Advies gevraagd bij keuze ski’s

Beste wintersporters,

Bij deze zou ik graag een beroep willen doen op jullie kennis en ervaringen bij het uitzoeken van een paar ski’s. Ik hoop een paar opties te lezen die ik vervolgens kan gaan uittesten en/of tips te krijgen waar ik op kan letten bij het uitzoeken.

Mijn profiel:
Lengte: 1.89
Gewicht: 89 kg
Leeftijd: 35
Niveau volgens de Gigi-meetlat: niveau 8
Ski-stijl: Naarmate de piste steiler wordt, verandert mijn ski-stijl van lange gesneden carve bochten naar meer ouderwets met de beentjes zo dicht mogelijk tegen elkaar wedelen (dus roetsjen). Ik ski denk ik zeer vlot. Ik word althans weinig ingehaald (kan natuurlijk ook zijn omdat ze me zo lomp vinden dat ze kiezen voor hun eigen veiligheid 🤔). Ik ski voornamelijk op de piste, maar hou ook van poeder.

Ik zoek een ski die lekker carved op hoge snelheid en lekker de bocht uit accelereert, maar die ook lekker wedelt en die bij elke conditie van de piste die je kan aantreffen (van hard en vlak tot zacht en hobbelig) lekker skiet. Voor offpiste huur ik dan wel poederlatten.

Ik heb de afgelopen 30 jaar op allerlei ski’s geskied en ik kom overal mee de berg af, maar elke ski heeft weer zijn voor en nadelen. En het aanbod is tegenwoordig zo groot. Vandaar ook mijn hulpvraag.

Afgelopen jaren heb ik geskied op Rossignol experience 88 (188) (seizoen 15/16). Die gingen lekker op elk soort piste, vooral op ongeprepareerde hobbelige pistes. Wedelen ging ook nog verrassend aardig (kostte wel kracht). Maar bij het carven zat er geen rebound in en geen acceleratie. Dat is de reden waarom ik ze heb weg gedaan. Dus een soortgelijke ski maar dan met wat meer rebound/acceleratie bij het carven zou prettig zijn.
Ik vraag me af of ik nu in de hoek moet gaan zoeken van de GS-ski’s of toch weer in de all-mountain ski’s of misschien zelfs wel in de hoek van de smallere freeride ski’s.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

*bericht bewerkt door Spookie op 12 dec 2018 15:11

Spookie

Als je ze eigenlijk uitsluitend op de piste gaat gebruiken, zou ik niet de smalle freeride-kant op gaan. Daarmee lever je mijns inziens zo veel in op de harde sneeuw. En aangezien je aangeeft bij poeder wel wat te huren…

Je kan het inderdaad zoeken in de consumenten GS-hoek, maar je kan ook kijken naar de allround pisteski’s zoals de Völkl Deacon 76 of een rare one-off als de Fischer The Curv GT.

Ik dacht ook Volkl Deacon en ik heb ze niet eens geskied 😂

@GiGi wat bedoel je met rare one off wat betreft die curv GT?

Ik heb zowel de deacon als de curv gt geskied.
Beide zijn zeer goed gebouwd dus…

De deacon is een zeer aangename toegankelijke piste knaller. Goed demping en redelijke rebound.

Zowel korte als lange bochten zijn goed te doen, zelfs op hoge snelheid blijft d ski stabiel.

The curve gt is voor mij een stapje hoger.
Hij vraagt meer power , als je die er kan in krijgen geeft hij ook zeer veel terug. No nonsens ski die top prestaties geeft maar je miet er op werken.

Succes

Schiheil ⛷🏂🎿

Dank voor jullie reacties! Ik heb inmiddels van beide ski’s reviews gelezen (ook die van @GiGi) en ze spreken me beide erg aan! Fijn om ook de ervaringen van[mention=“131944”] @Yoeri- te lezen. De Deacon lijkt me zoals ik het lees iets relaxer te skiën. Wat ik me wel afvroeg is of de lengte (maximum lengte is 181) voldoende is? niet zozeer voor het carven, maar meer bij het verwerken van sneeuwhopen. De rocker en de stijfheid hebben hier natuurlijk ook al een belangrijke rol bij.

*bericht bewerkt door Spookie op 13 dec 2018 11:01

Spookie

181 is genoeg, dat mag geen enkel probleem zijn. Als er een langere was geweest had ik die wel gesuggereerd, maar aan de 181 heb je denk ik zeker genoeg.

Thanx! Ik heb gekeken op de site van Duijvestijn maar daar hebben ze de ski’s niet. Dus even testen zal daar niet gaan. Ik ga eens kijken of ik ze ergens voor een mooie prijs op de kop kan tikken (als jullie daar nog adviezen in hebben zijn die uiteraard welkom). Helaas zit er dit jaar maar 1 short-ski in pas in Maart. Als ik ze geskied heb zal ik laten weten hoe ze zijn bevallen.

Spookie

Hallo mede wintersporters,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe ski, met al die testen en reviews blijf ik het lastig vinden om een juiste ski te vinden. Is hier iemand die mij verder kan helpen?

Even wat over mijzelf:
Lengte: 1,83
Gewicht: 70/75 kg
Ski niveau: lichtgevorderde
Ervaring: drie keer 2 weken plus de overige indoor uren
Ski nu op de: Boost 700 van Wed’ze

Ik ski voornamelijk op de piste, afgelopen winter paar hobbelige en niet verspoorde stukken meegenomen ik merk dat de ski daar niet wil. Op de piste ski ik voornamelijk rode piste zwarte niet geprobeerd. Op de piste geeft de ski niet the feeling meer naast dat de feeling weg is voel ik mij er niet meer op vertrouwt en mis de interactie met de ski. Sinds paar maanden ben ik aan het oefenen in het carven nu voornamelijk geslipte bochten op de piste.

De ski die ik zoek moet het goed doen op de pist in de condities die je tegen komt op de piste. Naast het goed doen op de piste wil ik er ook plezier van hebben op de niet verspoorde pistes.

Het moet tevens een ski zijn welke mij verder kan helpen in mijn techniek en deze verder kan ontwikkelen in het carven/gesneden bochten maken. Ik ski per jaar 2 tot 4 weken op de piste verder 1x in de maand indoor.

In mijn zoektocht kwam ik op de onderstaande modellen:
• SalomonS/MAX 8
• SalomonXDR 80 Ti Ski
• volkl rtm 81

Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben, alvast bedankt 

@SanderdeJong, de drie ski’s die je noemt zijn best verschillend, en niet allemaal even geschikt voor wat je zoekt denk ik.

De S/Max 8 is denk ik wat aan de lichte kant qua constructie, en zal je niet het vertrouwen geven wat je zoekt denk ik. Iets meer body is wel gewenst. (Dit is een aanname overigens. Ik het de S/Max 10, 12 en Blast geskied. De 10 vond ik al te licht en niet erg veel vertrouwen geven, bij de 8 denk ik dat dit nog meer het geval zal zijn).
De XDR 80 TI heeft een aantal fans (vooral mensen die van lichtere, lichtvoetige ski’s houden) en een aantal mensen die ook vinden dat die ski niet genoeg steun geeft (mensen die meer stabiliteit willen, meer power om ook door slush en hopen heen te knallen). Als jij van licht en lichtvoetig houdt is dit een optie, anders zou ik verder kijken naar bijvoorbeeld de K2 iKonic 80 TI, als je in die allmountain categorie wil zoeken.
De Völkl RTMs vind ik vrij zwaar en log skiën. Ze zijn zeer stabiel, maar ik moet hard werken om ze goed in de bocht te krijgen en ik krijg er niet veel energie van terug. Dit is meer iets voor een skiër die alles met spiermassa in de bovenbenen en pure kracht oplost.
Dat jij beter wil (leren) carven zegt me dat je opzoek bent naar een ski die technisch goed skiën meer beloont. De Dynastar Speedzone 12 TI is dan misschien een mooie optie, of de nieuwe Rossignol Hero Elite Plus TI. Natuurlijk is de ‘good old’ Fischer Progressor F19 ook een optie. Die heeft in principe alle kwaliteiten die je wenst. Maar sommigen vinden hem wel erg saai en betrouwbaar; anderen vinden dat juist zijn grote kwaliteit, samen met de veelzijdigheid.

Hier kan ik weer verder mee het is een aardige lijst van verschillende ski merken. Aan welke lengtes moet ik denken?

*bericht bewerkt door Avalanche op 18 dec 2018 14:49

Het gemiddelde van (je gewicht in kg + 100) en je lengte in cm. Is serieus een mooie richtlijn. In jouw geval zou ik ergens rond 174-178 nemen. Als je allmounatin wil met wat meer rocker, dan richting 180, als je een full camber (geen rocker dus) pittige pisteski zoekt voor vooral kortere bochten, dan richting 170-174.

*bericht bewerkt door GiGi op 18 dec 2018 14:46

Ik zoek vooral naar een ski met een rocker waarmee ik mijn niveau nog een lat hoger kan leggen. In mijn zoektocht deze ski tegen, https://www.xspo.world/artikel/fischer-progressor-f18-2017/1… wat is het verschil met de F19?

*bericht bewerkt door Avalanche op 18 dec 2018 14:50

De S/max 8 is testwinnaar van de Worldskitest 2019.
De S/max 10 is een van mijn absolute favorieten.
Allebei maar niet kopen dus.

De F18 heeft een wat kleinere radius dan de F19. Daarmee draait ie wat korter en is ie in potentie iets zoekeriger als je rechtuit gaat (dan de F19). De F18 heeft carbon als versteviging, wat hem energiek (positief) of soms wat stuiterig (negatief) kan maken. De F19 heeft er metaal in zitten, wat hem wat stabieler en degempter maakt (positief), maar ook iets doffer, saaier (negatief). Maar beiden erg goede ski’s. Het hangt er dus vooral vanaf of je van lichtvoetig en energiek houdt, of eerder stabiel en ‘Laufruhe’ wil.

keuzestresss…de twijfels liggen vooral tussen de K2 en de s/max.

  • Fischer Progressor F18
  • Salomon S/Max 10
  • Salomon XDR 80 Ti
  • K2 iKonic 80 Ti + MXC 12 TCX Light QC

Ik ski 80% op de piste en de overige op de niet geprepareerde stukken. Ik verwacht dat de ski die ik uiteindelijk zal kiezen mij helpt over een harde piste maar ook plezier geeft in de verse sneeuw. Afgelopen wintersport een paar stukken naast de piste meegenomen en dit is toch wel erg prachtig. Ik merk dat de ski die ik nu heb mij geen vertrouwen geeft op een verspoorde piste met de nodige bulten.

De onderste 3 kan je mogelijk testen via Duijvestein in Snowworld Zoetermeer of Landgraaf. De F18 kan je daar niet testen, maar kan je weer erg voordelig online kopen.

De K2 is wel wat pittiger dan de F18, wat zwaarder en stijver maar niet moeiijk te skien. Maarja alle genoemde skis kunnen een stukje buiten de piste wel aan.

Met jouw ervaring en gewicht zou een F18 of Smax 10 niet eens zo gek zijn. Beide dus wat lichtere constructie, maar feit is dat niet iedereen gelijk een zwaarder, sportiever model wil/nodig heeft. Mischien nog de dynastar speedzone 7 als alternatief? Wat vriendelijker dan de 12 maar met hoog plafond.

@DrPhil misschien kun je die Smax 10 eens beschrijven qua karakter? Wat vind je er fijn aan? En hoe verhoudt ie zich met de F18?

Als jij nou even de 1m65 koopt, @elisabeth101, neem ik m na 2 dagen van je over.

Als jij nou even de 1m65 koopt, @elisabeth101, neem ik m na 2 dagen van je over.

DrPhil op 18 dec 2018 22:58

Beetje koest houden he Phil 😉

Is toch een goede deal? Kun jij ze uitproberen en ik krijg ze goedkoper. Ik ga ze toch kopen.
Een week is ook goed.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 dec 2018 23:13

Is toch een goede deal? Kun jij ze uitproberen en ik krijg ze goedkoper. Ik ga ze toch kopen.
Een week is ook goed.

DrPhil op 18 dec 2018 23:07

Lol ik ben weer eens op rantsoen gezet ivm teveel ski’s 😂 die blizzards was ik wel zo kwijt, overigens. Maar je hebt een nieuwe favoriete ski begrijp ik? Nice. Je ziet waar je mee omgaat word je mee besmet 😆

Wat heb je nu nog, @elisabeth101? De Deacons?

De S/max 8 is testwinnaar van de Worldskitest 2019.
De S/max 10 is een van mijn absolute favorieten.
Allebei maar niet kopen dus.

DrPhil op 18 dec 2018 14:58

“Beste” DrPhil,

Wat is het nut van deze post en van je andere reacties in dit topic (en heel vaak andere topics). Je lijkt geen enkele intensie te hebben de topic starter te helpen. Je zou eerst eens moeten kijken naar de informatie die de topic starter geeft inplaats van atlijd maar te proberen jou ski voorkeuren op andere te projecteren.

Je hebt je eigen voorkeuren al vaker laten weten, je eigen F18 waar jij zo vol lof over bent, zijn prima ski’s maar zeker niet voor iedereen de beste optie. Je gaat zelf ook vaker naar test events, goed dit jaar misschien niet wat de sneeuw was niet naar jou wens, dat zou suggeren dat je ook wel eens iets anders on de de voet hebt dan wat jij confortabel vind. Probeer je dan eens in te beelden voor welk type skiër, een ski die voor jou NIET confortabel is, bedoelt zou kunnen zijn. Dit kan je in de toekomst helpen met het maken van nuttige suggesties voor mensen die duidelijke vragen hebben.

Hieronder ben je schijnbaar weer eens bezig met het uitlokken van uitspraken van andere, zodat je daar weer lekker gebruik van kunt maken. Heel chic.

Buiten dat je dit soort gedrag laat zien in topics waar mensen serieus op zoek zijn naar goed advies. Heb je te vaak de neiging op eigen beeld te projecteren op andere en deze voor waar te presenteren in minder serieuze topics. Ik herinner me nog een topic waar je de sneeuw situatie op verscheidene test events als slecht beoordeelde. Niks was minder waar, gebaseerd op mijn eigen persoonlijke ervaring te plekke. Toch schijn je het dan nodig te vinden op met een zuur toontje te reageren. Hierop hebt ik toen ook al gereageerd.

@Redactie: Excuses voor deze off-topic post - dit soort posts zijn de rede dat ik mijn post met suggesties heb gedaan in het “Nieuwe site. Feedback & Bugs” topic.

Ik reageer daar maar niet op.

Het was overigens een reactie hierop:

[mention=“136470”]
De S/Max 8 is denk ik wat aan de lichte kant qua constructie, en zal je niet het vertrouwen geven wat je zoekt denk ik. Iets meer body is wel gewenst. (Dit is een aanname overigens. Ik het de S/Max 10, 12 en Blast geskied. De 10 vond ik al te licht en niet erg veel vertrouwen geven, bij de 8 denk ik dat dit nog meer het geval zal zijn).

GiGi op 18 dec 2018 14:37

Kom op @Menn0, straks zijn die donkere daagjes weer voorbij en gaat de zon weer schijnen. Niet iemand zuur noemen als je zelf in staat bent dergelijke epistels aan het digitale papier toe te vertrouwen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kom op @Menn0, straks zijn die donkere daagjes weer voorbij en gaat de zon weer schijnen. Niet iemand zuur noemen als je zelf in staat bent dergelijke epistels aan het digitale papier toe te vertrouwen.

Shane op 19 dec 2018 21:41

Hoi @Shane dank voor je bezorgde reactie. Geen zorgen hoor, de dagen zijn zeker niet donker, Komende vrijdag rij ik voor een 15-tal dagjes naar de sneeuw. Dat is dus een prima vooruitzicht.

*bericht bewerkt door Menn0 op 19 dec 2018 21:47

Wouw, ik begin een topic, krijg in eerste instanties goede adviezen en ervaringen, kijk even een tijdje niet en zie dat het helemaal off-topic is gegaan…

Spookie

@Spookie Wel ontopic blijven he? 😜

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wouw, ik begin een topic, krijg in eerste instanties goede adviezen en ervaringen, kijk even een tijdje niet en zie dat het helemaal off-topic is gegaan…

Spookie op 19 dec 2018 22:38

Welkom bij het forum! 😉

Plaats een reactie