Auto route naar Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fiss

Wij gaan dit seizoen voor eesrt naar iss. Welke route wordt geadviseerd om naar Fiss te nemen. Twijfel tussen Arlbergtunnel of via de Fernpass. Wij gaan begin maart.

RT,
Daar is de afgelopen tijd ook al het nodige over geschreven. Beste route is in mijn ogen o.a. afhankelijk van tijdstip dat je de Fernpass wil passeren (op za. tussen 9 en 16u erg druk) en de weersomstandigheden (bij veel sneeuw kun je beter de Fernpass mijden).

Je zou eens kunnen zoeken op de term Fernpass en dan kom je al diverse vergelijkbare vragen tegen zoals hier:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/40653
https://www.wintersport.nl/forum/topic/12105

Wij gaan al heel lang naar Fiss; wij rijden altijd door de Arlbergtunnel. In mijn ogen de beste route.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Thijmen, wij gaan volgende week voor het eerst naar Serfaus en twijfelen: goed weer en buiten seizoen Fernpass en anders Arlbergtunnel (zie tips in de hierboven genoemde eerdere topics). Wat maakt dat jullie altijd voor Arlbergtunnel kiezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd (zekerheid, veiligheid?).

Moet je trouwens een vignet kopen om in Fiss te geraken?
En inderdaad de Arlbergtunnel lijkt me toch een aardig stukje om waarom langs daar?

vorig jaar met goed weer voor het eerst via fernpass naar serfaus. terugweg gewoon weer via albergtunnel. Veel stau vlak voor fernpass. ook de pass zelf rijdt niet door vind ik. dus 1 keer maar nooit weer.

Via de albergtunnel rijdt makkelijker ( geen geslinger in de bergen) echter bij bregenz kun je voor de tunnel ook in de file komen, zeker bij slecht weer. Maar bij slecht weer rij ik zowieso liever over de alberg.

Het weer bepaald een hoop in deze want ook bij slecht weer met veel sneeuw laten ze je blokrijden door de tunnels over de alberg. En ja het sneeuwt de laatste tijd een beetje.

Ik rijd nooit weer over de fernpass.

ja je moet een vignet kopen om in fiss te komen, je rijdt eerst nog een stuk autobahn.

En dit is kwa km iets om, maar kwa tijd bij normale omstandigheden sneller dan de fernpass is mijn ervaring.

Frank, bedankt voor je uitleg, wij kiezen voor Arlberg.

Veel plezier, De laatste 5 a 6 jaar heb ik niet zoveel sneeuw gezien in serfaus, fiss ladis als dit jaar, 130 in de dorpen en 230 op de berg!

Prachtig skigbied met mooie pistes

Thijmen, wij gaan volgende week voor het eerst naar Serfaus en twijfelen: goed weer en buiten seizoen Fernpass en anders Arlbergtunnel (zie tips in de hierboven genoemde eerdere topics). Wat maakt dat jullie altijd voor Arlbergtunnel kiezen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd (zekerheid, veiligheid?).

Jules op 7 jan. 2012 17:29

Voor de Fernpas staat meestal een flinke rij auto’s. De tunnel bij Bregenz is meestal ook wat druk, maar volgend jaar is de tunnel helemaal 2 baan (nu 1 baan). Je moet dan wel de tol betalen voor de Arlberg, maar je kunt bijna altijd in één streep van Bregenz tot Fiss doorrijden. Bovendien is over een bergpas rijden altijd riskanter. Bij slecht weer/ veel sneeuw doe je er over de pas zeker weten langer over dan door de Arlbergtunnel.
Veel plezier in SFL- mijn lievelingsskigebied!

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Thijmen, bedankt voor je aanvulling! Wij gaan nu zeker via Arlberg. Voor ons voor het eerst naar Serfaus, heb er veel zin in. Ik hoor goede berichten over het gebied. Hiervoor zijn we telkens naar Frankrijk geweest, ook prachtig hoor maar ik wil erg graag eens naar Oostenrijk en ben na wat uitzoekwerk bij Serfaus uitgekomen. De route weten we, volgens mij ligt er wel wat sneeuw :) dus ben benieuwd.

Op het moment is het beter om de Arlbergtunnel te nemen, door de sneeuw die er afgelopen tijd gevallen is, is het niet handig om de Fernpass te nemen.

Bodi,

Waarop baseer je je uitspraak?? Zoals je in onderstaande post van Eric uit één van de eerder door mijn geposte links kunt zien was het gisteren 7 januari alweer prima rijden op de Fernpas.

Vandaag weer terug gekomen. om 08:30 vertrokken vanuit Jerzens en via de Fernpass naar huis gereden, was goed weer in de ochtend. Aangezien Lech ed helemaal was onder gesneuwt gekozen voor de Fernpass. Goeie optie geweest.

Eric op 7 jan. 2012 21:31

Hallo,
wij gaan sinds 1999 jaarlijks naar Fiss op skiverlof. Via de Arlberg is onze standaardroute; bij mooi weer en genoeg tijd, is de route over de pas een aanrader. (je vermijdt er ook de tunneltol door). De files aan de Pfändertunnel(grensovergang bij Bregenz) kun je eventueel vermijden door via Bregenz-stad te rijden: richting Duitsland heb je een heel lange afritstrook, vlak voor de tunnel, naar Bregenz, richting Oostenrijk moet je wel tijdig de A96 verlaten richting Lindau!
Ook de route langs de Bodensee is een aanrader (via Stockach, de autobahn Singen naar Stutgart.
Veel plezier in Serfaus-Fiss-Ladis!

Zo vannacht vertrekken we naar Fiss en heb tot op heden getwijfeld wat te doen, maar ik ga ondanks de adviezen hier toch kiezen voor de Fernpass. Ik hoop en verwacht er rond 7 uur overheen te rijden dus dat moet (slecht weer uitgezonderd) toch geen probleem meer gaan opleveren.

Goeie reis! Ik denk dat je een mooie rit voor de boeg hebt: http://www.oeamtc.at/verkehrsservice/output/html/ti_strassen… geeft geen problemen voor de Fernpass, en je bent buiten de drukke perioden.
Veel skigenot. Eerste keer in Fiss?

Thanks, ik had inderdaad al gezien dat het qua verkeersmeldingen meevalt nu, gelukkig! Voor mij wordt het de tweede keer in Fiss, ben er een jaartje of 2 geleden geweest, maar toen in maart met ongeveer een kwart van de sneeuw van nu ;). Dus hele andere omstandigheden…

Aangezien er zoveel sneeuw lag, was de Fernpass tijdelijk afgesloten.

Had dit topic eerder moeten lezen, hebben afgelopen vrijdag een hotel geboekt in Füssen voor de heenreis, dus heb ik weinig andere keuze dan over de Fernpass te gaan.

Zijn wel van plan lekker vroeg uit het hotel te vertrekken, dus ik hoop dat we van drukte weinig last hebben.

Wij rijden al jaren onder verschillende condities over de fernpas. Kan idd druk zijn, maar er is veel verbeterd op deze route de laatste jaren, prima te rijden over het algemeen. Op zwarte zaterdag is het overal druk en moet je niet de pech hebben dat er op je route ongelukken gebeuren want dan zijn er snel lange files. Paar tips: probeer voor 06:00 bij de pas te zijn, of doe zoals wij de laatste 2 jaar: ga van zondag op zondag! Heerlijk zonder vrachtverkeer, geen files, ook niet bij de skiverhuur, en binnen 8 uurtjes op plaats van bestemming (uiteraard als het weer meezit).

Veel plezier en tot in Fiss?

Hoe is de reis verlopen?
@ Jac: afspraak tussen 3 en 17 maart?

We rijden zaterdag op zondag aan naar ladis fernpas of bregenz 18/19 feb om 10 uur in de avond, wat is wijsheid.

Hoe is de reis verlopen?
@ Jac: afspraak tussen 3 en 17 maart?

Arco op 23 jan. 2012 10:21

Wij gaan al eerder dus kunnen helaas niet treffen

fernpass is mooier, korter en sneller

Vandaag in Serfaus aangekomen, na zeer veeeeeel file. Ga zeker niet via de Fernpass. Drama, drama, drama. Vrienden reden via Bregenz, misschien ietsjes langere route, maar zeker beter en aan te raden. Wij gaan nooit meer via de Fernpass.

Ga ervan uit dan in de winter op elke zaterdag de Fernpass een ramp is. Voor ons ook nooit meer, dan maar 30 min. in de file voor de Pfandertunnel, da’s nog altijd beter dan 5 uur stilstaan op de Fernpass.

Ik rij altijd via Bregenz en vervolgens de Arlbergertunnel naar Fiss. De Fernpass is erg filegevoelig en ook is er aardig wat kans dat hij afgesloten is bij een beetje sneeuwval. Ben één keer (begin april) via de pas gereden. Mooie route, dat wel.

Sneeuwt het al?

Wij reden 10 februari over de Fernpass, was goed te doen, geen problemen, reden zo door. Terug zijn we door de Arlbergtunnel gegaan, en dat rijdt veel makkelijker.

vraagje, als ik nu via de arlbergtunnel wil rijden, hoe voer ik dat dan in op de tomtom?

sorry moet naar serfaus

Als je een ´via´ kunt opgeven, de ´Arlberg Strassentunnel´ invoeren.

Sportieve groet, Luuk

Plaats een reactie