Andermatt per trein of vliegtuig?

Hi all,

Een vriend van mij woont in Altdorf, Zwitserland en ik wil hem in het voorjaar bezoeken om samen een paar dagen te gaan skiën in Andermatt (en mogelijk nog andere, kleinere gebieden in de buurt). Vorig jaar heb ik hem voor het eerst bezocht en destijds ben ik per trein vanaf Eindhoven naar Altdorf gereisd. Ik moest een paar keer overstappen en had me helaas verkeken op het verschil tussen IC- en ICE-treinen in Duitsland, maar ik ben uiteindelijk na 10 uur reizen (keurig op tijd) aangekomen op het treinstation in Fluëlen.

Dit jaar wil ik het beter aanpakken en (zoveel mogelijk) per ICE-trein reizen of het vliegtuig nemen. Ik wil mijn eigen ski’s, stokken, helm en skischoenen meenemen en nog wat kleding in een backpack.

Heeft iemand tips over het reizen met een bepaald vervoersmiddel naar treinstation Fluëlen/Andermatt wat betreft kosten, meenemen van eigen materiaal en reistijd?
Ik zag dat Zürich het dichtstbijzijnde vliegveld is, maar Transavia (de meest gebruikte vliegtuigmaatschappij om vanuit Nederland mee op wintersport te gaan?) vliegt alleen op Genève. Vanaf Genève is het nog steeds 4 uur per trein naar Fluëlen, wat me niet de beste oplossing lijkt.
Daarnaast heeft de trein als voordeel dat er (zo ver ik kon vinden) geen restrictie zit op het meenemen van de hoeveelheid bagage en ik dus makkelijk een tas met ski’s, tas met skischoenen en een backpack kan meenemen, zonder daarvoor bij te betalen.

Alvast bedankt voor de reacties en tips!

Je kunt vanaf Schiphol rechtstreeks met Easyjet naar Zürich

Reisduur min 10 hr, 5 x overstappen , als je nu boekt voor eind febr +/- 130 € h/t (sparpreis europe)

null

https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn?revia=yes&amp…

Vanuit Adam/Utrecht/Arnhem is Flüellen met 1x overstap (Basel) per trein te bereiken.
Andermatt wordt wat lastiger, dan komen er min 2-3 overstappen bij.
Of vliegen op Zurich of Geneve interessant is, hangt van je reisdag af, zo vliegt EZ niet op ZRH op zaterdag.
En het kan ook geen kwaad om naar de KLM te kijken, want die hebben soms ook interessante tarieven.

Een eenduidig antwoord is niet te geven, temeer daar je niet zegt waar vandaan je vertrekt …

En wat ben je bereid voor offers te brengen mbt prijs/reistijd/aantal overstappen.

Voorbeeld:
Van ZRH naar Andermatt per trein zit je minimaal aan 3x overstappen
Van GVA naar Andermatt per trein kan met 1x overstappen … je doet er welliswaar 5 uur over, maar het is zeker in de winter en bij mooi weer een prachtige rit (vooral Brig-Andermatt)

Inzake bagage:
Bagage in trein kost niets, maar je ruimte is beperkt. Een koffer, een paar ski’s en een rugzak is iha geen probleem.

Kostentechnisch:
Staar je niet blind op de vliegticktets, want trein in Zwitserland is duur.
Zelfs met EZ en een aansluitend treinretour (ZRH-Andermatt vv kost al CHF 100!) zou je wel eens duurder uit kunnen zijn dan met de trein vanuit NL. Voor treinverbindingen in Zwitserland adviseer ik http://www.sbb.ch, er is ook een app versie

Rob

KLM vliegt heel veel op Zürich, en is tegenwoordig vaak goedkoper dan Transavia op bijv Innsbruck.
Bovendien ben je bij KLM sinds kort ook niet meer verplicht een retour te kopen.
Je zou dus ook nog kunnen combineren!

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 17 dec 2018 15:52

Vanuit Adam/Utrecht/Arnhem is Flüellen met 1x overstap (Basel) per trein te bereiken.
Andermatt wordt wat lastiger, dan komen er min 2-3 overstappen bij.
Of vliegen op Zurich of Geneve interessant is, hangt van je reisdag af, zo vliegt EZ niet op ZRH op zaterdag.
En het kan ook geen kwaad om naar de KLM te kijken, want die hebben soms ook interessante tarieven.

Een eenduidig antwoord is niet te geven, temeer daar je niet zegt waar vandaan je vertrekt …

En wat ben je bereid voor offers te brengen mbt prijs/reistijd/aantal overstappen.

Voorbeeld:
Van ZRH naar Andermatt per trein zit je minimaal aan 3x overstappen
Van GVA naar Andermatt per trein kan met 1x overstappen … je doet er welliswaar 5 uur over, maar het is zeker in de winter en bij mooi weer een prachtige rit (vooral Brig-Andermatt)

Inzake bagage:
Bagage in trein kost niets, maar je ruimte is beperkt. Een koffer, een paar ski’s en een rugzak is iha geen probleem.

Kostentechnisch:
Staar je niet blind op de vliegticktets, want trein in Zwitserland is duur.
Zelfs met EZ en een aansluitend treinretour (ZRH-Andermatt vv kost al CHF 100!) zou je wel eens duurder uit kunnen zijn dan met de trein vanuit NL. Voor treinverbindingen in Zwitserland adviseer ik http://www.sbb.ch, er is ook een app versie

RCGrootveld op 17 dec 2018 14:00

Dank voor je reactie!

Ik ben flexibel qua vertreklocatie en vertrektijd; Eindhoven, Utrecht, Amsterdam of Arnhem; het maakt voor mij geen verschil. Ik reis de avond van te voren naar vrienden in één van deze steden en breng daar de nacht door om de dag erna richting Zwitserland te gaan.
De eindbestemming is station Fluëlen (en dus niet Andermatt).
Ik wil graag donderdag 28 februari of vrijdag 1 maart reizen, zodat ik in het weekend nog met hem kan gaan skiën.

Qua reistijd vind ik alles binnen 10 uur tussen vertrek- en aankomstlocatie acceptabel. Ik ben nog student en ik heb vanaf woensdagavond vakantie. Ik reis dus het liefst zo goedkoop mogelijk met vliegtuig of ICE, zodat het ook nog comfortabel is. Vorig jaar de IC en 3x overstappen was niet zo heel prettig. Twee keer overstappen met de trein is prima, drie keer of vaker als het financieel echt scheelt.

Bedankt voor de tip over kosten van trein tussen Zürich en Fluëlen. Die kosten ga ik in ieder geval goed uitzoeken :)

KLM vliegt heel veel op Zürich, en is tegenwoordig vaak goedkoper dan Transavia op bijv Innsbruck.
Bovendien ben je bij KLM sinds kort ook niet meer verplicht een retour te kopen.
Je zou dus ook nog kunnen combineren!

Wunderkammer op 17 dec 2018 15:51

Ik ga eens naar de prijzen kijken! Het nadeel is dat je bij (bij KLM in ieder geval) skibagage apart bij moet boeken en dat tikt volgens mij aardig aan…

Dank voor je reactie!

Ik ben flexibel qua vertreklocatie en vertrektijd; Eindhoven, Utrecht, Amsterdam of Arnhem; het maakt voor mij geen verschil. Ik reis de avond van te voren naar vrienden in één van deze steden en breng daar de nacht door om de dag erna richting Zwitserland te gaan.
De eindbestemming is station Fluëlen (en dus niet Andermatt).

Graag gedaan

In dat geval zou ik de ICE 105 nemen uit Utrecht (v 08:37), dan ben je met 1 overstap in Basel (17min, cross platform) om 17:07 in Fuellen. Reistijd 08:30
Kost ca € 150 retour

Rob

Plaats een reactie