Nat achterwerk in skilift. Verkeerde skibroek?

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar heb ik een nieuwe skibroek gekocht omdat mijn oude (goedkoop ding) een scheurtje had. Mijn nieuwe was een Dare2B, Ares 15000. Deze zou waterdicht moeten zijn (tot een bepaalde druk). Broek zat super lekker. Echter, op een natte sneeuwachtige dag, en de sneeuw op de bankjes van de skilift bleef liggen en direct nat werd, bleek de broek dit niet aan te kunnen, en had ik mijn achterwerk kletsnat! Mijn mede-skier, met z’n 20 jaar oude broek aan, had hier geen last van. Mooi voor hem maar ik, met mijn niet echt goedkope broek aan, baalde als een stekker. Is dit normaal? Is er wat aan te doen? Inspuiten, zou dit helpen? Andere broek? Wie weet raad? BVD

Impregneren kan ze je zeker proberen, maar is geen garantie. Zeker als je echt in de nattigheid drukt (gewoon, door te zitten), kan dit niet genoeg zijn.

om een lang verhaal kort te maken: nee zou niet moeten met 15k. Misschien toch ff mee terug naar de winkel.

Kan er ook nog mee te maken hebben dat het niet door de stof maar door de naden kwam. Als die niet getaped zijn kan je stof nog wel waterdicht zijn, maar heb je er niets aan.

15k zou getaped moeten zijn, maar hij kan natuurlijk ergens niet goed hechten.

Was overigens de binnenkant ook nat (je onderbroek?) of alleen de buitenkant?

Je kunt dit probleem niet verhelpen door het inspuiten van je kleding met een waterafstotende coating. Deze coating helpt alleen om het water geen vat te laten krijgen op de vezels, waardoor het er af parelt en dus waterafstotend werkt. Als je dit onder druk doet (je gaat er op zitten), gaat het water alsnog door de stof heen.

Waarschijnlijk heeft je broek niet een waterdicht membraan maar een bepaalde kunststof coating aan de binnenkant van je broek. Mijn ervaring is dat deze vrij snel weg schuurt.

Ondanks dat je waarschijnlijk veel geld hebt betaald voor je skibroek en deze in de meeste condities uitstekend zal bevallen, zal je dit probleem niet kunnen verhelpen bij je huidige broek. Dare2b behoort niet tot de premium kledingmerken voor buitensport. Uit kostenoverweging maakt men dan ook vaak geen gebruik van de (dure) waterdichte membranen. Wil je dit verhelpen, dan zul je een broek moeten hebben die dit wel heeft. Het meest bekende (en duurste) membraan is Gore-Tex. Er zijn nog vele anderen te vinden. bijna ieder buitensportmerk heeft hiervan wel zijn eigen variant, sinds het patent van Gore-Tex is verlopen.

Dit schrijft Dare2b op hun website over de Ared stof :

Garments engineered with Dare 2b’s Ared fabrics provide truly durable waterproofness, keeping water out through prolonged use in harsh conditions and demanding terrain. We measure the waterproof level or hydro static head of all our garments and offer a full hierarchy of performance, starting at 5,000mm all the way up to 20,000mm.

All Ared products are classified as truly windproof and hold up against the most demanding standards, which help to preserve the body’s thermo regulation and keep the user comfortable. Breathability is also key for reducing overheating and perspiration build up. Are products allow sweat to pass through and escape in the form of moisture vapour. We ensure under testing that during heavy exertion our fabrics must breathe well to a standard of 10,000/m2/24hrs. Several of our premium performance garments are engineered utilising stretch technology making them ideal for high energy activities by providing uncompromised freedom of movement. The use of stretch fabrics also means each garment contains less material and therefore reduces weight and bunching of excess fabric.

Our Ared garments have been tested in real-life conditions extensively. If you are not satisfied with any of Ared products we will repair, replace or refund your purchase for up to 3 years.

https://www.dare2b.com/fabrics/

Dank voor alle reacties. Ja, mijn onderbroek wordt ook nat. Ik zou er dus weer mee terug naar de winkel kunnen gaan. Normaal kan ik altijd alles terugvinden wat ik online heb gekocht, maar deze broek dus niet. Da’s balen. Ik zal nog maar eens in mijn mailtjes graven…

Hoe is het mogelijk!!! Nu wel gevonden. Ik zal eens bij de winkel informeren en laat van me horen.

misschien zonder je weten last van hoogtevrees? ;-)

don't count the days, make the days count !

Mijn vorige ski-jas was ook van Dare2B, en die liet ook behoorlijk wat te wensen over op vlak van kwaliteit en waterdichtheid. Dat merk raad ik dus niet aan.

De meeste skibroeken die ik heb zijn van Maier Sports, en die hebben ondanks heel wat fysieke mishandeling het water altijd netjes buitengehouden.

Als zweten één van je talenten is, komt (een deel van) het water misschien niet van de buitenkant. Zeker na een stevige inspanning en verwarmde zeteltjes kan dat nog wel eens een rol spelen. Ademende membranen hebben ook hun beperkingen. 🙃

*bericht bewerkt door Morzel op 04 dec 2018 17:01

Ik heb ook een Dare2B (regen)jas, ik geloof ook een 15k kolom. Fijne jas, behalve in plensbuien. Iets met waterdichtheid. Na een keer verkeerd wassen was het afparelde effect weg. Na weer goed wassen met techwash echter weer behoorlijk hersteld.
Superwaterdicht: Nee. Ademend vermogen: Ronduit goed.

Lijkt dan een puntje te zijn, dat waterafstotende vermogen.

Voor dat geld kan je ook niet veel verwachten.

null

Bij regen doe ik altijd een dunne regenbroek/pak normaal voor de fiets erover heen.
Heb je nergens last van 👍

Het kijkt er dus op dat het gewoon niet zo’n best materiaal is(ook niet vreemd natuurlijk voor die prijs).
Dus terug sturen heb je met een nieuwe waarschijnlijk weer hetzelfde. Als je het geld nog terug kan krijgen dan kun je overwegen om een betere broek te kopen, maar als je niet meer wilt/kunt uitgeven, of je vindt de boek verder erg fijn dan kun je de volgende dingen doen:

Gear-Aid Tentsure is geen impregneermiddel, zoals alle anderen, maar een vloeibare coating, die de stof dus echt waterdicht maakt. Je zult wel veel lagen moeten aanbrengen om ook bij zitten droog te blijven. En, dat stuk is dan niet meer ademend.

tweede mogelijkheid is een stuk waterdicht materiaal op de billen naaien, en de naden met seamgrip behandelen.

Makkelijkste is een stuk gesloten celschuim(kampeermatje of zitmatje) of dat zilveren isolatie plastic voor de radiator in je broek te stoppen bij natte sneeuw of regen.

En natuurlijk geen katoenen onderbroek.

@Hooykaas Ik heb anders niets te klagen over mijn Falcon 2L van €50,- en mijn Kilpi 3L van €80 salopettes hoor. Beiden prima waterafstotend. Niet absolute top, maar ik hoef dan ook niet de meest extreme omstandigheden door. In ieder geval komt de nattigheid er het eerste half uur niet door als ik in de sneeuw ga zitten.

Een goede broek hoeft niet duur te zijn. Heb jaren met een protest en oneil snowboardbroeken gedaan. Beide broeken waren waterdicht genoeg om diep in de poeder te zitten. Nu voor het eerst heb ik een broek met een membraam. Van vertical mountain 15k/15k Mp+ membraam gekocht voor 108 euro. Niet duur dus.

From a galaxy far far away.............

@Bennie zelfs bij mijn Schöffel pak komt water naar binnen op het zitvlak in de lift. Zeker na een aantal keer stomen.
We kunnen bij dat weer beter samen binnen wat gaan drinken 😃

Helemaal mee eens

Zojuist bericht gekregen van het bedrijf waar ik de broek had gekocht. Gekocht in oktober 2016. Ze hanteren zelf een garantietermijn van een half jaar echter omdat Dare2b 3 jaar garantie geeft krijg ik een kortingsbon van het gehele bedrag en mag de broek houden. Ik vind dit een fantastische service. Weet niet of ik het bedrijf mag noemen maar zou dit graag doen.

Zojuist bericht gekregen van het bedrijf waar ik de broek had gekocht. Gekocht in oktober 2016. Ze hanteren zelf een garantietermijn van een half jaar echter omdat Dare2b 3 jaar garantie geeft krijg ik een kortingsbon van het gehele bedrag en mag de broek houden. Ik vind dit een fantastische service. Weet niet of ik het bedrijf mag noemen maar zou dit graag doen.

Voor dat geld kan je ook niet veel verwachten.

null

Bij regen doe ik altijd een dunne regenbroek/pak normaal voor de fiets erover heen.
Heb je nergens last van 👍

Hooykaas op 4 dec 2018 20:59

Ik heb bijna 10 jaar een droge reet gehad in een broek van drie tientjes. Niet alles is in prijs uit te drukken.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Zojuist bericht gekregen van het bedrijf waar ik de broek had gekocht. Gekocht in oktober 2016. Ze hanteren zelf een garantietermijn van een half jaar echter omdat Dare2b 3 jaar garantie geeft krijg ik een kortingsbon van het gehele bedrag en mag de broek houden. Ik vind dit een fantastische service. Weet niet of ik het bedrijf mag noemen maar zou dit graag doen.

thoving op 7 dec 2018 11:22

Ja hoor dat mag.

Click. Click. Peace

Voor dat geld kan je ook niet veel verwachten.

Hooykaas op 4 dec 2018 20:59

Mijn broeken van O’neill 50 euro zijn altijd perfect waterdicht. Eerst broek was 5k waterkolom en mijn huidige 10k. Ik ben een snowboarder en nog nooit een natte kont gehad. Al kreeg ik met die 5k broek na 6 jaar toch wel een koude kont als ik veel moest wachten op mijn langzamere medegenoten.

Nou wil toch wel weten welke zaak dat was @thoving
Want dat is wel een hele goede service.

Mag dat hier genoemd worden?

Een vraag die ik me in deze context stel, is of er in de skikledingindustrie ook gewerkt wordt met nano technologie?

Ik ben zelf een verwoed fietser, en bezit sinds enkele jaren een koersbroek van Castelli met nanotech. Idem voor de additionele mouwen die wielrenners gebruiken.

Bij regenweer, parelen de regendruppels gewoon van deze kleding af.

Wordt deze technologie ook toegepast in bij de skikleding ?

Mag dat hier genoemd worden?

thoving op 9 dec 2018 18:21

Rogier had je al toestemming gegeven ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

O, sorry had ik niet gezien. Het is Plutosport.

Plaats een reactie