In welke stad zou jij gaan wonen?

Stel: je krijgt de mogelijkheid om naar het buitenland te verhuizen. Je hebt een baan die niet aan wintersport, bergsport of toerisme is gerelateerd, maar wel in of aan de rand van de Alpen uit te voeren is. Waar zou jij je dan vestigen? En waar zou je dan in het weekend als halve local gaan skiën?

Ik twijfel tussen Trento en Turijn. Trento is een sfeervolle studentenstad met prachtige oude elementen. Een jonge, hoog opgeleide bevolking en in de buurt genoeg moois te zien en te doen, in zowel zomer als winter. Bovendien is het ook een stad met wat bestuur en officiële instanties, dus daar kan ik genoeg adviseurs- en projectleiderswerk doen denk ik. Skiën zou ik dan doen in de Dolomieten; zeilen op het Gardameer.
Turijn is een veel grotere stad met een heel andere, maar net zo fijne sfeer, vind ik. Qua werk waarschijnlijk beter. Maar ik twijfel, omdat ik de winterlandschappen in die regio minder mooi vind dan de Dolomieten. Het is er groter, extremer, rauwer (zowel Piëmonte als het Aosta-dal, dat niet ver weg ligt). Moeilijk moeilijk.

Waar zouden jullie je vestigen?

München of Zürich zouden mijn voorkeur hebben, maar dat is wellicht ook omdat dat meer zakelijke centra zijn.

Vanuit daar is het gros van de Alpen ook goed bereikbaar.

*bericht bewerkt door Quick op 21 nov 2018 09:36

Mr. Slow

Schlanders (Silandro), Italië of een dorpje ergens in die omgeving. In ieder geval in de Vinschgau.
Genoeg kleine en rustige skigebiedjes in de buurt en niet ver van Oostenrijk of de Dolomieten voor wat andere skiuitstapjes.
Zalig rustige omgeving voor wandelingen in de 3 andere seizoenen.
We zijn trouwens bezig met de eerste, voorzichtige voorbereidingen om er een jaar te gaan wonen als we binnen x-jaar op pensioen gaan. Maar goed, dat duurt nog effe.
Grote steden/gebieden = nooit vanzeleven, we willen rust. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 21 nov 2018 08:52

Bla, bla, bla.

München, Innsbruck, Chambéry, Gap (ok, niet echt een stad) schieten mij als optie te binnen. Aan de andere kant mag het van mij ook wat rustiger zijn qua wonen, als het werk maar vlot bereikbaar is. En nog beter, werken vanuit huis.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Check eens Bergamo! Leuk centrum, mooie mensen en vlakbij Alpen

Gezien mijn achtergrond in de Jachtbouw is Nice, Cannes of San Remo al snel de enige optie. Dan zit je al snel aan gebieden als Valberg, Isola en in wat mindere mate limone piemonte vast. Ook zijn er nog wel een paar ‘one lift wonders’ daar in de buurt maar echt heel groot is de keuze niet. Verder is het leven aan de middellandse zee natuurlijk wel puur genieten.

Born to Ride

@Gigi, hoe is jouw Italiaans, hoe is jouw Duits?

Denk ook aan Como, Varese, Milaan, Bergamo, Verona, Aosta, Bozen/Bolzano (en alles er tussen in)… moet het een stad zijn?

Hoe is de nabijheid van vliegvelden? Hoe is de verhouding thuis werk vs op weg gaan? Pro-tip: wonen in Italie tussen de meren, werken in/ voor Zwitserland.

Ik zou kiezen om te wonen bij een zeilplek of een skiplek, niet er tussen in, want dan ben je alsnog altijd aan het rijden en heb je niet dagelijks het mooie uitzicht, de frisse lucht en het contact met de locals.

Check eens Bergamo! Leuk centrum, mooie mensen en vlakbij Alpen

Jochemgerrits op 21 nov 2018 09:02

Vlak bij de Alpen, maar net dat stukje van de alpenboog waar weinig skigebieden te vinden zijn. Verder vond ik het in vergelijking met veel stadjes in de Dolomieten, Piëmonte of het Aosta-dal toch minder. Kwestie van smaak uiteraard.

Ik ga voor Briancon. Skigebied op loopafstand en in de zomer ook een prachtige omgeving. Bovendien historisch, het oog wil ook wat… 😁

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Gigi, hoe is jouw Italiaans, hoe is jouw Duits?

[…]

Ik zou kiezen om te wonen bij een zeilplek of een skiplek, niet er tussen in, want dan ben je alsnog altijd aan het rijden en heb je niet dagelijks het mooie uitzicht, de frisse lucht en het contact met de locals.

nr49 op 21 nov 2018 09:03

Ik ga het niet echt doen hoor, emigreren. Daarvoor woon ik te graag in Nederland.
En ik ben gewend om overal tussenin te wonen en altijd te rijden. Dat is voor mij geen drempel. Dat het Gardameer dichtbij Trento ligt is ook meer bonus dan dat ik het daarop heb uitgezocht.

Leuk topic

Ik ga voor Briancon. Skigebied op loopafstand en in de zomer ook een prachtige omgeving. Bovendien historisch, het oog wil ook wat… 😁

Snowy1970 op 21 nov 2018 09:04

Ik ook… ;-) en ik wil nooit meer anders :-) (dorpje er vlakbij dan…)

Dolomieten vallen af want niet natuursneeeuwzeker genoeg. En ik hou juist van dat ruige… ik vind die Piemonte bijna niet ruig genoeg ;-) Turijn valt daarnaast af omdat ik geen fan ben van grote steden… en niet van Italië als woonland Als het dan toch moet zou ik aan Grenoble denken. Of waarom niet Lyon, vanuit Lyon zit heel snel in alle hoeken van de Alpen en is een geweldig mooie stad…

Click. Click. Peace

Voor mij ergens in Istrië, Kroatië. ( Rovinj of Porec)

Pula luchthaven is zéér dichtbij en Karinthië ben je op +/- 3 u. Kranjska Gora op 2 uur.

Best of both worlds. Summer and Winter.

Born to run. B.S.

Het probleem met wonen in o.a. Noord Italie, Tirol, Berger Oberland is, dat het naast prachtige streken, gebieden zijn waar het weer, met name in de zomer nog wel eens extreem is. Ik herinner me zomervakanties in Berger Oberland waarbij vrijwel dagelijks de hemelsluizen op en gingen. In feite geldt dat ook voor de andere gebieden die ik noem. Dan zit je beter in Wallis, respectievelijk Karinthie en de omgeving van het eerdergenoemde Nice. Deze
laatste stad kent zijn gelijke nauwelijks wie van het uitgaansleven houdt en is dan ook nog vlot bereikbaar per vliegtuig. Kort door de bocht zou ik dan toch een combinatie kiezen van goed weer in de zomer en skigebieden binnen een redelijke afstand.

Hen48

Bedoel je toevallig Berner Oberland @Hulst?

Mr. Slow

@Quick. Even nalezen is ook een kunst. Geduld heb ik nog nooit gehad en dan krijg je zulke slippers. Maar “mijn naam” past natuurlijk wel bij het prachtige berggebied.

Hen48

@Quick. Heb jij ook zo’n i-pad die altijd eigen keuzes maakt.

Hen48

Deze vraag is al vaak gesteld in huize HN65. München qua stad, Innsbruck vanwege alles bereikbaar binnen 2 uur. Of toch Bedoin, hoewel skiën op de Ventoux wel heel beperkt is.

Karinthië, Klagenfurt am Wörthersee.
Mooie stad, vriendelijke mensen, stabiel zomerweer, aan een groot meer met heerlijk zwemwater, binnen 2 uur rijden aan de Italiaanse kust en binnen 2 uur van een groot aantal skigebieden. In de zomer zat te beleven door het zomertoerisme, en in de winter weekend trips richting de skigebieden van het Salzburgerland.
Voor mijn gevoel ook gelegen aan de “rustigere kant” van de Alpen, zowel qua weer, verkeer en toerisme.
Nu de rest van de familie nog overhalen… ;-)

Dorpje vlak bij Genève. Dan kan je redelijk alle kanten op. Voor de zomer en winter is er zat te doen. En is er een grote stad in de buurt. Waar wel eens grote projecten gebouwd worden dus is er ook werk voor mij.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Mochten we er echt op uit zijn zouden we dit zeker kunnen, want mijn vrouw is legal councelor voor vooral Europese organisaties die bv oa in Munchen en Geneve zitten, en ikzelf werk zelfstandig in de vastgoed/nieuwbouw sector, dus dit kan je ook makkelijk in andere landen en steden uitoefenen.

Door het werk van mijn vrouw zou het dus wellicht 1 van bovenstaande zijn, maar pakweg Lyon, Noord-Italië (met oa Gardameer daar in de zomer als pluspunt) of Salzburg zou ik ook niet erg vinden.

*bericht bewerkt door Denis op 21 nov 2018 10:35

Leuk topic, zelf denk ik aan München, Innsbruck, Salzburg, lekker dichtbij de Alpen.

Ik denk in, of in de buurt van, Turijn. Prachtige skigebieden op rij afstand, prima ontwikkelde regio, Italiaans leven en eten zoals ik denk dat het mooist is en natuurlijk de mogelijkheid om een seizoenskaart bij Juventus aan te schaffen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou dan graag in Zürich gaan wonen. Geweldige stad, zowel zomer als winter. En dichtbij mooie ski gebieden en in de zomer super gebied voor mooie wandelingen in de bergen.

*bericht bewerkt door Ralphm08 op 21 nov 2018 10:57

Ik zou denk voor Salzburg gaan. Ik houd meer van wat kleinschaliger steden en je zit daar echt tussen de bergen en gebieden. Bovendien denk ik dat het dagelijks leven daar meer bij me zou passen dan aan Italiaanse zijde. Het cultuurverschil is denk toch iets minder groot.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gezien het sociale/financiele klimaat in de genoemde landen (D, CF, F, I,A) blijf ik liever gewoon in Nederland.
Met de huidige infrastructuur is even skien ook niet zo’n probleem …
Daarbij is m’n andere liefde in genoemde landen (uitgezonderd F) nauwelijks uitvoerbaar.
Er is meer in het leven de skien

Rob

Grenoble of Lyon zou ik zeggen: nadeel van grenoble is dat het er ‘s zomers verstikkend heet kan zijn door de ligging in een dal met hoge wanden. Lyon is mooi (t centrum althans…) en centraal gelegen. München zou ik ook prima vinden: prettige stad. Of anders Konstanz aan het Bodenmeer: de skigebieden van Zwitserland, De Franse noordalpen en west Oostenrijk binnen handbereik

Blogger, skiër, verslaafd :-)

München of Zürich zouden mijn voorkeur hebben, maar dat is wellicht ook omdat dat meer zakelijke centra zijn.

Vanuit daar is het gros van de Alpen ook goed bereikbaar.

Quick op 21 nov 2018 08:45

Dat is precies waar vrienden van mij wonen. Die rijden elke vrijdag na het werk naar het Zillertal waar ze in de winter een appartement huren. Dus elk weekend in de bergen. En tijdens de vakantieperiodes blijven ze er steeds langer.
Munchen is zo gek nog niet… groot zakelijk.

It is an amazing world

Zou dan graag in Zürich gaan wonen. Geweldige stad, zowel zomer als winter. En dichtbij mooie ski gebieden en in de zomer super gebied voor mooie wandelingen in de bergen.

Ralphm08 op 21 nov 2018 10:54

Wel een ontzettend dure stad overigens… wat je misschien meer verdiend, ben je aan onderhoud en wonen ook kwijt.

It is an amazing world

Terschelling, wat een heerlijk eiland! Ja ver weg van de Alpen e.d. maar o zo mooi.

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Ik zou sowieso voor een Duitstalige stad gaan, ik heb niks met die drukke Italianen ;-). In München, Innsbruck of Lienz zou ik best kunnen leven, en misschien ook wel in Meran (Merano). Prachtig klimaat daar.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Terschelling, wat een heerlijk eiland! Ja ver weg van de Alpen e.d. maar o zo mooi.

ray-boers op 21 nov 2018 12:47

Zou je daar echt willen wonen? Ik vind onze eilanden voor een weekendje echt prachtig, maar om er nou te wonen…Wat trekt je er zo in aan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie