Droge/zere ogen- wie heeft tips?

Tijdens mijn laatste skivakanties merk ik dat ik steeds vaker last van droge/pijnlijke ogen krijg, vooral op zonnige dagen. Aan het eind van de dag wil ik eigenlijk alleen maar koude doeken op m’n ogen doen omdat ik er zo’n last van heb. Omdat ik twijfelde of het misschien door een slechte goggle kwam heb ik de Julbo zebra aangeschaft (categorie 1 t/m 3, wat een geweldige goggle zeg!). Dit weekend heb ik die voor het eerst gebruikt, toevallig was dat ook de eerste keer dat ik lenzen in had tijdens het skiën. Helaas heeft de Julbo nog niet geholpen, op een terras in de volle zon (met een gewone zonnebril met categorie 3 op) en 's avonds deden mijn ogen weer ontzettend zeer. Ik twijfel of het misschien aan de gewone zonnebril ligt en heb gezocht naar een categorie 4 zonnebril, maar die zijn moeilijk te krijgen en volgens mij ook niet echt geschikt tijdens het skiën omdat je daarmee te weinig diepte ziet (om nog maar te zwijgen over hoe ze eruit zien😉).

Wie heeft de gouden tip?

@Lein bij felle zon hoog in de bergen op de weerkaatsende witte sneeuw heb je al snel cat.4 nodig. Daarnaast is op het terras een gewone zonnebril sowieso niet de meest veilige optie omdat je door de weerkaatsing op de sneeuw van alle kanten UV straling hebt. Dit kan dan dus bijvoorbeeld aan de onderkant onder je bril door komen.

Born to Ride

Begin eens met een bezoekje aan een oogarts.

Te droge ogen ga je niet oplossen met andere bril. Mogelijk kunnen oogdruppels helpen, maar dat moet een arts voor je bekijken.

Je zou een gletsjerbrilletje kunnen proberen of een cat 4 lens voor de Julbo. Of eens oogdruppels proberen die bij contactlenzen wel gebruikt worden. Wellicht daar ter plaatse even bij opticien binnenlopen voor advies, je bent ongetwijfeld niet de enige. Niet te veel zelf gaan klooien met ogen lijkt me ;)

Edwin van Riel

Ik heb hier ook last van , al jaaaaren.
Is een soort allergische reactie zegt oogarts (ik hoop niet op sneeuw).😉

Het is de combinatie van scherp licht, koude luchtstroming en droogte ( hoe contradictorisch). Mijn ooghoeken zijn héél dikwijls rood doorlopen .

Ik neem altijd een flesje Zincfrin mee. Niet zonder doktersadvies aub.😎

Born to run. B.S.

Het is de combinatie van scherp licht, koude luchtstroming en droogte ( hoe contradictorisch)

Wat is daar contradictorisch aan?
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht bevatten dan warmere lucht, dus is per definitie droger

Rob

Wooow RC, pfff
niet te technisch hé, ik bedoelde sneeuw contra droog.😉

Born to run. B.S.

Wat is daar contradictorisch aan?
Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht bevatten dan warmere lucht, dus is per definitie droger

RCGrootveld op 18 dec 2018 08:41

Je ziet het volgens mij omgekeerd: absolute luchtvochtigheid (waarvan het maximum daalt naarmate de temperatuur zakt) is niet belangrijk, het gaat hem om de relatieve vochtigheid want die bepaalt of er nog water kan worden opgenomen in de lucht, en dingen zoals zweet of oogvocht kan verdampen. Relatieve vochtigheid bepaalt of wij lucht droog of klammig vinden.

Die relatieve vochtigheid gaat bovendien dalen naarmate de lucht opwarmt (b.v. binnen een verwarmde ruimte, natuurlijke schommeling tussen dag/nacht), waarna er sneller verdamping optreedt en je sneller uitdroogt.

*bericht bewerkt door Morzel op 18 dec 2018 09:54

Oogarts! Gewoon uitsluiten dat er iets ernstigers aan de hand is dan de normale berg-omstandigheden. Zo kwam ik er achter dat ik op relatief jonge leeftijd al staar had en daardoor slecht tegen het licht kon in de bergen (en hoofdpijn kreeg, ook met cat 3 bril). Je ogen zijn te waardevol om het niet even goed uit te zoeken. Kan ook zijn dat je traanbuis niet helemaal top werkt en druppels de truc doen maar ik zou het gewoon 1 x goed uit laten zoeken.

*bericht bewerkt door HN65 op 18 dec 2018 10:01

Heb zelf ook gevoelige ogen bij zonnige dagen.
Ben zelf sinds 2 seizoenen met daglenzen bezig, in combinatie met de Julbo Explorer (Spectron class 4 lenzen). Design valt best mee hoor, ben nog niet aangesproken als opa of zo 😃🤓. Tot op heden supertevreden over de combinatie.
Ik zou wel eerst ook eens bij de opticien (oogarts) binnenspringen. Van je ogen heb je (momenteel toch nog) maar 1 setje.
Succes bij je zoektocht 👍👍

Je zou ook eerst even langs een goede opticien kunnen gaan.
En dan niet een van de grote ketens… .doe dat vooral niet.
Maar een opticien die een goede optometrist in dienst heeft.
Die kan al veel meer aan je ogen zien dan je zou denken.

In tweede instantie kan je door naar een oogarts… maar misschien heb je ook behoefte aan snel wat meer duiding.
Vandaar het advies om even een optometrist op te zoeken.

It is an amazing world

Eerst optometrist, die kan vast een eerste onderzoek doen. In geval van mogelijke pathologie of noodzaak voor aanvullend onderzoek krijg je een verwijzing voor de oogarts.

En inderdaad, niet bij een keten.

Ik neem dat je een Zebra Light hebt. Die is cat. 1-3. Die heb ik ook. Die is eigenlijk niet geschikt voor heel felle zon. Het kan wel, maar ik merk dat ik dat dan liever een cat. 4 heb.
Julbo Zebra (gewoon, niet light) is cat 2-4. Die heeft een bruine tint. Die kun je zowel in een skibril als een zonnebril krijgen. Julbo heeft ook nog twee andere photochromatische lenzen: cameleon en octopus. Die zijn ook max. cat. 4. Last but not least heeft julbo heeft ook specifiek cat 4 lenzen (spectron 4 bv). Verder zijn er natuurlijk talloze cat. 4 skibrillen en zonnebrillen van andere merken te krijgen waar je prima mee kunt skiën (met een andere lens voor minder mooi weer).
Het is wel zo dat veel cat. 4 brillen een grijze basistint hebben. Met een grijze basistint zie je inderdaad minder contrast. Zoals gezegd heeft de Zebra (niet light) een bruine basistint. Daarmee zie je prima contrast.
In jouw geval zou ik je Julbo dus vervangen door een Zebra (niet light) of er een aparte cat. 4 bril bijkopen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 dec 2018 11:13

Verder in elk geval regelmatig druppelen. Als je niet regelmatig druppelt, drogen je ogen uit. Aan het einde van de dag zijn ze dan zo uitgedroogd dat niks niet meer helpt. Ik heb ook droge ogen. Toen ik gelaserd was, druppelde ik elk uur, anders brandden mijn ogen aan het einde van de dag uit mijn hoofd. En daar kon je dan die dag niks meer tegen doen. Met skiën heb ik er gelukkig nauwelijks last van.

Jeetje, wat een hoop reacties, dank!

Ik ben een paar weken geleden bij een goede opticien geweest die alles uitgebreid gecontroleerd heeft, die heeft gelukkig niks raars geconstateerd dus een oogarts lijkt me nu nog niet nodig.

Ik ga jullie adviezen voor een bril met categorie 4 in combinatie met oogdruppels ter harte nemen, hopelijk kan ik daarme straks drie weken in de Dolomieten goed doorkomen! Meteen een mooie vuurproef😊

Hier ook een lenzen drager en veel last van droge ogen gehad. In eerste instantie veel gaan druppelen, werkt verfrissend. Maar soms nog steeds veel last. Optometrist bracht uitkomst, lens was niet de goede vorm voor mijn ogen, dus nieuwe lenzen en dat is wel de oplossing. Druppel nog steeds wat fijn is. Heb buiten bijna altijd wel een zonnebril op, zeker in de sneeuw of met de zomervakantie is een goede bescherming van de ogen een must. Wellicht moet je voor de goggle een lens erbij kopen die minder licht door laat. Succes in elk geval!

Ik vind persoonlijk de gel-pipet-oogdruppels (bv. van de Pearl) prettig. Die zijn wat dikker en smeren daarom beter, vind ik. Ik heb de meeste soorten oogdruppels wel geprobeerd. Het nadeel van die gel dingen is dat je even niks ziet.

null
De bovenste dus. De onderste heb ik een keer van mijn huisarts gekregen. Soort vaseline, die je op je oogwit moet smeren. Dat vond ik persoonlijk niet prettig, maar het werkte wel goed.

Ben je bij een opticien geweest of bij een optometrist? Een opticien is eigenlijk alleen maar opgeleid om een oogmeting te doen en niet om de gezondheid van je oog verder te controleren (met pupilvergrotende druppels, filterpapiertjes etc.).

Verder is mijn advies om eens bewust te letten op hoe vaak je knippert tijdens het skiën. Bij slecht(er) zicht betrap ik mezelf er weleens op dat ik aan het ‘staren’ ben en dan bijvoorbeeld ook korter voor me kijk dan bij mooi weer. Misschien dat jij dat juist bij mooi weer hebt.

Uitrusten doen we thuis wel!

Decathlon heeft deze Cat4 zonnebril:

https://www.decathlon.nl/p/zonnebril-mh-510-voor-wandelen-vo…

zit voor mij prima en is mijn backup op super zonnige dagen voor mijn cat3…

Plaats een reactie