Boete in Duitsland: enkel betalen of ook die

20 euro? Wees blij, zou in NL meer dan 100 euro zijn geweest denk ik. (ooit eentje van 7.50 euro gehad, 83 ipv 80 bij wegwerkzaamheden op de A5)

Staat er niet in de papieren dat je binnen 7 of 9 dagen moet betalen en dat dan de boete omhoog gaat?

De boete moet niet in het Nederlands, maar er moet wel begeleidende info in het Nederlands bijzitten waardoor je de boete kan begrijpen. Het is daarom dat er jarenlang geen Franse boetes werden verstuurd naar Vlaanderen. Ik heb ooit 1x een boete uit Duitsland gehad en die was netjes in het Nederlands. Als ik een document moet binnenbrengen bij de gemeente, kan ik dit ook niet in het Frans. Dat is gewoon de wetgeving…

Bron http://www.vab.be : Op 7 november 2013 treedt een Europese richtlijn in werking die bepaalt dat verkeersboetes vergezeld moeten zijn van extra informatie in de moedertaal van de overtreder. Is dat niet het geval, dan is de overtreder niet verplicht de boete te betalen

*bericht bewerkt door Joy85 op 28 nov 2018 10:56

Ik heb onlangs een volledig Nederlandse bekeuring uit DE ontvangen. 17km te hard à €30. Maar afgelopen winter een zelfde soort beschikking ontvangen in het Duits. Volgens mij ligt het aan de deelstaat waar de overtreding is begaan in welke taal je de post ontvangt.

Wat ik wel vreemd vind is dat er geen foto van de kentekenplaat meer in de bekeuring afgedrukt staat. Ik ga er niet om reclameren want het is overduidelijk mijn onderkin op de gezichtsfoto ;-). Maar wat is dan het bewijs dat het met mijn auto is gebeurt of herkennen ze me inmiddels? :-)

Staat er niet in de papieren dat je binnen 7 of 9 dagen moet betalen en dat dan de boete omhoog gaat?

4frank2 op 28 nov 2018 08:36

Ja er staan een ‘vervaldatum’ op, ergens in december. Tegen dan heb ik die 20€ wel bijeen gespaard.

Bla, bla, bla.

Wat ik wel vreemd vind is dat er geen foto van de kentekenplaat meer in de bekeuring afgedrukt staat.

Bernard op 28 nov 2018 12:57

Bij mij wel. ;)

Bla, bla, bla.

Gewoon betalen 👏
Is toch al niet duur en je krijgt er meestal nog een foto van jezelf gratis bij.
Zo besef weer dat we in Nederland veel te veel betalen.

Hooykaas op 27 nov 2018 19:33

Een gemiddelde pasfoto kost meer… :p

Gewoon betalen 👏

Is toch al niet duur en je krijgt er meestal nog een foto van jezelf gratis bij.
Zo besef weer dat we in Nederland veel te veel betalen.

Hooykaas op 27 nov 2018 19:33

Een gemiddelde pasfoto kost meer… :p

Harm op 28 nov 2018 15:09

En op deze mag je nog gewoon lachen

Edwin van Riel

Gewoon betalen 👏

Is toch al niet duur en je krijgt er meestal nog een foto van jezelf gratis bij.
Zo besef weer dat we in Nederland veel te veel betalen.

Hooykaas op 27 nov 2018 19:33

Een gemiddelde pasfoto kost meer… :p

Harm op 28 nov 2018 15:09

En op deze mag je nog gewoon lachen

evr66 op 28 nov 2018 15:11

Had dat eerder gezegd…

null

;-)

Houd jij nou dat nummerbord voor je voorhoofd @Bernard?

Edwin van Riel

Volgens mij ligt het aan de deelstaat waar de overtreding is begaan in welke taal je de post ontvangt.

Dat denk ik ook, misschien zelfs wel regio gebonden.
Ik herinner me een keer een verzoek tot donatie uit de buurt van het Lahntal en die was in het Duits en een uit de regio Oberhausen en die was keurig in het Nederlands.

Bij die laatste moest ik overigens, los van de betaling, wel een of ander formulier invullen en terugsturen. Op basis daarvan zou bepaald worden of verdere ‘vervolging’ plaats zou vinden.
Een paar weken later lag er een keurige brief (Duits welliswaar) in de bus met mededeling dat de zaak gesloten was.

Rob

Bij die laatste moest ik overigens, los van de betaling, wel een of ander formulier invullen en terugsturen. Op basis daarvan zou bepaald worden of verdere ‘vervolging’ plaats zou vinden.
Een paar weken later lag er een keurige brief (Duits welliswaar) in de bus met mededeling dat de zaak gesloten was.

RCGrootveld op 28 nov 2018 15:23

Uit mijn hoofd heb je in Duitsland twee soorten boetes. Een soort administratieve boete voor de kleinere overtredingen, en een ander soort boete voor de grotere. Bij die laatste moet je het boetebdrag alvast betalen, in afwachting van de definitieve boete. Het is dan dus een soort voorschot. Daarom moet je dat formulier dan (wel) invullen.
Overigens zit er volgens mij wel een groot verschil tussen de verschillende bondsstaten of de soort boete. Één keer kreeg ik amper boete, maar een andere keer kreeg ik een maand rij-ontzegging.

Houd jij nou dat nummerbord voor je voorhoofd @Bernard?

evr66 op 28 nov 2018 15:20

Ja! Is voor iedereen beter!

Ooit eentje gehad van € 10,- voor zo’n 8km te hard geloof ik. Inclusief zo’n mooie foto van jezelf van voren.
Gewoon snel betaald, zonder enig papierwerk in te vullen. Al was het maar om te voorkomen dat ik het zou vergeten en het bedrag zou worden verhoogd… ook nooit meer wat van gehoord.

...ski-addict...

Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen foto en brief? Dan heb ik iets om naar uit te kijken O.O

@Gnurider iets minder dan 3 weken, dus het wordt nog een nieuwjaarscadeautje. :p

Bla, bla, bla.

@bartvwg: bedankt voor de info. Ben eens benieuwd…

Vorig jaar een gehad uit Italië, 9 maanden na datum en in het Italiaans (milieuzone) met opslagpercetages, ingeval van niet/niet tijdig betalen. @DrPhil. Wintersportrecidivist, op en naast de piste

Hen48

Die milieuzones in italie zijn keiharde diefstal.

@Skitrol. Maar je staat voor een bord in een vreemde taal, met toeterende auto’s achter je en je kunt geen kant uit, terwijl je je toch wel realiseert dat je, bij het passeren van dat bord, in overtreding bent. Je rijdt toch door… in de hoop dat…je wordt gefilmd…krijgt de boete thuis wanneer je bijna voor de volgende vakantie op weg bent naar hetzelfde land…dus je betaalt maar snel.

Hen48

Plaats een reactie