Backpack / Rugzak voor tijdens het skiën

Halloo,

Het wintersportseizoen komt er weer aan dus tijd voor een nieuwe backpack voor tijdens het skiën.
Nu heb ik het forum even doorgelezen en zag ik vooral lovende woorden over de Dakine Heli Pack 12L.
Nadeel van deze rugzak geen mogelijkheid in combinatie met een waterzak (een gemiste kans?).

Voor mijn backpack wil ik maximaal 100 euro uitgeven dus wat andere opties bekeken:

Helaas ook geen waterpack mogelijkheid?

Wel mogelijkheden voor een waterpack

Helaas ook geen waterpack mogelijkheid?

Benieuwd wat jullie aanraden voor maximaal 100 euro.

Alvast bedankt en een mooi winterseizoen toegewenst!

Ik heb een oudere versie van de Reverse FS500, ik stop daar altijd in de achterstre rits mijn waterzak en het werkt prima. Soms moet je niet te ver zoeken :)

Kijk ook even naar: https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor-toerskien-ski-mo-20-l…

*bericht bewerkt door leevs op 10 dec 2018 15:00

Als een waterzak belangrijk is, waarom dan geen camelbak?

Nadeel van een grote rugzak is wel dat je 'm ieder stoeltjeslift op je schoot moet nemen. Voordeel is dat je alle troep die je ooit nodig mocht hebben erin kwijt kan.

De Decathlon heeft rugzakken die je met 1 klik half los maakt zodat ze op je buik kunnen. Handig in de lift.

12L is niet zo heel groot. Iets groter heb je geen last van en wel extra ruimte beschikbaar.

Ik heb een oudere versie van de Reverse FS500, ik stop daar altijd in de achterstre rits mijn waterzak en het werkt prima. Soms moet je niet te ver zoeken :)

Kijk ook even naar: https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor-toerskien-ski-mo-20-l…

leevs op 10 dec 2018 14:58

Dank voor je reactie! De 20 Liter tas had ik ook gezien, maar in mijn combinatie met mijn oranje broek en zwarte jas met oranje accenten niet zo’n succes denk ik ;-)

Als een waterzak belangrijk is, waarom dan geen camelbak?

Nadeel van een grote rugzak is wel dat je 'm ieder stoeltjeslift op je schoot moet nemen. Voordeel is dat je alle troep die je ooit nodig mocht hebben erin kwijt kan.

phicoh op 10 dec 2018 14:58

Dank voor je reactie! De keuze valt niet op een camelback omdat ik ook een skibril, handschoenen etc. wil meenemen in mijn tas

*bericht bewerkt door gamertje op 10 dec 2018 15:15

Mijn vrouw heeft de Dakine Heli12l, en die heeft wel een drink-zak-vak.
“An insulated sleeve will carry a hydration bladder while saving ”

Heel fijn rugzakje als je niet veel nodig hebt en je kunt hem makkelijk aan houden in de lift(als je dat verantwoordt vind). kan ook makkelijk ONDER je jas.
Moet ook de lawine 3-eenheid mee? Dan niet doen: schepblad zit buiten(en werkt alleen met bladen waar een “stompje steel” aanzit, en steel en sonde zitten in het hoofdvak.)

Mijn vrouw heeft de Dakine Heli12l, en die heeft wel een drink-zak-vak.
“An insulated sleeve will carry a hydration bladder while saving ”

Heel fijn rugzakje als je niet veel nodig hebt en je kunt hem makkelijk aan houden in de lift(als je dat verantwoordt vind). kan ook makkelijk ONDER je jas.
Moet ook de lawine 3-eenheid mee? Dan niet doen: schepblad zit buiten(en werkt alleen met bladen waar een “stompje steel” aanzit, en steel en sonde zitten in het hoofdvak.)

Slim op 10 dec 2018 15:13

Dank voor je reactie. Het is dus wel mogelijk? Waarom op het internet al die reacties dat het niet meer kan :-o
Loopt de slang door de schouderband of erover?

De rugzak zal vooral voor toerskiën worden gebruikt (GoPro + Stuff, Water, energiebar etc.). Geen offpiste items.

Ik heb de Osprey stratos 24L. Ik neem 'm voornamelijk mee voor de waterzak, anders drink ik gewoon te weinig. De waterzak zit aan de binnenkant, dus dat is voor wintersport zeker handig. Daarbij zit er een soort trampoline rugpand in waardoor je niet een te warme rug krijgt. Verder ruimte genoeg voor evt. een trui, thermosje, energybar/broodje. Maar de tas kan je ook goed aansnoeren met compressiestraps. Ik pas er in ieder geval mee in de stoeltjeslift met 't ding op m’n rug, soms zit je iets verder naar voren maar nooit problemen met de beugel. Is wel iets duurder dan 100 euro.

Dank voor je reactie! De keuze valt niet op een camelback omdat ik ook een skibril, handschoenen etc. wil meenemen in mijn tas

gamertje op 10 dec 2018 15:12

Het mooie van camelbak is dat ze een eindeloze hoeveelheid versies maken. Van super klein met alleen een kleine water zak tot meer dan 20l.

Ik heb ook de dakine heli pack 12L. heb gisteren toevallig bij decathlon waterzakken besteld, ook voor mijn vriendin (met de vrouwen versie van dezelfde backpack). bij decathlon is een waterzak van 2l 9€ als ik het goed heb, dus dat is niet duur. De slang loopt door de schouderband.

Ik vind het een ideaal rugzakje, dun genoeg zodat je er weinig last van hebt. Wel een beetje opletten met inladen, je kunt best veel onderin proppen maar dan voel je een bult in je rug. Niet te vol willen proppen en de spullen boven elkaar erin stoppen en het zit als gegoten.

Ik heb er meestal ook wat gopro spullen inzitten, een muts, wat water, een zonnebril, extra paar handschoenen en een extra laag kleding of iets dergelijks. Past prima. Mijn versie heeft een enorm bovenvak dat is ook handig. Daar past mn goggle makkelijk in. Die van mijn vriendin is iets nieuwer, en daar zit een veel kleiner vak in, waar geen goggle in zou passen. Ik weet niet of het verschil dan komt omdat dat de vrouwen versie is, of omdat haar versie een paar jaar jonger is.

Overigens zitten er ook allerlei kabels en clipjes aan om je skies of snowboard op je rug te dragen, maar dat vind ik niet zo fijn. De kleine stukjes die je moet lopen heb ik mijn snowboard veel liever in mijn handen.

*bericht bewerkt door Juul op 10 dec 2018 15:34

Ik heb de Osprey stratos 24L. Ik neem 'm voornamelijk mee voor de waterzak, anders drink ik gewoon te weinig. De waterzak zit aan de binnenkant, dus dat is voor wintersport zeker handig. Daarbij zit er een soort trampoline rugpand in waardoor je niet een te warme rug krijgt. Verder ruimte genoeg voor evt. een trui, thermosje, energybar/broodje. Maar de tas kan je ook goed aansnoeren met compressiestraps. Ik pas er in ieder geval mee in de stoeltjeslift met 't ding op m’n rug, soms zit je iets verder naar voren maar nooit problemen met de beugel. Is wel iets duurder dan 100 euro.

Botermatje op 10 dec 2018 15:26

Dank voor je onderbouwing, helaas is 100 euro momenteel echt even mijn max.

Ik heb ook de dakine heli pack 12L. heb gisteren toevallig bij decathlon waterzakken besteld, ook voor mijn vriendin (met de vrouwen versie van dezelfde backpack). bij decathlon is een waterzak van 2l 9€ als ik het goed heb, dus dat is niet duur. De slang loopt door de schouderband.

Ik vind het een ideaal rugzakje, dun genoeg zodat je er weinig last van hebt. Wel een beetje opletten met inladen, je kunt best veel onderin proppen maar dan voel je een bult in je rug. Niet te vol willen proppen en de spullen boven elkaar erin stoppen en het zit als gegoten.

Ik heb er meestal ook wat gopro spullen inzitten, een muts, wat water, een zonnebril, extra paar handschoenen en een extra laag kleding of iets dergelijks. Past prima. Mijn versie heeft een enorm bovenvak dat is ook handig. Daar past mn goggle makkelijk in. Die van mijn vriendin is iets nieuwer, en daar zit een veel kleiner vak in, waar geen goggle in zou passen. Ik weet niet of het verschil dan komt omdat dat de vrouwen versie is, of omdat haar versie een paar jaar jonger is.

Overigens zitten er ook allerlei kabels en clipjes aan om je skies of snowboard op je rug te dragen, maar dat vind ik niet zo fijn. De kleine stukjes die je moet lopen heb ik mijn snowboard veel liever in mijn handen.

Juul op 10 dec 2018 15:33

Dank voor je onderbouwing! Ik neig toch steeds meer naar de 12L ;-)

side-step ivm rugzak op skiliften:

Het gevaar zit volgens mij niet zozeer in het ver naar voren zitten, maar wel dat de rugzak ergens achter blijft haken bij het uitstappen.
Bij sommige liften zul je ook een verbodsbordje hiervoor vinden

null

null

Glide on!

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

null
null

De helipack 11L(!) met ruimte voor een waterzak + slang

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 dec 2018 16:38

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

side-step ivm rugzak op skiliften:

Het gevaar zit volgens mij niet zozeer in het ver naar voren zitten, maar wel dat de rugzak ergens achter blijft haken bij het uitstappen.
Bij sommige liften zul je ook een verbodsbordje hiervoor vinden

null

null

Vivace op 10 dec 2018 15:54

Ja dat is zeker een gevaar, maar dat kan ook prima voorkomen met andere lussen en rare fratsen aan broeken, jassen, handschoenen en stokken. Maar zeker niet ongevaarlijk, daarom altijd even de lusjes en compressiestraps goed dichtdoen. En bij een verbod natuurlijk even op schoot, maar dat ben ik nog nooit tegengekomen. Wel nóg gevaarlijker in feite, want daarvoor moeten de bandjes even los wat losse lusjes geeft.

Mbt de osprey die ik heb: aan de voorkant zit een stretch vak, wat ik erg handig vind voor een extra laagje kleding. Over het budget van 100 euro - ik zag via google dat ze ook rond de 100 euro te koop zijn. Een osprey drinkzak is echter wel aardig prijzig (maar het wat mij betreft waard), dan kan een zak van de decathlon uitkomst bieden.

*bericht bewerkt door Boterbart op 10 dec 2018 17:49

Ik heb naast mijn plofzak deze: https://eu.blackdiamondequipment.com/en_NL/ski-packs/dawn-pa…

Die gebruik ik alleen als ik op de piste ski. Deze heeft alle features die je maar kunt wensen.

When life gets too complicated.... SKI

null
null

De helipack 11L(!) met ruimte voor een waterzak + slang

Sneeuwbaard op 10 dec 2018 16:36

Ik heb exact dezelfde 😊

Budgetoplossing: ANWB heeft rugzak Human Nature Murcia voor 27,99 (ledenprijs) en daarin past ANWB-waterzak van Travel & Co voor 12,95 (ledenprijs).

Ik heb een dakine rugzak, weet even niet welke. Nu zo’n 5 jaar later, 5 dagen per week mee naar werk, wereldreis, 2 trips naar azië is die nog steeds niet kapot. Tuurlijk het stof is vies en niet meer de mooiste maar de ritsen en naaden zijn nog helemaal in orde.

Voor mij geen andere tas meer dan Dakine.

Waar wil je hem voor gebruiken?

De beste rugzak in mijn ogen: geen rugzak.

De rugzak zal vooral voor toerskiën worden gebruikt (GoPro + Stuff, Water, energiebar etc.). Geen offpiste items.

gamertje op 10 dec 2018 15:19

Bedoel je met ‘toerskien’ de berg op lopen of tochten maken op de piste (toer)?

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb ook de dakine 12 liter. Bevalt uitstekend. Ik had een Camelbak waterzak die prima paste in mijn rugzak. Vorig jaar moest ik een nieuwe drinkzak kopen in de vakantie omdat er iets kapot was. Waar je op moet letten is dat de drinkzak dient te hangen in de rugzak. In de Camelbakdrinkzak zit daar een uitsparing op maar op degene die ik vorig jaar in de skivakantie kocht had dat dus niet. Dat was erg vervelend en gelukkig kon ik het oplossen met mijn Hestra haken van mijn handschoenen die ik toevallig nog bij mij had.

Ik heb een aantal jaren de Dakine 12 liter gehad. Prima rugzak, lekker plat en ruimte genoeg.
Nadeel vond ik wel de vele haakjes en de straps. Handig om kinderskies en een helm etc. aan te hangen, maar niet heel fijn in een stoeltjeslift.
Toen ik geen kinderskies meer hoefde te dragen, uiteindelijk toch een andere (Ortovox cross rider) gekocht omdat daar alle straps strakker weggewerkt zijn.
Niet dat ik ooit ben blijven hangen in een lift, maar ik vond het toch een prettiger idee.

Fun Lovin' Skier

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

DrPhil op 10 dec 2018 16:24

Dank voor je reactie, zelf nog een beetje in dubio over de gewenste grootte 12L, 18L of 20 L.

null
null

De helipack 11L(!) met ruimte voor een waterzak + slang

Sneeuwbaard op 10 dec 2018 16:36

Klopt, bij de 11L zie je duidelijk ook de rits voor een slang zitten. Die lijkt te ontbreken op de foto’s van de 12L

https://www.dakine-online.nl/heli-pack-12l-black-rugzak.html…

*bericht bewerkt door gamertje op 11 dec 2018 10:15

De rugzak zal vooral voor toerskiën worden gebruikt (GoPro + Stuff, Water, energiebar etc.). Geen offpiste items.

gamertje op 10 dec 2018 15:19

Bedoel je met ‘toerskien’ de berg op lopen of tochten maken op de piste (toer)?

Alex op 10 dec 2018 21:50

Toertochten dus 's ochtends de piste op en 's middags er weer af. Tussendoor van het ene dorp naar het andere etc.

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

DrPhil op 10 dec 2018 16:24

Dank voor je reactie, zelf nog een beetje in dubio over de gewenste grootte 12L, 18L of 20 L.

gamertje op 11 dec 2018 10:07

Ik zou vooral even de rugzak passen, liefst natuurlijk met de items die je dan op de piste mee neemt. Dan weet je of die groot genoeg is en of die goed zit. In mijn rugzak heb ik bij mij extra paar handschoenen, goggles als ik de zonnebril op heb, extra trui, camelbak van 2L, klein beetje gereedschap, ik meen mij te herinneren dat mijn rugzak 26L is. Er zit nog ruimte in, dus ik had ook een iets kleinere kunnen kopen. Is van het merk Burton. Ik gebruik 'm al bijna 20jr, wordt eigenlijk wel tijd voor een nieuwe! ;)

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

DrPhil op 10 dec 2018 16:24

Dank voor je reactie, zelf nog een beetje in dubio over de gewenste grootte 12L, 18L of 20 L.

gamertje op 11 dec 2018 10:07

Ik zat eerst ook te denken aan de 12. Voor mij is belangrijk dat ik er makkelijk mee in een stoeltjeslift pas. Ik heb nu een Camelbak, die 18L is. In de praktijk heb ik daar alleen een drinkzak in. De loze ruimte stoort niet, want de rugzak wordt dan gewoon plat. Daarom ga ik toch voor de heli 20. Multifunctioneler, en ik verwacht dat het ongebruikte extra volume in de praktijk dus niet tot een wezenlijke dikkere leidt.

Qua lengte zijn de 12 en de 20 nagenoeg hetzelfde:
12: L50 x B30 x H10
20: L53 x B30 x H20

Voor mij is ook een overweging dat je de ski’s met de 20 op twee manieren kunt dragen (A en schuin) en met de 12 alleen schuin.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2018 13:30

De Heli 20 heeft bij mijn weten zelfs een geïsoleerde slanggeleiding. Ik vergeet m steeds te kopen, ter vervanging van mijn Camelbak. Daarin warmt de Jägermeister te snel op 😡

DrPhil op 10 dec 2018 16:24

Dank voor je reactie, zelf nog een beetje in dubio over de gewenste grootte 12L, 18L of 20 L.

gamertje op 11 dec 2018 10:07

Ik zou vooral even de rugzak passen, liefst natuurlijk met de items die je dan op de piste mee neemt. Dan weet je of die groot genoeg is en of die goed zit. In mijn rugzak heb ik bij mij extra paar handschoenen, goggles als ik de zonnebril op heb, extra trui, camelbak van 2L, klein beetje gereedschap, ik meen mij te herinneren dat mijn rugzak 26L is. Er zit nog ruimte in, dus ik had ook een iets kleinere kunnen kopen. Is van het merk Burton. Ik gebruik 'm al bijna 20jr, wordt eigenlijk wel tijd voor een nieuwe! ;)

Marijnt op 11 dec 2018 10:18

Dank voor de tip!
Heb je als waterzak een officiële camelback of van een ander merk?

Plaats een reactie