Kan iemand wat over deze ski's vertellen?

Hallo,

Ik heb mijn ski’s nu al zo’n 10 jaar. Gekocht toen ik 16 was.
Het kriebelt een beetje om nieuwe ski’s te gaan kopen, maar weet niet of ik daar veel op vooruit ga.

Ik kan namelijk van mijn huidige ski’s niet echt vinden in wat voor een segment ze vallen en voor wat voor een type skiër ze zijn.

Weet iemand op basis van deze foto’s dat wel te zeggen? En is het de moeite waard om eens voor andere te gaan?

Ik ben een gevorderde skiër die er soms van houdt om flink te knallen en scherpe bochten te maken. Maar over het algemeen ski ik het liefst comfortabel en maak ik mezelf niet extreem moe (het is vakantie he haha)

Vast bedankt!

null
null

Zo te zien een Blizzard CMX 10 IQ (?) , lijkt 2006 of 2007 model. In de markt gezet als een (super)cross ski. Dat was destijds een categorie ski.
http://www.tct-author.hr/blizzard.htm
Je had kennelijk ook nog een CMX 9, een CMX 11 en een CMX Pro.
Het lijkt feitelijk een (vrij makkelijke) allroundski.
Lijkt een houten kern te hebben:
https://www.skionline.pl/ski-equipment/skis,06-07,blizzard,c…
Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 dec 2018 19:59

@DrPhil
Bijna 12 jaar oud. Maar zien er hopeloos ouderwets uit.
Een paar nieuwe ski’s zal een wereld van verschil maken denk ik.Of zie ik het verkeerd @GiGi

Hoeveel heb je er op geskied @Timmievdh?

Hoeveel heb je er op geskied @Timmievdh?

DrPhil op 2 dec 2018 20:08

Denk ergens rond de 20 weken…

Ja absoluut ‘achterhaald’ deze ski, niet slecht bedoeld, maar dat is duidelijk zichtbaar. De nieuwe generatie ski’s zijn simpelweg weer een stuk doorontwikkeld.

Met andere woorden, ga eens een nieuwe generatie ski testen en je zult een goed verschil merken.

Dan is het vervolgens natuurlijk leuk om te weten of je graag op of naast de piste gaat skiën of een combi, wat je gewicht, lengte, technische niveau is.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ja absoluut ‘achterhaald’ deze ski, niet slecht bedoeld, maar dat is duidelijk zichtbaar. De nieuwe generatie ski’s zijn simpelweg weer een stuk doorontwikkeld.

Met andere woorden, ga eens een nieuwe generatie ski testen en je zult een goed verschil merken.

Dan is het vervolgens natuurlijk leuk om te weten of je graag op of naast de piste gaat skiën of een combi, wat je gewicht, lengte, technische niveau is.

Gaston op 2 dec 2018 20:27

Wat merk je dan zoal voor een verschil met een nieuwere ski?
Ik heb hier namelijk niet meteen het gevoel dat ik iets mis… gaat alles makkelijker ofzo of hoe moet ik het zien?

Ik ben zelf misschien niet de aangewezen persoon om je daar alles over te vertellen, simpelweg omdat ik pas 5 jaar ski, op nieuwe latjes. Maar door inlezen en hier info opsnuiven weet ik dit.

Tip-rocker bijvoorbeeld, is, als ik mij niet vergis, een nieuwere toepassing die bijvoorbeeld het maken van bochten nog makkelijker maakt. Zoek er maar eens op.

De bouw van de ski is ook anders, tegenwoordig zie je meer ABS sidewall constructie, jij hebt een CAP constructie. Directer op de kant te zetten, dus carving gaat beter.

De bindingen zijn weer verder door ontwikkeld.

Het gewicht van de meeste ski’s zakt flink de laatste jaren, daardoor wendbaarder.

En zo zijn er wel meer dingetjes die het in totaal een andere ski maken.

Overigens, heb je je ski’s altijd zo staan door het jaar heen? Beter uit elkaar halen voor je ze wegzet😉.

*bericht bewerkt door Gaston op 02 dec 2018 20:53

Tijd voor een uitpakparty?!

Had even links en rechts nog wat info opgevraagd.
Kreeg het advies voor deze ski’s
https://www.dewitschijndel.nl/head-wc-rebels-i-gsr-ab-ski-s/…

Zou dit een goede vooruitgang zijn of heeft iemand een betere suggestie?

Als je geen idee hebt wat je mag verwachten en wat je wilt, het beste een paar verschillende categorieën gaan uitproberen. Kan bv in Snowworld, maar ook op vakantie. Keer een weekje huren en erbij vermelden dat je gewoon wat verschillende types wilt uitproberen. Dan heb je snel genoeg door naar welke kant de voorkeur uit gaat.

Edwin van Riel

@timmievdh bekijk dit even en geef wat meer info over je voorkeuren en stijl, dan kunnen we gerichter adviseren: https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

Hierbij:

Ik ben zo’n 193cm en 100 kilo
Niveau 7 zou ik zeggen.

Doorgaans ski ik altijd op de piste, in alle condities
Ik ski snel, ik haal meestal altijd mensen in

Ik snap het verschil niet 100% tussen gesneden en geslipte bochten.
Heb dit wel gelezen, maar kan het niet zo goed plaatsen eerlijk gezegd http://gigiski.com/over-skigedrag/

Mijn stijl zou ik het meeste als actief met veel kleinere bochtjes omschrijven.
Echter wil ik geen ski’s die me dwingen constant super actief te skiën en houd ik er ook van om een keer rustig de berg af te gaan en wat grotere bochten te nemen.
Maar actief en kleine bochtjes is wel het belangrijkste.

Kun je hier iets mee?

*bericht bewerkt door Timmievdh op 03 dec 2018 18:25

Geen i.GSR dan. Eerder de i.SLR.
Heb je dat ook bij De Wit verteld? Vreemd advies dan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 dec 2018 18:33

Ik vermoed als het verschil tussen gesneden en geslipt niet zo duidelijk is, dat er vooral veel met de achterkant van de ski gewaaierd wordt en in de vallijn gemoduleerd.
In dat geval kan de i.GSR best. Bedenk dat de radius daarvan ook al op 16m ligt bij de langste maat. Ik vermoed dat een SLR wat te heftig is; te makkelijk hapt als je niet zo’n korte(re) radius gewend bent.

De door GiGi onlangs beoordeelde Nordica Spitfire Pro zou ook een leuke ski zijn, evenals de iets bredere Hero Elite Plus. En de Head Supershape i.Magnum. Allen in de langste maat.

*bericht bewerkt door Bennie op 03 dec 2018 18:56

De i.SLR is de slappe i.SL, @bennie.
Een i.GSR van 1m80 lijkt me niet echt geschikt voor korte bochten.

Filmpje van het skiën van TS zou behulpzaam kunnen zijn natuurlijk :)

Edwin van Riel

Ik weet niet of je hier heel veel aan hebt, maar deze kon ik zo vinden: https://photos.app.goo.gl/y2RKCppTyR42chgS9

(Links kijken)

*bericht bewerkt door Timmievdh op 03 dec 2018 19:23

Backseater gespot 😜

When life gets too complicated.... SKI

Ik zou bijna zeggen: gematigd tot vrij pittige slalomski pakken en s ff lekker beetje techniek gaan aanscherpen. Genoeg mensen die hier meer van kunnen zeggen, maar ik zie heel weinig druk richting tips volgens mij?

Niet lullig maar opbouwend bedoeld natuurlijk!

Edwin van Riel

Mooi filmpje zouden meer mensen moeten doen.
Je skied helemaal niet verkeerd.
Je zou iets meer naar voren moeten staan zodat je de druk voor op je kanten hebt. En de laatste bocht ski’s meer bij elkaar houden met boven lichaam naar het dal gericht .Staat ook wat proffesioneler/mooier.

Het is voor jou zeker de moeite waard om ski’s te testen in de sneeuw.Zodat je er achter komt welke voor jou de beste zijn.Luk raak wat kopen zou zonden zijn.Dat zou je verdere ontwikkeling afremmen .
Kijk bijvoorbeeld eens naar Fischer.

Luister maar naar @Hooykaas. Ziet er inderdaad best goed uit! Lekker testen en kijken wat je vindt en op je buitenbeen skien. 😉👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor jullie feedback!

Ik ga eind December naar Iscgl en zag dat je daar kon test skiën inderdaad.
Het is alleen niet helemaal zeker of ik begin 2019 ook nog ga haha.
Dus als ik dan na de vakantie de ski’s zou bestellen moet ik weer lang wachten om ze te gebruiken en bij de volgende vakantie zijn de nieuwere modellen er dan alweer. Dus zou natuurlijk het liefst meteen mijn nieuwe ski’s meenemen op vakantie. Maar dat is misschien niet de allerslimste keuze dan.

Als ik de beschrijving lees van de i.slr lijkt het wel bij mij te passen, maar misschien toch eerst e.e.a. proberen. Of wat zouden jullie doen?

Eerst een en ander uitproberen in Ischgl.

Begin van de vakantie testen, als je iets gevonden hebt wat je fijn vindt aanschaffen en er de rest van de vakantie op doorskien.

Begin van de vakantie testen, als je iets gevonden hebt wat je fijn vindt aanschaffen en er de rest van de vakantie op doorskien.

ieniemienie op 3 dec 2018 21:45

Kun je daar ergens iets voor een normale prijs aanschaffen? Dacht dat ze daar echt de hoofdprijs vragen voor ski’s

Je ziet het vanzelf. Snel even online vergelijken. En misschien kun je een demomodel voor een zachtere prijs overnemen.
In ieder geval kun je pas eind van het seizoen echte koopjes scoren, maar de eerste series flinke aanbiedingen starten al in januari.

Ach als je er 10 jaar mee doet is alles goedkoop 😀

De mijne net in 3 jaar afgeschreven😥

*bericht bewerkt door SPAM op 03 dec 2018 22:12

Zeker een en ander uitproberen in Ischgl zoals @GiGi ook zegt.

Belangrijk voor jou is dat je de juiste ski treft Die kan je alleen vinden als je er een paar daadwerkelijk uitgeprobeerd hebt in de sneeuw.
Ook daar kan je een deal maken.Al zou de ski 50 Euro duurder zijn je heb dan wel de juiste ski waar je weer 8 jaar mee vooruit kan.

Daar iets overnemen wellicht een optie. Heb een paar jaar terug ook ski’s gekocht na huur, met de afspraak dat huurbedrag op aankoop in mindering werd gebracht. Dan heb je mss niet de allerbeste maar vaak nog wel een acceptabele prijs. Anders: huren, lekker model uitkiezen en na het seizoen goed (web) shoppen. Dat je volgend seizoen dan het model van dit jaar hebt, is niet echt van belang, en daar is de prijs dan ook naar geweest.

Edwin van Riel

In het Testcenter kan je niets overkopen van ze denk ik. In de laatste weken van het seizoen willen ze dat nog wel eens doen, maar mijn ervaring is dat veel verhuurshops alleen overjarige modellen - die ze in hun huurvloot ook gaan vervangen - willen verkopen.
De modellen die nu in het testcenter hangen (https://silvrettasports.com/verleih/skimodelle/) zijn veelal net nieuwe modellen voor dit jaar (en veelal gewijzigd ten opzichte van de jaargangen ervoor). Die vallen dus niet in de categorie die ik net beschreef. Dus ik kan me voorstellen dat daar voordelig kopen alleen betrekking heeft op oudere modellen, die dus veelal anders zijn dan wat je via het testcenter hebt kunnen proberen.
Je hebt in dat opzicht een lastig jaar te pakken, waarin veel lijnen net zijn veranderd.

Ik weet niet of je hier heel veel aan hebt, maar deze kon ik zo vinden: https://photos.app.goo.gl/y2RKCppTyR42chgS9

(Links kijken)

Timmievdh op 3 dec 2018 19:22

Stoer dat je je filmpje wilt delen!

Je skiet lekker, maar je gewicht mag veel meer voorop. Je hebt jezelf veel goede dingen aangeleerd, maar het is altijd goed weer eens wat terug te gaan naar de basis en van daaruit de volgende grote stap te doen.
Doe naast het iedereen inhalen op de piste een keer een uurtje een privéles en vraag of ze gewoon een keer willen werken aan je basishouding (alpines Fahrverhalten).

En koop ook gewoon een paar lekkere ski’s waar je de komende paar jaar weer verder op kunt leren. Ik had ski’s die top waren in 2002, maar na een overstap in maart ging er weer een wereld voor me open. (Net als bij het vervangen van mijn schoenen, dat had ik ook al veel eerder moeten doen).
Bestudeer eens de tests en de lijstjes van GiGi, bijvoorbeeld die van de reuzenslalomski’s: http://gigiski.com/tussen-overzicht-gs-skis-2018-2019/…, of de door GiGi onlangs geteste Rossi’s: http://gigiski.com/review-rossignol-hero-elite-plus-ti/….
Eigenlijk zijn al die ski’s goed, zelf testen moet uitwijzen welke voor jou het meest geschikt zijn.

Plaats een reactie