Lengte all mountain ski

Hoi mede wintersporters.

Een vriend van mij wilt nieuwe skies.
Hij heeft vorig jaar op mijn oude Fischer motive 80 (2013) 175cm geskied.
Deze vond hij fijn skien.
(mijn fischer motive 86 ti 182cm vond hij niet lekker skien te stug en zwaar)

Nu heet de lijn fischer pro mtn 80.
Hij is 180cm en 90kilo.
Hij zit tussen ski niveau 5 en 6 (van de gigi’s ski niveau meter)

Het enigste is dat we twijfelen tussen de lengte 173cm of 180cm.

Zelf neig ik naar 173 toe vanwege zijn niveau en techniek.
Echter vanwege zijn gewicht weer naar 180cm.

Wat is jullie mening hierover.
Alvast bedankt.

Technisch gezien valt er nog veel te winnen. Lange latten zijn dan moeilijk rond te krijgen, laat staan dat het all mountain aspect wordt benut. Dan maakt dat extra drijfvermogen minder uit, maar is de extra stijfheid wel van belang. Ofwel, lekker voor de 173 gaan.

Ik ben 178cm met dik 90kg en ski ook op niveau 6. Ik heb afgelopen jaar de Pro Mtn 80 in 173cm gekocht en dat is prima. Tenzij hij 50% of vaker off piste te vinden is wellicht, maar dan zijn er mogelijk betere ski’s om te overwegen.

De Pro Mtn 80 skiet wel wat korter dan zijn voorganger (er zit een aanzienlijk groter percentage rocker in t.o.v. de totale lengte van de ski). Met 90 kg kan je rustig de 180 nemen. Als hij (bang is dat hij) dat niet kan bolwerken, moet je je eerder afvragen of de Pro Mtn 80 wel de juiste ski voor hem is.

De pro Mtn 80 is een stuk stijver dan de Motive 80!
Zeker geen 180 dus.

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 nov 2018 12:46

Dat klopt. Vandaar ook mijn vraag of het wel de juiste ski is. Als je ‘bang’ bent dat de 180 te heftig wordt, dan denk ik dat je de hele ski misschien moet skippen. Die 7 cm gaan in dat opzicht echt het verschil niet maken; kiezen voor een andere ski wel.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 nov 2018 12:48

@DrPhil bedoel je dan de pro mtn 80 of de pro mtn 80 ti.
De ti versie lijkt mij inderdaad stijver dan de fischer motive 80 (deze was zonder ti) .

De pro mtn 80 (zonder ti) heeft
houten kern net zoals de motive 80.
En deze willen we ook kopen.

@gigi
En de rocker is inderdaad iets langer 200-230mm voor motive 80 en 250mm voor pro mtn las ik net.
En de achterrocker lijkt ook iets groter…

Zoals ik al typte de fischer motive 80 op 175cm skiede hij goed mee.

*bericht bewerkt door Marco_ski op 20 nov 2018 13:17

Zelfs de Pro Mtn 80 (zonder TI) is iets minder meegaand dan de oude Motive 80. De Pro Mtn 80 TI is in zijn geheel een stuk steviger, zelfs steviger dan de Motive 86 TI denk ik.

Maar waarom een - voor het goed aanleren van techniek en lekker kunnen skiën op de piste - allmountainski? Waarom niet een Progressor of een Dynastar Speedzone (niet de 10) bijvoorbeeld?

Het is lastig een courant equivalent van de Motive 80 te vinden (ik ken hem niet). Dus dan wordt het de Motive 80 (nog wel te krijgen hier en daar) of iets anders. Dat zou mijn advies zijn althans.

Er staan een aantal Motive 80’s op Marktplaats. 2 met lengte 182 en 1 met lengte 168.

Ik heb ze zelf in 175, maar zou ze wel iets langer willen hebben. Misschien kijken of we een ruil/mp koop actie kunnen doen?

When life gets too complicated.... SKI

Ik bedoelde inderdaad de Ti. Ik wist niet dat er ook een zonder ti was. Dan heb ik niks gezegd.

@HN65 heb je de met of zonder TI gekocht?

Met TI (ik moest even zoeken), het is een zoals hierboven wordt gezegd een stevige/stijve ski, maar ook weer niet onhandelbaar voor een niveautje 6. Bij heel rustig slippend bochtjes draaien wordt het minder maar brede gesneden bochten gaat als een malle, super stabiel en lijnvast.

Ik begrijp van dit soort discusses vrij weinig. Lengte van de ski hangt namelijk ook af van wat je er mee wil doen. Hoe langer, hoe meer stabiliteit. Het bochtenwerk kost dan wel meer energie. Het is altijd een tradeoff. Je kan niet allebei hebben. Natuurlijk maakt het type ski ook nog uit maar het principe blijft gelijk.
Je moet het zelf uit proberen… ik zelf kom namelijk bijna altijd 10 - 15 cm langer uit dan de adviezen als ik het uit probeer. Gebruik advies als richtlijn en ga wat experimenteren met verschillende lengtes in diverse terreinen. Dat is eigenlijk de enige manier om er achter te komen wat het meest geschikt is. Overigens moet je aan lengte niet te veel waarde toekennen. Zo gek veel verschil merk je niet (mits de techniek goed is) onder de 10 cm. Indien het bochtenwerk teveel energie kost, dan zou ik eerder voor een zachtere ski kiezen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 21 nov 2018 00:50

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hij is 180cm en 90kilo.
Hij zit tussen ski niveau 5 en 6 (van de gigi’s ski niveau meter)

Marco_ski op 20 nov 2018 10:27

Techniek is hier nog een issue. Dan is de vraag of de ProMountain niet al een beetje te veel gaat zijn op lengte.
Het beste voorstel komt van @Alex over de skiruil.

Ik begrijp van dit soort discusses vrij weinig. Lengte van de ski hangt namelijk ook af van wat je er mee wil doen. Hoe langer, hoe meer stabiliteit. Het bochtenwerk kost dan wel meer energie. Het is altijd een tradeoff. Je kan niet allebei hebben. Natuurlijk maakt het type ski ook nog uit maar het principe blijft gelijk.
Je moet het zelf uit proberen… ik zelf kom namelijk bijna altijd 10 - 15 cm langer uit dan de adviezen als ik het uit probeer. Gebruik advies als richtlijn en ga wat experimenteren met verschillende lengtes in diverse terreinen. Dat is eigenlijk de enige manier om er achter te komen wat het meest geschikt is. Overigens moet je aan lengte niet te veel waarde toekennen. Zo gek veel verschil merk je niet (mits de techniek goed is) onder de 10 cm. Indien het bochtenwerk teveel energie kost, dan zou ik eerder voor een zachtere ski kiezen.

dokteruk op 21 nov 2018 00:39

Ik ben het met je eens @dokteruk. Probleem is alleen dat er maar weinig mogelijkheden zijn om ski’s te testen (vind maar eens exact het model dat je wil skiën bij een van de verhuurshops in het dorp waar je zit - ze hebben meestal hun collecties niet online staan). Je moet dan geluk hebben, heel veel uitzoekwerk willen verrichten en dan nog is er grote kans dat de ski die je wil niet in dat dorp te huur is.
Je kan natuurlijk uitgebreid gaan skiën op wat ze wel beschikbaar hebben. Maar dan ben je weer andersom aan het redeneren: welke van de ski’s die ze hier hebben past het best bij mij?

*bericht bewerkt door GiGi op 21 nov 2018 08:23

Tests zijn inderdaad niet evident.
Mogelijk zou de Progressor F19 177 cm het beste zijn voor mij (diverse artikels op dit forum).
Evenwel kom ik van een Völkl unlimited AC10 van 170 cm waarmee ik 10 jaar geleden begon met skiën.
Ik ben 1,84 meter, 89 kilo ([kleine] gewichtstoename na rookstop 😒) en overleefde al 54 winters doch startte pas 10 jaar geleden met skiën.
Gezien ik in het verleden mogelijk te korte skis kocht overweeg ik een test met F19 177 & 182 cm doch vind nog geen test mogelijkheden (woon in de regio Leuven, België) > Landgraaf is 100à110 km Zoetermeer is 207à223 km afhankelijk van de drukte en te nemen route. Maar blijkbaar is er voor 23/11 ook geen zekerheid of Fisher wel in Zoetermeer testski’s zal aanbieden. Ook gezocht om gewoon te huren om vervolgens mee te nemen naar bv. Landgraaf, maar nog niet gevonden.
Dus zal ik:
> gokje moeten wagen en ongetest kopen?
> de stap de AC10 naar de F19 177/182cm niet mogen riskeren zonder test?
> ergens toch nog kunnen gaan testen?
> of is er een waardige Völkl tegenhanger voor de F19? (die zou ik mogelijk wel ergens kunnen testen).

Op je laatste twee vragen zou ik zeggen: helaas, niet bekend bij mij.

Een gokje op deze ski kan zeker. Ze kosten niet veel en verkopen volgens mij relatief makkelijk door mocht het echt niks voor je zijn (wat ik dan weer betwijfel). Ga voor de 177, dat is denk ik prima.

Er staan een aantal Motive 80’s op Marktplaats. 2 met lengte 182 en 1 met lengte 168.

Ik heb ze zelf in 175, maar zou ze wel iets langer willen hebben. Misschien kijken of we een ruil/mp koop actie kunnen doen?

Alex op 20 nov 2018 14:43

@Marco_ski ?

When life gets too complicated.... SKI

@alex Bedankt voor je aanbod maar we gaan voor een nieuwe €299,- kost hij momenteel.

We gaan uiteindelijk voor de fischer pro mtn 80 in 173cm lengte.

Bedankt voor jullie adviezen. Hij is 26 jaar en ik verwacht dat hij komende vakantie wel groeid naar niveau 6.

*bericht bewerkt door Marco_ski op 21 nov 2018 17:53

@Marco_ski Helemaal prima. Mooie prijs voor het nieuwe setje 👍

When life gets too complicated.... SKI

[quote]Probleem is alleen dat er maar weinig mogelijkheden zijn om ski’s te testen (vind maar eens exact het model dat je wil skiën bij een van de verhuurshops in het dorp waar je zit - ze hebben meestal hun collecties niet online staan). Je moet dan geluk hebben, heel veel uitzoekwerk willen verrichten en dan nog is er grote kans dat de ski die je wil niet in dat dorp te huur is.
Je kan natuurlijk uitgebreid gaan skiën op wat ze wel beschikbaar hebben. Maar dan ben je weer andersom aan het redeneren: welke van de ski’s die ze hier hebben past het best bij mij?

GiGi op 21 nov 2018 08:23

Geheel mee eens. Een trucje zou zijn om een vergelijkbare ski voor wat betreft type en hardheid te huren en dan de advies lengte te vergelijking met langer een kortere. Blijkt de een andere lengte beter bij je passen dan Koop je de beoogde ski in het aantal cm boven of onder de advies lengte.

*bericht bewerkt door dokteruk op 25 nov 2018 11:43

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Voorwaarde voor dat trucje om te werken is dat je wel weet welke ski (die je wel kan huren) vergelijkbaar is bij wat je eigenlijk zou willen testen. Om dat te weten moet je ze eigenlijk al getest hebben. Op verhaaltjes van de fabrikanten zou ik die inschatting niet kunnen maken.

Plaats een reactie