drukte zillertal/mayrhofen 28/12

Dag iedereen,

voor mij wordt het de eerste keer oostenrijk en de eerste keer kerstvakantie. Als student de luxe gehad om telkens maandenlang de grote franse stations te kunnen bewonen. De nieuwe situatie ( werk) dwingt mij echt om met vrienden te gaan die vooral de apres-ski graag bezoeken. mayrhofen it is.
Los van angst dat dit skigebied niks voor mij zal zijn ( 2000 hoogtemeters buiten de piste zit er hier niet meteen in) zit ik nog met wat vragen over de heenreis:

Het is geweten dat het zillertal nogal druk kan uitvallen, zeker tijdens de schoolvakanties.
Om de drukte op de baan enigzins te ontwijken vertrekken wij reeds 28/12 ipv 29/12 en overnachten we een stukje voor munchen.
Nu is de hamvraag: als we zaterdag gewoon lekker uitslapen en rond 9u vertrekken gaan we dan nog voor de grote drukte zijn? Of is het toch aan te raden zaterdag zo vroeg mogelijk uit de veren te komen?

bijkomend:
wat zijn de deelgebedieden in het zillertal die mij wat meer kans geven om in alle rust te kunnen scheuren in plaats van een slalomdans doorheen de massa te moeten voeren?
Ik neem aan dan het gebied penken aan mayrhofen en hintertux het drukst zijn. maar wat bv met zell?

Als je rond 9 uur bij München vertrekt doe je een groot deel van het voordeel van onderweg overnachten te niet. Heel Duitsland vertrekt vroeg een een heel groot deel is dan rond die tijd bij München, net als de Nederlanders die ‘s nachts rijden.

Je zult heus eerder op je bestemming zijn, maar filevrij gaat het waarschijnlijk niet worden. Aan de andere kant, als het plan toch niet is om op zaterdag al de sneeuw in te gaan, dan maakt het nou ook weer niet zoveel uit, toch?

Maar wil je voor de grote drukte zijn, dan zou ik (veel) eerder opstaan. Hoever is het nog van Munchen naar je bestemming? Misschien kan je beter dichterbij overnachten…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

File rondom Muchen is een van de weinige zekerheden die je hebt. Tijdens het wintersportseizoen staan ze er vrijwel altijd op wisseldagen waarbij ze tijdens vakanties eerder beginnen en heviger zijn. Om die reden rijd ik altijd door tot op de A93 en overnacht vlak voor de grens dan kan je de volgende dag redelijk relaxed opstaan en het laatste stukje rijden.

Penken en Horberg (Mayrhofen) is inderdaad redelijk druk waarbij de liften bij de gondel vanuit het dal over het algemeen wat wachttijd opleveren. Rastkogel (via de 150er Tux) is meestal goed te doen maar ook Hintertux is relatief rustig. Ga je naar Zillertal Arena dan vind ik Zell erg wisselend, het kan er erg druk zijn. Koningsleiten is meestal goed te doen.

Drukte vanaf Jenbach het dal in richting Mayrhofen begint al op tijd, vergeet ook niet dat de Duitsers ook al op tijd de weg op gaan, dus vertrek rond 9 uur zal je gelijk in de drukte doen belanden. Zeker vanaf Jenbach is het vooral in de loop van de middag erg druk, vorige winter nog wel ruim een uur verloren vanaf de snelweg. Net als met de terugreis, succes!
Qua drukte vind ik Hinterutx ten opzichte van Penken nog wel meevallen. Als je toch bij Penken omhoog gaat, kies dan vooral de pistes wat verder weg, dus of de Horberg op of richting Raskogel. Kreeg nog als tip de app Skadi FIS die volgens zeggen de beste route door het gebied zou moeten geven om alle pistes te kunnen doen.

Het zillertal is gewoon druk. zeker in de vakanties. Iets rustiger zal het wellicht zijn op de Ahorn maar ga gewoon uit van drukte; dan kan het altijd meevallen. Zoek je de uithoeken van een skigebied op (richting Pangert/Moslbahn bijvoorbeeld) is het altijd wat rustiger.

Qua files wordt het vanaf 6-7u druk rondom Munchen. Ga ervoor rijden of pas in de middag. Het zillertal zelf is natuurlijk ook filerijden op zaterdag. Waarom rijden jullie die vrijdag niet 2 uurtjes door en dan ben je op plaats van bestemming. Op zaterdag kun je dan heerlijk gaan skieen :)

Om 9 uur vertrekken is echt te laat. En het Zillertal in en uit is altijd druk vooral op wissel dagen. Bij mooi weer nog erger met dagjes mensen. Vooral Kaltenbach dit ligt voor Mayerhofen, hier staan op zaterdag soms wel 15 a 20 touringcars.Een alternatieve route is langs de Tegernsee ,je neemt op de A 8 de afslag Holzkirchen en je komt recht voor het Zillertal uit. Nog een tip ga eerst op de Spieljoch skiën bij Fugen dit is het eerste gebied in het zillertal .

Vorig jaar om 8 uur vanuit Munchen vertrokken en op de A12 in Oostenrijk bij de afslag al een uur stil gestaan vanwege drukte en ook het dal in was het pittig druk. Uiteindelijk rond 13 uur in Konigsleiten. Het jaar daar voor vanuit Munchen om 7 uur vertrokken en om half 10 konden we het hotel al in en hadden we eigenlijk een extra dag skien. Het was wel onverwacht dat we er al in konden maar wel ideaal.

Gadgetfreak

Idd, qua files en drukte is de vraag stellen 'm ook meteen beantwoorden.

Ahorn is wat rustiger omdat het niet aangesloten is op de rest van het skigebied van Mayrhofen, alhoewel het maar 5 a 10 minuten lopen is van de Ahorn- naar de Penkenbahn.

Ken je het gebied van de Gerlossteinbahn / Hainzenberg? Het hoort bij de Zillertal Arena en je skipas is er gewoon geldig, maar het is niet aangesloten en je moet er met de auto of met de bus naar toe. Het is ook niet groot, 4 of 5 pistes misschien. Maar daardoor en als je er genoegen mee neemt en de drukte wilt ontwijken, zou het wel aan je vraag kunnen voldoen.

Veel plezier alvast!

Wanneer je zaterdag ochtend om 8 uur in het zillertal rijd zal je al in de file staan.
Verder sluit de lokale politie alle binnenwegen af waardoor je geen andere keus hebt dan in de file aan te sluiten.

Ik denk, afhankelijk van hoelaat je vrijdag wilt vertrekken dat je er verstandig aandoet om verder te rijden dan München, en bij voorkeur al naar je bestemming rijd. Dan kan je daar lekker rustig aandoen en uitslapen en heb je de heledag vrij

voor wat het waard is:

vorig jaar kerstweek naar Mayrhofen gereden met de auto, nacht van vrijdag op zaterdag. 6h in buurt van munchen, om 8h in mayrhofen aangekomen en geen last gehad van files.

Plaats een reactie