de koffie, 2,9 à 3,0 voor het bier, pizza iets van een 8 euro. Schappelijk.

Het weer: niet goed te noemen; voormiddag nevelig met motregen/motijzel, namiddag droger maar meer mist, temperatuur ca. +2°C. OK, ik weet nu dat mijn skikleding wel wat nattigheid kan hebben en eigenlijk was het ideaal weer om eens te oefenen met slecht zicht.

De sneeuw: lag er behoorlijk bij, in de loop van de dag hier en daar wat papperig maar nog best OK, zeker aan de zijkanten van de pistes (waarom blijft eigenlijk iedereen daar weg?). Op de Poppenberg vond ik de “snowmakerssneeuw” (2 toestellen draaiden vanaf de middag) wel erg remmend. Raar spul wat daar uit komt, crushed ice met de structuur van natte sneeuw maar die niet plakt. Of zoiets. Geen idee of ze dat netjes krijgen plat gestreken maar met wat ik zag denk ik het net. Geen ijsplaten tegengekomen maar op sommige plaatse is het op het randje.

De liften en pistes: leuke liften, enkel zetelliften waren in bedrijf (Hoera! Geen sleepliften!) 1 rollend tapijtje wat meer als verbinding diende. De blauwe pistes zijn echt blauw en de rode zijn eerder blauw dan rood, 1 klein stukje zwart dat dan weer eerder rood is maar kom, ze lagen er goed bij en het was fijn skiën. Wel wat kort allemaal maar je weet dat je niet in een Alpengebioed bent. Enkel op de Poppenberg vond ik dat er snel veel losse hopen lagen. Of dat nu aan die “snowmakerssneeuw” ligt of niet, daar heb ik geen gedacht van. Ik vond de verbindingen (die ik gedaan heb) gemakkelijk en alles is goed te bereiken. Beter dan wanneer ik afging op de panoramakaart. Enkel het stuk aan de Kappe niet gedaan. Dat hou ik voor later, als iets je bevalt moet je altijd een reden hebben om terug te gaan. 

De infrastructuur: super, topmateriaal, qua besneeuwingsinstallatie hebben ze wel het beste van het beste en er is op geen sneeuwkanonnetje gekeken.

De mede skiërs: het was niet druk, geen wachttijden en er waren voornamelijk veel beginners en (licht-) gevorderden, in verhouding vond ik ook veel boarders. Geen ambetanteriken tegengekomen.

Opmerkelijk: de skiverhuurders geven precies wel erg vaak erg korte ski’s mee. Nog nooit zoveel mensen gezien op (te) kleine ski’s. mensen +180 met ski’s van 160 zijn er meer regel dan uitzondering.

Januari nog eens terug waarschijnlijk maar dan eens kijken om in de namiddag te gaan, een avondskietje te doen en s ‘anderendaags een voormiddagskietje. Door de week want in de weekends en schoolvakanties schijnt het (erg) druk te zijn. En dan wil ik daar niet zijn.

Voor de komende dagen zie ik het niet goed in voor Winterberg, naast de “technische sneeuw” ligt er erg weinig natuursneeuw. Onder de 650m ligt amper iets. De komende zachte dagen met (veel) regen gaan geen deugd doen aan wat er nu ligt. De pistes zullen smaller worden en de sneeuw slechter en hier en daar verdwijnen vrees ik (op sommige plaatsen zie je nu al de ondergrond).

Bla, bla, bla.

null
null
null
null

Tot morgen in Winterberg. De piste kwaliteit vind ik zeer goed, heb echt veel en veel slechter meegemaakt in Winterberg, maar zelfs in de Alpen wel. Die snowfactories bouwen wel leuke bulten in korte tijd, wat Bart beschrijft over remmend-effect heb ik niet meegemaakt, maar heb dan ook net m’n board weer gewaxed.

Vandaag waren pistes prima, maar vanaf uur of 12:00 regen en dat was minder. Al met al weer leuke dagen en inmiddels is nagenoeg alles - op Surenberg na- open. Morgen even afwachten of de voorspellingen kloppen, anders nog even naar Postwiese in de ochtend.

Wat mij opvalt, is dat Willingen niet open ging van het weekend. Leek mij dat er wel prima te skiën viel van het weekend, maar op hun site stond dat skiën niet mogelijk was ivm losliggende slangen etc. Is dat dan niet op te lossen? Winterberg was immers wel open tijdens besneeuwing.

hopelijk gaat er veel openblijven in winterberg met de regen die ze voorspellen

@Jessedew Willingen heeft veel losse, mobiele sneeuwkanonnen. Deze worden met slangen aangesloten. Het probleem was dat vanwege de wind de sneeuwkanonnen aan de andere kant van de pistes geplaatst moesten worden dan dat de aansluitingen zitten. Hierdoor lagen dus allemaal losse slangen over de piste waar in Winterberg nagenoeg alleen maar vaste sneeuwkanonnen staan. Daarnaast denk ik niet dat op de laagste delen van de pistes uberhaupt genoeg sneeuw lag om te kunnen openen. Alleen de Ritzhagen had misschien genoeg sneeuw.

Born to Ride

ahaa, dat is jammer, heeft ze vast wat omzet gescheelt, een paar pistes open had toch enkele duizenden euro;s opgeleverd vermoed ik. Dat heeft Winterberg dan weer in de pocket en zo blijven die voorlopen.

Ik denk dat willingen heel snel eens een snowmaker moet zetten onderaan de Ettelsbergbahn en onderaan de Kohlerhagen. Dit zijn namelijk ieder jaar weer lastige punten om goed te besneeuwen. Het ligt gewoon allemaal net een stukje lager dan Winterberg en dat scheelt vaak 1 a 2 graden. Dat is in het Sauerland vaak net de grens tussen wel en niet kunnen besneeuwen. Het is al zo vaak geweest dat ze in Willingen niet open konden doordat ze net op het onderste stuk pistes te weinig sneeuw hadden. Alleen het dalstation van de Ritzhagen ligt een stukje hoger en daardoor kunnen die dan soms als enige daar wel open. Ook nu is dit weer het geval.

Born to Ride

Iemand een update van de condities in Winterberg?
Wij zitten dit weekend in Medebach en overwegen een ochtend/dag te gaan, maar als het alleen papperige prut is met de dooi van vandaag heeft dat niet zoveel zin…
@bartvwg ben jij vandaag nog geweest?

Wij hebben ons er niet aan gewaagd vandaag, gezien de voorspellingen. Erg jammer, maar met deze temperaturen en de voorspelde regen leken een snorkel en zwembroek nuttiger dan ski’s.

Iemand een update van de condities in Winterberg?
@bartvwg ben jij vandaag nog geweest?

Jorien83 op 21 dec 2018 19:28

@Jorien83
Ik was er enkel woensdag.
Afgaande op de webcambeelden ziet het er slecht uit. Erg slecht helaas.

Bla, bla, bla.

Iemand een update van de condities in Winterberg?

@bartvwg ben jij vandaag nog geweest?

Jorien83 op 21 dec 2018 19:28

@Jorien83
Ik was er enkel woensdag.
Afgaande op de webcambeelden ziet het er slecht uit. Erg slecht helaas.

bartvwg op 22 dec 2018 09:01

Thanks @bartvwg . Het heeft hier in Medebach ook de hele nacht geregend, dus in Winterberg zal er ook wel wat water naar beneden zijn gekomen. Jammer.

*bericht bewerkt door Jorien83 op 22 dec 2018 09:05

Plaats een reactie