Verzadigen base nieuwe ski

Hoi, wanneer je een nieuwe ski een paar keer in de wax zet om de base te verzadigen, schrapen jullie dan ook de wax elke keer weg? Ik bedacht me of het niet gewoon handiger is om de eerste laag wax te laten zitten, beetje wax toe te voegen en weer in te strijken. Of is het opnieuw borstelen met een koper borstel tussen de waxbeurten de reden, of maakt dat niet veel uit?

*bericht bewerkt door Hupla op 08 dec 2018 08:40

Schrapen en borstelen na het waxen doe je alleen om de glijeigenschappen te optimaliseren. Dat kan je dus net zo goed alleen de laatste keer doen.

Nee schrapen hoeft niet. Gewoon wax meerdere keren verwarmen/laten afkoelen. mag echt wel vaak. Elroy van MK zei 5 tot 20 keer…

Zoals je je bedacht had is inderdaad prima.

Bij nieuwe ski doe ik als volgt qua belag:
Wax remover om goorste vuil weg te halen (ook zeer handig om gereedschap schoon te maken).

3 hotscrapes met gele wax, elke keer afschrapen tussendoor om de ‘haren’ van het belag en het vuil weg te halen.
Koperborstel kun je tussendoor ook gebruiken.
Slijp je krabber ook elke keer, anders schraap je je ongeluk.

Vervolgens naar wens met rode wax laagjes opbouwen zoals jij dat wilde gaan doen, 30 minuten wachten tussen de lagen, de eerste 3-5 lagen (hoe meer hoe beter ja) zie je duidelijk dat de ski dorst heeft. Laatste laag helemaal uitharden, afschrapen totdat er geen wax meer afkomt en vervolgens borstelen met paardenhaar, hoe meer hoe beter. Met borstelen niet snel tevreden zijn, ga door totdat je vrijwel niks meer van de ski af ziet komen.

Zo ben je wel al snel uren kwijt haha, lekker ontspanning toch?

*bericht bewerkt door Gaston op 08 dec 2018 11:26

Tijd voor een uitpakparty?!

Kan allebei, soms is de eerste keer wel goed om even te schrapen om het vuil uit het belag te trekken. Tussendoor kun je het doen zonder of met schrapen/borstelen, net hoeveel tijd je te besteden hebt… ;-)

It's all about the turns duuuuuude!

Nee schrapen hoeft niet. Gewoon wax meerdere keren verwarmen/laten afkoelen. mag echt wel vaak. Elroy van MK zei 5 tot 20 keer…

elisabeth101 op 8 dec 2018 11:23

Elroy van MK had nog gehoord dat fluorhoudende waxen het belag konden uitdrogen. Vreemd vind ik dat. Wat ie tegen jou zei bestrijd ik overigens zeker niet!

*bericht bewerkt door Gaston op 08 dec 2018 12:20

Tijd voor een uitpakparty?!

Fijn al die tips! Ze hebben vandaag vijf waxijzer beurten gekregen en liggen nu te rusten boven de convector verwarming. Dat zou helpen de wax nog beter te laten intrekken. Morgen koelen en dan schrapen. Daarna volgt nog een laagje of misschien wel twee. Leuk om zo met je materiaal bezig te zijn en helemaal niet moeilijk.

Hier vandaag de nieuwe latten even de kanten gedaan en 5 laagjes wachten erop. Braaf geschraapt en geborsteld tussendoor. Vrijdag ff slopen in Zoetermeer en dan weer opnieuw beginnen.iemand hier die specifieke indoor-wax gebruikt?

Edwin van Riel

Hier vandaag de nieuwe latten even de kanten gedaan en 5 laagjes wachten erop. Braaf geschraapt en geborsteld tussendoor. Vrijdag ff slopen in Zoetermeer en dan weer opnieuw beginnen.iemand hier die specifieke indoor-wax gebruikt?

evr66 op 8 dec 2018 18:18

De enige zin die niet door autocorrect word verkracht kan ik met ja beantwoorden. ;)
Voor indoor gebruik wil je een wat hardere wax gebruiken. Vaak is deze sneeuw wat agressiever waardoor je ook relatief vaker moet waxen. Na 3 x 1,5 uur slalomtraining kun je wel weer aan de bak. (Of nog eerder als je dat wenst, of wat later als je te lui bent)

Übung macht den meister!!!

Hier vandaag de nieuwe latten even de kanten gedaan en 5 laagjes wachten erop. Braaf geschraapt en geborsteld tussendoor. Vrijdag ff slopen in Zoetermeer en dan weer opnieuw beginnen.iemand hier die specifieke indoor-wax gebruikt?

evr66 op 8 dec 2018 18:18

Toko NF black. Schijnt vuil beter af te stoten.

Donderdag clinic gehad van Holmenkol. Die hebben er ook wat voor. Niet gedaan trouwens, al genoeg zooi, en voor die enkele keer…

Truc schijnt te zijn volgens onze clinic mijnheer, dat de indoor-wax harder is, maar wel bruikbaar bij hogere temperaturen. Proberen we nog wel een keer.

Verder als basis gewoon betamix red genomen. En een blokje lf21 (fluor) om eens te kijken of dat nou echt scheelt voor een gevorderde recreant.

Morgen of volgende week nog ff de freeride latten en dan zijn we er klaar voor.

Edwin van Riel

Nieuwe ski’s gelijk slijpen? Andere hoek of vond je niet scherp genoeg?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nieuwe ski’s gelijk slijpen? Andere hoek of vond je niet scherp genoeg?

Roy83 op 8 dec 2018 19:43

alleen even aangescherpt. Mocht wel iets strakker. Donderdag de verschillen goed kunnen voelen tussen goed met de hand geslepen, machinaal geslepen en af fabriek…

Edwin van Riel

Ik heb net het verschil eens gevoeld tussen de nieuwe skis (net uit de fabriek) en mijn eigen (zelf geslepen) en daar zit inderdaad wel een heel klein beetje verschil in. Had ik niet verwacht, weer wat geleerd dus :)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Donderdag clinic gehad van Holmenkol. Die hebben er ook wat voor. Niet gedaan trouwens, al genoeg zooi, en voor die enkele keer…

Truc schijnt te zijn volgens onze clinic mijnheer, dat de indoor-wax harder is, maar wel bruikbaar bij hogere temperaturen. Proberen we nog wel een keer.

Verder als basis gewoon betamix red genomen. En een blokje lf21 (fluor) om eens te kijken of dat nou echt scheelt voor een gevorderde recreant.

Morgen of volgende week nog ff de freeride latten en dan zijn we er klaar voor.

evr66 op 8 dec 2018 19:19

Nou @evr66 Graag hoor ik je bevindingen over de LF21😃
Denk iedere keer van moet ook eens z’n blokkie bestellen om te testen maar bij deze mag jij voor proefkonijn spelen😉

LA NORMA😍☃️

@piefke ik laat het je weten. Denk dat ik eerst die van mij die en dag later die van m’n dochter. Eens zien of we verschil merken. Die zooi was behoorlijk aan de prijs, dus hopelijk wel :)

Edwin van Riel

Nieuwe ski’s gelijk slijpen? Andere hoek of vond je niet scherp genoeg?

Roy83 op 8 dec 2018 19:43

alleen even aangescherpt. Mocht wel iets strakker. Donderdag de verschillen goed kunnen voelen tussen goed met de hand geslepen, machinaal geslepen en af fabriek…

evr66 op 8 dec 2018 20:02

En wat zijn de bevindingen ?

Schiheil ⛷🏂🎿

Handgeslepen beduidend scherper dan machinaal. Fabrieksnieuw hier tussen in

Edwin van Riel

LF tegenover NF ga je niet of nauwelijks merken. Tenzij je niveau europacup hebt.
Bovendien is fluor niet fantastisch voor je belag (wel als tijdelijke wax, maar bij het opslaan van je ski’s moet het er weer af…

@piefke ik laat het je weten. Denk dat ik eerst die van mij die en dag later die van m’n dochter. Eens zien of we verschil merken. Die zooi was behoorlijk aan de prijs, dus hopelijk wel :)

evr66 op 8 dec 2018 21:05

De prijs is precies de reden dat jij het proefkonijn mag zijn☃️☃️☃️
Geniet er dus van en wij lezen het dan vanzelf😃

LA NORMA😍☃️

@piefke ik laat het je weten. Denk dat ik eerst die van mij die en dag later die van m’n dochter. Eens zien of we verschil merken. Die zooi was behoorlijk aan de prijs, dus hopelijk wel :)

evr66 op 8 dec 2018 21:05

De prijs is precies de reden dat jij het proefkonijn mag zijn☃️☃️☃️
Geniet er dus van en wij lezen het dan vanzelf😃

Piefke op 8 dec 2018 22:20

Krent!!!

Übung macht den meister!!!

Is dat waxen zo belangrijk dan? Ik doe het echt maar 3 keer per seizoen. Bovendien zit er bij nieuwe skis toch een soort fabriekswas op? Is die dan niet goed genoeg?

Freeride = Life

@piefke: ik laat het je weten :). Is het niks, ga ik die kerel een baan als verkoper aanbieden :) :):)
@arnie777: waxen scheelt echt hoor! Doe het meestal 2x per week. Na een dag of 3 is het lekkere er wel af. Dan meteen even de kanten een paar halen geven, skiën ze weer super. Schijnt bovendien beter voor het belang (minder uitdroging) als ze goed gewaxed zijn. Na het seizoen met een flinke laag (niet afkrabben/borstelen) de opslag in.

Er inderdaad, die fax af fabriek schijnt niet veel te doen. Aangeraden wordt om daar eerst lekker wat overheen te zetten. Ik heb iets van 5 lagen gedaan volgens mij. Als je eenmaal bezig bent, maakt dat niet veel meer uit.

Doe een keer zo’n (gratis) clinic. Ik heb er zeker veel van opgestoken, ook omdat je daar meteen kunt vergelijken hoe eea aanvoelt.

*bericht bewerkt door evr66 op 09 dec 2018 08:14

Edwin van Riel

Ik heb het al eens eerder gepost, maar ik schraap tegenwoordig niet meer. Ik wax de ski’s zoals ik altijd al deed, laat ze kort drogen, en dan met waxfleece onder de strijkbout de overtollige wax laten absorberen. Even snel een borstel erover en klaar ben je. Doe ik al een tijdje nu en bevalt prima.

@evr66 Waxen kan ik gelukkig zelf al wel, heb inderdaad al eens zo’n clinic gedaan. De skis gaan ook mooi in de wax aan het einde van het seizoen, het ging me meer om tijdens het seizoen. Ik maak vaak 70-90 dagen dus als ik dan om de 3 dagen zou gaan waxen is wordt het een dure hobby. Het verschil voel ik wel na een dag of 20, de skis glijden veel beter. Ik zal het eens proberen om de skis om de 3 dagen te waxen en kijken of het inderdaad na zo weinig tijd veel uitmaakt. Dit gaat wel over freeride skis die vrijwel alleen maar buiten de piste geskied worden, ik weet niet of daar nog verschil in zit?

Dat van die fabriekswas vind ik wel fijn om te weten, vanaf nu gaan m’n nieuwe skis meteen een paar laagjes krijgen!

Freeride = Life

Goh, heb hier nog nooit over nagedacht. Breng ze voor en na het skiën even weg om te waxen en eventueel slijpen.
Mis ik nu echt zoveel als recreatieve skiër?

Goh, heb hier nog nooit over nagedacht. Breng ze voor en na het skiën even weg om te waxen en eventueel slijpen.
Mis ik nu echt zoveel als recreatieve skiër?

Drikus op 9 dec 2018 12:38

De Sint zat te lezen en dacht,
dit moet een vergissing wezen.
Na en voor,
Wat doe je dan tussendoor?

@Arnie777 Met freerideski’s maakt het bijna niets uit, gaan makkelijk een week mee. Tenzij je zulke pokke omstandigheden treft dat alles keihard is. Maar dan nog, hadden het maar geen freeride ski’s moeten worden ;-)
Piste ski’s houden het bij mij meestal ook wel een weekje vol, tenzij het erg hard is allemaal.

Goh, heb hier nog nooit over nagedacht. Breng ze voor en na het skiën even weg om te waxen en eventueel slijpen.
Mis ik nu echt zoveel als recreatieve skiër?

Drikus op 9 dec 2018 12:38

Als je ze iedere week dat je gaat wintersporten vooraf een servicebeurt laat geven, dan mis je niet/nauwelijks iets.

Ja, het belag is aan het einde van week wat minder, staalkanten zijn ook niet meer superscherp. Maar nog altijd voldoende voor een recreatieve skiër.

Ik ben zelf een sportieve recreatieskiër en maak veel kilometers, op locatie doe ik nooit onderhoud. Laatste dagen van weekje wintersport begin je het wel te merken, maar kan het nog wel.

Kwaliteit van mijn eigen preparatie is gelijk aan hetgeen je bij de meeste wintersportshops krijgt.

Ik doe het onderhoud zelf omdat ik het leuk vind en omdat het onder de streep voordeliger is.

@evr66 Waxen kan ik gelukkig zelf al wel, heb inderdaad al eens zo’n clinic gedaan. De skis gaan ook mooi in de wax aan het einde van het seizoen, het ging me meer om tijdens het seizoen. Ik maak vaak 70-90 dagen dus als ik dan om de 3 dagen zou gaan waxen is wordt het een dure hobby. Het verschil voel ik wel na een dag of 20, de skis glijden veel beter. Ik zal het eens proberen om de skis om de 3 dagen te waxen en kijken of het inderdaad na zo weinig tijd veel uitmaakt. Dit gaat wel over freeride skis die vrijwel alleen maar buiten de piste geskied worden, ik weet niet of daar nog verschil in zit?

Dat van die fabriekswas vind ik wel fijn om te weten, vanaf nu gaan m’n nieuwe skis meteen een paar laagjes krijgen!

Arnie777 op 9 dec 2018 12:35

Het grootste verschil merk je als je je ski’s en tijd niet gewaxt hebt. Daarna glijden ze weer een stuk beter om vervolgens steeds weer iets minder te worden. Op steilere afdalingen valt het nog wel mee maar vooral als je op een vlak stuk komt ga je het merken. Ook is goed gewaxt belag iets beter bestand tegen beschadigingen al geeft het geen enkele garanties.
Het grote voordeel van om de 3 dagen te waxen is dat je het verschil bijna niet meer gaat merken. Vergelijk het met een autoband die heel langzaam leeg loopt. Als je elke maand je bandenspanning controleert merk je dat er bijna niks bij moet en merk je tijdens het rijden ook niks. Doe je dit 1 x per jaar dan merk je dat er toch wat druk weg is en als je de banden hebt opgepompt dat je auto iets lichter zal sturen.

Zelf vind ik dat je ook moet waxen omdat je het leuk vind/er voldoening uit haalt. Niet omdat een stel fanatiekelingen zegt dat dat moet.

Übung macht den meister!!!

Amen @RFKangoo.

En dan moet opgemerkt worden dat dit geldt voor sintered belag.

Over die fabriekswax @Arnie777 een vriendin van mij heeft haar belag kapot gemaakt door te lang door te skiën op fabriekswax in de indoor hal zegt ze.
Fabriekswax is niet meer dan een cosmetisch laagje om het uitdrogen tegen te gaan zodat de ski in de showroom mooi uit blijft zien.
Haal deze gewoon weg met een hotscrape, deze wax telt niet.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie