Faction ski's

Ik kwam laatst een ‘nieuwe’ fabrikant tegen van ski’s, faction skis, opgericht in 2006 met een focus op all mountain en backcountry skis. Echter heb ik nergens echt veel informatie kunnen vinden over de kwaliteit en zijn ze nog niet echt bekend in Nederland.

Heeft iemand ervaring met deze ski’s (voornamelijk de all mountain)?

Zat reviews van te vinden, welk model kijk je naar?

je kunt er zelfs zonder sneeuw mee skien:

*bericht bewerkt door Slim op 20 nov 2018 23:36

Het zijn vooral freestyle-gerichte ski’s. Ikzelf heb alleen de Candide Thovex 2.0 geskied in 184.

en @Gigi wat vond jij ervan?:
Voelde je jezelf ook als Candide? ;-)

Haha nee zeker niet. Het zijn echte twintips, vrij stevig onder de voet. Je moet ze actief en hard skiën om ze tot hun recht te laten komen.

Ik kwam erop beneden. Punt. Ik ski zelden heel actief en qua stijl en waarvoor deze ski’s gemaakt zijn sluit het op geen enkele manier aan bij mij als skiër. Dat zegt niks over de kwaliteit van de ski’s overigens.

Wat GiGi zegt klopt. Vooral de Candide lijn is eigenlijk gewoon een dikke parkski die een update heeft gehad om in de poeder terecht te komen. Zelf ski ik al 2 jaar de CT3.0. Ik vind dit met 108 mm onder de voet de ideale all mountain ski, al zullen de meningen daar over verdeeld zijn. Er staan bij mij Diamir Vipec tour bindingen op zodat ik ook de vellen eronder kan gooien en omhoog kan lopen. De ski is redelijk ligt en is super makkelijk om een 360 te spinnen of swifty’s te gooien. Een ski die zich in de lucht makkelijk gedraagd dus.

Wel even een klein dingetje, na ongeveer 80-90 skidagen is mijn ski gaan delamineren (zie foto). Ik heb toen de Faction warranty gebruikt. Even een paar foto’s sturen met een korte toelichting en diezelfde dag kreeg ik nog te horen dat ik een nieuw setje zou krijgen omdat ik nog binnen de warranty zat. Netjes een week later m’n skis binnen gekregen (De versie van het nieuwe jaar, dus update) Ik blijf voorlopig altijd een Faction ski in mijn quiver houden, is mijn ideale ski!

null

Freeride = Life

Dit is wat de site van exoticskies er over te vermelden heeft:
“Nothing but fat twins” pretty much sums them up. Rabid following for many of this Swiss ski maker’s models. Two year warranty (nice).

[The excellent research below (translation by Google) is provided with permission in 2008 courtesy of our friends at FreePresse.fr who produce http://www.WinterGuide.fr containing great articles and information. Thank You FreePresse.fr !]

FACTION
• Created: 2002, Australia / Switzerland.
• Positioning: Definitely freeride and backcountry.
• History: “Nothing but fat twins.”
The slogan of Faction Skis has the merit of being clear. No matter ski track or slalom, or snowblades or snowboards. Since 2002, skiers creators Faction Skis that only makes fat of twins for parks, pipes and heavy powder, “Born in Australia, raised in Switzerland and made in the USA.”
• The ranges: Four skis, one for women (Wednesday), an all mountain freestyle (the Dillinger) and two for the backcountry (3 Zero and Thirteen).
• Annual production: 500 pairs for 2005-2006.
• Contact: http://www.factionskis.com - Sales on the site and in some specialty stores. In France, FreeRide Spirit to La Plagne.

Aftellen maar!

Dit is wat de site van exoticskies er over te vermelden heeft:
“Nothing but fat twins” pretty much sums them up. Rabid following for many of this Swiss ski maker’s models. Two year warranty (nice).

[The excellent research below (translation by Google) is provided with permission in 2008 courtesy of our friends at FreePresse.fr who produce http://www.WinterGuide.fr containing great articles and information. Thank You FreePresse.fr !]

FACTION
• Created: 2002, Australia / Switzerland.
• Positioning: Definitely freeride and backcountry.
• History: “Nothing but fat twins.”
The slogan of Faction Skis has the merit of being clear. No matter ski track or slalom, or snowblades or snowboards. Since 2002, skiers creators Faction Skis that only makes fat of twins for parks, pipes and heavy powder, “Born in Australia, raised in Switzerland and made in the USA.”
• The ranges: Four skis, one for women (Wednesday), an all mountain freestyle (the Dillinger) and two for the backcountry (3 Zero and Thirteen).
• Annual production: 500 pairs for 2005-2006.
• Contact: http://www.factionskis.com - Sales on the site and in some specialty stores. In France, FreeRide Spirit to La Plagne.

Matthieu op 21 nov 2018 18:51

Dit is echt extreem oud en absoluut niet representatief over hoe Faction nu gaat, ik zou toch echt meer research doen voordat je deze lachwekkende reactie plaats ;)

Freeride = Life

@Arnie777: haha… ha ;)

Aftellen maar!

In welke modellen heb je juist interesse? Faction heeft zijn range sterk uitgebreid de afgelopen jaren, zo sterk zelfs dat het verwarrend geworden is :p Dat ze enkel park ski’s of dikke twins zouden maken is idd erg achterhaald.

Zelf heb ik een aantal modellen geskied, maar dat is al een paar seizoenen geleden. Ook een tijdje in een shop meegedraaid die ze verdeelde en eigenlijk heel weinig problemen gezien met faction ski’s. Maar deze ervaring/info is dus van een tijdje geleden.

Ik zie door de bomen het bos niet meer haha, ik ben dus op zoek naar all-mountain ski’s van rond de 100 mm. Ik heb echter geen idee wat het verschil is tussen de verschillende series (Candide, Prodigy, Prime, Dictator), allemaal bieden ze verschillende varianten aan, maar ook binnen de series zijn er prijsklasse verschillen…

Fijne latten en kwalitatief dik in orde.
De Candide series zijn zeker t/m de 3.0 behoorlijk freestyle georiënteerd, waarbij de 1.0 een parklat is die dankzij zijn rocker ook nog best aardig door de poeder gaat. Gezien de breedte van 90mm is het voor lichtgewichten misschien de ideale one ski quiver lat. Voor wat zwaardere skiers zou ik richting 2.0 (freestyle/backcountry) of 3.0 (all mountain/poeder) gaan. De 4 en 5 zijn echte poederlatten.
De prodigy ken ik minder, maar lijkt met net wat meer rocker een goede allmountain lat in verschillende breedtes. Minder voor geschikt voor freestyle al kun je er ook best mee springen.
De andere series ken ik niet

Men heeft een chat functie op de site, gebruik die want daarin leggen ze (beter dan op de site) uit wat het verschil is tussen de verschillende lijnen. Heb zelf net deze gekocht:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/71170a47ecee5e3155e96ddd...

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik zou als ik jou was kijken naar de 2.0 binnen een serie. Die komt over het algemeen het dichts in de buurt bij het all-mountain aspect die je zoekt en zijn rond de 100mm onder de voet.

De Progidy en de CT series in de 2.0 versie zijn de wat meer freestyle latten. Ze zijn allebei een twintip, waarbij de CT2.0 een true twintip is en de Prodigy een directional twintip. Het is maar net wat je fijner vind. Beide skis hebben rocker in de tip en tail, dus op sneeuwdagen is het geen probleem om hiermee te rijden. Wil je tijdens het rijden wat tricks doen en switch rijden dan zou ik 1 van deze 2 aanbevelen.

De Dictator en Prime series zijn de wat meer all mountain skis zoals je ze gewend bent van de grote merken. Geen twintip, maar wel redelijk wat rocker in de tip en tail. Het verschil tussen deze 2 zit hem voornamelijk in het gewicht. De prime is meer een tourski met een iets grotere turn radius, waarbij de dictator een kleinere radius heeft, maar ook meer weegt.

Ik zou dus, net als die persoon boven mij, voor de Dictator series gaan, tenzij je veel switch wil rijden of met je ski wil gaan touren.

Freeride = Life

Dank voor de tips!

Plaats een reactie