Shortski Oostenrijk Tips #durftevragen

Ik zoek tips voor een Shortski in Oostenrijk:

  • Woensdag aankomst en zondag terug
  • Hotel heeft de voorkeur, appartement mag ook
  • Sneeuwzeker
  • Groot skigebied, zijn gevorderde skiërs
  • Periode januari 2019 (andere periode niet mogelijk, ivm werk, privé zaken)

Wie o wie heeft er goede tips, graag met Hotel of appartement naam erbij.
Kom tot de ontdekking dat in januari al heel veel vol zit en het erg lastig gaat worden, van daar de vraag anders slaan wij een jaar over.

Dus komt u maar door met uw ideeën.

Groeten, Harald

Misschien moet je even een prijsindicatie geven voor het hotel/appartement.

Hoeveel personen ook?

Mr. Slow

☝🏻 Dat zijn alvast 2 goede ideeën… 😜

Haus Jörg in Serfaus, leuk appartement.

Haus Walser in Ischgl, leuk appartement.

Bij beide zit je prima in een groot gebied.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

woensdag aankomst, zondag terug is per definitie beperkend omdat je twee ‘boekingsweken’ doorkruist. (aangezien zaterdag voor het overgrote deel van de hotels nog steeds wisseldag is)
dinsdag-zaterdag of zaterdag-woensdag geeft meer opties

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 27 nov 2018 20:57

Mwah, als het gaat om 2 hotelkamers o.i.d. maak je, zeker last minute, prima kans. Appartementjes zijn juist moeilijker in mijn ervaring.

Verder weet ik niet wat je stiel is @Harald3, maar in januari zou ik altijd lekker tussen de bomen gaan skien en hopeijk genieten van (een) januari Pulverschnee (dump). Saalbach, Wagrain, Kitzbuhel o.i.d.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik op Booking.com voor woensdag 16-1 tot zondag 20-1 zoek naar hotels in Oostenrijk op max. 250 meter van een skilift, krijg ik 185 beschikbare accommodaties. Voldoende opties, lijkt mij. Op basis van jouw verdere eisen, die bij mij niet bekend zijn, zou je de selectie kunnen verkleinen.

Annoying skiers since 2003

woensdag aankomst, zondag terug is per definitie beperkend omdat je twee ‘boekingsweken’ doorkruist. (aangezien zaterdag voor het overgrote deel van de hotels nog steeds wisseldag is)

Wunderkammer op 27 nov 2018 20:56

Dat is misschien bij Sunweb en TUI zo, maar als je via Booking.com of direct bij het hotel boekt, is dat geen enkel probleem.

Annoying skiers since 2003

Er is een echter verschil tussen ‘geen enkel probleem’ en een echt goed hotel in toplocatie…(denk een top ski-in/out in Lech of Ischgl)
De allerbesten zijn zelfs in januari volledig geboekt…
Ik boek sowieso niet via een reisorganisatie, dat is per definitie ver van eerste keus…
De beste hotels krijg je vaak ook niet via booking.com, maar alleen via direct aanschrijven…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 27 nov 2018 21:58

Er is een echter verschil tussen ‘geen enkel probleem’ en een echt goed hotel…(denk een top ski-in/out in Lech of Ischgl)
De allerbesten zijn zelfs in januari volledig geboekt…

Wunderkammer op 27 nov 2018 21:54

Wat een “echt goed hotel” is, is natuurlijk een kwestie van smaak. Van woensdag 16-1 tot zondag 20-1 is 5* hotel Gasthof Post in Lech in ieder geval nog beschikbaar. Als het goed genoeg is voor de koninklijke familie, zal het toch wel goed zijn?
In Ischgl is 5* hotel Elizabeth Arthotel nog beschikbaar. Zit direct aan de piste en ziet er ook wel goed uit.

Ik reageerde op jouw stelling dat bij de meeste hotels zaterdag wisseldag is en daarom woensdag - zondag beperkend is. Mijn ervaring is dat juist de betere hotels flexibeler zijn in de boekingsperiode en aankomst- en vertrekdagen. De budget- en familiehotels, vooral als je via een reisorganisatie boekt, willen juist vaak alleen zaterdag - zaterdag.

Annoying skiers since 2003

Ik heb zelf ervaring met het aanschrijven van de plaatselijke vvv in Voralberg. Die hanteerden, in montafon althans, een systeem waarin jouw aanvraag (met personen, data en wensen) via een intern systeem wordt uitgezet. Je ontvangt dan binnen (ik meen) 24u reacties, daarna kunnen hotels niet meer reageren. Je hebt dat zo’n handvol aanbiedingen in de regio waar je uit kan kiezen. Mij goed bevallen.

*bericht bewerkt door Boterbart op 27 nov 2018 23:11

Elk dorp heeft wel een VVV, even via de website een zgn.Unverbindliche anfrage sturen en je krijgt zo een aantal mooie aanbiedingen per email binnen. Zonder reisorganisatie of tussenpersonen. Tip: Sölden zou een goede optie zijn. Kies voor Huben, vaak veel goedkoper en met de skibus wordt je in een paar minuten bij de Giggijochgondel afgezet.

https://www.soelden.com/de/winter/unterkunft-suchen-buchen/u…

*bericht bewerkt door moderator op 28 nov 2018 04:48

Skiën. What else.

Je ziet ook dat er meer vraag is naar shortski tripjes tegenwoordig, daar spelen de accomodaties steeds beter op in.
De tip van @botermatje is trouwens een goede, ik boek zelf meestal ook via de plaatselijke VVV.

@sterko
Het gaat me hier niet om sterren, maar puur om de hiërarchie in locatie. (dwz tussen skidorpen, en binnen skidorpen)
Gasthof Post in Lech is een grappig voorbeeld: Zij hanteren toevallig al jaren de zondag als wisseldag, en is bovendien in Lech niet het best gepositioneerde 5***** hotel (niet ski in/out!) ;-)
Let wel, er zijn in Lech/Zürs nu tien 5***** hotels ;-)
Het klopt in het algemeen dat de betere hotels meestal flexibeler zijn in aankomstdag. Maar dit gaat niet op in plaatsen waar die hotels zo geliefd zijn dat de meeste kamers al een seizoen eerder vastgelegd zijn door stamgasten, en ook de resterende kamers snel volgeboekt worden. Die hotels blijven in de positie om een vaste wisseldag te eisen, en zo de bezettingsgraad richting 100% te bereiken. Gedurende het volledige seizoen wel te verstaan.
Overigens heb je wel gelijk dat de trend steeds meer richting kortere verblijven gaat, en sowieso de wintersport onder druk staat. Dus er komt steeds meer ruimte.
(voor de volledigheid: wij zitten niet in een 5***** hotel in Lech ;-);-)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 28 nov 2018 10:42

Heren, super bedankt voor de snelle reactie.

FF enkele aanvullingen:

@Jeffvdv, ik heb ze gemaild, eens kijken of er nog iets vrij is.

Hebben de afgelopen 5 jaar altijd geboekt van woensdag t/m zondag. Dat dit lastig ervaar ik niet.

Boeken via reisbureau doen wij niet, altijd rechtstreeks.

Dit jaar zoek ik 1 kamer voor 2 personen, zijn laat met boeken dus veel zit vol.

Zal bookings.com eens kijken wat er mogelijk is.

VV Voralberg zal ik ook mailen met mijn wensen.

Tja en Lech met 5 sterren dat past niet in het budget.

Kortom voldoende informatie waar ik op gehoopt had. Top!!

Groeten, Harald

1 kamer voor 2 personen? Dan zou ik gewoon wachten en 2 dagen (1 dag zelfs) van tevoren boeken in een gebied waar voldoende sneeuw ligt en ze mooi weer voorspellen: de kans dat het in het volledige Alpengebied (noord- en zuidkant) slecht weer is, is niet zo groot.
Bovendien gaan nagenoeg alle hotels hun vrije kamers dan ook beschikbaar stellen, het heeft dan geen zin meer om ze vast te houden voor de zaterdagwissel

Gasthof Post in Lech is een grappig voorbeeld: Zij hanteren toevallig al jaren de zondag als wisseldag

Wunderkammer op 28 nov 2018 10:29

Gasthof Post is ook woensdag 16 t/m maandag 21 januari te boeken. Argument bij deze afgekeurd. ;)

Maar nogmaals, ik reageerde op jouw stelling dat de meeste hotels zaterdag als wisseldag hanteren. Dat goede hotels een grote bezettingsgraad hebben en je deze lang van te voren moet reserveren, hoef je mij niet te vertellen. Wij zitten in januari in een hotel waar we vorig jaar al heen wilde, maar toen al vol zat en we daarom toen gelijk voor een jaar later gereserveerd hebben. Dit hotel konden we echter ook gewoon van zondag tot zondag boeken en ook elke andere aankomst- of vertrekdag die wij wilde.
In alle hotels waar wij geweest zijn (en daar zaten wel een paar naar mijn mening “echt goede” tussen, die we ook lang van te voren moesten boeken) hebben we kunnen boeken voor de data die wij wilden en zagen ook elke dag wel bagage in de lobby, andere mensen in- of uitchecken, nieuwe gezichten in het restaurant enz.
Als de ene gast van zondag tot zondag boekt, is er wel een andere gast die graag van vrijdag tot zondag wil en weer een andere die van maandag tot vrijdag wil. Bij de betere hotels worden al die losse daagjes uiteindelijk wel gevuld.
De doelgroep van de betere hotels laat zich ook niet zomaar in de standaard zaterdag - zaterdag dwingen.
Ik ken natuurlijk niet alle hotels, dus er zullen vast uitzonderingen zijn.

Maar goed, Harald3 heeft niets aan deze discussie, dus back to topic.

*bericht bewerkt door sterko op 28 nov 2018 18:20

Annoying skiers since 2003

Ik heb wat gevonden, periode 23 - 27 jan 2019.
Gaan naar St Anton Am Arlberg.
Hotel ligt net 5 mijn van St Anton, bus stopt voor de deur, ski depot aanwezig dus geen gesleep met ski’s.
Qua kosten prima te doen € 85 p/p.
Nog ff wachten maar dat gaat zeker goed komen. Eerst met Kerst ff met het gezien lekker skiën.

@ALL, dank voor jullie reactie

Groeten, Harald

Plaats een reactie