Welke ski's?

Dag allemaal, nu ik eindelijk mijn wintersportvakantie van 3 weken heb geregeld en skischoenen heb aangeschaft (Salomon Xpro 110) begint het tijd te worden om mezelf op ski’s te oriënteren. Aankomende vrijdag ben ik van plan om in de ochtend naar Snowworld in Zoetermeer te gaan om daar enkele ski’s uit te proberen. Nou had ik al wat advies aangevraagd op de site van @GiGi welke mij de Dynastar Speedzone 12 TI en de Fischer Progressor F19 aanraadde.

Hierbij heb ik aangegeven dat ik mezelf als een niveau 6 skiër zie welke het tempo er graag in houd in combinatie met veel korte bochten. Ik blijf altijd op de pistes en heb een speelse, energieke skistijl. Daarnaast ben ik 1.92m en weeg ik zo’n 85 kilo.

Helaas zijn de aangeraden ski’s beide niet te testen bij Duijvestein… Zijn er ski’s in de Try&Buy categorie welke hier enig zins op lijken en zo ja welke?

Ski’s welke ik aankomende vrijdag sowieso wil testen zijn de Elan Amphibio 12TI & de Elan Amphibio 16. Suggesties en ervaringen voor andere ski’s welke ik kan testen in Zoetermeer zijn altijd welkom!

Feitelijk zou je in Terneuzen moeten komen testen. Ik heb beide Elans en dat tot volle tevredenheid. Probleem is alleen dat ik 1.74m ben en nauwelijks 70 kg. weeg. En wat dat voor verschil geeft weet GiGi wellicht te vertellen.

Hen48

Ik begrijp het niet helemaal. Je hebt GiGi om advies gevraagd. En nou ga je andere ski’s testen. Daar ben je natuurlijk vrij in daar gaat het niet om.
Maar dan hoef je ook geen advies te vragen 😃
Ik zou proberen ergens de Fischer F19 huren en in Snowworld testen.Of zie ik het verkeerd.😃

Slechte zet van Duivesteijn dat de Dyna Speedzone 12Ti eruit is…

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik begrijp het niet helemaal. Je hebt GiGi om advies gevraagd. En nou ga je andere ski’s testen. Daar ben je natuurlijk vrij in daar gaat het niet om.
Maar dan hoef je ook geen advies te vragen 😃
Ik zou proberen ergens de Fischer F19 huren en in Snowworld testen.Of zie ik het verkeerd.😃

Hooykaas op 20 nov 2018 22:56

Kijk ik had die twee uiteraard graag getest maar deze staan niet in de try&buy categorie, daarnaast zijn de elan amphibio’s mij aangeraden door een kennis welke al heel zijn leven 3+ weken per jaar skiet en daarom wilde ik de Elans sowieso proberen.

Maar het is inderdaad een goeie om die ergens proberen te huren zodat ik die gewoon mee kan nemen en dan alsnog de Elans kan proberen!

*bericht bewerkt door wittesneeuw op 20 nov 2018 23:49

👍

Ik zou als ik jou was ook zeker de K2 Ikonic 84Ti en de Salomon xMax x10 onderknopen. En eventueel de Atomic Redster Edge…

De komende tijd valt er wat meer te testen dan anders: https://www.wintersport.nl/forum/topic/432201

Ik begrijp het niet helemaal. Je hebt GiGi om advies gevraagd. En nou ga je andere ski’s testen. Daar ben je natuurlijk vrij in daar gaat het niet om.
Maar dan hoef je ook geen advies te vragen 😃
Ik zou proberen ergens de Fischer F19 huren en in Snowworld testen.Of zie ik het verkeerd.😃

Hooykaas op 20 nov 2018 22:56

Ik heb GiGi vorig jaar ook om advies gevraagd en toch net een andere ski gekocht. Weliswaar eentje uit het rijtje, maar voor mezelf besloten toch de wat minder heftige ski aan te schaffen. Ik had zelf niet het idee dat ik het advies van GiGi daarmee te kort deed, want ik heb er zeker veel aan gehad.

Dus vraag gewoon het advies van GiGi en dit forum, en maak dan een weloverwogen keuze. Zeker als je ook nog kunt testen.
En ga daarna gewoon weer lekker genieten van het skiën… Daar zijn die dingen voor.

Een advies is ook niet meer dan dat. Het is een rijtje suggesties waarbij ik zo veel mogelijk rekening hou met je wensen en je profiel als skiër. Kan je daarop een ski blind kopen? Het kan zeker, maar testen zal ik altijd (blijven) aanraden. Moet je iets met mijn advies of suggesties? Natuurlijk niet. Het is geheel vrijblijvend en doe er vooral mee wat je wil. Ik voel me dan echt niet gepasseerd, genegeerd of wat dan ook.

En als je moet kiezen tussen blind kopen wat iemand anders - hoe goed bedoeld en misschien goed uitgevoerd ook - je adviseert of kiezen uit andere opties die je wél hebt kunnen testen? Ik zou zeggen het laatste als je een paar honderd euro uitgeeft aan iets waarvan je in ieder geval zeker wil weten dat het je bevalt.

Vandaag heb ik 4 ski’s geprobeerd in Zoetermeer.

Ik ben begonnen met de Elan Amphibio 76 168cm, deze raadde een medewerker mij aan op basis van mijn ervaring (langer was op het hij vond 168cm prima voor mijn niveau, ik ski alleen net wat anders dan de gemiddelde skiër met 4 weken ervaring). Hij was erg makkelijk te sturen maar zodra ik wat sneller ging vond ik hem wat minder en ging hij erg makkelijk glijden, dit lag ook aan de lengte gok ik.

Vervolgens de Salomon S Max 10 175cm geprobeerd. Erg leuke ski, stuurt makkelijk, kost weinig energie en was lekker speels. Het bleek alleen een vrouwen ski te zijn dus dat wordt hem sowieso niet.

Als derde ski toch maar een wat technischer hoogstandje erbij gepakt de Elan Amphibio 16 TI. Dit was wel even heel erg wennen de eerste drie keer, wilde hem bijna om ruilen na tien minuten maar ik ben doorgegaan! Na een half uurtje begon ik de ski te door te krijgen en hij wilde alleen maar sneller en sneller gaan. Wel miste ik de speelsheid in de ski, en wanneer ik meer energie in m’n bochten stak kreeg ik dat niet terug vond ik.

Tot slot heb ik de Salomon S Max 12 175cm nog geprobeerd. Deze ging echt lekker, veel stabieler dan zijn broertje en fijner om mee te carven! Kleine bochten, lange bochten allemaal zonder al te veel moeite. In tegenstelling tot de 16 TI kreeg ik wel wat terug van de ski op het moment dat ik er wat extra energie in stopte.

Ondanks het testen heb ik toch besloten de Fischer Progressor F19 TI 182cm te bestellen. Ik merkte dat ik ondanks mijn ervaring mezelf goed aan de ski kon aanpassen en ook enig zins de meningen van anderen over de ski’s begreep. Na vandaag durf ik dus de gok te nemen om hopelijk mezelf ook terug te kunnen vinden in de positieve ervaringen van anderen in de F19’s.

@wittesneeuw. Overbodige vraag, maar je hebt bij de Amphibio’s toch wel rekening gehouden met het feit dat ze een linker en een rechter ski hebben. Ik heb de 16 ook wel eens getest met de ski’s aan de verkeerde voet en dan mis je echt elke controle.

Hen48

@Hulst Ja dat had ik gezien had ze de eerste 5 min verkeerd :p

Heeft iemand nog advies voor mijn profiel? Mijn oude ski’s zijn nog gekocht toen ze echt een pak kleiner werden gekocht. Zijn 168cm en vooral in grote bochten, bij iets hogere snelheid ontbreekt het stabiliteit.

Lengte: 192cm. Gewicht: 90kg. Man.
Niveau 7. Ik zoek ski’s voor alle condities, maar wel altijd op de piste.
Snelheid is gemiddeld. Bochtgrootte eerder richting langere bochten en mijn stijl wisselt tussen speels en cruisen naargelang mijn gemoed en de omstandigheden.

Ik zie in het huidige aanbod de bomen niet meer door het bos. Wat een gigantisch aanbod…

Hartelijk dank alvast!

^^dynastar speedzone 12 ti in de langste lengte. Past precies bij wat je zoekt.

Da’s een mooie, evt Rossi lt Ti is ook het proberen wel waard.

Edwin van Riel

Plaats een reactie