Welke ski??

Hoi allemaal,
Ik heb jarenlang geskied met een all mountain ski (Naar tevredenheid) maar nu mijn dochter meer met mij op pad gaat wil ik graag meer korte bochten skiën.
Nu wil ik graag een paar tweedehands slalom ski’s aanschaffen en twijfel ik tussen de Head i supershape 121 66 106 Kers radius 11,4 ‘m en de Volkl racetiger speedwall sl 101 66 120 radius v 13, 1m.
Beide met een lengte van 1.65m
Ik vind het heerlijk om het korte bochtenwerk te doen maar heb geen idee wat het verschil is tussen beide ski’ s als je de hele dag op de piste bezig bent.
Is het radius verschil groot om ook eens een langere carve bocht te nemen?
Heeft iemand ervaring met beide ski’s?
Ik snap dat persoonlijke voorkeur ook meespeelt maar heb zelf geen ervaring met slalomski’s. ( mijn all mountain ski’s neem ik natuurlijk ook mee, deze hebben een radius v 17m).
Wijze raad/ervaring is zeer welkom

De Völkl Racetiger SL is de meest veelzijdige van de slalomski’s vind ik. Daarmee kan je prima ook wat anders doen dan alleen maar korte bochten skiën. Bij sommige slalomski’s is dat inderdaad de uitdaging maar bij de Völkl niet (althans, die van de afgelopen 3 jaar. De nieuwe is een stuk agressiever.)

De Heads (supershape magnum, maar ook de supershape iSpeed in 163) zou ik ook veelzijdig willen noemen. Echter als je het niet meer zo gewend bent echt kort te snijden gebruik je die ski’s niet optimaal. Ik vind de iSpeed erg fijn. Daar mag je op scheuren, maar het hoeft allemaal niet. Zelfde geldt dus ook voor de Volkl Racetigers. De Rossignol Hero Elite ST Ti van voorgaande jaren is dan ook een goede kandidaat

Let wel, een slalomski is er om gesneden (korte) bochten te maken. Rijg je die niet continu aan elkaar, dan is een andere ski, zoals je huidige allmountain ondanks de grotere radius waarschijnlijk plezieriger.

*bericht bewerkt door Shane op 28 nov 2018 09:43

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik sluit me aan bij GiGi en Shane. Als je dan toch slalom ski’s wilt proberen dan zou ik op Marktplaats eens kijken of je een Atomic Beta Race SL kunt vinden. Deze gebruik ik zelf ook nog naar volle tevredenheid tot op de dag van vandaag. Het moet mogelijk zijn om zo’n exemplaar uit het pleistoceen voor 80 Euro te krijgen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 28 nov 2018 09:48

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Allen dank voor jullie reactie.
Ik ging voor de Volkl racetiger, deze was helaas geserveerd (en ondertussen opgehaald) de Head is ook al verkocht.
Na wat zoeken kwam ik volgende tegen;
Atomic redster edge sl €195
Atomic redster Marcel Hirsher €225
Atomic race sl d2 €110
Atomic sl 9 €130

Geen idee hoe tastbaar de verschillen/eigenschappen onderling v deze ski’s zijn, miss dat iemand v jullie dit weet.
Zijn dit reële prijzen voor deze ski’s, geen idee hoe dit zit bij tweedehands slalom ski’s.
Gr John

Let wel, een slalomski is er om gesneden (korte) bochten te maken. Rijg je die niet continu aan elkaar, dan is een andere ski, zoals je huidige allmountain ondanks de grotere radius waarschijnlijk plezieriger.

Shane op 28 nov 2018 09:05

Niet mee eens, juist andersom.

Op een slalomlat kan ik prima plezierig cruisen, korte bochten carven lukt niet met een allmountain/grote radius.

Je pakt nu wel een lijstje oude(re) en in mijn ogen mindere ski’s. Allemaal erg gedempt en weinig levendig, of juist behoorlijk oud (race SL D2, SL 9). Voor die prijzen kun je ook niet veel anders verwachten.
Wil je wat betere slalomski’s met wat modernere technologie (vaak wat vergevingsgezinder) trek er dan toch minimaal €200 voor uit.

@jhonverschueren ik weet niet of je er al uit bent,
maar ik heb een redster edge sl staan (130€).
Ook interessant is de service in stubai die er bij zit…
dwz gratis onderhoud bij de intersport als je boven aan komt met de gondel(s). Natuurlijk alleen als je wel s in stubai komt hè.

Let wel, een slalomski is er om gesneden (korte) bochten te maken. Rijg je die niet continu aan elkaar, dan is een andere ski, zoals je huidige allmountain ondanks de grotere radius waarschijnlijk plezieriger.

Shane op 28 nov 2018 09:05

Niet mee eens, juist andersom.

Op een slalomlat kan ik prima plezierig cruisen, korte bochten carven lukt niet met een allmountain/grote radius.

RRski op 2 dec 2018 23:31

niet elke allmountain heeft een grote radius. Was vroeger min of meer het geval, maar tegenwoordig veel minder. Bovendien kan alles op elke soort ski. Maar of dat makkelijker/fijner is is een andere vraag. Jii kan dat blijkbaar prima op een slalomski; ik moet er niet aan denken om in de bergen een hele dag op die dingen te staan. Dodelijk vermoeiend.

Let wel, een slalomski is er om gesneden (korte) bochten te maken. Rijg je die niet continu aan elkaar, dan is een andere ski, zoals je huidige allmountain ondanks de grotere radius waarschijnlijk plezieriger.

Shane op 28 nov 2018 09:05

Niet mee eens, juist andersom.

Op een slalomlat kan ik prima plezierig cruisen, korte bochten carven lukt niet met een allmountain/grote radius.

RRski op 2 dec 2018 23:31

Zeker kan dat, cruisen op een slalomski, mits je een bepaald niveau hebt @RRski. Ik probeer aan te geven wat je moet kunnen om echt plezier te hebben van een slalomski, je ziet er namelijk veel mensen op die zichzelf er echt geen plezier mee doen.

*bericht bewerkt door Shane op 03 dec 2018 08:45

I can stick uphill ice, on my saucer...

Update ;
Na comments over oudere ski’s ben ik idd naar nieuwe gaan kijken
Met kerst a 5 dagen Rossignol hero elite multi turn {1.67m}gehuurd en vervolgens 10 dagen mee geskied (andere slalomski’s /piste carvers) waren verhuurd.
Lekkere ski, vergevingsgezind.
Nu twee dagen met de Volkl racetiger sl (1.65m) geskied. Ook zeker een lekkere ski, met meer kracht zetten veel meer uit te halen. Vanaf morgen nog twee dagen skiën met de Rossignol hero elite short turn {1.67m}.
Ben benieuwd ; volgens de verkoper is deze stijver en agressiever dan de Volkl.
Ik ben er iig wel achter dat ik me meer dan prima vermaak hele dagen op de piste met zo’n ski’s.

@johnverschueren Probeer dan ook eens de Atomic Redster S9. Dat is mijn persoonlijk favoriet SL ski.

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 07 mrt 2019 20:19

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

persoonlijk vind ik een slalom ski moordend als de piste omstandigheden slecht zijn (hopen losse sneeuw en dergelijke). maar als ze strak zijn en liefst nog redelijk hard dan zijn ze geweldig. maar heb meestal geen zin om in de namiddag te wisselen van ski en gebruik ik mijn andere heel de dag . mijn atomics tr voor heel de dag super strakke pistes hier han je ook middellange bochten mee snijden maar grijpt te snel aan in losse sneeuw als je niet oppast en draaien vele malen zwaarder in slechte omstandigheden dan mijn elan amphibios. hier kan ik lekker achter mijn dochtertje en vrouw cruisen en op slechter terrein is het zachter voor mijn knieën en vermoeidheid.

Plaats een reactie