Keuzehulp (allround) piste ski

Goedemiddag wintersporters,

Al een tijdje lees ik met veel plezier diverse artikelen op dit forum.
Ondanks alle lijstjes en adviezen vind ik het lastig een nieuwe ski uit te zoeken.
Is er iemand die mij kan voorzien in wat persoonlijk advies?

Wat info over mijzelf:

Lengte: 1,88 m.
Gewicht: 85 - 90 kg.
Leeftijd: 26
Ski-niveau volgens GiGi-Ski: 6 (denk ik)
Ervaring: een jaar/week of 9

Ik ski alleen op de piste, geen off-piste. Durf alle piste’s te skiën (blauw, rood, zwart, maakt niet uit) maar ski ze volgens mij niet echt op de juiste techniek. Ski op een redelijk hoog tempo, maak meer korte bochten dan lange bochten, maar ik ski het voornamelijk op kracht. Maak dan ook voornamelijk geslipte (parallelle) bochten.

De ski’s die ik zoek moet het goed doen op de piste (in alle condities die je tegen kan komen in een skigebied) en een beetje vergevingsgezind zijn.
Het moet tevens een ski zijn welke mij een beetje verder kan helpen mijn techniek te ontwikkelen (beter leren carven/gesneden bochten maken) en welke mij uiteindelijk kan laten doorgroeien tot (max.) skiniveau 7. Echter moeten het niet zulke ski’s zijn die je afstraffen bij een foutje, ik ski gemiddeld 1 week per jaar en dat moet vooral plezierig zijn (lekker speels door het gebied skiën en leuke dagtochten maken).

Tot slot:
Een maximaal budget heb ik niet echt maar het hoeven niet de duurste ski’s te zijn.
Ook hoeft het niet het nieuwste model te zijn, als er een bepaald type ski is welke een paar jaar oud is vind ik het ook prima.
Echter, vaak liep ik in mijn zoektocht vast bij de beschikbaarheid van deze overjarige modellen (ook op marktplaats).

Ik ben erg benieuwd, alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

*bericht bewerkt door robertos op 15 dec 2018 16:01

Zit te denken aan een smalle allmountain ski met goeie pistekwaliteiten.

Bvb de
-K2 ikonic 80 ti (2018 of 2019), de 84 zou ook kunnen.
-Rossignol Experience 84 (2019)

Beide niet de meest subtiele ski’s waardoor een krachtskier ze niet meteen overpowered en beide makkelijk te sturen en goed in alle omstandigheden.

Voeg de Fischer Progressor F19 maar bij dat lijstje.

Groeimarge genoeg, en plooit niet meteen dubbel als je er wat kracht tegenaan gooit.

Fischer Progressor F19, Dynastar Speedzone 12 TI, eventueel de Völkl Deacon 74.

Bedankt voor jullie reacties, eens kijken of ik misschien van de F19 ergens een wat ouder model voor een mooi bedrag kan vinden.

Welke lengte zouden jullie mij aanraden? Daar lees ik ook wel eens verschillende meningen over… ;-)

Goedenavond,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe ski, met al die testen en reviews blijf ik het lastig vinden om een juiste ski te vinden. Is hier iemand die mij verder kan helpen?

Even wat over mijzelf:
Lengte: 1,83
Gewicht: 70/75 kg
Ski niveau: lichtgevorderde
Ervaring: drie keer 2 weken plus de overige indoor uren
Ski nu op de: Boost 700 van Wed’ze

Ik ski voornamelijk op de piste, afgelopen winter paar hobbelige en niet verspoorde stukken meegenomen ik merk dat de ski daar niet wil. Op de piste ski ik voornamelijk rode piste zwarte niet geprobeerd. Op de piste geeft de ski niet the feeling meer naast dat de feeling weg is voel ik mij er niet meer op vertrouwt en mis de interactie met de ski. Sinds paar maanden ben ik aan het oefenen in het carven nu voornamelijk geslipte bochten op de piste.

De ski die ik zoek moet het goed doen op de pist in de condities die je tegen komt op de piste. Naast het goed doen op de piste wil ik er ook plezier van hebben op de niet verspoorde pistes.

Het moet tevens een ski zijn welke mij verder kan helpen in mijn techniek en deze verder kan ontwikkelen in het carven/gesneden bochten maken. Ik ski per jaar 2 tot 4 weken op de piste verder 1x in de maand indoor.

In mijn zoektocht kwam ik op de onderstaande modellen:
• SalomonS/MAX 8
• SalomonXDR 80 Ti Ski
• volkl rtm 81

Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben, alvast bedankt 

Fischer Progressor F19, Dynastar Speedzone 12 TI, eventueel de Völkl Deacon 74.

GiGi op 16 dec 2018 14:12

@GiGi Waar zitten volgens jou de verschillen tussen de F19 & Speedzone 12 Ti?

De F19 is saai en degelijk en de speedzone is fun fun fun 😇…andere karakters maar technisch ontlopen ze mekaar niet veel. De dynastar is iets zwaarder maar voelt daardoor wat stabieler op hoge snelheid. De F19 is wat preciezer denk ik. Allebei uitstekende ski’s…

Robertos ik zou qua lengte rond 175 a 180 gaan zitten.

Sanderdejong: heb je al wel goede skischoenen? Zou eerst beslissen of je een pisteski wil of een allmountain ski. Op t moment dat men technisch wil bijleren zou ik eerder neigen naar een pisteski. Dat skiet gemiddeld net iets preciezer. Kijk anders eens naar de dynastar speedzone 7. Dat is een ski met een vrij lage instap en hoog plafond. Je bent ook niet zo zwaar dus ik zou dan niet meteen naar een speedzone 12 gaan. Op de 7 kun je mooi doorgroeien. En dan lengte rond 175, je skiet veel indoor dus dan zou ik niet langer gaan.

Goedenavond elisabeth101,

Ik ski op Lange rx120 LV

Fischer Progressor F19, Dynastar Speedzone 12 TI, eventueel de Völkl Deacon 74.

GiGi op 16 dec 2018 14:12

@GiGi Waar zitten volgens jou de verschillen tussen de F19 & Speedzone 12 Ti?

Nillze op 17 dec 2018 22:08

Hier ben ik eigenlijk ook wel naar benieuwd, waar zitten een beetje de verschillen?

Heb ondertussen wat reviews gelezen op basis van jullie advies, soms wordt er beschreven dat je de F19 en Speedzone 12 TI wel op wat snelheid moet skiën en echt wel bij de sub-top hoort.
Is deze niet “te” voor mij?

Ondanks mijn lengte/gewicht (188 cm, 88 kg), en niveau (6) ben ik ook een skiër die toch wel van cruisen houdt en relatief lage bochten frequentie heeft (puur voor het remmen parallel, niet carvend). Echter wel op hogere snelheid, haal meer mensen in dan andersom.

Zou de F18 of de Speedzone 10 ook iets voor mij zijn of is dit weer te laag?

Zijn er evt. nog andere merken ski’s die aan mijn profiel voldoen dan de Fischer en/of Dynaster?

De verschillen tussen de F19 en de Speedzone 12 zitten wat mij betreft in de breedte van de F19 en (o.a.) daarmee ook wat meer diversiteit in zachte sneeuw op de piste. Anderzijds is de Speedzone wat energieker, levendiger. Maar beiden zijn extreem makkelijk te skiën, vanaf niveau 5-6 zonder meer. Ze hebben echter beiden ook een erg hoog plafond. Daardoor worden ze vaak als ski voor ver gevorderden ingezet (ook terecht overigens).

De Speedzone 10 TI vind ik trickier om te skiën dan de 12 TI. Een beetje een struikellatje, wat onvoorspelbaar soms. De F18 zou kunnen, maar is wel echt van de korte bochten en springerigheid, en voor iemand met jouw postuur misschien net wat te weinig steun/body. Zeker als je beter gaat skiën en ook wat steilere hellingen en hogere snelheden gaat skiën (dan worden de krachten op de ski groter).

@Robertos
Je kan wel in detail willen horen welke verschillen er zijn, maar het beste is gewoon om enkele suggesties te testen hier in Nederland en anders in de bergen.
Overigens is het niet verkeerd om een “te” pittige ski te nemen, kan je mooi op doorgroeien dan.
Die K2 ikonic staat bij Duijvestein, evt iets in de Salomon X/max reeks (10/12)

Bedankt, helaas staat de F19 niet in Duijvestein Zoetermeer.

Ik ga denk ik aankomende wintersport kijken of het mogelijk is om de F19 en 12 TI een dagje te huren in Oostenrijk, tenzij ik ergens op dit moment een knal-aanbieding kan vinden.

Weten jullie toevallig of 1 van deze ski’s ergens op dit moment voor een goede prijs te krijgen is, mag ook een model van een jaar ervoor zijn? In de goede lengte incl. bindingen.

Voor mij is bestellen op een goede Duitse of Oostenrijkse website ook geen probleem.
Tips voor websites / webshops welke deze ski goed geprijsd (kunnen) aanbieden?

Sport Bittl, sport Conrad, ekosport, 3s-ski zijn wat webshops.
Mocht je op locatie huren en testen dan kan je wellicht ook een mooie deal maken. Zeker wat later in het seizoen.

Goedenavond,

Ook ik zou graag advies willen over nieuwe ski aankoop. Momenteel ga ik nog op pad met Atomic Nomad S. Volgens mij nog een redelijk budget ski. Moet zeggen dat ik eigenlijk niets op deze aan te merken heb (Onbekend maakt onbemind). Toch hoor je wel eens van anderen dat duurdere gear wel degelijk je ski-ervaring doet verbeteren. Dus ik ben wel benieuwd wat jullie vinden. Denk dat het dan ook eerder dan een aankoop na het seizoen zal worden.

Aan de hand van een eerder topic van @GiGi de volgende gegevens:

Man - 23 jaar
1,93 m
85 kg
Niveau 7 - 20 weken ervaring
In alle condities, merendeel op piste -> 80%
Mijn stijl is sportief en actief en mijn tempo is hoog. Ik wil mijn benen voelen wanneer ik weer de lift in stap.
Ik hou ervan om mijzelf uit te dagen en in snelle korte bochten naar beneden te komen. Of ik vooral snijdend of slippend door de bocht kom weet ik niet zo goed. Dat ligt denk ik ook aan de steilheid van de helling. (Of zeg ik nu iets raars) Dus niet echt een voorkeur in die zin.

Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door bartbunder op 21 dec 2018 18:40

Zien ik daar een kandidaat voor een mooi setje Nordica Dobermann Spitfires Pro?

Mijn stijl is sportief en actief en mijn tempo is hoog. Ik wil mijn benen voelen wanneer ik weer de lift in stap.
Ik hou ervan om mijzelf uit te dagen en in snelle korte bochten naar beneden te komen.

bartbunder op 21 dec 2018 18:16

Ik zou dan voor een SL gaan.

Zien ik daar een kandidaat voor een mooi setje Nordica Dobermann Spitfires Pro?

Bennie op 21 dec 2018 19:26

nou ik vond dat maar een braaf setje. misschien dan eerder de RB variant als je wilt werken.

denk dat het wel belangrijk is dat je weet of je meer snijdt of slipt. een SL ski als je veel slipt werkt niet. misschien een Head supershape imagnum? die skiet sportief, kan kort insturen, maar iets allrounder dan een SL.

Zien ik daar een kandidaat voor een mooi setje Nordica Dobermann Spitfires Pro?

Bennie op 21 dec 2018 19:26

nou ik vond dat maar een braaf setje. misschien dan eerder de RB variant als je wilt werken.

denk dat het wel belangrijk is dat je weet of je meer snijdt of slipt. een SL ski als je veel slipt werkt niet. misschien een Head supershape imagnum? die skiet sportief, kan kort insturen, maar iets allrounder dan een SL.

elisabeth101 op 21 dec 2018 21:53

Ik zal er aankomende vakantie eens op letten, heb daar namelijk nooit bij stil gestaan. Wel vind ik het mooi om scherpe dunne lijnen achter te laten. Mocht ik onzin praten moet je me maar verbeteren. Alleen als het even net te gortig/snel gaat grijp ik dan terug naar slippen, of aan het einde van de dag als de condities minder worden en ik zelf ook vermoeid raak. Denk dus dat ik voor een snijder wil gaan. Maar dat is wat ik nu me probeer voor te stellen achter mijn bureau. Al weer wat maandjes niet op de latten gestaan.

Als ik mij niet vergis heeft iemand in mijn vaste ski groep de Head ski’s die je adviseert en die is er zeer tevreden over. Zal eens navragen.

Zien ik daar een kandidaat voor een mooi setje Nordica Dobermann Spitfires Pro?

Bennie op 21 dec 2018 19:26

Waarom zou jij deze ski’s mij adviseren?

Mijn stijl is sportief en actief en mijn tempo is hoog. Ik wil mijn benen voelen wanneer ik weer de lift in stap.
Ik hou ervan om mijzelf uit te dagen en in snelle korte bochten naar beneden te komen.

bartbunder op 21 dec 2018 18:16

Ik zou dan voor een SL gaan.

RRski op 21 dec 2018 21:24

Is de SL niet net iets te specifiek als ik soms ook nog een uitstapje buiten de piste wil maken? Zoals gezegd niet dat ik dat vaak doe, maar dat heeft ook mee te maken dat ik laatste jaren wat minder geluk heb gehad met verse sneeuw en dus ontbreken van maagdelijk tiefschnee.

je moet wel echt een goede skier zijn wil je alles snijdend kunnen skien. de meeste mensen kunnen dat niet. als je dan een ski hebt die moeilijk slipt ga je wel een heel zware vakantie tegemoet. maar een sportieve ski met vookeur voor gesneden bochten kan zeker. de supershapes bvb, of een K2 Supercharger (k2 iets grotere radius dan de heads)

@bartbunder De Dobermann serie stond bekend als werkski. Blijkbaar zijn ze wat soft geworden. Dan moet je idd de RB versie hebben.
Goede eigenschappen, lekker snijden en verrassend capabel in lossere sneeuw. Dat alles komt er dan wel uit als je ‘ik wil mijn benen voelen’ stijl skiet. En anders de supershape iMagnum. Breder is meestal jammer van de on-piste performance. Anders is de Rossi Hero Elite Plus nog wat. Mellow SL eigenschappen op een iets bredere basis maar nog scherp genoeg.

je moet wel echt een goede skier zijn wil je alles snijdend kunnen skien. de meeste mensen kunnen dat niet. als je dan een ski hebt die moeilijk slipt ga je wel een heel zware vakantie tegemoet.

elisabeth101 op 21 dec 2018 22:15

Slalomski’s kun je vaak ook lui en slippend skiën.

@bartbunder De Dobermann serie stond bekend als werkski. Blijkbaar zijn ze wat soft geworden. Dan moet je idd de RB versie hebben.
Goede eigenschappen, lekker snijden en verrassend capabel in lossere sneeuw. Dat alles komt er dan wel uit als je ‘ik wil mijn benen voelen’ stijl skiet. En anders de supershape iMagnum. Breder is meestal jammer van de on-piste performance. Anders is de Rossi Hero Elite Plus nog wat. Mellow SL eigenschappen op een iets bredere basis maar nog scherp genoeg.

Bennie op 22 dec 2018 07:50

Ik heb eens een Doberman Spitfire onder mijn voeten gehad. Heerlijke ski als hij een beetje op tempo was, maar als het tempo eruit was werd het hard werken. Eerste bochtjes gingen telkens wat moeizaam.

Maar die zijn dus aangepast voor dit seizoen, die Spitfires. Niet heel moeilijk te skiën.

Zo net terug van wintersport, even wat bevindingen delen:

Op aanraden heb ik een dagje de Fischer Progressor F19 gehuurd.
In lengte 177cm, ze hadden helaas geen 182 cm.
Een prettige ski om mee te skiën, stukje stijver en breder dan wat ik nu heb (Head C200 in lengte 170). Op mooi geprepareerde pistes kan je echt wel even lekker knallen met die F19. Zou ze ook niet langer dan 177cm willen, aan het eind van de dag wordt het al flink sturen met al die grote sneeuwhopen/buckels op de piste. Vond het een “prima” ski maar eigenlijk nou niet zo heel bijzonder/spannend.

Op de laatste dag was er een testdag, hier heb ik een aantal ski’s kunnen testen:
Salomon S Max 8 - 175cm
Fischer RC4 the Curv - 175/177 cm (weet niet meer exact)
Dynaster speedzone 10 – 167cm (helaas niet langer en geen speedzone 12 beschikbaar)
Dynaster 4x4 (lengte +/- 175 uit mijn hoofd), all-mountain ski
Head ski, weet helaas niet meer welk model (wel duur!)

Algemene bevindingen:
Ik vond de speedzone 10 veruit het makkelijkste en leukste skiën qua bochten/speelsheid en je kon er ook heerlijk even hard mee knallen. Of dit nou komt door de (korte) lengte van 167cm weet ik niet…

Ik vond de allmountain ski’s het makkelijkst skiën op de losse sneeuw(hopen) op de pistes of slecht geprepareerde pistes. Deze hadden wel duidelijk veel minder grip wanneer je even op de geprepareerde piste gaat “vlammen”. Kanten “glijden langer door”?
De Salamon SMAX 8 vond ik niet zo bijzondere ski en de Fischer RC4 the Curv was echt véélste hard/stijf.

Afgelopen week nog even goed op mijn eigen skistijl/niveau gelet: schat het toch zo in rond niveau 5 a 6. Ski (parallel) wel met me ski’s een stukje van elkaar vandaan, niet strak tegen elkaar aan zoals je sommige naar beneden ziet gaan. Ski eigenlijk voornamelijk parallel (om te remmen). Wanneer de piste mooi blauw, breed en rustig is wil ik wel eens proberen te carven en lekker hard gaan (keer 70 km/p uur aangetikt). Ski over het algemeen niet netjes maar wel (veel) sneller dan de rest op de piste. Veel in rutsch naar beneden en merk dat ik veel achterop me voeten sta (relaxt/slippend/remmend skiën). Ski best snel, speels en varieer tussen korte en lange bochten (ligt aan de drukte en breedte van de piste).

Raden jullie nog steeds de F19 aan? Of toch een speedzone 10 of 12? De man van Dynaster zei dat de 12 iets stijver is dan de 10 maar lees op internet ook wel eens dat de 10 stijver is? Een all mountain ski vond ik opzich wel lekker skiën maar gaat een beetje tegen mijn gevoel in omdat ik nooit off-piste ski. Echter ski ik wel eens in papsneeuw of sneeuwhopen aan het eind van de dag op de piste, waar deze ski’s dan wel weer goed in zijn.

Graag hoor ik op basis van deze ervaringen jullie advies nog eens (p.s mijn lengte = 188cm, 88 kilo en niveau 5 à 6).

Bedankt!

  1. De dynastar speedzone is gewoon n veel leukere ski dan de F19 😁
  2. De 12 skiet veel lekkerder dan de 10, dus koop lekker de 12, in de langste lengte. Dan heb je een mooie pisteski die heel veel kan met een tikkeltje allmountain in de tip voor de papsneeuw.

Salomon XDR 80 TI topski kan alles

Salomon XDR 80 TI topski kan alles

Zelf zat ik wellicht toch te denken aan een all mountain ski.
Heb gemerkt dat ik het toch leuk vind om eens een skiroute en een verspoorde piste te skiën onder de lift door.

Welke all mountain zouden jullie mij aanraden met mijn niveau/gewicht/lengte?

Zelf werd ik wel enthousiast van deze review van @GiGi
http://gigiski.com/review-fischer-pro-mtn-80-ti/

Zou dat wat voor mij zijn?

Als ik je openingsbericht lees, vermoed ik dat de pro Mtn 80ti te stijf voor je is (ik weet het bijna wel zeker). De eerder genoemde Salomon XDR 80Ti voldoet naadloos aan al je eisen.

de fischer zou ik niet doen. Alternatief voor de salomon is de K2 ikonic 80ti. Testen wel aan te raden want zijn nogal verschillende ski's.

Maar met een fischer f19 of dynastar 12ti kun je ook prima routes en verspoorde pistes skien.

Plaats een reactie