Diesels worden verbannen op duitse autostrades

De elektrische auto is nu nog te duur omdat de techniek gewoon duur is. Pas wanneer die techniek verder is ontwikkeld kunnen de kosten voor de autofabrikanten omlaag en kunnen er ook tegen normale prijzen kleinere auto’s met voldoende range verkocht worden. Blijf het nog steeds krom vinden dat de elektrische auto’s zoveel voordelen hebben terwijl de vervuiling op andere locaties keihard doorgaat. Op het gebied van de produktie van de auto, de accu en het opwekken van de energie.
Onze Märklin-liefhebber komt er weer met zijn favoriete vervoersmiddel in, daar gaat het in dit topic helemaal niet over toch? Als ik met de trein wil ga ik wel naar NS.nl ;)

Sowieso gaat het over snelwegen in stadszones toch? Daar rijd ik eigenlijk zelden. En ik heb op mijn diesel-auto uit 2011 een groene Umweltsticker van de TÜV, dus ik mag zelfs als dit allemaal doorgaat gewoon daar rijden. Ik maak me geen zorgen.
Een beetje stennisschopperij dit: het gaat A niet om alle diesels en B niet om alle snelwegen, en C er zijn nog zeer veel onzekerheden/misschienen.

Onze Märklin-liefhebber komt er weer met zijn favoriete vervoersmiddel in, daar gaat het in dit topic helemaal niet over toch? Als ik met de trein wil ga ik wel naar NS.nl ;)

Marijnt op 20 nov 2018 13:22

Je doelt nu op @PC2K? Die begon over OV opties.

Rustig aan mensen. Over dat dieselverbod op de A40 door Essen is nog lang niet het laatste gezegd. Een vrij lage rechtelijke instantie heeft de DUH (Deutsche Umwelthilfe) gelijk gegeven, maar het is nog lang niet gezegd dat dit tot het hoogst mogelijke gerechtshof stand zal houden. Men heeft aangekondigd tot de hoogst mogelijke instanties in beroep te gaan, dus voordat er daadwerkelijk een verbod op dieselauto’s op de A40 geldt zal nog veel tijd overheen gaan. Persoonlijk denk ik dat het er niet zo snel van zal komen.

De DUH heeft overigens in Duitsland een enorm slechte reputatie, omdat er is bewezen dat ze met hun ‘bewijzen’ ook hebben gesjoemmeld en/of niet zuiver onderzoek hebben gedaan, om de diesel koste wat het kost verder onder druk te zetten. M.i. is de DUH volledig doorgeslagen. Wat mij betreft wordt die club verboden.

Frans op 20 nov 2018 13:21

En DUH lieert zich sterk aan Greenpeace volgens hun website. Dan verbaast het mij inderdaad niet dat ze veel sjoemelen met onderzoeksresultaten. Het is gewoon enorm jammer dat het bijna onmogelijk is zulke organisaties te verbieden terwijl ze met veel roeptoeteren een heel groot publiek bereiken die alles maar voor zoete koek aannemen.

Born to Ride

@Frans begrijp ik dat dan straks de DUH (what’s in a name? 😆) niet meer over de A40 mag?

HNL wordt overigens wel als “sensatieblad” bestempeld: Dwz schrijft wat de lezer wil lezen …

RCGrootveld op 20 nov 2018 12:24

HLN is de Belgische Telegraaf…
Hebben ze al De Strengste Winter Ooit voorspeld voor dit seizoen? :p

*bericht bewerkt door bartvwg op 20 nov 2018 13:53

Bla, bla, bla.

Rustig aan mensen. Over dat dieselverbod op de A40 door Essen is nog lang niet het laatste gezegd. Een vrij lage rechtelijke instantie heeft de DUH (Deutsche Umwelthilfe) gelijk gegeven, maar het is nog lang niet gezegd dat dit tot het hoogst mogelijke gerechtshof stand zal houden. Men heeft aangekondigd tot de hoogst mogelijke instanties in beroep te gaan, dus voordat er daadwerkelijk een verbod op dieselauto’s op de A40 geldt zal nog veel tijd overheen gaan. Persoonlijk denk ik dat het er niet zo snel van zal komen.

De DUH heeft overigens in Duitsland een enorm slechte reputatie, omdat er is bewezen dat ze met hun ‘bewijzen’ ook hebben gesjoemmeld en/of niet zuiver onderzoek hebben gedaan, om de diesel koste wat het kost verder onder druk te zetten. M.i. is de DUH volledig doorgeslagen. Wat mij betreft wordt die club verboden.

Frans op 20 nov 2018 13:21

En DUH lieert zich sterk aan Greenpeace volgens hun website. Dan verbaast het mij inderdaad niet dat ze veel sjoemelen met onderzoeksresultaten. Het is gewoon enorm jammer dat het bijna onmogelijk is zulke organisaties te verbieden terwijl ze met veel roeptoeteren een heel groot publiek bereiken die alles maar voor zoete koek aannemen.

Matthias123 op 20 nov 2018 13:36

Dit is (bijna) politiek en komt deze discussie en het topic niet ten goede. Laten we hier on-topic verder gaan en het niet over het verbieden van partijen of groeperingen hebben.

Even als opfrisser. Het topic gaat erom of bepaalde snelwegen gesloten gaan worden voor oude diesels in Duitsland.

In Frankrijk gebeurd dit trouwens al wel eens. Nabij Annecy/Grenoble…

Click. Click. Peace

@Rogier … in Duitsland :)

Frankrijk is wel erg off-topic ;)

Oeps aangepast, en met de zin erbij begrijp je vast waarom ik Frankrijk en Duitsland door elkaar haalde…

Click. Click. Peace

Ten eerste: Het gaat hierover een stuk snelweg, die ik denk maar heel weinig toeristen! nodig hebben.
Ten tweede: Het gaat over de steden Frankfurt en Stuttgart, niet over de snelweg.
Ten derde: Een volledige dieselban zal er niet snel komen. De komende 10, 20 jaar zal je heus nog wel met een diesel in de skigebieden geraken.
Oostenrijk zal tevens massaal op zijn achterse poten gaan staan, zij zijn immers deels welvarend geworden door het wintertourisme. Of ga je al die mensen die er van leven terug naar de oertijd bannen? Dan geef ik Europa nog 20 jaar en het is oorlog.

Jammer dat mijn reactie verwijderd wordt wanneer ik gewoon duidelijk onderbouwd uitleg dat dit juist een puur politieke beslissing is, welke gebaseerd op onderzoeksresultaten van een organisatie waarvan vaststaat dat ze in het verleden hebben geknoeid met onderzoeksresultaten. Het is uiteindelijk de politiek en rechterlijke macht die over zulke dingen gaan en zulke verboden uitwerken.

Born to Ride

Nog een keer @Matthias123 de waarde-oordelen over deze organisatie + Greenpeace (die je er alweer bij trekt) doen dit topic geen goed en maken de kans dat dit topic weer afdwaalt te groot. De reactie van Frans, waarin hij aangeeft dat de DUH een slechte reputatie heeft in Duitsland is meer dan voldoende.

Click. Click. Peace

@Joy85

Sauerland bv, maar idd een alternatieve route is hier voor handen!

Niet echt. Bepaalde plekken zijn prima te bereiken met bus en trein, maar genoeg ook niet. Dan kom je qua tijd en kosten niet uit.

Tiny-M op 20 nov 2018 10:55

In dit kader: Het gros van de populaire wintersport gebieden is in het algemeen goed bereikbaar per trein.
Probleem met treinreizen is vaak de onbekendheid, vooroordelen en het ontbreken van de wil.

RCGrootveld op 20 nov 2018 11:38

Zolang de trein mij niet van deur tot deur kan brengen en het ook nog eens erg duur is als je met een gezin op vakantie gaat vind ik dit (nog) geen goed alternatief voor de auto.

Übung macht den meister!!!

Zolang de trein mij niet van deur tot deur kan brengen en het ook nog eens erg duur is als je met een gezin op vakantie gaat vind ik dit (nog) geen goed alternatief voor de auto.

RFKANGOO op 20 nov 2018 16:23

Eens, maar voor autofetisjisten is elk alternatief vervoermiddel uberhaupt onbespreekbaar.
Het liefst zouden ze hun 4-wieler nog meenemen in hun rugzak tijdens het skien.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 20 nov 2018 16:49

Rob

Ik ben geen autofetisjist. Ik geef werkelijk helemaal niks om auto’s.
Andere vervoersmiddelen voor de wintersport geven mij alleen niet de flexibiliteit, prijs, vrijheid of van deur-tot-deur reistijdvoordelen ten opzichte van de auto. Vandaar dat ik die gebruik voor wintersport. Geef me iets dat op al die punten kan concurreren en ik ben om.

Dat zie je verkeerd RCGrootveld. Het gaat erom dat de trein qua prijs, snelheid en vooral gemak op locatie (je kunt altijd en overal heen) niet kan winnen van de auto. De trein geeft hooguit meer comfort en is beter voor het milieu, maar dat zijn niet de criteria waar het gros van de mensen hun vervoersmiddel op uitkiest.

EDIT: GiGi was sneller met typen, ik sluit me compleet bij hem aan.

*bericht bewerkt door Quick op 20 nov 2018 16:54

Mr. Slow

Ik ben geen autofetisjist. Ik geef werkelijk helemaal niks om auto’s.
Andere vervoersmiddelen voor de wintersport geven mij alleen niet de flexibiliteit, prijs, vrijheid of van deur-tot-deur reistijdvoordelen ten opzichte van de auto. Vandaar dat ik die gebruik voor wintersport. Geef me iets dat op al die punten kan concurreren en ik ben om.

GiGi op 20 nov 2018 16:52

Misschien @frans zijn vliegtuig. Als je achtertuin groot genoeg is voor een airstrip ben je er. Er zijn best een aantal skigebieden met een ailtiport… ;)

Edit: alleen de prijs wordt waarschijnlijk een dingetje…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 20 nov 2018 16:57

Born to Ride

Soms reis ik met de trein.
Voordeel is dat het een vrij relaxte manier van reizen is (ik reis dan 1e klas en met ruime overstaptijden, geen gestress onderweg).
Nadeel is de reistijd, auto is nagenoeg altijd sneller.
Bij goed en tijdig uitzoeken wint de trein het qua prijs als ik alleen ga. Met z’n tweeën of meer is de auto voordeliger.
Nadeel is ook dat je ter plaatse geen vervoer hebt en dus weinig flexibel bent. Maar dat hangt ook sterk van de bestemming af, in sommige gebieden heb je tijdens je verblijf ook geen auto nodig.
Wat beter is voor het milieu weet ik niet, dat is geen overweging bij mijn keuze voor vervoer.

@Matthias123: Zal ik alvast maar een offerte opmaken voor @GiGi? :p

Ja, zelf vliegen is chill. En je hebt op steeds meer vliegvelden huurauto’s die piloten voor een appel en een ei kunnen huren. Probleempje is alleen het weer dat roet in het eten kan gooien. Maar vooruit, als het volle bak sneeuwt is het op de weg ook niet leuk. Dan liever de vakantie verplicht verlengen totdat het weer weer vliegbaar is. ;)

Dat zie je verkeerd RCGrootveld. Het gaat erom dat de trein qua prijs, snelheid en vooral gemak op locatie (je kunt altijd en overal heen) niet kan winnen van de auto. De trein geeft hooguit meer comfort en is beter voor het milieu, maar dat zijn niet de criteria waar het gros van de mensen hun vervoersmiddel op uitkiest.

Dat ligt er maar net aan met hoeveel mensen je reist, of je jezelf rijk rekent (door alleen brandstof te rekenen) en of je die auto op locatie nodig hebt ja of nee.

Voorbeeldje:
Prijs:
Als ik in mijn eentje naar Grindelwald wil (favoriete bestemming), ben ik alleen aan brandstof en tol al meer kwijt dan aan een 1e klas treinretour.
Snelheid:
Voor mij zou die ca 9:30 zijn, met de auto kan (iets) sneller, er van uitgaande dat je goed reisweer hebt en geen files.
Tegen 1e klas trein kunnen maar weinig auto’s tegenop inzake comfort.
Terplaatse:
In dat gebied heb ik geen auto nodig …
En dan lat ik de Ski Thalys buiten beschouwing, want die is soms zelfs sneller dan vliegen.

Conclusie: Je kunt niet generaliseren en stellen dat de auto altijd beter is, en dat geldt ook voor de trein, de bus het vliegtuig (boot laat ik maar even buiten beschouwing). Is dus afhankelijk van persoonlijke omstandigheden en zeker niet voor iedereen van toepassing.

Rob

Ben wel serieus benieuwd wat je aan die retour grindelwald kwijt bent en vanaf waar de treinreis dan begint. Heb in Zwitserland nog wel wat treinreizen bekeken, maar de prijzen waren echt om te huilen.

Ben trouwens geen tol kwijt die kant op, alleen 40 franc voor het vignet die voor het hele jaar geldt. Ga dan meestal 2x a 3x per jaar door Zwitserland heen op 1 vignet.

Nog even verder off topic, leuk station trouwens nu

null

En vroeger
null

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 nov 2018 23:20

@RCGrootveld In Zwitserland in het algemeen, en Grindelwald in het bijzonder, zijn de treinen goed geregeld. Het dorp is ook makkelijk te bereiken per trein. Er zijn echter enorm veel gebieden op te noemen waar dat niet zo is.

Ter info: wij zijn, net als jij, liefhebber van de Jungfrau Region. Mijn vader en zijn vader kwamen er vijftig jaar geleden al, toen het nog een klein dorp was en de gletsjers nog tot (diep) in het dal kwamen. En ook wij zijn met het gezin wel eens met de trein vanuit Nederland naar Grindelwald gegaan. Inderdaad erg comfortabel en slechts twee keer overstappen (Basel en Interlaken). Maar het was een stuk duurder, duurde langer etc. Inderdaad misten wij ter plaatse de auto niet,. Wij kenden de bustijden bij wijze van spreken uit ons hoofd, en het busvervoer in het dorp is uitstekend geregeld. Maar ook dat is in veel andere Alpenregio’s wel anders.

Als je insteek - zoals die van ons gedurende minimaal één trip per jaar - is om vanuit een centraal gelegen accommodatie elke dag een ander skigebied aan te doen, is de auto onmisbaar. Sommige dingen zijn met het OV nou eenmaal verschrikkelijk omslachtig. Ter referentie: Grindelwald-Stechelberg met de auto is vele malen sneller dan met het OV. En bovendien comfortabeler, want niet overstappen met ski’s en dergelijke.

Heel eerlijk: ik word een beetje moe van je strijd als een soort Don Quichot tegen de auto, met telkens maar weer dezelfde argumenten.
@Tiny-M mooie plaatjes en erg herkenbaar! Moet eigenlijk snel maar weer eens terug, zeker als de nieuwe Männlichenbahn volgende winter af is. Die 3S-gondel naar Eigergletscher ben/was ik niet zo’n voorstander van.

*bericht bewerkt door Quick op 20 nov 2018 23:43

Mr. Slow

*bericht bewerkt door Tiny-M op 20 nov 2018 23:47

Reed deze zomer richting Zermatt een wilde even een afslag naar grindelwald maken. Die oude foto is gemaakt door mijn overgrootopa en was benieuwd of er nog wat te herkennen was 😁

Ook ik was er 50 j geleden met mijn ouders en mijn zus.
25 jaar geleden waren wij (lady Dan58 en zoon en dochter) er ook.
We deden dezelfde wandelingen als indertijd…Kleine Scheidegg, Mannlichen, Grindelwald, Wengen,Murren…😍😍😍

@Tiny-M prachtige foto van je voorouders…ik duik straks de oude albums in om herinneringen op te halen.😎

Born to run. B.S.

Laten we on-topic verder gaan :-)

Een topic over grindelwald is anders de moeite best waard…

Click. Click. Peace

De DUH is inderdaad stevig doorgeschoten, maar dat er iets moest gebeuren LEEK wel duidelijk. Totdat deze week dus bleek dat de meetpunten te dicht op kruisingen geplaatst waren, waardoor de data niet klopte, en een groot deel van de data uit 2009 (10 jaar oud bijna) was. Sindsdien zijn auto’s belangrijk schoner geworden.

Zoals Frans zei; het laatste woord is hier nog niet over gezegd, en daar komt nog bij dat de Duitse politie al aangegeven heeft niet te gaan controleren. Er is namelijk geen methode om te bepalen aan welke norm boven Euro4 een auto voldoet, zonder de auto te stoppen en het kentekenbewijs te gaan controleren. En goh, laat ik dat nou net op dat moment niet bij me hebben… Wat jammer nou.

Probleem wordt door de Duitsers onnodig complex gemaakt. Nu de komende autogeneratie wel voldoet aan de norm (Euro 6d), gaat het NOx probleem zichzelf vanzelf oplossen.

Heel eerlijk: ik word een beetje moe van je strijd als een soort Don Quichot tegen de auto, met telkens maar weer dezelfde argumenten.

Heel eerlijk: En dat is dus wederzijds … ik wordt een beetje moe van de hier ruim vertegenwoordigde autofetisjisten voor wie hun kapitaals vernietigende stuk blik op wielen het belangrijkste in het leven lijkt te zijn en voor wie elk alternatief op voorhand onbespreekbaar is.
PS: Ondanks fervent liefhebber van reizen per trein rij ik jaarlijks ca 2x het landelijk gemiddelde … Dus waar je die kreet van DQ vandaan haalt ontgaat me een beetje…

Rob

Heel eerlijk: ik word een beetje moe van je strijd als een soort Don Quichot tegen de auto, met telkens maar weer dezelfde argumenten.

Heel eerlijk: En dat is dus wederzijds … ik wordt een beetje moe van de hier ruim vertegenwoordigde autofetisjisten voor wie hun kapitaals vernietigende stuk blik op wielen het belangrijkste in het leven lijkt te zijn en voor wie elk alternatief op voorhand onbespreekbaar is.
PS: Ondanks fervent liefhebber van reizen per trein rij ik jaarlijks ca 2x het landelijk gemiddelde … Dus waar je die kreet van DQ vandaan haalt ontgaat me een beetje…

RCGrootveld op 21 nov 2018 11:08

En maar blijven volharden in de ‘autofetisjisten’… Zoals al door meer mensen is benoemd, gaat het (mij in ieder geval) niet om de auto dat we met de auto gaan, maar om het gebrek aan alternatief (met een aanvaardbare prijs en mate van flexibiliteit).
En volharden zonder open te staan voor verklaringen… ik vind Don Quichot niet slecht gevonden.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 nov 2018 11:31

Plaats een reactie