Gelden er bepaalde regels en wetten voor wintersporters

Beste wintersporters,

Ik moet voor school een werkstuk maken waar 80 uur aan gewerkt moet worden. Omdat wintersport mijn passie is wist ik zeker dat hierover moest gaan

Ik heb het over de invloed van wintersport op de alpen en heb de deelonderwerpen van de invloed op de economie en natuur al behandeld en ben nu beland bij de politiek maar hierover is weinig te vinden.

Is er misschien iemand met bruikbare tips of bronnen over de regels en wetten die gelden voor wintersporters en skigebieden die speciaal voor hun zijn opgesteld.
En wat gebeurt er als je je niet aan de FIS-piste regels houd?
Of is er misschien iemand met aanvullende informatie over de voorgaande onderwerpen?

Alvast bedankt!!

Daan

Je kan volgens mij 80 uur zonder problemen vullen met de stand van zaken betreffende professionele kwalificaties en relevante opleidingen voor ski-instructeurs.

Er is een rapport opgemaakt door de commissie sport van de EU die dit in kaart brengt voor de landen van de EU, EEA en Zwitserland. Als je googlet naar EU, professional qualifications en ski instructor vind je dat rapport makkelijk.

In het rapport zijn er meestal verwijzingen naar de geldende wetten voor opleiding, die je misschien ook als opstapje kan gebruiken voor andere aspecten van wintersport.

Volgens mij is er veel lokale wetgeving die je in veel gevallen alleen in de taal van het gebied in kwestie zal terugvinden. De FIS regels worden voor zover ik weet in een aantal landen gebruikt als referentie binnen de rechtspraak, zonder dat deze noodzakelijk in de wetgeving zijn opgenomen.

*bericht bewerkt door Morzel op 03 dec 2018 16:16

Hi Daan,

Ik denk dat de regelgeving rond de piste vrij juridisch van aard is en wellicht niet binnen het kopje ‘politiek’ valt. Waarschijnlijk kom je dan in de afdwingbaarheid van dergelijke regels via de algemene voorwaarden op je skipas en het standaard ‘aansprakelijkheidsrecht’ indien het mis is gegaan met alle mitsen en maren van een sport- en spelsituatie en geldend recht. Ik denk niet dat je dat zoekt. Het lijkt niet echt te passen binnen ‘de invloed van wintersport op de alpen’. Mocht je dat wel zoeken, dan is dat denk ik de richting die je op zou moeten - hoe skigebieden de afdwingbaarheid van regels hebben geregeld.

Qua politiek en juristerij is er wel wat te zeggen over de uitbreiding/samenvoeging van gebieden, dat past denk ik ook beter bij jou huidige opzet waarbij je de invloed op de natuur/economie al hebt behandeld. Er zijn enkele recente topics over rechtszaken over het al dan niet mogen verbinden van skigebieden, vergunningen etc. Misschien vind je dat interessant, het gaat in ieder geval over de aardige invloed op de politiek door de wintersport. Verder is op het snijvlak van politiek, juridisch en economisch de eigendom van gebieden interessant. Veel gebieden in Oostenrijk zijn bij mijn weten bijv. in eigendom van banken of lokale overheden, dat kan het dagelijkse beleid ook een politieke component geven.

Maar ik denk inderdaad dat het ‘politieke’ stukje het lastigste stukje is.
Succes!

Precies zoals hierboven staat is het misschien verstandig om te kijken of je meer de juridische kant op wilt. Of meer de politieke kant.

Zo zijn er in Frankrijk speciale bergwetten die erg interesant zijn. (Wanneer mogen skigebieden over land heen enzo) en ook in Oostenrijk zijn er veel van dit soort wetten en afspraken te vinden. (Kijk eens hier: de grond en de pistes: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5645/van-wie-is-ee…)

Over aansprakelijkheid en juridische gevolgen van/door wintersporters is ook veel te vinden, maar dat heeft minder te maken met invloed van wintersport op de alpen. Ook erg interessant maar dat is weer wat anders ;-)

Click. Click. Peace

Hartstikke bedankt alle drie!!!
Dit was precies waar ik naar op zoek was! Je hebt gelijk @botermatje dat is niet echt relavant besef ik me.
Ik ga het uitpluisen en zal het eindresultaat hier wel even sturen. (en misschien nog wel andere vragen)
thx!

Politiek: de uitbreiding van skigebieden die door de Groenen te vuur en te zwaard wordt bestreden. Gestrande projecten. Meer politiek dan dat wordt het niet.

@DrPhil bedankt! Je hebt me herrinerd aan die serie artikelen van rogier met die gestrandje projecten/(deel)gebieden

Ik zou ook zeker kijken naar de uitbreiding van de Kaunertaler Gletsjer. Die stond er nog niet in.
En deze week is de verbinding van Kappl met St Anton gesneuveld.
Ook leuk: het gedoe om de Pitztaler gletscher. Zeer actueel.

@DrPhil gaaf! Thx!

Welke maatregelen treffen locale als nationale als internationale politici om te garanderen dat we over x jaar nog van de wintersport kunnen genieten zoals nu het geval is. Niet alleen op groen vlak maar ook vergunning eisen aan een gebied, aanbestedingsregels bij nieuw bouw en renovatie.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Welke maatregelen treffen locale als nationale als internationale politici om te garanderen dat we over x jaar nog van de wintersport kunnen genieten zoals nu het geval is. Niet alleen op groen vlak maar ook vergunning eisen aan een gebied, aanbestedingsregels bij nieuw bouw en renovatie.

Birdheart op 3 dec 2018 17:47

Hij heeft 80 uur he @Birdheart 😉…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor je het weet schrijf je zo per ongeluk een proefschrift :P

Welke maatregelen treffen locale als nationale als internationale politici om te garanderen dat we over x jaar nog van de wintersport kunnen genieten zoals nu het geval is. Niet alleen op groen vlak maar ook vergunning eisen aan een gebied, aanbestedingsregels bij nieuw bouw en renovatie.

Birdheart op 3 dec 2018 17:47

Hij heeft 80 uur he @Birdheart 😉…

Shane op 3 dec 2018 17:54

@Shane als iedereen hier een paar minuutjes helpt heeft ie die al heel snel. Of telt onze tijd en comments lezen niet voor zijn 80 uur?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Hij heeft MAAR of SLECHTS 80 uur @Birdheart. Dat lijkt me, op zijn zachtst gezegd, wat weinig voor jouw casus.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik begreep je. Bedoelde mijn comment daarop eigenlijk als volgt.
Zou onze tijd dat we over dit onderwerp debatteren op het forum ook tellen als tijd, voor het proefwerk? Want hij initieert een topic over het gekozen onderwerp. En dan heb je al snel 80 uur. Ben je zo klaar, lever je het in en houdt je tijd over voor een lekker abdij biertje ofzo. Althans ik zou het zo aan mijn leraren proberen te verkopen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Jullie hebben allebei gelijk maar ik heb 4 deelonderwerpen en dus ongeveer 20 voor het politieke deel. Alle tijd die ik er aan besteedt telt daarin mee. T is inderdaad zo dat ik dus niet heel veel tijd heb maar ook dat iedere beetjes die jullie helpen helpt mee. Maar het moet er dus niet te ver op in gaan. Maar alle hulp is wel heel bruikbaar en zorg ook weer voor wat inspiratie.

Plaats een reactie