Interessepeiling Dolomieten-trip seizoen 2019-2020

Uit andere topics is van veel forumleden interesse gebleken in een gezamenlijke trip naar de Dolomieten (Dolomiti Superski). Omdat - bij mij althans - het plannen van de wintersport al vroeg begint en omdat we mogelijk te maken gaan krijgen met een grotere groep lijkt het mij handig om nu alvast te beginnen met het peilen van de interesse.

GiGi zou GiGi niet zijn als hij daarvoor niet een Excelletje in elkaar had gezet [/derde persoon enkelvoud]. Hier dus een Google Sheets-document waar je wat info over jezelf kan zetten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ca8tpUeJX5Pec1HKtL56…

Invulinstructie:
Vul de blauwe velden in :

  • forumnaam (dan krijg je in kolom A vanzelf een nummertje)
  • aantal personen (als je partner bijvoorbeeld geen eigen forumnaam heeft, kan je toch namens beiden interesse laten blijken)
  • regio waar je woont (dit is een drop-down menu)
  • geslacht
  • je leeftijd op het moment van de trip
  • je voorkeur voor standplaats in de Dolomieten (drop-down menu; geen uitputtend lijstje, het gaat om de globale regio)
  • eventueel je tweede en derde voorkeur (als je bij de eerste ‘maakt niet uit’ hebt ingevuld, kan je deze leeg laten)

Vul in het schema rechts in in welke kalenderweken je zou kunnen (vakantieperiodes zijn aangegeven met een kleurtje)

  • “j” (van “ja”) als je in die week wel wil of kan
  • “m” (van “misschien”) als je in die week eventueel wel wil of kan
  • “n” (van “nee”) als je in een bepaalde week zeker niet wil of kan
  • je kan een veld ook leeg laten. Uiteindelijk gaat het om de “j”'s en “m”'men
  • wat je ingevuld hebt krijgt vanzelf een kleurtje

Algemene instructie: een veld selecteren en op “delete” drukken maakt het veld leeg. Ook als dat veld een drop-down menu bevat. Als je de sheet kapot hebt gemaakt, meld dat dan even (mag ook in PB ;))

Ik heb mijn gegevens er alvast ingezet als voorbeeld.

Heb je vragen, stel ze hieronder of stuur me een PB.

Eerst maar eens kijken wie allemaal zou willen en wanneer. Dan komt het moment dat we een week moeten gaan prikken (ergens in het voorjaar van 2019 gaan we dat doen denk ik). En dán pas zal om je definitieve commitment worden gevraagd, zodat we weten voor hoe veel personen we accommodatie nodig hebben.

Iedereen veel voorpret toegewenst.

*bericht bewerkt door moderator op 27 nov 2018 09:43

Interessant en bijgevolg ingevuld maar natuurlijk onder voorbehoud van, zeker omwille van de periode. ;)
Volgt er ook zoiets voor najaar 2019? Die periode heb ik minder ‘vaste’ skiafspraken.

In ieder geval fijn initiatief!

Bla, bla, bla.

In het najaar valt er wat minder te skiën daar (pas vanaf begin december). Als je in het najaar wat anders zou willen doen (bijvoorbeeld ski’s testen), dan is dat natuurlijk wel weer mogelijk. Tegen de tijd dat daar data en mogelijkheden van bekend zijn, volgt er vast wel een oproep… ;)

Maar we dwalen af.

@GiGi klinkt super. 👍
Tot wanneer kan je je opgeven?
Ik mis een prijs indicatie.

Het lijkt me leuk, maar ik weet nog niet wanneer ik kan in 2020.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Deadline voor deze interessepeilingsfase: 1 april 2019.

Vanuit de interesse die er is kunnen we in eerste instantie een week kiezen en een standplaats. Vanaf daar zijn er verschillende mogelijkheden (afhankelijk van wie er mee wil). Bijvoorbeeld: er wil een gezin mee, een clubje studenten met niet zo’n groot budget en wat losse mensen met uitgebreide genieterswensen (hotel halfpension, welnness). Het is lastig om dan iets te vinden waar iedereen zich in kan vinden.
Ik zie het dan helemaal voor me dat de studenten een goedkoop appartement zoeken in die plaats, dat gezin een fijn huisje en die genieters een leuk hotel. 's Avonds spreek je een (paar) keer wat af (maar voel je niet verplicht); overdag doe je hetzelfde. Dag van te voren wensen inventariseren, plannetje maken voor de volgende dag en je ziet elkaar om 8.30 uur bij lift X. Wie er is is er, wie er niet is trekt zijn eigen plan.
Met 18 man een accommodatie vinden (die aan ieders eisen voldoet) gaat toch niet lukken, net zo min als het skiën met zo’n groep.

Voor nu gaat het mij alleen even om voorkeuren voor de week en de standplaats te vinden, zodat we die kunnen vaststellen komend voorjaar.

Door het op deze manier aan te pakken hou je het ook flexibel. Als iemand twee weken van tevoren zich bedenkt dat ie toch nog mee wil, vraagt ie of er ergens nog een bedje vrij is of hij zoekt er zelf een in dat dorp. Hetzelfde geldt voor vervoer.

Via Amerikaanse sites als Pugski (en vroeger Epic Ski) wordt dit vrij regelmatig gedaan. Een ‘gathering’ noemen ze dat dan. Wat de organisator moet doen is een tijdstip prikken (sommige mensen komen ook maar een paar dagen misschien) en een resort. Bovendien zorgt hij voor informatievoorziening over de mogelijkheden. Die organisator ‘Gathermeister’ in goed Amerikaans, is dan min of meer de gids/vraagbaak voor die week. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor vervoer, eten, verblijf, skipas, etc. Maar hij is er om voor wie mee wil met de groep een plannetje te maken; voor wie speciale wensen heeft díe op weg te helpen, etc. Die moet dus een beetje de omgeving en mogelijkheden kennen.

Die rol heb ik nu geloof ik op me genomen… 🤔

*bericht bewerkt door GiGi op 27 nov 2018 15:19

‘Followed’. Eens kijken hoe dit verloopt, Gathermeister GiGi. Wel een goede alliteratie in elk geval…

Mr. Slow

@Gigi The Gather Father 😉

Born to run. B.S.

May the Force be with you. Darth Gigi😂

Wil dit ook wel volgen.

Ingevuld, blijf ´m volgen!

Let it snow

ik zou een reisbureau beginnen @GiGi

heb mijn regeltje even weer weggehaald, had niet door dat het om 2020 ging…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Heb mij ook ingeschreven als lichtgevorderde boarder. Lijkt mij een mooi moment om de Dolomieten te ervaren!

Wauw, op basis van de data die momenteel in de sheet staan (15 personen, waarvan 14 ook hun voorkeursweken hebben ingevuld) is er maar 1 week die nog geen “nee” heeft ontvangen. Dat is week 11 (zaterdag 7 t/m zondag 15 maart). Geen idee of dat de week wordt natuurlijk, maar dat soort patronen zijn al wel zichtbaar. Tijdens de schoolvakanties gaan (met name de krokus) heeft zowat niemands voorkeur.

Voorkeuren voor specifieke gebieden zijn er minder ingevuld (veel “maakt niet uit”). Daar zijn denk ik grofweg 3 opties in (standplaats).

Optie 1
Echt vrij noordelijk gaan zitten, bij Brunico bijvoorbeeld. Gebieden als Drei Zinnen, Kronplatz, Gitschberg-Jochtal of Alta Badia zijn dan wel te bereizen, maar met zo’n 45 minuten reistijd (enkele reis!) per uitstapje zijn dat toch flinke afstanden. En geen enkel van die ‘losliggende’ gebieden (gebieden die niet met piste of lift aan elkaar verbonden zijn, zoals via de Sella Ronda) is in mijn ogen voldoende voor een week. Je zal je er ongetwijfeld vermaken, maar het leuke van de Dolomieten vind ik dat je verschillende gebieden kan aandoen.

Optie 2
Aan de Sella Ronda gaan zitten, maar dan wel aan de noordelijke kant (in een van de dorpen van Alta Badia bijvoorbeeld). Via de Sella Ronda zijn gebieden als Val Gardena, Arabba-Marmolada etc. natuurlijk makkelijk te bereiken. De losliggende gebieden in optie 1 ook, maar Krontplatz is dan het dichts bij met 20 minuten reistijd (lift Piculin, wat betekent dat je aan het eind van de dag om op dat punt weer terug te komen een van de pittigste zwarte afdalingen van de Dolomieten te nemen hebt). Drei Zinnen ligt op 1 uur en 20 minuten rijden (enkele reis!), Gitschberg-Jochtal op een uur. Deze noordelijke kant is voor alles wat via de Sella Ronda kan prima, maar voor uitstapjes naar die losliggende gebieden toch minder handig.

Optie 3
Sella Ronda, zuidkant. Bijvoorbeeld Canazei of Campitello. Vanaf hier is uiteraard via de Sella Ronda Arabba-Marmolada, Val Gardena en Alta Badia binnen handbereik (zonder auto zelfs). De losliggende gebieden aan deze kant liggen op 10 minuten (Pozzo en Vigo di Fassa) tot een half uur: Obereggen (opstap Predazzo), Carezza, Passo San Pellegrino. Veel leuke gebiedjes veel dichterbij. En wil je een keer verder weg, dan is bijvoorbeeld Civetta minstens zo mooi als Drei Zinnen (vind ik).
Bijkomend voordeel van Campitello-Canazei is dat er veel meer accommodaties in verschillende prijsklassen worden aangeboden dan bijvoorbeeld in Alta Badia. Appartementen en hotels, zowel los te boeken als via pakketreizen. Er gaan zelf busreizen naar deze kant van de Sella Ronda, voor wie dat zou willen.

Waarom niet Val Gardena, vraag je je misschien af? Voor Val Gardena zelf en de Sella Ronda is dat prima, maar uitstapjes naar losliggende gebieden zijn wat verder/omslachtiger is mijn ervaring.

Dit alles overwegende - puur naar de praktische, logistieke en organisatorische aspecten gekeken - zou ik dus optie 3 naar voren willen schuiven als favoriet. Maar ook hierin is nog niets beslist.

Ik pas me aan de week die het gaat worden.

May the ski force be with you !!

May the Force be with you. Darth Gigi😂

elisabeth101 op 27 nov 2018 17:41

Niet mijn tekst jaten he’ 😉

May the ski force be with you !!

Ok, ingevuld!

Afhankelijk van de uiteindelijke club en hoe ‘vrij’ het wordt, denk ik dat mijn vriendin ook wel mee zou willen, zeker als er ook soms groepjes rustiger aan gaan doen. Ik vind het concept van gewoon je eigen accomodatie (passend bij je wensen) en per dag kijken wie waar gaat skiën en eventueel 's avonds gaat eten goed klinken!

En heel misschien kunnen we dat maart 2019 al in het klein eens ervaren ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ok, ingevuld!

Afhankelijk van de uiteindelijke club en hoe ‘vrij’ het wordt, denk ik dat mijn vriendin ook wel mee zou willen, zeker als er ook soms groepjes rustiger aan gaan doen. Ik vind het concept van gewoon je eigen accomodatie (passend bij je wensen) en per dag kijken wie waar gaat skiën en eventueel 's avonds gaat eten goed klinken!

En heel misschien kunnen we dat maart 2019 al in het klein eens ervaren ;).

Roy83 op 28 nov 2018 13:09

Het wordt heel vrij denk ik. Al was het maar omdat ik weiger alles te gaan regelen voor meer dan mijn eigen cluppie. Ik wil best mensen adviseren en plannetjes maken (doe ik toch wel), maar ik ga niet iedereen achter zijn kont aan zitten.

Als dit te massaal wordt, haak ik (weer) af. Dat schiet namelijk niet op, zowel op de piste als daarnaast, ook qua voorkeuren op een dag. Alleen daarom is de gedachte het ‘heel vrij’ te maken eigenlijk de enige optie.

Ik zou iets dergelijks best van tevoren willen regelen met een aantal mensen (vreemden) waarvan ik weet dat die er min of meer hetzelfde instaan als ik. Zeg maar een beetje zoals jouw Dolotrip afgelopen winter GiGi…

*bericht bewerkt door Quick op 28 nov 2018 13:16

Mr. Slow

Als dit te massaal wordt, haak ik weer af. Dat schiet namelijk niet op, zowel op de piste als daarnaast, ook qua voorkeuren op een dag. Alleen daarom is de gedachte het ‘heel vrij’ te maken eigenlijk de enige optie.

Ik zou iets dergelijks best vantevoren willen regelen met een aantal mensen (vreemden) waarvan ik weet dat die er min of meer hetzelfde instaan als ik. Zeg maar een beetje zoals jouw Dolotrip afgelopen winter GiGi…

Quick op 28 nov 2018 13:16

Zo zullen er meer groepjes ontstaan denk ik. Die zich onderscheiden in verblijfswensen, budget, tempo/niveau, de highlights willen zien (voor het eerst in de Dolomieten?) of juist de minder bekende plekken, etc.

@Quick
je moet wel eerst IN haken voordat je kan afhaken.😉

Born to run. B.S.

Daar sluit ik me bij aan. Ik vind het leuk om met een (klein) groepje gelijkgestemden af en toe samen op te trekken. Dan is het wel fijn als je dat groepje weet te vinden en je ervaringen kan uitwisselen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Daar sluit ik me bij aan. Ik vind het leuk om met een (klein) groepje gelijkgestemden af en toe samen op te trekken. Dan is het wel fijn als je dat groepje weet te vinden en je ervaringen kan uitwisselen.

Roy83 op 28 nov 2018 13:25

Informatie en ervaringen uitwisselen staat sowieso in de planning. In de zomervakantie zal ik eens een bestand aanleggen van per skigebied de ‘must see’ zaken, (piste)restaurants en hutten (inclusief soort kaart, prijsniveau, telefoonnummer). Er is veel materiaal te vinden op dit forum en de doorgewinterde Dolomietengangers zal ik dan zeker om aanvullende input vragen.

ik ga niet iedereen achter zijn kont aan zitten.

GiGi op 28 nov 2018 13:12

Oef. :p
Je moest anders eens durven.

Bla, bla, bla.

Mogen nog wel een paar dames bij, anders wordt het weer zo’n sausage fest ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Die houden helemaal niet van wintersport, zo koud enzo.

Uh ben ik nou de enige die hem niet ingevuld krijg 😱😭😱

Uh ben ik nou de enige die hem niet ingevuld krijg 😱😭😱

miepmiep op 28 nov 2018 15:01

Vast niet. Maar wel de enige die het toegeeft.

Ben zelf trouwens ook voorstander van niet te groot qua groep. Of iedereen moet eerlijk zijn niveau/tempo doorgeven en kan er op basis daarvan een splitsing gemaakt worden.

Even iets lulligs … volgens mij kan je op het excel sheet de voorkeuren van anderen ‘aanpassen’. Dat zou toch niet de bedoeling kunnen zijn?

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Even iets lulligs … volgens mij kan je op het excel sheet de voorkeuren van anderen ‘aanpassen’. Dat zou toch niet de bedoeling kunnen zijn?

dokteruk op 28 nov 2018 17:39

Gewoon niet doen. Ik zou wijzigingen in de gaten.

“Ingeschreven”. En vastgesteld dat hier nog Vlaams-Brabanders zijn die interesse hebben!
Ik heb geen geografische voorkeur ingevuld, maar o.b.v. het bovenstaande prefereer ik wel optie 3.

PS: Veel geskied als kind/adolescent, dan +/- 20 jaren niets en sinds vorig jaar met enig fanatisme herbegonnen op borstelbaan, indoor en 2x outdoor. Dit jaar opnieuw outdoor (La Rosière in januari en Les Arcs in maart). Volgens de laatste ESF skileraar ‘klaar’ voor groep 4 (maar dat zullen we in januari wel zien).

Plaats een reactie