Zijn skiprijzen in Zwitserland aan een langzame maar zekere vrij val bezig?

Hey allen,

Dit topic komt jaarlijks wel eens terug, maar gezien de evolutie van de prijzen is het wel relevant er af en toe eens op terug te komen.

Bij mijn zoektocht op Booking.com viel mij op dat accommodaties in middelgrote Zwitserse skigebieden (denk: Adelboden, Grindelwald, Engelberg) de prijzen heel erg schappelijk zijn. Ook midden in het seizoen (eerste week feb in mijn geval). Bovendien zijn ook de skipassen niet meteen erg duur (rond de 200 euro voor 5 dagen).

In Oostenrijk ben ik telkens duurder af als ik zoek. Kan het zijn dat Oostenrijk duurder is geworden omdat er nu eenmaal meer vraag is dan naar Zwitserland? Of zijn er in Oostenrijk prijsbrekers die ik niet ken? Heb gezocht in Obergurgl, Warth, St. Anton en Serfaus-Fiss-Ladis.

Wat jullie ervaring? Verbergen de ogenschijnlijk lage kosten in Zwitserland een uiteindelijk toch dure reis (bv. hogere kosten ter plaatse)?

Ik was hoe dan ook van plan om mijn auto vol Kaufland-boodschappen te laden in Duitsland voor ik de grens oversteek ;)

Merci voor tips!

Robbe

Robbe

Je Oostenrijkse selectie is idd allemaal bovenkant markt, ook Warth.
Overigens beperk je jezelf met alleen booking.com
Juist in Warth is er ook nog eea via lokale website. Alhoewel Warth klein is. Kijk ook ‘ns naar http://www.lech.at , zelfs daar zitten nog onverwacht gunstige ontbijtpensionnetjes tussen.
Geloof wel dat er een dalende trend is in Zwitsers skidorpen. Houdt toch rekening met hoge prijzen in restaurants etc.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 30 nov 2018 13:17

In Zwitserland zijn horeca, maar ook bv vlees en groenten in de supermarkt fors geprijsd. Verder (onderdak, skipassen) valt het allemaal wel mee.

Edwin van Riel

https://www.wintersport.nl/forum/topic/370352

Naar mijn weten zijn skipassen in verhouding nog iets duurder, ook al is de koers van de CHF wel wat gunstiger dan een paar jaar geleden. Accommodaties zijn vooral in de overige Alpenlanden een stuk duurder geworden is mijn ervaring. Waarschijnlijk een combinatie van goede economische resultaten (mensen hebben meer te besteden) i.c.m. een grotere vraag (uit het Oostblok, maar door het duurder worden van Zwitserland ook door Duitsers, Zwitsers en Nederlanders).

Uiteindelijk zijn het vooral de boodschappen en restaurants/lunches die in Zwitserland duurder dan gemiddeld zijn (een beetje vergelijkbaar met Franse grote gebieden wellicht).

Grote voordeel is wel dat het, zeker buiten de vakanties, vrij uitgestorven kan zijn in de Zwitserse gebieden. Ik hoop daar de komende jaren dan ook van te profiteren, wellicht door wat te beknibbelen op de lunch en luxe.

Mr. Slow

Ik reis veel in de winter voor mijn werk, en ben tot de conclusie gekomen dat in Oostenrijk de prijzen op Booking ongeveer het dubbele zijn van wat ik kan vinden via de lokale VVV. Booking heeft echter wel eens uitschieters naar beneden.

Prijzen zijn met name in Oostenrijk en Italië flink aan het stijgen. Skipasprijzen zijn in veel Zwitserse gebieden wat scherper in de markt gezet om maar mensen te trekken. En veel accomodaties zijn in Zwitserland niet nieuw meer, maar wel goed onderhouden. Dat zorgt dat deze ook voor een wat vriendelijker prijs verhuurd kunnen worden.

Je pakt inderdaad wel echt de duurdere gebieden in Oostenrijk, een Zillertal, Zell am see zijn al goedkoper.
Maar eens dat de accommodaties lang niet zo duur zijn in Zwitserland op veel plekken, skipassen wisselt per gebied (Laax is duur!). En ga je naar bijvoorbeeld een Zermatt of Saas-Fee dan heb je ook nog de kosten van een week parkeren erbij. En juist in een Zermatt zijn de prijzen in restaurants ook gewoon fors.

Ik ga ook nog regelmatig naar de Zwitserse kant van PDS (Champéry) en daar is qua levensonderhoud alles iets duurder, maar geen hele gekke prijzen. Skipas en accommodatie vallen ook erg mee daar.

Goede tips, bedankt! Ik besefte ook net dat mijn Oostenrijkse gebieden eerder upmarket zijn. Moet ik even anders doen.

Mijn doel is vooral een “uitblaas”-vakantie met de nadruk op skiën, maar niet enkel. Ik wil een gezellig en niet te zwaar overbevolkt dorpje vinden, voor een redelijke prijs. Mag dus ook in Oostenrijk zijn - maar dat Zwitersland nét iets dichter bij de deur is, vind ik wel een extra.

Robbe

Aangezien ik voor een groep moet organiseren, doe ik met enige regelmaat “marktonderzoek” en moet meestal concluderen, dat bij eerlijk vergelijken Oostenrijk en Zwitserland elkaar niet zoveel meer ontlopen.
Je kunt oorden als Adelboden of Grindelwald nu eenmaal niet vergelijken met massagebieden als Mayerhofen.

En als ik de (annulerings)voorwaarden meeneem (bij een groep als de onze erg belangrijk) ben ik in Zwitserland meestal beter af.

Zwitserland is op de pistes inderdaad wat duurder, ruwweg zo’n 25% schat ik, maar wat is dat overall genomen op het totale budget?

Wij gaan in maart meestal nog een “midweek” en dat is steevast Zwitserland: Goed bereikbaar met alle modaliteiten.

Rob

Vergeet het koersrisico niet. In januari 2015 werd de koppeling tussen de frank en euro ineens losgelaten.
Kostte ons hotel ineens € 1600,00 meer. En een gedeeltelijke aanbetaling was al gedaan.
Uiteindelijk viel de vakantie met twee gezinnetjes zo’n kleine € 3000,00 duurder uit.
Onverwachts.

Zo dan, au, die ziet niemand aankomen. Maar hopen dat IT nog even in de euro blijft deelnemen komende 4 weken :)

Edwin van Riel

Duur hotel dan, @drikus, CHF 12.000 😜

Prijs van de totale vakantie @DrPhil. Met twee gezinnetjes. Dus dat viel mee 😀

Prijs van de totale vakantie @DrPhil. Met twee gezinnetjes. Dus dat viel mee 😀

Drikus op 2 dec 2018 12:22

Je schreef hotel 😏. Zw.fr van 1,20 naar 1,06 op één dag, uit mijn hoofd.

Zijn een aantal professionele beleggers door failliet gegaan.

@evr66
Dit jaar zit er ook zo’n 10% tussen de hoogste en laagste koers.
Maar met Italië en de onrust zou dat zomaar kunnen oplopen.
Maat Italië blijft voorlopig wel. En anders wordt het daar goedkoper 😀

*bericht bewerkt door Drikus op 02 dec 2018 12:32

Onder de 1 euro @DrPhil

Intraday toch aleen? Of één dag?

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/932ce5981da5ddc0739ec902...

null

Afgelopen jaar:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/11f5a00e9e844c7e14fa3dbd...

Dan zat je er wel echt precies in ce verkeerde periode, @drikus 😏

Pas op 6 februari stond ie weer 1,06, zie ik.
Duurde dus idd wel iets langer dan ik me herinnerde.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2018 12:50

Tsja, december Italië geboekt en februari in CH, living on the edge :)

Edwin van Riel

Bwaaaah, dacht ik eindelijk losgekomen te zijn van mijn vroegere bankcarrière en dan dit …dit gaat me weer nachtmerries bezorgen…streefcijfers …deadlines…😈👿

Born to run. B.S.

Ik volg de Zw.fr. niet, maar ik zie nu dat ie weer bijna 1,20 stond halverwege het jaar. Op het niveau 2015 dus. Was weer flink gedaald! (Waarom eigenlijk?)

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2018 13:08

Plaats een reactie