Shortski: vliegen versus rijden

Nee, niet op papier hoor @Jay. Juist in de pratijk vlieg je het regelmatig een kwartiertje sneller, 70-75 minuten en je staat echt zo buiten. Mijn pijlsnelle chauffeur heeft me in een halfuurtje in Lofer staan, maar die staat dan wel klaar ja.

Shane op 20 dec 2018 11:49

Nice! Ja dan is het top…

Zonder bagage op wintersport ? ? ?

RCGrootveld op 20 dec 2018 14:42

Waarom zo verbaasd? Ski’s en schoenen kan je huren en je kleding past in handbagage. Voor een week is het misschien wat krap maar een lang weekend geen probleem. Wat wil je nog meer meenemen?

Eerste keer gevlogen naar wintersport, vond het top in vergelijking met de auto, maar… ik had het geluk alleen handbagage bij me te hebben.

Bus naar Innsbruck station, trein naar Landeck en vanaf daar kon ik meerijden met iemand van de skischool. Fijn en snel!
Moet er alleen niet aan denken om dit met bagage (reistas, 2 paar skis en schoenen en snowboard en schoenen) te moeten doen…

Juist in de pratijk vlieg je het regelmatig een kwartiertje sneller, 70-75 minuten en je staat echt zo buiten. Mijn pijlsnelle chauffeur heeft me in een halfuurtje in Lofer staan, maar die staat dan wel klaar ja.

Shane op 20 dec 2018 11:49

Dat kwartier kun je dus niet inplannen en wie heeft er een chauffeur klaar staan?
Ofwel: In theorie haalbaar, in de praktijk niet representatief voor de grote meute

Waarom zo verbaasd? Ski’s en schoenen kan je huren en je kleding past in handbagage. Voor een week is het misschien wat krap maar een lang weekend geen probleem. Wat wil je nog meer meenemen?

Jay op 21 dec 2018 00:24

Normale kleding en skikleding voor een lang weekend in je handbagage (dwz een koffer die aan die maten voldoet) ?
Loop je zeker 4 dagen in je skipak . . . . . :-)

Rob

Juist in de pratijk vlieg je het regelmatig een kwartiertje sneller, 70-75 minuten en je staat echt zo buiten. Mijn pijlsnelle chauffeur heeft me in een halfuurtje in Lofer staan, maar die staat dan wel klaar ja.

Shane op 20 dec 2018 11:49

Dat kwartier kun je dus niet inplannen en wie heeft er een chauffeur klaar staan?
Ofwel: In theorie haalbaar, in de praktijk niet representatief voor de grote meute

Waarom zo verbaasd? Ski’s en schoenen kan je huren en je kleding past in handbagage. Voor een week is het misschien wat krap maar een lang weekend geen probleem. Wat wil je nog meer meenemen?

Jay op 21 dec 2018 00:24

Normale kleding en skikleding voor een lang weekend in je handbagage (dwz een koffer die aan die maten voldoet) ?
Loop je zeker 4 dagen in je skipak . . . . . :-)

RCGrootveld op 21 dec 2018 08:21

Ik heb in Januari ook een chauffeur klaar staan…
Dat heet een taxichauffeur :-P En dat is helemaal niet zo’n gek idee. Zeker met een grotere groep.

En als ik een week op wintersport ga, loop ik de hele dag in skipak ja. Pas s’avonds doe ik OF nettere kleding aan, OF luie kleding. En aangezien je dat maar 3 uurtjes draagt, kan ik daar prima een weekje mee. Je kan het gewoon ff buiten hangen…

Ik snap juist de mensen niet die genoeg kleding meenemen om te emigreren…

*bericht bewerkt door Waah op 21 dec 2018 11:51

Al gedacht aan de autoslaaptrein dusseldorf. Vertrek om 21 u en aankomst 9u in innsbruck. Heeft ons vorig jaar met 5 mensen inclusief auto 350 euro enkele rit gekost. Dan sta je ook om 11 u in je hotel

Al gedacht aan de autoslaaptrein dusseldorf. Vertrek om 21 u en aankomst 9u in innsbruck. Heeft ons vorig jaar met 5 mensen inclusief auto 350 euro enkele rit gekost. Dan sta je ook om 11 u in je hotel

koenbali op 21 dec 2018 12:32

En ben je dus ook 15u onderweg in totaal. Waar zit dan de winst voor een shortski…

En ben je dus ook 15u onderweg in totaal. Waar zit dan de winst voor een shortski…

Nillze op 21 dec 2018 12:47

Je nachtrust…

Mr. Slow

En ben je dus ook 15u onderweg in totaal. Waar zit dan de winst voor een shortski…

Nillze op 21 dec 2018 12:47

Je nachtrust…

Quick op 21 dec 2018 13:00

Ik slaap zo al rotslecht, laat staan dat ik in een trein zou slapen.
Ik ben jaloers op mensen die in een trein of bus of zelfs auto kunnen slapen.

Bla, bla, bla.

Wij wonen vlakbij Schiphol en dan is vliegen vaak sneller. Donderdagochtend heen, zondagavond terug en toch 3 dagen skiën (donderdag en zondag een halve dag, maar samen dus een hele dag).
Als je een leaseauto hebt is de auto wellicht goedkoper, maar als ik brandstof, tol en afschrijving optel, is vliegen ongeveer even duur als met de auto. En ‘s nachts rijden trek ik niet, dus die optie valt af.
Daarom hebben we in januari weer voor een shortski met het vliegtuig gekozen: vliegen op München (Innsbruck was niet te betalen en naar Salzburg gaan op onze data geen vluchten), auto huren en door naar Hippach. We wilden eerst met de auto, maar qua tijd en kosten was het vliegtuig gewoon gunstiger.

We hebben deze keer bewust voor Oostenrijk gekozen, omdat je voor Frankrijk snel bent aangewezen op Genève en auto’s huren daar echt een stuk duurder is. Lyon en Italië vallen voor mij af omdat je daar (voor zover ik kon nagaan) geen auto’s met winterbanden kunt huren, en ik het echt niet zie zitten om op zomerbanden de bergen in te moeten.

Ben ook een keer van Rotterdam naar Innsbruck gevlogen en toen stonden we inderdaad binnen een uur in Axamer Lizum:)

Voor het shortski zou ik liever vliegen, met wat gunstige vliegtijden kan je gewoon langer op de latten of plank staan.
Schoenen meenemen, latten/plank huren. En in ski outfit de vlieger in ;), scheelt volume met bagage en tijd op locatie.

Al gedacht aan de autoslaaptrein dusseldorf. Vertrek om 21 u en aankomst 9u in innsbruck. Heeft ons vorig jaar met 5 mensen inclusief auto 350 euro enkele rit gekost. Dan sta je ook om 11 u in je hotel

koenbali op 21 dec 2018 12:32

En ben je dus ook 15u onderweg in totaal. Waar zit dan de winst voor een shortski…

Nillze op 21 dec 2018 12:47

Ja je nachtrust. Is nogal evident lijkt me. Bovendien vinden de kids dat wel leuk en die slapen overal. Je hebt ook geen files over de fernpass

Al gedacht aan de autoslaaptrein dusseldorf. Vertrek om 21 u en aankomst 9u in innsbruck. Heeft ons vorig jaar met 5 mensen inclusief auto 350 euro enkele rit gekost. Dan sta je ook om 11 u in je hotel

koenbali op 21 dec 2018 12:32

En ben je dus ook 15u onderweg in totaal. Waar zit dan de winst voor een shortski…

Nillze op 21 dec 2018 12:47

Ja je nachtrust. Is nogal evident lijkt me. Bovendien vinden de kids dat wel leuk en die slapen overal. Je hebt ook geen files over de fernpass

koenbali op 21 dec 2018 14:10

Idd, maar ik denk dat de meesten onder ons op shortski gaan wegens een tijdsgebrek of omdat er toch één of andere beperking is op de beschikbare tijd. Als je dan 30 uur onderweg bent (heen en terug) om 2 dagen te skiën lijkt het mij geen ideale oplossing. Kan mij inbeelden dat het comfortabel is, niet snel. Met kinderen is nog een andere zaak natuurlijk… :)

Als je om 17 u stopt met werken. Je rijdt dan 2 uurtjes naar dusseldorf en de volgende morgen sta je op de latten dan heb je toch hetzelfde bereikt als s morgens met het vliegtuig vertrekken? En vv hetzelfde…

Maar dan moet je wel in de trein kunnen slapen.

Shorttripje vanaf Rotterdam (15-20 minuutjes voor mij) naar Salzburg (Skicircus, Ski Amade of kleinere plaatjes als Lofer en Werfenweng) met enkel handbagage betekent voor mij 3/3,5 uurtjes van deur tot deur. Kijk, dan praten we ergens over 😉.
Ski’s gewoon huren.

Shane op 18 dec 2018 23:06

@Shane, en jij zit op een NL forum.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Shorttripje vanaf Rotterdam (15-20 minuutjes voor mij) naar Salzburg (Skicircus, Ski Amade of kleinere plaatjes als Lofer en Werfenweng) met enkel handbagage betekent voor mij 3/3,5 uurtjes van deur tot deur. Kijk, dan praten we ergens over 😉.

Ski’s gewoon huren.

Shane op 18 dec 2018 23:06

@Shane, en jij zit op een NL forum.

iSKI op 21 dec 2018 20:50

??? Rotterdam is toch in NL?

Het ligt natuurlijk ook heel erg aan je voorkeuren. Er zijn tig mensen die de relaxtheid van het vliegtuig prefereren boven zelf rijden en dat snap ik best goed. Veel wordt voor je geregeld, in het vliegtuig kun je lekker relaxen etc. Ik zie de pluspunten wel. De minpunten zie ik ook, namelijk inflexibiliteit en in mijn ogen veel verloren tijd rondom inchecken, wandelen door het vliegveld, bagage, taxi etc. Als je het dan niet erg vindt om een nachtje over te slaan en een lekker tempo aanhoudt op de snelweg, kan de auto soms prima sneller zijn zonder dat je er zelf iets op inlevert (behalve dan dat je de avond na aankomst om negen uur omvalt :)). Daar moet je maar tegen kunnen.

Plaats een reactie