Lawineongeval in Tux :(

https://www.tt.com/panorama/unfall/15123283/nach-verlorenem-…

Slachtoffer overleden. Alleen even een ski zoeken buiten de piste, dus pas in 's hemelsnaam op met dat soort dingen.

Edwin van Riel

Straf. Hoe zou die zijn ski zijn kwijtgeraakt?

Bla, bla, bla.

Net zoals ik een paar jaar geleden. Mistig op Klein Matterhorn. Je skiet van pistepaaltje naar pistepaaltje. Je hoort een gil. Je kijkt over je schouder. Een dame komt met open armen en zonder controle recht op je af geskied. Je ze je schrap. BOEM. Ze skiet zo tegen je aan. Je kukelt over het randje, onder het touw door. Je komt terecht op een steile helling net onder de piste. In een kleine meter poedersneeuw. Het ligt stabiel. Maar je hebt nog maar één ski aan. De andere ligt drie meter boven je, tussen de rand van de piste en waar je bent beland. Iemand kijkt over het randje, skiet naar je ski en skiet met die ski naar jou. Je fatsoeneert je een beetje en met trillende beentjes ski je samen met je helper naar de piste eronder. Af en toe voel je het sneeuwdek een beetje onder je schuiven. Gelukkig hoefden we maar 10 meter. Doodeng.

In ieder geval weer een duidelijk voorbeeld dat ook een heel klein stukje buiten de piste desastreus kan uitpakken. Dus zonder kennis en materiaal, gewoon niet doen. Desnoods pisteur of wie dan ook van het lokale personeel om raad vragen, maar blijf op die piste.

Edwin van Riel

5 jaar geleden sneeuwde het als een malle in pelvoux, er was zo’n meter sneeuw bijgevallen, met best veel wind. Sandra en ik vermaakte ons op de niet geprepareerde en geopende pistes.

Opeens zagen wij de man van mijn moeder onder een 35°-40° steile helling, net naast de piste bezig een soort gat te graven… Hij zat letterlijk onder die helling. Waarom? omdat ie z’n ski kwijt was.

Ik riep meteen dat hij daar weg moest. Snel liepen Sandra en ik omhoog. Ik heb toen (uitgerust met lawinemateriaal) en Sandra die op mij lette en de sneeuw lette de ski snel uitgegegraven en terug gevonden. De helling kwam nadat ik de ski had uitgegraven en daarna een glij-test deed erg eenvoudig los… Het zou geen grote lawine zijn geweest, maar stel dat de man van mijn moeder eronder had gelegen… Dat zou hulp te snel te laat zijn geweest.

Naast de rand van de piste is het meteen off-piste

Click. Click. Peace

@GiGi je had naar die vriendelijke persoon moeten roepen dat ie niet naar je toe moest komen. Alleen in de gaten houden… Want door zijn hulp zou je nog meer kans hebben gehad op een lawine.

Click. Click. Peace

I know. Maar ik zag hem pas toe ie al zowat bij me was. Ik had nog even een pond sneeuw achter mijn goggles vandaan zitten halen. Toen pas zag ik ook hoe tricky die helling was. Ik was nog een beetje dizzy van de tuimeling…

Kan iemand het bericht goed vertalen, ik kan geen duits. En dit is wat Google ervan maakt en dat klopt denk ik niet

De wintersportman werd weggedragen door een snowboard van ongeveer 80 meter in de gratis skiruimte. Reddingswerkers konden de man alleen maar doden.

Edit: hiermee niets willen afdoen aan het serieuze onderwerp, maar met zulke vertalingen moet ik lachen en komt de boodschap niet binnen, die ik niet lezen kan.

*bericht bewerkt door Birdheart op 13 dec 2018 15:01

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zo iets?

De wintersporter werd ongeveer 80 meter door een snowboardpaneel in het gratis skigebied gesleept. Reddingswerkers konden alleen de dode man redden.

Gebruik geen geen Google,maar ‘deepl.com’. Veel beter (maar toch ook wat vreemd, met ‘gratis’ skigebied)

Wat hebben skiers en boarders gemeen? Ze kunnen beide niet skiën

“De wintersporter werd in het vrije terrein door een plaat van ongeveer 80 meter mee gesleurd. Reddingswerkers konden de dode man enkel nog bergen.”

Bron: GiGi Translate

@GiGi z’n vertaling is vrij goed, de plaat is dan de plak die los kwam in de helling. Het lijkt niet groot, maar genoeg om je helemaal te begraven. En dus te verstikken, als de redding niet op tijd komt. Gijs en @Rogier: enge verhalen, gelukkig goed afgelopen… Ik denk dan gelijk: hoe zou je zo iemand (piste skiër) toch kunnen inlichten dat ook zij moeten uitkijken, ook als de piste geopend is? Dit topic is weer een voorbeeld dat er meer voorlichting nodig is…

It's all about the turns duuuuuude!

@arjen5: precies de reden dat ik hem op dit forum postte. Het enige dat je kunt doen is waarschuwen, ook voor de schijnbaar ongevaarlijke acties. Deze man heeft waarschijnlijk absoluut niet beseft dat-ie zich in letterlijk levensgevaarlijk terrein begaf.

Edwin van Riel

@evr66 is al een goede start inderdaad!

It's all about the turns duuuuuude!

Helemaal eens. Ik weet het eigenlijk niet. Laatst hadden we hier ook al een hele discussie over waarschuwingen door/in het skigebied die blijkbaar niet worden gezien.

@Arjen5 Ik denk dat Rick de man van mijn moeder in mijn verhaal dankzij mijn voorlichting nog best wel van gevaar op de hoogte is. Maar zonder off-piste oog is het gewoon zo ontzettend lastig te herkennen.

Check ook: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/352061/kinderen-en…

null

Click. Click. Peace
It's all about the turns duuuuuude!

@Rogier Ja dat zijn echt van die convexen die er na wat nieuwe sneeuw gedurende de dag uitkomen. Warmte van de rotsen, overgang van dik naar dun. Deze kan al goed link zijn. Doet de pistedienst hier niks aan?

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 Ik denk het nu wel :-)

Maar pistendiensten kunnen niet elke hobbel triggeren. Daar zijn Europese gebieden gewoon veel te groot voor. Naast de piste / op gesloten piste is gewoon off-piste hoe en waar dan ook… de laatste rechtspraak in Les 2 Alpes maakt dat nog eens duidelijk…

Click. Click. Peace

Ja dat zal wel :-) Nee, niet elke hobbel, maar stel eens dat er een meter vers valt. Als dat op de piste terecht komt, en jouw kind skiet daar net… Of een klasje met kinderen… Op zulke situaties mogen ze toch wel alert zijn.

It's all about the turns duuuuuude!

@arjen5: mag toch aannemen dat de meeste risico-plekken wel bekend zijn en dat in dat geval in ieder geval de betreffende piste of dat gedeelte even afgesloten wordt. Dan nog, er kan wat tussendoor schieten natuurlijk. Van de week Tignes was bij 4 ook helemaal dicht totdat ze de zaken weer op orde hadden.

Edwin van Riel

En ook als ze denken dat ze een piste veilig open kunnen gooien omdat er zelfs een lawine-wal is, kan het mis gaan… https://www.wintersport.nl/forum/topic/350589

@GiGi: Volgens mij bleek die lawine-wal gewoon een eersteklas terrain-trap?

Edwin van Riel

Nee, hij was zo groot, dat de sneeuw door het geultje en over het walletje de piste op stoof. Maar als je in dat geultje zou gaan skiën heb je een redelijke death wish ja.

Jij verwart deze met een eerdere lawine in Tignes waar een skileraar en een groepje leraren in opleiding omkwamen eerder datzelfde seizoen, denk ik. Dat was inderdaad in de terrein-trap boven de wijk Lavachet in Tignes Le Lac, onder de Tovière-lift.

Juist, die bedoelde ik ja, onder de Toviere.

Edwin van Riel

Net zoals ik een paar jaar geleden. Mistig op Klein Matterhorn. Je skiet van pistepaaltje naar pistepaaltje. Je hoort een gil. Je kijkt over je schouder. Een dame komt met open armen en zonder controle recht op je af geskied. Je ze je schrap. BOEM. Ze skiet zo tegen je aan. Je kukelt over het randje, onder het touw door. Je komt terecht op een steile helling net onder de piste. In een kleine meter poedersneeuw. Het ligt stabiel. Maar je hebt nog maar één ski aan. De andere ligt drie meter boven je, tussen de rand van de piste en waar je bent beland. Iemand kijkt over het randje, skiet naar je ski en skiet met die ski naar jou. Je fatsoeneert je een beetje en met trillende beentjes ski je samen met je helper naar de piste eronder. Af en toe voel je het sneeuwdek een beetje onder je schuiven. Gelukkig hoefden we maar 10 meter. Doodeng.

GiGi op 13 dec 2018 14:35

Als de dag van gisteren

May the ski force be with you !!

O ja dat was met jou. Jij was al vooruit en hebt het nooit gezien toch?

Ik ben op het moment bezig met de anwärter in Zell am Ziller en bij theorie hadden we erste hilfe. Onze ausbilder was toevallig de leider van de reddingsoperatie vanmiddag dus die kwam direct daarvandaan met genoeg te vertellen erover en foto’s… zeer indrukwekkend om dat allemaal te horen en te zien.

#proudtobepartofleswintersporters

null

Rogier op 13 dec 2018 15:32

Dit is nog eens een duidelijke waarschuwingsfoto om op lawinegevaar net langs de pisterand te wijzen!

Glide on!

Plaats een reactie