Kun je skiën verleren?

Onze zoon van 11 jaar is afgelopen winter voor het eerst gaan snowboarden, na 6 jaar skiën. Hij vond het fantastisch en heeft het heel vlug opgepakt: Op de 3e dag was hij op zn board alweer sneller dan wij op de skies 🙈

Komend jaar wil hij weer gaan snowboarden, en dat mag natuurlijk. Maar verleert hij dan het skiën? We gaan 1x per jaar een ruime week op wintersport. Zoon kan ontzettend goed skiën, komt parallel alle pistes af (ook zwart). Is het belangrijk is om zijn skivaardigheden de komende jaren te ‘onderhouden’ door (naast het snowboarden) ook af en toe een dagje te skiën, of is dat niet nodig omdat je gewoon verder gaat waar je gebleven bent als je na een aantal jaren weer op de skies stapt?

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/4954f6b0c0388e0eba262362...

Op de derde dag op z’n snowboard al sneller dan pap en mam op de ski’s én hij kan ontzettend goed skien (met een dikke week per jaar skien) als iemand zó goed is, verleert hij het vast niet!

*bericht bewerkt door ieniemienie op 28 nov 2018 21:55

Ik denk dat hij het wel makkelijk weer op zal pakken. Als ik je verhaal zo hoor, heeft hij er sowieso veel gevoel voor. Misschien de eerste afdaling een beetje onwennig.

Ik heb van mijn 8ste tot 12e (jaarlijks één week) geskied en toen pas weer voor het eerst op mijn 20ste. Het was van klik-klik de ski’s aan en wegwezen! Alsof ik de dag ervoor nog geskied had.

Maak je dus maar geen zorgen. Zeker met die makkelijke ski’s van tegenwoordig. Mijn ervaring was nog van op die rechte latten ;-)

Ik heb van mijn 8ste tot 12e (jaarlijks één week) geskied en toen pas weer voor het eerst op mijn 20ste. Het was van klik-klik de ski’s aan en wegwezen! Alsof ik de dag ervoor nog geskied had.

Maak je dus maar geen zorgen. Zeker met die makkelijke ski’s van tegenwoordig. Mijn ervaring was nog van op die rechte latten ;-)

Ik had een keer of 5 geskied en daarna 12 jaar niet,
toen weer begonnen met mijn gezin.
het eerste half uur een beetje bibberig maar dat zat meer in mijn hoofd.
daarna ging het heel goed.
volgens mij verleer je het niet.

Denk niet dat je het snel verleerd, maar al zou het, wat maakt dat uit?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat hij doet wat hij leuk vindt.
Wil hij zelf èn boarden èn skiën? Of wil hij gewoon boarden? Beide is okay toch? Als hij maar een dikke vette smile op zijn gezicht heeft!
Maar om antwoord te geven op je vraag: ik denk niet dat je het verleert als je technisch zo goed bent als hij. Klik-klik en gewoon weer gaan.

mama on a mission in the snow

Wat is niet verleren.
Één week skiën per jaar maakt je nooit tot expert.
Ski je dan bv 10 jaar niet.Zal het er beslist niet beter op worden.
Dus @Marieke Klik klik en wegwezen klinkt leuk maar ik geloof er niet in.
Kan technisch nooit goed zijn.Tenzij je een super talent bent. Maar dat is maar aan weinigen gegeven.
Ik ben het met @Tiny-M eens.Al zou je het verleren wat maakt het uit zolang je geen aspiratie hebt om beter te worden.

Ik ben na een jaar of 8 (een week per winter, af en toe in de hal) op het snowboard weer terug op de ski’s gestapt (had dat aardig in de vingers daarvoor). De eerste week was ronduit moeizaam. Je weet nog hoe het zou moeten, maar de automatismen zijn weg en de flexibiliteit en aanpassingsvermogen die ik als kind tijdens het aanleren nog had waren toch wel wat verminderd.

Heb ik er spijt van gehad dat ik ben gaan snowboarden? Totaal niet. Had ik het skiën willen onderhouden? Achteraf misschien wel, maar kostentechnisch was één van de twee toch nèt even wat beter.

Dat bedoel ik 😃
Nooit meer doen @Bennie 😃

De ervaring met skieen heb ik niet qua verleren, maar qua schaatsen wel.
Ik denk dat het criterium is… als er maar genoeg tijd tussen zit wordt alles minder.

Wellicht kan je eens overwegen een dagje skies te huren, puur voor onderhoud van vaardigheden.

It is an amazing world

Ik zie het probleem niet dat hij mogelijk het skien verleerd. Als je eenmaal op snowboarden bent overgestapt vind je het zelfs helemaal niet erg als je het skien verleert. Snowboarden is nu eenmaal zoveel leuker ;)

Born to Ride

Jou zoon heeft wel veel talenten, doet ie toch mooi even een volleerde verkeersregelaar na. 👍

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Snowboarden is nu eenmaal zoveel leuker ;)

Matthias123 op 29 nov 2018 08:02

Here we go.
Pakt de popcorn

Het spreekwoord luidt: jong geleerd is oud gedaan.

Je zakt altijd terug, dat lijkt me logisch. Boeie, dan leer je weer bij denk ik dan. Moet voor zoon geen probleem zijn.

*bericht bewerkt door Gaston op 29 nov 2018 08:50

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat wil je zoon zelf. Hij zal best wat terugzakken als hij jaren niet meer skiet maar zal het vast ook snel weer oppakken daarna, de basis ligt er.
Mijn kinderen wilden graag allebei onderhouden. Als je materiaal huurt dan kun je meestal gratis omruilen. Ze deden dan de hele week b.v. boarden en ruilden dan de laatste dag om voor skies (of andersom). Dan bleef het gevoel ervoor toch beter hangen.

Klinkt heel erg als onze zoon.
Wij vertrekken altijd op vrijdag en op zaterdag skiet hij dan een dag met ons mee. Vanaf zondag gaat-tie op de plank.

De eerste keer vonden wij dat dat “moest” om het skiën te onderhouden. Tja, te strenge ouders…
Nu wil hij het zelf niet meer missen om zo af en toe nog te skiën. Misschien speelt ook een rol dat hij nog steeds iets beter kan skiën dan boarden.

Fun Lovin' Skier

Hij is 11 en duidelijk bovengemiddeld aangelegd. Het antwoord is nee, dat verleert hij niet. Ik heb het zelf mogen ervaren (en ben vele male ouder). Ben na aantal jaar boarden en jaren zonder wintersport weer terug op ski’s gestapt, je hersens weten exact wat het lijf moet doen. Geen enkel probleem, zeker niet als je sporten zo makkelijk oppakt. Zorg maar dat hij niet gaat roken, dat is veel erger :-D

Nope.

Twee jaar terug les gegeven aan een man die voor het eerst in 20 jaar terug op de latten stond. Hij was er onmiddellijk terug mee weg.

Als hij de durf heeft om in de vallijn te gaan, dan pik je het allemaal zeer snel (terug) op.

Maar dan toch wel in de jeugd mee begonnen @arnh ?

Ik ben op 30 begonnen, ski nu 4 jaar maar kan me niet voorstellen dat ik over 20 jaar (zonder te skiën) klik klik weg doe.

Al zal het ook deels met aanleg te maken hebben.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik ken iemand van tegen de 70. Tientallen jaren niet geskied en twee jaar geleden weer begonnen. Eén lesje op de kunstsneeuwbaan en hij skiet weer als de beste. Dus verleren doe je niet zo snel.

Ik merk dat ik wel sportief aangelegd ben, maar dat het niet alles zegt. Zelfs primaire basisvaardigheden zoals lopen, praten en jezelf gedragen heb ik soms moeite mee, zeker als ik na een dag op de latten om 22:00 naar het appartement/hotel/huis of de caravan toe wil.

Gelukkig is er ook een positief verband tussen zo’n dag skiën en mijn snowboardkunsten, die worden er niet slechter op dus mij hoor je niet klagen.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 29 nov 2018 15:55

Nope.

Twee jaar terug les gegeven aan een man die voor het eerst in 20 jaar terug op de latten stond. Hij was er onmiddellijk terug mee weg.

Als hij de durf heeft om in de vallijn te gaan, dan pik je het allemaal zeer snel (terug) op.

Arnh op 29 nov 2018 09:40

Mee eens.
Tussen mijn eerste en huidige skicarrière zitten meer dan 30 jaar. (Enkele jaren geleden terug de smaak te pakken gekregen)
Klik klik weg en op mijn bakkes. 😂
Niet bang zijn om te vallen en er uit proberen te leren.😉

Bla, bla, bla.

Ik lees het al, ik ben niet het enige supertalent zoals Hooykaas eerder beweerde ;-)

Misschien dat het anders is als je in de tussentijd snowboard ipv dat je helemaal niks uitvoert op de piste. Dat zou nog kunnen maar het skiën verleren zal echt niet lukken.

*bericht bewerkt door Marieke op 29 nov 2018 18:58

Plaats een reactie