wat is wijsheid? Hoe skiles nemen?

Eigenlijk moet je je tekens weer afvragen wat voor vorm de volgende les moet hebben. Dat is natuurlijk met wintersport niet erg praktisch, dus het wordt schipperen. Maar het helpt als je weet wat je wil bereiken.

Op een rollerbaan leer je techniek, maar doe je geen ‘berg’ ervaring op. Op een berg kan het moeilijk zijn om de juiste condities te vinden voor techniek training.

Psychologisch is er natuurlijk ook de klap als je zonder problemen op een rollerbaan kan skien en dan er achterkomt dat een echte berg totaal anders is.

Als je genoeg tijd en geld hebt dan zou ik net zolang lessen/trainen totdat je in snowworld zoetermeer op zaterdag- of zondagavond perfect parallelskiend op iedere plek van de baan naar beneden kan.
(Laatst lagen er ontzettend lekkere hopen aan de zijkanten, in het verleden werd het een ijsvlakte, ook een goede training)

Dan nog zijn bergen anders, maar je bent wel maximaal voorbereid.

Wow, bedankt voor alle reacties. Ik verheug me inderdaad erg op deze week met onze dochter. Ook wel een beetje spannend. Mijn conclusie van jullie tips is dat ik in Nederland inderdaad ga lessen op een oefenbaan. In Landsmeer zit er eentje zag ik. En dan daar nog drie dag(del)en of zo. Het gebied rond Kaprun is inderdaad niet zo heel groot maar wel fijn overzichtelijk. En Zell am.See ligt vlak om de hoek.
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties die me geholpen hebben de juiste keuzes te maken.

Precies de omschrijving van @Hooykaas.
Slecht weer, naar beneden glijden (ploeg en remmen om de rollerbaan ging goed maar nu in de sneeuw niet meer), te maken krijgen met hobbels waardoor je skies uitelkaar gaan (was een snowboarder dus mijn benen bleven voorheen bij elkaar) etc.

Ik ben ook niet tegen een rollerbaan. Heb later (toen ik wat meer ervaring had) ook nog wel eens wat lesjes gehad en dat was perfect maar voor een beginner zoals gezegd vind ik het minder

Togi op 20 nov 2018 16:08

Duidelijk! Ik weet nog toen ik meer een echte beginner was dat ik de sneeuw veel gladder vond. Nu ik beter ski is de omschakeling (beide kanten op) veel kleiner.

Een skilerares vertelde mij ooit dat je eigenlijk moest blijven lessen tot je in ieder geval elke (geprepareerde) piste afkan, hoeft niet mooi, wel gecontroleerd. Haar logica was dat je dan nooit echt vast kon komen te zitten (omdat je overal toch beneden komt). Ik vond dat wel een logisch uitgangspunt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 En eigenlijk nog wel wat langer dan dat… hoe beter je wordt hoe meer plezier je hebt… (ja nog meer plezier!)

Click. Click. Peace

I know (ik kom overal beneden, maar begin eind deze maand weer met 12 rolbaanlessen) , maar volgens mij als ‘bare minimum’ niet zo gek gedacht :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je vanuit de stroeve Snowworld sneeuw komt, is die echte sneeuw ook ineens weer heel glad. Dus wat dat betreft weinig verschil met de rollerbaan ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Behalve dat je op een rollerband boven terecht komt als je valt, en op een sneeuw- of borstelpiste gewoon onderaan.

Vallen is toch meer iets voor snowboarders?

Maar, en ik wil niemand bang maken, als je ziet hoe sommige mensen toch weten te vallen op de rolbaan…Daar zou iemand eens een filmpje van moeten maken!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind altijd, of je valt spectaculair of je valt niet ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vallen is toch meer iets voor snowboarders?

Maar, en ik wil niemand bang maken, als je ziet hoe sommige mensen toch weten te vallen op de rolbaan…Daar zou iemand eens een filmpje van moeten maken!

Roy83 op 21 nov 2018 14:10

Oh dan zal ik volgende week een filmpje maken, veel spectakel gegarandeerd. Vorige week spinnenwebben gevangen met mijn stok langs de muur van de rolbaan. Elke week gaat de baan wel een paar keer stop voor me.

Als je valt, neem je risico en vandaar uit leer je. Dus ik leer veel :D

Tijd voor een uitpakparty?!

Als je niet valt ga je niet hard genoeg! ;)

Ok, we gaan wat offtopic (of misschien juist niet) maar toen wij met wat collega’s bokscoaching kregen/deden, kwam de trainer met een modelletje. Hij was wat imponerend dus ik heb goed geluisterd. Dat modelletje was voor klappen krijgen tijdens het sparren, maar gaat vast ook op voor (leren) skiën (klein verschil wat mij betreft):
1 (ook wel groen) prima, doet geen pijn, of misschien wel, maar is niet erg
2 (oranje) dit is hard genoeg, harder hoeft echt niet
3 (rood) dit gaat te hard ik word boos!

De kunst is natuurlijk om 2 te herkennen en dan terug naar 1 te gaan, volgens hem, en niet pas bij 3 in te grijpen, want dan ga je vaak onverstandige dingen doen (onder de gordel slaan, knockout gaan etc). De meeste mensen komen pas bij 3 in actie overigens.

Als ik dat vertaal naar skiën heb je dus 1 (alles onder controle),2 (whooo dit gaat bijna mis) en 3 (op je plaat). Ik denk dat het zinvoller is om te leren hoe je van 2 naar 1 gaat dan van 2 naar 3, maar als jullie liever vallen dan vind ik dat natuurlijk prima, zeker als dat leuke filmpjes oplevert :):)!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je moet altijd voor de max gaan in welke sport dan ook wil je beter worden. Als je gewichten tilt moet je aan het einde van je setje niet 1 keer extra meer kunnen, als je hardloopt moeten je longen aan het eind van de training uit elkaar knallen enzovoorts. Al het andere kan wel, maar daar wordt je niet of amper sterker van. Van lafjes volledig in controle cruisen word je ook echt niet beter. In mijn ogen is 3 bijna ‘hanging on for dear life’ en 2 net aan de top van je kunnen. Eigenlijk zou je dus tussen 2 en 3 in moeten gaan zitten om te leren :). En ja, vallen hoort daarbij. Dat betekent overigens zeker niet alleen hogere snelheid, maar grotere hoeken, meer druk, snellere wissel enzovoorts.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vallen is toch meer iets voor snowboarders?

Maar, en ik wil niemand bang maken, als je ziet hoe sommige mensen toch weten
te vallen op de rolbaan…Daar zou iemand eens een filmpje van moeten maken!

Roy83 op 21 nov 2018 14:10

Haha ja dan had je mij een keer moeten zien 😀🤣🤣🤣🤣. Oké oké was even afgeleid door mijn eigen kind die op de baan er naast stond en een eerste poging deed tot een beetje parallel op de rolbaan .

Ga ook een dagje naar een sneeuwbaan in Nederland . Heeft ze ook al een beetje sneeuw gevoel gehad .
Veel plezier met de voorpret en de reis

*bericht bewerkt door miepmiep op 21 nov 2018 16:52

Tuurlijk hoort vallen erbij maar ik denk dat het meest leerzame stuk tussen ‘lafjes cruisen’ en ‘op je plaat gaan’ inzit. Uiteraard dichterbij op je plaat gaan (en dus hoort vallen er ook wel af en toe bij), maar het fanatisme waarmee sommige mannen op hun bek blijven gaan is volgens mij niet nodig om beter te worden :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tuurlijk hoort vallen erbij maar ik denk dat het meest leerzame stuk tussen ‘lafjes cruisen’ en ‘op je plaat gaan’ inzit. Uiteraard dichterbij op je plaat gaan (en dus hoort vallen er ook wel af en toe bij), maar het fanatisme waarmee sommige mannen op hun bek blijven gaan is volgens mij niet nodig om beter te worden :).

Roy83 op 21 nov 2018 16:55

Dat doen ze om verzorgd te worden door de dames in het gezelschap. Of omdat ze gewoon idioot zijn en geen idee hebben van hun eigen grenzen.

Waarom niet een keertje een priveles boeken op een overdekte sneeuwbaan? Dit lijkt mij voor een 13 jarige veel leuker dan op een roller of borstelbaan.
De laatste weken heb ik vaker ouders met kinderen priveles gegeven. En dit werd altijd wel erg positief ervaren!

Plaats een reactie