Buckelpistes

@slim
Grappig om te zien dat je toch behoorlijk Amerikaans bent in je benadering. Daar is buckels skiën echt een keuze; hier meer een noodzakelijk kwaad voor de meeste mensen (die dingen liggen er of ze liggen er niet. Je maakt hooguit een keuze voor een gebied of een piste of een jaargetijde waarin de kans op buckels kleiner of groter is).
Echt wel interessant, die cultuurverschillen (en daarmee ook de reviews die in Amerika en in Europa worden geschreven van ski’s).

GiGi op 30 nov 2018 15:38

Ik ben ook Amerikaan ;-)
Ik denk dat je zeker gelijk hebt (althans, in de Nederlandse(=vooral Oostenrijks gericht) en Duitstalige regio’s. In Frankrijk zie ik het wel wat meer.

Buckels skien is voor mij toch wel echt een van de meest gewaarde aspecten van het skien. Komt ook misschien omdat ik nogal risico avers ben.
Een belangrijk gedeelte van skien is immers de uitdaging.
Als je een buckelpiste skiet, heb je meteen feedback hoe het gaat: het lukt wel vloeiend of het lukt niet(of heel houterig). Dat is toch fantastisch?
Dat is op een ijzige zwarte piste of een smal couloir natuurlijk ook zo, maar als het daar niet lukt gaat het ook meteen heel erg (pijnlijk) fout.

Verder komt vaak het grootste gevaar op de piste van de malloten die keihard, en gevaarlijk naar beneden razen (ik ski ook met mijn 2 jonge dochtertjes). Op een buckelpiste ben je daar veel veiliger voor.

Ik zou slalom skien bijvoorbeeld denk ik ook heel leuk vinden, maar er zijn hier in Amerika heel weinig permanente slalom parcours (open voor het publiek). Zijn die er in Oostenrijk bijvoorbeeld wel veel?

Natuurlijk is natuur beleving en het gevoel van bochten, snelheid en zweven e.d. ook belangrijk, en als ik de kans krijg ski ik ook liever diepe Poeder.

Hoe denken anderen hier over?

*bericht bewerkt door Slim op 30 nov 2018 16:53

Het valt me nu eigenlijk pas op dat in de meeste Europese reviews aan de buckel-kwaliteiten zelden echt aandacht wordt besteed.And it just hit mewaarom dat zo zou kunnen zijn (zeker in verhouding tot de Amerikaanse reviews).

GiGi op 30 nov 2018 16:03

Waarom dan?

Op bijvoorbeeld Pugski zie je vaak mensen die op zoek zijn naar een ski specifiek goed in buckels, omdat ze dat het liefst de hele dag skiën. En eerlijk is eerlijk: veel inbound terrein (wat in Europa off-piste zou zijn) is na een dag of twee ook een groot knollenveld geworden, als je de foto’s af en toe mag geloven. En dan een skiër met de benadering die je hierboven beschrijft…
Europeanen gaan niet vaak ‘op zoek’ naar buckels en skiën ze alleen maar op die laatste afdalingen aan het eind van de dag. Niet omdat ze dat willen, maar omdat die krengen er nu eenmaal liggen en je toch naar huis moet. Men gaat er maar zelden naar op zoek, lijkt het. En dus zijn in reviews die buckelkwaliteiten veel minder beschreven dan in veel Amerikaanse reviews. Daar waar de nadruk op ligt in het skiën, daar zoomen de reviews ook logischerwijs op in, denk ik.
Allemaal niet heel verrassend als je erover nadenkt - dat had ik alleen nog nooit op deze manier gedaan. Totdat ik in jouw posts een patroon herkende dat mij toch zeer Amerikaans voorkwam. En toen ging ik mij afvragen waarom dat zo Amerikaans overkwam, etc.

Inderdaad, als je niet prepareerd, wordt het altijd eerst een ‘knollenveld” en dan uiteindelijk een buckelpiste. M.u.v in het bos, daar wordt het direct een buckelpiste, omdat iedereen op dezelfde plek moet draaien.

Inderdaad logisch dat een test wordt beïnvloed door de voorkeuren van de testers en de doelgroep.
Maar, Ik vindt wel dat een goede review alle relevante eigenschappen moet vermelden.
Dus een slalom ski hoeft niet in de buckels en de Tiefschnee getest te worden, maar een all-mountain ski wel.
Maar dat is misschien meer mijn kritiek op skitesten in het algemeen, (niet die van jou) : vaak veel te kort en te weinig genuanceerd.

*bericht bewerkt door Slim op 30 nov 2018 16:43

Maar wat ik hier ook vooral wilde weten van de Nederlandse skiërs:

Wie skiet er ook graag buckelpistes?

En als je het niet doet, waarom dan niet? (Ik heb hierboven al aangegeven waarom ik het WEL graag doe)

Mwah… in Frankrijk ken ik genoeg mensen, en heb ik in de ski winkels (toen ik daar nog werkte) ook genoeg mensen geholpen die graag buckels skiën. Veel zwarte pistes in Fr zijn natuurlijk ook gewoon buckelpistes…

Het zijn meer de vakantie skiërs en de technisch niet zulke goede skiërs die er niet dol op zijn.

Click. Click. Peace

@Slim

Ik ski graag buckels

Waarom: goede training voor techniek en kracht. omdat je als je een goede skiër wilt zijn je overal goed moet kunnen skiën omdat het gewoon leuk is ;-)

Click. Click. Peace

Ikzelf ben iemand die buckels niet mijdt (ik ga niet met de gondel naar beneden omdat er misschien wat hopen liggen), maar ik ga er ook niet naar op zoek. Voor mij is het ook overleven. Zeker omdat mijn korte bochten niet mijn sterkste punt zijn en ik graag zelf bepaal waar ik mijn bocht maak vind ik buckels niet het leukste wat er is. Maar ik kom er vanaf. Een zipperline zal je mij nooit zien nemen, maar als ik buckels per 3 of 4 kan nemen (in grotere bochten dus), dan kan ik er best oké vanaf komen. En ja, op mijn Kendo’s gaat dat beter dan op mijn Racetigers.

Mwah… in Frankrijk ken ik genoeg mensen, en heb ik in de ski winkels (toen ik daar nog werkte) ook genoeg mensen geholpen die graag buckels skiën. Veel zwarte pistes in Fr zijn natuurlijk ook gewoon buckelpistes…

Het zijn meer de vakantie skiërs en de technisch niet zulke goede skiërs die er niet dol op zijn.

Rogier op 30 nov 2018 16:42

Ja, jij zit in Frankrijk:
Ik denk dat in het land flink verschil zit:

Frankrijk vs Oostenrijk (en Nederlanders zijn ZEER sterk op Oostenrijk gericht qua wintersport)
Gallische vrijheid vs Germaanse regelmaat
“laissez-faire” vs “alles netjes onder controle”

*bericht bewerkt door Slim op 30 nov 2018 16:47

Nu begrijp ik waarom Les Quatre Vallées in jouw top-5 staat Rogier! Volgens mij een echt buckel/freerideparadijs in de Alpen…

Ikzelf ben geen fan van buckels. Ik ga liever met lange carvebochten lekker snel, en met buckels lukt mij dit niet.

*bericht bewerkt door Quick op 30 nov 2018 16:47

Mr. Slow

Het zijn meer de vakantie skiërs en de technisch niet zulke goede skiërs die er niet dol op zijn.

Rogier op 30 nov 2018 16:42

En dat is in Nederland dan natuurlijk weer de grootste doelgroep…

Het zijn meer de vakantie skiërs en de technisch niet zulke goede skiërs die er niet dol op zijn.

Rogier op 30 nov 2018 16:42

En dat is in Nederland dan natuurlijk weer de grootste doelgroep…

GiGi op 30 nov 2018 16:47

Wel als we het over alle skiërs hebben.

Maar als artikelen en reviews voor gevorderden geschreven worden, dan is dat al niet meer van toepassing.
Iemand die skis van $800 aan het bekijken is, is meestal geen zwakke vakantieskier.

Maar @Gigi, wat doe jij dan het liefste als je een dag op de latten staat in de bergen?

Heel graag, maar eigenlijk pas sinds ik er aardig handig in ben. Daarvoor was het meer categorie noodzakelijk kwaad :)

Edwin van Riel

Ligt eraan wat je onder een buckelpiste verstaat. Een piste die door verse sneeuwval een buckelpiste is geworden is prima, geen problemen mee. Maar een franse zwarte steile ongeprepareerde buckelpiste met superhoge keiharde buckels daar doe je me echt geen plezier mee. Dat zit ongetwijfeld tussen mijn oren en dus heb ik er eens een privéles voor geboekt maar het resultaat was dat ik elke buckel op moest skiën en moest denken dat ik van ze hield… 🙄

*bericht bewerkt door MiTi op 30 nov 2018 16:52

Winter is coming

Iemand die skis van $800 aan het bekijken is, is meestal geen zwakke vakantieskier.

Slim op 30 nov 2018 16:50

Maar ook niet per se iemand die specifiek de buckels gaat opzoeken. Ik kan natuurlijk alleen spreken over de doelgroep die ik bedien, en dat zijn meestal mensen met een voor Nederlanders redelijk niveau (‘overal van af kunnen komen’) die vooral in diverse omstandigheden willen kunnen skiën met de ski. De week vakantie is al een half jaar of langer van tevoren geboekt, dus er moet geskied worden wat de condities ook zijn.
En 800 euro hebben niet veel mensen over voor een ski denk ik. Voor 500-600 heb je eigenlijk zowat alle consumenten-modellen inclusief binding wel binnen bereik. Premium-merken als Stöckli, Kästle en DPS daargelaten.
Er is één specifieke doelgroep die wel wat gerichter bezig is (en ook pas richting de sneeuw rijdt als Morris heeft gezegd dat die gaat vallen): de freeriders en skitourders. Die zijn bereid flink te spenderen aan materiaal.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 nov 2018 16:55

Haha, dat klereding in PDS of zo :)

Edwin van Riel

Ligt eraan wat je onder een buckelpiste verstaat. Een piste die door verse sneeuwval een buckelpiste is geworden is prima, geen problemen mee. Maar een franse zwarte steile ongeprepareerde buckelpiste met superhoge keiharde buckels daar doe je me echt geen plezier mee.🙄

MiTi op 30 nov 2018 16:52

Dat gaat over niveau en sneeuw condities. Niet over wel of geen buckelpistes.

Als we het over carven hebben zeggen ook niet “ik houd alleen van carven op zachte blauwe pistes, niet op ijzige, super steile, zwarte’. (Al is dat voor mij wel waar).

Uiteraard moet iedereen het binnen de grenzen van zijn of haar eigen kunnen houden.

Overigens, wat vind jij dan van een middelmatig steile piste met hele grote buckels, maar wel lekker zachte sneeuw (of verse sneeuw of slush)? Dat vindt ik zelf bijvoorbeeld zalig.

*bericht bewerkt door Slim op 30 nov 2018 17:15

Maar @Gigi, wat doe jij dan het liefste als je een dag op de latten staat in de bergen?

Slim op 30 nov 2018 16:51

Niet Le Tunnel of Le Mur Suisse in elk geval. INderdaad: poeder op de piste die na een hele dag skiërs te hebben ontvangen zachte, verplaatsbare buckels zijn geworden: geen probleem met mijn Kendo’s of Pinnacles onder.
Maar dan nog is het meer: ze liggen er en ik moet die kant op. Als er een strak geprepareerde piste ligt en tussen de pistes is het een buckelparadijs (wel veel skiërs er overheen, maar al een tijdje geen verse sneeuw meer gehad) en ik heb de keus: dan kies ik die piste. Pistes van alle kleuren vind ik heerlijk. Soms even fanatiek skiënd, dan weer een keer lekker lui om me heen kijkend en fantaserend over verse pasta, dan weer vol carvend een racebaan af als de Grattalu in Tignes… Alles lekker.
Als er verse sneeuw ligt en de condities en het gezelschap leent zich voor simpel en lift-bediend off-piste - graag!

Iemand die skis van $800 aan het bekijken is, is meestal geen zwakke vakantieskier.

Slim op 30 nov 2018 16:50

Maar ook niet per se iemand die specifiek de buckels gaat opzoeken. Ik kan natuurlijk alleen spreken over de doelgroep die ik bedien, en dat zijn meestal mensen met een voor Nederlanders redelijk niveau (‘overal van af kunnen komen’) die vooral in diverse omstandigheden willen kunnen skiën met de ski. De week vakantie is al een half jaar of langer van tevoren geboekt, dus er moet geskied worden wat de condities ook zijn.
En 800 euro hebben niet veel mensen over voor een ski denk ik. Voor 500-600 heb je eigenlijk zowat alle consumenten-modellen inclusief binding wel binnen bereik. Premium-merken als Stöckli, Kästle en DPS daargelaten.
Er is één specifieke doelgroep die wel wat gerichter bezig is (en ook pas richting de sneeuw rijdt als Morris heeft gezegd dat die gaat vallen): de freeriders en skitourders. Die zijn bereid flink te spenderen aan materiaal.

GiGi op 30 nov 2018 16:54

Ik had het over advies verkoop prijs.
K2 pinnacle = $850, dat mensen hem dan afgeprijsd kopen, dat is wat anders.
Ik bedoel maar dat als je Völkl Mantra reviewt, je doelgroep niet de “1 week per jaar lekker cruisen” is.

De reviews schrijf ik eigenlijk alleen maar om in de skiadvies aanvragen niet telkens dezelfde teksten te moeten typen haha. Ik krijg zelden aanvragen van het type skiër dat op zoek is naar iets als de Mantra of een Pinnacle.

En wie kijkt überhaupt naar die advies verkoopprijs? Ik nooit. Ik kijk altijd naar de prijs die ik ervoor zou moeten betalen. Daarop zou ik vergelijkingen ook maken, niet op die advies verkoopprijzen.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 nov 2018 17:08

En even voor de duidelijkheid:

Ijzige buckels zijn inderdaad heel moeilijk, en niet erg comfortabel.

En omgekeerd, zachte hopen waar je doorheen kunt knallen zijn geen buckels.

Maar als je bijvoorbeeld de keus hebt tussen lekkere, niet te steile of harde buckelpiste, of een gemideld gerepeareerde piste er naast, blijf je dan nog steeds liever op het geprepareerde stuk?

Ik wel, 9 van de 10 keer. Naast de piste trekt eigenlijk alleen fatsoenlijk skibaar poeder me.

De reviews schrijf ik eigenlijk alleen maar om in de skiadvies aanvragen niet telkens dezelfde teksten te moeten typen haha. Ik krijg zelden aanvragen van het type skiër dat op zoek is naar iets als de Mantra of een Pinnacle.

En wie kijkt überhaupt naar die advies verkoopprijs? Ik nooit. Ik kijk altijd naar de prijs die ik ervoor zou moeten betalen. Daarop zou ik vergelijkingen ook maken, niet op die advies verkoopprijzen.

GiGi op 30 nov 2018 17:06

My mistake ;-)
Ik had dus beter niet adviesprijs kunnen schrijven. Ik bedoel maar “gewone high-end skis” Ik wil het nu niet aanpassen want dan kloppen jouw replies niet meer.
Het ging mij dus niet om de absolute prijs, maar gewoon om het feit dat het (wat) duurdere skis zijn ,gericht op gevorderden en experts.

Iemand die skis van $800 aan het bekijken is, is meestal geen zwakke vakantieskier.

Slim op 30 nov 2018 16:50

Dat valt in de realiteit soms behoorlijk tegen. Ski’s zijn nu eenmaal een statussymbool, en iedereen weet dat je met dure latten onder je voeten beter skiet. 😛

Wat bulten betreft kan ik even hard genieten van het gevoel dat je krijgt als je gecontroleerd beneden komt van zo’n mooie eierdozen-helling als van vol op de kanten de corduroy af te knallen of een slalom op het randje te skiën.

Die uitdaging is één van de dingen die skiën zo mooi maakt, en als dat betekent dat ik af en toe op mijn plaat ga of halfweg een knollenveld tot besef kom dat de bulten meer puf hebben dan ik neem ik dat er met plezier bij.

Verder horen bulten gewoon in de vallijn geskied te worden. Hou dat traverseren maar voor op de vlakke piste 😎😛🙃.

IIk ga liever met lange carvebochten lekker snel, .

Quick op 30 nov 2018 16:46

De hele dag?
Heb je het dan over echt (jouw) top-snelheid?
Zo ja, vind je dat dan niet gevaarlijk worden? (Ik wel nl)
Zo nee, wordt dat na een tijdje niet saai? (Ik wel nl)

Overigens, wat vind jij dan van een middelmatig steile piste met hele grote buckels, maar wel lekker zachte sneeuw (of verse sneeuw of slush)? Dat vindt ik zelf bijvoorbeeld zalig.

Slim op 30 nov 2018 16:58

+1! 🤟

Vind ik ook zalig. Zachte sneeuw vind ik ook geen issue. Maar dat is ook niet iets wat ik als buckels beschouw. Zachte sneeuw is heerlijk. Ik ski daar heerlijk in, op al mijn ski’s.

[
Verder horen bulten gewoon in de vallijn geskied te worden. Hou dat traverseren maar voor op de vlakke piste 😎😛🙃.

Morzel op 30 nov 2018 17:17

Plus dat doet de mooie eierdozen geen goed als iedereen heen en weer gaat ;-)

Click. Click. Peace

Buckelpistes hebben ook voor mij hun charmes.
Voor tweejarige stop deed ik een periode liefst zwarte buckelpistes.
Dat was traag maar naar mijn gevoel veiliger dan op snelheid skiën zonder dat het aan uitdaging verloor.

Overigens, wat vind jij dan van een middelmatig steile piste met hele grote buckels, maar wel lekker zachte sneeuw (of verse sneeuw of slush)? Dat vindt ik zelf bijvoorbeeld zalig.

Slim

Wel mee eens. Zachtere buckels gaan het beste als ze me “overkomen”. Zonder er bij na te denken tussendoor schieten, of er per ongeluk in duiken. Een harde buckelpiste zoek ik liever niet op, maar soms eens gek doen is wel leuk. Dan merk ik weer hoe houterig ik ben.
Ik merk dat ik het liefste de ski’s vol op de kant zettend naar beneden suis. Echter vind ik dat in veel gevallen ook erg gevaarlijk (net als Slim) omdat een piste nooit voor mij alleen afgesloten is en er altijd iemand onverwacht op kan duiken of je mensen wezenloos laat schrikken door het enorme snelheidsverschil. Al ga je er 5 meter langs heen, meer dan 50km/h verschil zorgt dat je ineens uit de dode hoek komt vliegen voor die ander. Dat doe ik daarom niet zo vaak. Daarnaast zijn de beenspieren na een paar uur dan echt wel op. :D

Plaats een reactie