Skischoenen met grilamid, constant flex, true flex etc...

Ik ben op zoek naar informatie over skischoenen met constante flex of true flex.
Deze zouden vervaardigd zijn met speciale PU zoals bvb Grilamid (of andere ?)

We weten allemaal dat skischoenen veel stijver worden bij zeer lage temperaturen.
Zijn er nu echt skischoenen die daar geen last van hebben ?

De Fischer RC4 The Curv Full Fit van vorig jaar die ik heb, hebben er stukken ander materiaal in die inderdaad minder temperatuurgevoelig zouden zijn. Of het echt werkt is lastig vergelijken als je niet dezelfde schoen ernaast hebt zonder dat spul. Maar ik ervaar geen grote schommelongen in flex in elk geval.

*bericht bewerkt door GiGi op 16 dec 2018 22:54

Voel je ongeveer zelfde flex bij kamertemperatuur als op de piste ?

Enig idee over hoe ‘stiffer’ klassieke skischoenen worden bij zéér koude temp’s?

Ik draag de mijne nooit bij kamertemperatuur, althans niet erg lang. Maar inderdaad, dan voelen ze ongeveer even stijf, voor zover je daar iets zinnigs over kan zeggen. Het verschil in gebruik tussen skiën in de kou en hooguit lopen in kamertemperatuur ook geen goede vergelijking is natuurlijk.

Je tweede vraag zou je aan en materiaaldeskundige moeten stellen. En dat ben ik niet (niet in die zin van het woord althans).

Toevoeging: hier meer informatie over het gebruikte materiaal in mijn schoenen: https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/rc4-curv-13…

*bericht bewerkt door GiGi op 16 dec 2018 23:05

Praktisch elk type plastic is gevoelig voor temperatuur. Niet alleen gaat de tensile strength omlaag bij een hogere temperatuur, je rek wordt ook relatief groter. (Simpelweg, vervormt sneller,vervormt meer en kan minder kracht aan).

Natuurlijk is het ene materiaal er gevoeliger voor dan het andere, maar het verschil zal er altijd zijn. Soms valt het niet op, omdat de skischoenen binnen (lees als ze warm zijn) meestal niet in een ski geklikt zitten. Doe je ski’s maar eens midden in de kamer aan, en je zal het merken.

Wat betreft verkooptechnische termen is het meestal kletskoek, of het verschil is niet noemenswaardig klein.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 16 dec 2018 23:59

Maar @BaY heb je zo veel last van schommelingen in flex van je skischoen bij verschillende temperaturen? Vanwaar deze vraag?

Tourschoenen worden vaak van deze plastics gemaakt, Pebax b.v. en tegenwoordig Grilamid en andere soorten. Voordeel is ook dat het lichter materiaal is. Ook duurder en dunner.
Alles heeft voor- en nadelen natuurlijk. Maar de flex is inderdaad minder temperatuur gevoelig.
Dit soort kunststof is ook moeilijker te vervormen en is voor normale alpine schoenen daarom lastiger. Niet ondoenlijk, wel lastiger.

Als je echt consistente flex over een breed temperatuurspectrum wil hebben gaat een polymeer dat niet kunnen leveren.

Dan moet je alternatieven zoals carbon fiber overwegen, als je daarvoor je portemonnee wil opentrekken. Voor een 1500 USD (en een retourtje naar de States) kan je je een paar Dodge boots laten aanmeten.

Maar @BaY heb je zo veel last van schommelingen in flex van je skischoen bij verschillende temperaturen? Vanwaar deze vraag?

GiGi op 17 dec 2018 09:12

Ja echt zeer veel last van beton-stijve schoenen bij temperaturen kouder dan -5°C
Het zijn Atomic Hawx Prime 130 modeljaar 2017.

Wat bizar is is het feit dat ik daarvoor met Lange RS 130 model 2016 heb geskied en die kon ik beter en moeiteloos flexen ook bij koude temperaturen…
Raar want je zou juist denken dat Race schoenen stijver zouden zijn dan consumenten schoenen met zelfde flex waarde…

Vanwege het feit dat ik een maat 24,5 heb kan ik letterlijk nergens skischoenen vinden om ze eerst te passen. Dus enige oplossing is om opzoekwerk te doen en dan online bestellen.

*bericht bewerkt door BaY op 17 dec 2018 21:49

Waarom de overstap naar Atomic als de Lange schoenen goed zaten?

Lange heeft sowieso een heel veel lichtere flex dan atomic/salomon. Ik denk dat het probleem eerder daaraan ligt.

Flex waardes zijn niet genormaliseerd. Binnen merken is al een verschil en buiten merken om helemaaL.

Click. Click. Peace

@Bay, sorry, ik bedoel dit echt niet vervelend! Maar ik heb afgelopen jaar een filmpje van je gezien en je hebt die 130 schoen (hoe verschillend ook), op zijn zachtst gezegd, echt niet nodig. Bel met een goede zaak, zoals MK of Dutchbootfitter, geef je maat door, dan komt het vast goed.

*bericht bewerkt door Shane op 17 dec 2018 22:14

I can stick uphill ice, on my saucer...

De lange RS130 waren iets te smal. De Wide versie had ik toen nergens gevonden.
In die filmpje ski ik inderdaad met de atomic prime 130 die ik NIET voorwaarts kan buigen…

Pak lekker een lager flex schoentje @Bay. Ze gaan je niet in de weg zitten met jouw stijl.
Overigens, niet onderzocht uiteraard, heeft Lange/Rossi niet standaard een wat meer voorwaartse houding?..

I can stick uphill ice, on my saucer...

is dat zo?

is dat zo?

BaY op 17 dec 2018 22:56

Wat? Opmerking 1 of 2?
1: zeker
2: weet ik echt niet, is puur mijn gevoel

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb ook iets soortgelijks gehad met een K2 skischoen een paar jaar geleden. Voelde heel stijf bij koude temperaturen en heel slap bij warme …dat verschil is echt veel kleiner bij de Fischer vacuum full fit die ik nu heb. Dat gezegd hebbende, de 110 flex van de fischer is sowieso zachter dan de 110 van de K2. Vind ik persoonlijk wel prettig, want die fischers staan ook al heel voorwaarts.

Maar @BaY heb je zo veel last van schommelingen in flex van je skischoen bij verschillende temperaturen? Vanwaar deze vraag?

GiGi op 17 dec 2018 09:12

Ja echt zeer veel last van beton-stijve schoenen bij temperaturen kouder dan -5°C
Het zijn Atomic Hawx Prime 130 modeljaar 2017.

Wat bizar is is het feit dat ik daarvoor met Lange RS 130 model 2016 heb geskied en die kon ik beter en moeiteloos flexen ook bij koude temperaturen…
Raar want je zou juist denken dat Race schoenen stijver zouden zijn dan consumenten schoenen met zelfde flex waarde…

BaY op 17 dec 2018 21:49

Met de Hawx Ultra 130 merk ik dit absoluut niet, bij -10 bijna net zo hard/zacht als bij +10.

(Let op, type lijkt erg op elkaar, maar is een compleet andere schoen.)

Ik heb toen met passen ook Lange schoenen aangehad, deze waren véél zachter dan Atomic met dezelfde flexwaarde.

*bericht bewerkt door RRski op 18 dec 2018 20:02

Plaats een reactie