eind maart/begin april skiën

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Door een gebroken sleutelbeen van onze zoon hebben wij onze wintersport voor 12 febr. moeten annuleren. Nu willen we misschien met Pasen nog gaan. Wie heeft ervaring met de sneeuw conditie in die periode?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 08 apr 2021 08:39

Nicole, ik heb eind maart 2007 onder goede omstandigheden kunnen skieen in Silvretta Nova, Gargellen, Golm en Hochjoch. Dit omdat er die week ervoor geweldig veel had sneeuw is gevallen. Tip: wacht eerst op sneeuw, dan pas pension of hotel bellen. Ruimte genoeg, vele Duitsers willen dan al naar Mallorca.

Je kan idd best boeken net tijdens of na een dump(+koude). Dan is het de eerste dagen nog relatief koud, maar natuurlijk niet voor lang… .Zorg natuurlijk wel dat je een lijstje hebt van een aantal accomodaties. Let op de eerste week van de Duitse paasvakantie(week voor pasen) is het altijd nog druk in de hogere Oostenrijkse wintersportplaatsen (toppen vanaf 2000 m). Denk maar aan Sölden, Ischgl, Zillertal,… .
Als je echt op voorhand wilt boeken en de ganse dag min of meer zeker wil zijn om goed te kunnen skiën, moet je wat hoger gaan. Dit betekend veel pistes boven de 2000 m op de noordhelling en liefst enkele rond de 2500/3000 m. Ik weet niet of dat je al ervaring hebt met firnschnee, maar lager ligt er natuurlijk ook nog sneeuw . Deze pistes zijn alleen tot de middag goed te voor een gemiddelde skier: van hard tot zacht en namiddag pap. Deze sneeuwcondities zijn niet echt aan te raden voor beginners. Het kan natuurlijk nog dik dumpen in maart/april maar daar moet je niet op rekenen als je niet last minute kunt boeken.
Ben al een aantal keer in eind maart-half april gaan skiën en alle extremen heb ik gehad:
pap tot 2600 m op de noordhelling (vorstgrens op 3500 m), regen op 2200 m tot sneeuw tot 600 m en temperaturen beneden de -20°c.

Tijdens de Duitse paasvakantie moet je sowieso niet richting Oostenrijk (Voralberg) gaan. Je staat dan zo een paar uur voor de Pfändertunnel (wij hebben die fout één keer gemaakt; dachten we buiten de vakanties te gaan, zit je nog in een vakantie).

Plaats een reactie