Online wegenvignet

Niks makkelijker dan de Oostenrijkse wegenvignetten online te kopen. Geen moeilijk te verwijderen stickers op de voorruit, niet meer aanschuiven ed.
Nu bemerk ik dat je voor de tunnels ook reeds op voorhand je h/t kan aanschaffen.
Ben altijd jaloers op die kerels die je aan de slagboom voorbijsjezen terwijl je daar al 30min of meer aan het aanschuiven bent.
Zijn er mensen die dit tunnelvignet ook al eens aangeschaft hebben. Kan je dan idd zonder problemen door de slagboom of toch al eens achteruit moeten rijden omdat het niet werkt.
Ik veronderstel dat het via ANPR camera’s gecheckt wordt of je reeds betaald hebt.

Kent iemand de werking van deze dienst aan de toltunnels. Gaat die slagboom sowiezo open of echt gelinkt aan de nummerplaat.
Zou me weer enkele minuten sneller in de sneeuw brengen. 😁

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik heb het normale Oostenrijkse tolvignet vorig jaar gebruikt en dat werkte prima. Datzelfde geldt voor de Brennerpas. Daar was overigens wel een handige escape bij de slagboom als het toch niet zou werken ofzo, zodat je niet achteruit hoeft.

Voor tunnels heb ik het nooit gebruikt, maar het is volgens mij relatief simpele techniek, in parkeergarages werkt het ook altijd.

Misschien dat met heel slecht weer je nummerplaat niets leesbaar is, maar goed, dat is sneller gefixed dan in de rij staan (of überhaupt iets bij een loket doen, ook zonder rij).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik merkte wel dat je die minimaal 3 weken voor gebruik online moet bestellen. Voor last-minute tripjes of beslissingen om toch een route door Oostenrijk te kiezen is het dus niet bruikbaar.

@GiGi doel je op het tunnelvignet?

mama on a mission in the snow

@Skimams

tunnelvignet is ONMIDDELLIJK bij print beschikbaar (bijv. Livigno) + serieuze korting online
voor Oostenrijk is dacht ik pas na 14 dagen ready to use.

Born to run. B.S.

Nee ik had het over het digitale autobaan vignet voor Oostenrijk.

Ik dacht dat je dat vignet minimaal 8 dagen van tevoren moest bestellen? Of is dat de Brenner?

Mr. Slow

Nee ik had het over het digitale autobaan vignet voor Oostenrijk.

GiGi op 8 dec 2018 12:26

Ik heb vorige week mijn digitale jaarvignet besteld en had het meteen beschikbaar…
@dan58 vorig seizoen ook de andere periodes direct beschikbaar.
Waar bestellen jullie dan?

mama on a mission in the snow

Arlbergtunnel werkt perfect met online tol. Heb ik wel eens een half uur van te voren geregeld. Meestal de linker video maut rij pakken, niet te dicht op je voorganger zitten en langzaam rijden.

Piste riderrrrr

Nee ik had het over het digitale autobaan vignet voor Oostenrijk.

GiGi op 8 dec 2018 12:26

Ik heb vorige week mijn digitale jaarvignet besteld en had het meteen beschikbaar…
@dan58 vorig seizoen ook de andere periodes direct beschikbaar.
Waar bestellen jullie dan?

Skimams op 8 dec 2018 13:02

had dat niet iets te maken dat je als privé-Person sommige vignetten binnen 14 dagen mag annuleren of zoiets? Zakelijk werken ze wel meteen, meen ik.

Inderdaad @DrPhil een digitaal wegenvignet is pas 18 dagen na aankoop op z’n vroegst geldig voor privé aankoop. @Skimams moet het vignet dan wel als ondernemer gekocht hebben, waarbij het teruggaverecht vervalt.

Overigens kan je een digitaal vignet ook in tankshops langs de weg kopen. In dat geval is het vignet wel direct geldig, aangezien je het vignet dan niet online gekocht hebt, maar in een winkel.

De Sondermaut/Streckenmaut (o.a. Brenner Autobahn, Arlbergtunnel etc.) kan meteen gebruikt worden na online aankoop. Dat is echter iets anders dan een digitaal vignet.

Een andere tip: In de Arlbergtunnel is vanaf 6 december een trajectcontrole actief. Door gevaarlijke inhaalmanouvres in de tunnel en consequent te hoge snelheden heeft men besloten tot “Section Control” over te gaan.

Inderdaad @DrPhil een digitaal wegenvignet is pas 18 dagen na aankoop op z’n vroegst geldig voor privé aankoop. @Skimams moet het vignet dan wel als ondernemer gekocht hebben, waarbij het teruggaverecht vervalt.

Een andere tip: In de Arlbergtunnel is vanaf 6 december een trajectcontrole actief. Door gevaarlijke inhaalmanouvres in de tunnel en consequent te hoge snelheden heeft men besloten tot “Section Control” over te gaan.

Frans op 8 dec 2018 13:36

Dank voor de tip

Piste riderrrrr

Als particulier bestel ik inmiddels altijd het ondernemersvignet. Dat kan je gewoon uit je auto in Zuid-Duitsland fixen. Scheelt een hoop geplak. Het gaat de Asfinag (Oostenrijkse Rijkswaterstaat) er alleen maar om dat je netjes betaald hebt. Het onderscheid tussen particulier en ondernemer wordt alleen maar gemaakt vanwege het consumentenrecht in Oostenrijk.

Ik zie dat er een app is van de asfinag voor de aankoop van vignetten en voor de tunnels.
Iemand ervaring mee?

Ik zie dat er een app is van de asfinag voor de aankoop van vignetten en voor de tunnels.
Iemand ervaring mee?

Sjaak27 op 8 dec 2018 22:59

Ikzelf koop sedert vorig jaar via de app. Even makkelijk als de website.
Je hebt wel VISA of andere creditcard nodig.

Maar nu heb ik digitaal tunnelvignet erbij gekocht en vroeg me af of dit systeem ook faalt.
Je krijgt enkel bevestigingsmail met barcode.
Die druk ik voor het zekerste af.
Heb gewoon de schrik dat ik voor gesloten slagboom zal blijven staan. 😁

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

No worries, nooit gedoe mee gehad. Was dan wel bij de Brennerpas. Neem altijd printje mee voor het geval dat ik mijn aankoop toch moet laten zien aan een loket. Gister ook weer alles digitaal gekocht. Simpel, snel en geen plakkers meer op de ruit.

Ik merkte wel dat je die minimaal 3 weken voor gebruik online moet bestellen. Voor last-minute tripjes of beslissingen om toch een route door Oostenrijk te kiezen is het dus niet bruikbaar.

GiGi op 8 dec 2018 10:32

Gewoon aangeven dat je als ondernemer reist. Dan kan je hem bijna gelijk gebruiken. In maart dit jaar dat zo geregeld en geen enkel probleem, wordt ook geen ‘bewijs’ gevraagd of iets dergelijks.

Je kunt vignetten ook via deze site jbestellen. Ook op het allerlaatste moment. Je betaalt wel 2.95 handelingskosten maar het werkt perfect.
https://www.car-go.nl/automotive/vignetten-en-milieustickers…

Wat @Bert61 zegt. En zo zijn er meer aanbieders😉

mama on a mission in the snow

Ik wil een vignet hier gaan bestellen https://www.vignet.nl/oostenrijk/ heeft iemand daar een vignet gekocht en is dat verder allemaal goed?

Gewoon via Asfinag.at je vignet kopen voor Oostenrijk. En aangeven dat je als ondernemer reist, dan hoef je ook niet drie weken vooraf te bestellen.

Gewoon via Asfinag.at je vignet kopen voor Oostenrijk. En aangeven dat je als ondernemer reist, dan hoef je ook niet drie weken vooraf te bestellen.

phma op 11 dec 2018 11:11

Bedankt voor je reactie. Ik ga hem bestellen!

Zijn er mensen die dit tunnelvignet ook al eens aangeschaft hebben. Kan je dan idd zonder problemen door de slagboom

iSKI op 8 dec 2018 09:53

Ja, afgelopen zomer door de Tauerntunnel en Karawankentunnel geweest, zonder problemen. Gewoon de baan voor Video Maut nemen.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie