hardshell ski jas

Hallo

Ik ben op zoek naar een hardshell ski jas. Heeft iemand tips/aanbevelingen/aanraders?
Ik hoor ze graag!

Robbe Van Houcke

Wat is je budget?

Verder nog bijzonderheden?

Ik heb nog iets in maat M wat ik niet meer gebruik (3L Goretex Berghaus Ulvetanna van 3 jaar oud, nog helemaal water- en winddicht).

Hallo

Ik ben op zoek naar een hardshell ski jas. Heeft iemand tips/aanbevelingen/aanraders?
Ik hoor ze graag!

Robbe Van Houcke

robbevanhoucke op 10 dec 2018 17:27

Dat zegt nog niet zo veel.

Begin maar even met dit lijstje hieronder, wat je daar van zoekt:

-Maat
-Pasvorm
-Toepassing(piste, freeirde, toerskien, all-season, klimmen, etc)
-Features(pitzips, snowskirt etc)
-Maakt gewicht uit?
-Isolatie?
-Maximaal ademend vermogen, of maximaal water- en winddicht?

‘Hardshell’ is een containerbegrip waardoor het zonder extra informatie lastig wordt om een advies te geven. De voorgaande reacties beamen dat al.

Misschien goed om je een beetje in te lezen: https://www.outdoorbrands.nl/Outdoor-dameskleding-waterdicht… (gewoon een random linkje)

When life gets too complicated.... SKI

Een hardshell is toch per definitie niet gevoerd? Anders heet het gewoon een ski/buitensport jas die in bepaalde mate waterdicht en ademend is.

Een hardshell is toch per definitie niet gevoerd? Anders heet het gewoon een ski/buitensport jas die in bepaalde mate waterdicht en ademend is.

GiGi op 11 dec 2018 11:56

Een hardshell kan ook gevoerd zijn. De ‘harde’ voorwaarde is dat het waterdicht is.

When life gets too complicated.... SKI

Wat grappig. Voor mij is een hardshell ook ongevoerd. En hoeft hij niet per se waterdicht te zijn. Een windstopper jack bv.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 dec 2018 13:39

Een hardshell is toch per definitie niet gevoerd? Anders heet het gewoon een ski/buitensport jas die in bepaalde mate waterdicht en ademend is.

GiGi op 11 dec 2018 11:56

Een hardshell kan ook gevoerd zijn. De ‘harde’ voorwaarde is dat het waterdicht is.

Alex op 11 dec 2018 13:14

Maar het ‘shell’ gedeelte betekent volgens mij het feit dat het iets zonder voering betreft… Maar volgens mij worden al deze termen en definities door elkaar gebruikt.

Wat grappig. Voor mij is een hardshell ook ongevoerd. En hoeft hij niet per se waterdicht te zijn. Een windstopper jack bv.

DrPhil op 11 dec 2018 13:39

Een hardshell is wel per definitie waterdicht, anders is het een windshell of een softshell.

Ik ben het wel met @Gigi eens dat het woord “shell” meestal duid op een ongevoerde shell, maar ik wilde even duidelijk vragen wat @Robbevanhoucke nu precies wil, want je kunt natuurlijk ook een gevoerde “shell” jas hebben.

Immers: de termen komen uit het 3 lagen (functies) systeem:
1-Baselayer (vocht regulering)
2-Insulation layer (isolatie)
3-Shell layer (water en wind bescherming)

De termen duiden dus op een FUNCTIE, niet per se op een kleding stuk.

Dus als je een jas hebt met zowel isolatie als waterdicht/winddichte eigenschappen, dan is het zowel functie 2 als 3, en dus terecht een “insulated shell”, zeker als het weinig isolatie is. Als het vooral isolatie is met weinig bescherming zou je het “Shelled Insulation” kunnen noemen.

Ieder kleding stuk kan dus beschreven worden als: lichaamsdeel/kledingstuk (jas, broek, etc) en een (combinatie van) functies.

*bericht bewerkt door Slim op 11 dec 2018 14:18

Immers: de termen komen uit het 3 lagen (functies) systeem:
1-Baselayer (vocht regulering)
2-Insulation layer (isolatie)
3-Shell layer (water en wind bescherming)

Slim op 11 dec 2018 14:16

Nummer 2 en 3 noemen ze normaal gesproken de ‘mid-’ en ‘outer-’ layer. De definitie van de ‘buitenlaag’, in het geval van een hardshell, kan van alles zijn zolang het maar waterdicht is.

*bericht bewerkt door Alex op 11 dec 2018 14:49

When life gets too complicated.... SKI

Immers: de termen komen uit het 3 lagen (functies) systeem:

1-Baselayer (vocht regulering)
2-Insulation layer (isolatie)
3-Shell layer (water en wind bescherming)

Slim op 11 dec 2018 14:16

Nummer 2 en 3 noemen ze normaal gesproken de ‘mid-’ en ‘outer-’ layer.

Alex op 11 dec 2018 14:47

Ja, dat weet ik, helaas.
Ik had bewust niet de termen “mid- en Outer-layer” gebruikt, omdat die verwarrend zijn. Die komen uit het achterhaalde, dogmatische, 3-lagen systeem.
Op zijn minst sinds Mark Twight’s boek: “Extreme Alpinism” (kent @Rogier vast wel), zijn we daar toch wel voorbij.

Door dingen mid- of buitenlaag te noemen, impliceert het dat ze altijd op die plek gedragen worden, of dat ze slechts 1 functie hebben.
Daarom is het beter om slechts te kijken naar de 3 functies die kleding moet vervullen.

Vaak zullen kledingstukken meerdere functies vervullen, en ook kan functie 3 wel eens in het midden terecht komen of omgekeerd. Bijvoorbeeld: als het warm is, dan is mijn baselayer ook mijn buitenste laag.

Daarom probeer ik zoveel mogelijk de termen mid- en Outer-layer te vermijden. (In de zin van: “ik zoek een mid-layer”). Een “base-layer” daarentegen is ook altijd echt de basislaag.

*bericht bewerkt door Slim op 11 dec 2018 15:30

@robbevanhoucke heeft zichzelf één punt gegeven en is toen gauw weer gevlucht, geloof ik.

https://www.bergfreunde.nl/2117-of-sweden-eco-3l-jacket-ran-…

https://www.bergfreunde.nl/mammut-nordwand-pro-hardshell-hoo…

Even twee totaal verschillende prijsklassen.
@robbevanhoucke.

Zelf heb ik een hardshell van Haglofs, erg fijn jasje. In mijn beleving is iets meer uitgeven de moeite waard. Je krijgt beter materiaal en een betere pasvorm.

LOL :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ik had waarschijnlijk wel wat meer duidelijk kunnen scheppen, excuses 😉
Met hardshell bedoel ik wel degelijk een ongevoerd jasje. Belangrijkste kenmerken zijn wind- & waterdicht. Ik zou de jas enkel gebruiken om te skiën, zowel on- als off-piste. Om te antwoorden op de vraag wat mijn budget is: dat weet ik (nog) niet. Ik ben bereid om te investeren in kwalitatief materiaal maar het is mijn eerste ongevoerde hardshell jas. Vandaar de vraag als er aanraders van merken met goeie prijs/kwaliteit jassen.
Alvast bedankt voor jullie respons!

Koop in elk geval een jas met pitzips onder de armen. Dan kun je goed je warmte kwijt, zonder dat de wind of regen er doorheeb komt.
Je hebt ook jassen met ventilatieritsen aan de voorkant/schuin aan de zijkant. Dat vind ik persoonlijk niks. Ze koelen wel, maar de wind waait er dan dwars doorheen, de regen idem en de warmte onder je oksels kun je dan nog steeds niet kwijt. Dat is mijn persoonlijke mening.

@robbevanhoucke,
Als jij zegt off-piste skien, bedoel je dan:
1-offpiste skien, maar alleen via de lift verplaatsen
2- lopen(bootpacken) en dan naar beneden skien
3-toerskien(met stijgvellen omhoog).

Als het optie 1 is, dan zou ik voor zoveel water- en dicht mogelijk gaan. GoreTex is dan de veiligste keuze. Pro-Shell is hun top produkt lijn. Gore C-knit is een laminaat waarvan binnenlaag is gebreid, en wat comfortabeler aanvoelt. Als een kleding merk Gore producten gebruikt, vermelden ze dat, en ze moeten ook qua ontwerp aan allerlei voorwaarden voldoen, dus je zit dan wel op safe.

Als het optie 2 of zeker 3 is, dan wordt adement vermogen meer belangrijk. dan is EVent waarschijnlijk de beste keuze.

Ik weet niet welke maat je naar op zoek bent, maar deze jassen zijn echt top en ook nog een prima prijs.

https://www.sportpursuit.com/products?gender=Male&type=J…

Update: Ik zie dat ze alleen maat S hebben 😕

*bericht bewerkt door Alex op 11 dec 2018 21:41

When life gets too complicated.... SKI

Op zijn minst sinds Mark Twight’s boek: “Extreme Alpinism” (kent @Rogier vast wel), zijn we daar toch wel voorbij.

Ha, natuurlijk ken ik die, was lange tijd mijn bijbel ;-)

Click. Click. Peace

Ik weet niet welke maat je naar op zoek bent, maar deze jassen zijn echt top en ook nog een prima prijs.

https://www.sportpursuit.com/products?gender=Male&type=J…

Update: Ik zie dat ze alleen maat S hebben 😕

Alex op 11 dec 2018 21:39

En bedenk dat je bij deze webshop soms 3 maanden moet wachten totdat ze iets opsturen ;-)

Click. Click. Peace

@robbevanhoucke,
Als jij zegt off-piste skien, bedoel je dan:
1-offpiste skien, maar alleen via de lift verplaatsen
2- lopen(bootpacken) en dan naar beneden skien
3-toerskien(met stijgvellen omhoog).

Als het optie 1 is, dan zou ik voor zoveel water- en dicht mogelijk gaan. GoreTex is dan de veiligste keuze. Pro-Shell is hun top produkt lijn. Gore C-knit is een laminaat waarvan binnenlaag is gebreid, en wat comfortabeler aanvoelt. Als een kleding merk Gore producten gebruikt, vermelden ze dat, en ze moeten ook qua ontwerp aan allerlei voorwaarden voldoen, dus je zit dan wel op safe.

Als het optie 2 of zeker 3 is, dan wordt adement vermogen meer belangrijk. dan is EVent waarschijnlijk de beste keuze.

Slim op 11 dec 2018 21:11

Event is toch nog steeds een membraan? Die dingen verschillen niet zoveel van elkaar. Er zijn tegenwoordig vele smaken: dryvent, hydrovent, ecoshell etc. Als je meer ventilatie (en draagcomfort) wil dan een hardshell, ga dan voor een softshell. Winddicht en waterafstotend. Nog meer ventilerend is al fleece, niet meer winddicht. Maar goed, dat was de vraag niet ;)

Qua hardshell is een 3laags stof vaak het duurzaamst, maar genoeg 2 en 2.5laags jassen die kunnen voldoen, zeker voor de optie 1 off piste skiën. Goede kwaliteit is wel wat prijziger, denk zelf dan aan Mammut, arc teryx, bergans, maar je moet ook kijken wat je qua pasvorm etc wil. De okselritsen zijn wel een hele goede tip, die zijn voor mij ook een must. Misschien is het niet gek om een keer wat te passen en voor te laten lichten bij een outdoor zaak? Bever oid?

En bedenk dat je bij deze webshop soms 3 maanden moet wachten totdat ze iets opsturen ;-)

Rogier op 11 dec 2018 21:47

@Rogier Ik bestel hier regelmatig en het is meestal binnen 2 weken binnen.

*bericht bewerkt door Alex op 12 dec 2018 00:02

When life gets too complicated.... SKI

De ene keer wel en de andere keer niet. Prijzen zijn top maar levertijd is bij mij erg lang.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie