Iets nieuws, iets smaller, maar wat?

Hello allemaal,

Ik ben mij ook stilaan aan het oriënteren voor de aankoop van een nieuwe ski. Ondertussen ski ik al jaren op twins/semitwins en zou ik graag een setje dedicated pisteskis erbij hebben. Zoals reeds elders vermeld is mijn go to ski op dit moment een J skis Masterblaster (125-96-114, 181cm) en ondanks dat ik nog steeds erg gelukkig ben met deze ski zou ik toch graag nog eens een pistegerichte lat erbij hebben. Het is dus niet belangrijk dat de nieuwe lat het goed doet buiten de piste, in het park (heb nog een AR7 liggen), etc. Veelzijdigheid OP de piste is dan weer wel erg belangrijk. De laatste tijd haal ik ook meer plezier uit het technisch correct skiën zonder dat het continu mach 10 hoeft te zijn.

De ski moet de hele dag te skiën zijn, zonder na een paar afdalingen opgeblazen benen te hebben. Moet lekker te carven zijn in korte en lange bochten en moet ook geslipte bochten kunnen draaien zonder dat ik met de ski hoef te worstelen. Hierdoor valt voor mij een echte slalomski reeds af. Om wat meer achtergrond te geven: van de slaloms die ik geskied heb is de Elan SLX nog steeds mijn favoriet, niet de meest agressieve slalomlat dus. Ik hoef geen ski die continu ‘hapt’ en steeds vraagt om met volle input gereden te worden.

Ik ben zelf een lichtgewicht: 178cm & 65kg. Skistijl is gemengd, maar ik merk dat ik toch vooral veel kortere bochten ski. Rebound uit de bocht is dus wel belangrijk en is toch wel leuk bij het skiën van kortere gesneden bochten. Veel gewicht heb ik niet in de schaal te leggen voor het zoeken van deze rebound.

Onderstaande modellen zitten al in het vizier, maar ik sta open voor alle input:

  • Volkl Deacon 74 (wat is het verschil met de pro?)
  • Fischer progressor F19 (saaie keuze, lijkt dat iedereen erop staat komende seizoenen :D )
  • Dynaster speedzone 12Ti
  • Fischer RC4 speed?
  • Iets uit de supershape serie?

Shoot!

De pro is dezelfde ski maar dan met raceplaat, dus zwaarder en stijver onder de voet.

Waarom neem je niet gewoon de Elan slx. Hartstikke mooie pisteski die heel allround is voor zn korte radius.

Als lichtgewicht en liefhebber van korte bochtjes zou de F18 ook een mogelijkheid zijn.

En de Rossi Hero Elite Ti ST of MT.

De F19 is misschien wat saai (qua energie), maar voldoet verder wel denk ik. De Fischer RC4 Speed zou ik niet nemen. Die is echt saai en daar ben je erg snel op uitgekeken denk ik.
De Völkl, Dynastar en de Rossignols die @Morzel noemt zijn zeker opties. De MT is dan wat minder agressief dan de ST.

De nieuwe Salomon S/Max 12 zou je nog kunnen overwegen. Ondanks van de radius die op papier middelgroot is, skiet ie toch het liefst korte tot midellange bochten, zeker gesneden.

@elisabeth101 Thanks. Heb jij de deacons zelf geskied? De slx is in mijn ogen net iets te veel racegericht. Is toch wel een stevige lat met een dikke Ti plaat in.
@Morzel Hoe zit het met het plafond van de F18, trap je daar niet door als de condities wat uitdagender worden?
@GiGi Hmm interessant. Heb vroeger wel eens op een RC4 worldcup gestaan (weet niet meer precies welk model) en dat was een goede lat maar een beetje eendimensionaal vond ik toen.
Heb jij de Rossi’s/deacons zelf geskied? Hoe doen die het in bv buckels… In welke opzicht vind je de MT wat minder agressief dan de ST, heb je het dan over de constructie of puur over hoe de ski het op de sneeuw doet?

*bericht bewerkt door Nillze op 19 dec 2018 09:34

*bericht bewerkt door Nillze op 19 dec 2018 09:33

Ik heb alle ski’s die ik noemde zelf geskied. De Deacon is het minste ‘race’, helemaal niet eigenlijk. Wel erg stabiel, maar verder eigenlijk beter in buckels en crud dan op strakke pistes. Bij de Rossi’s is het andersom. De ST lijkt erg op de Elan SLX, maar iets steviger. De MT is iets minder agressief dan de Elan of de Rossi ST en iets vergevingsgezinder in lastige omstandigheden, maar nog altijd afgeleid van de racelijn.

De Salomon X S/MAX BLAST is misschien ook een goede optie. Heb hem op de testavond in Zoetermeer geskied en vond het echt een superstrakke pisteski die zowel korte bochten als wat langere bochten heerlijk skiet.

Na een dag op de Rossi ST Ti toch wel een fan ervan inmiddels. Lekker pittig maar niet te overdreven veeleisend. Opvallend veel grip en geven (mij althans) veel vertrouwen.

Edwin van Riel

Gezien waar je vandaan komt, wat je wensen zijn en je mening over de SLX, zou ik voor de F18 gaan. Topski voor de helft van de prijs van de meeste andere opties.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gezien waar je vandaan komt, wat je wensen zijn en je mening over de SLX, zou ik voor de F18 gaan. Topski voor de helft van de prijs van de meeste andere opties.

Shane op 19 dec 2018 09:46

De ski waar ik nu op sta is eigenlijk ook geen lichtgewicht en met de Ti plaat erin toch redelijk stevig. Het is dus niet dat ik altijd noodles ski :p
Ik zal de F18 misschien eens moeten testen, op papier ben ik een beetje bang of de top end hoog genoeg is.

Nee, maar iemand die twintips skiet en graag in het park is, is licht op de voetjes en van nature stabiel, beeld ik me zo in. En die top end… ik zou me er geen zorgen om maken:

*bericht bewerkt door Shane op 19 dec 2018 10:02

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt allemaal voor de suggesties.

@GiGi Thx voor de verduidelijking. Vond je de deacons dan wel nog sportief skiën of eerder erg gedempt? De Rossi MT misschien dan ook eens bij op de (test)lijst zetten.

Wat met de supershape serie? Ik weet dat een aantal skileraren hier ook graag op staan door de brede inzetbaarheid en kort door de bocht ben ik eigenlijk wel op zoek naar een ‘skilerarenski’.

@Shane Duidelijk, zal de F18 eens ergens proberen te pakken te krijgen voor een paar runs :)

@Nillze: de F18 heb ik toegevoegd omdat je een lichtgewicht bent en de carbon fiber constructie van de latten voor een mooi evenwicht zorgt tussen gewicht, wendbaarheid en torsiestijfheid.

Als je het graag speels houdt is dat zeker een ski die je eens moet proberen.

@GiGi Thx voor de verduidelijking. Vond je de deacons dan wel nog sportief skiën of eerder erg gedempt? De Rossi MT misschien dan ook eens bij op de (test)lijst zetten.

De Deacons zijn gedempt en levendig tegelijkertijd. Het is alleen niet een carbonnerige stuiterigheid (die veel lichte ski’s met carbon erin hebben, zoals de F18 ook een beetje). Het is een speelsheid die vooral met de rocker te maken heeft en met de rebound die je krijgt als je ze echt goed op de kant legt. DUs als je met ‘sportief skiën’ bedoelt: veel rebound en je krijgt terug wat je erin stopt: ja zeker.

Wat met de supershape serie? Ik weet dat een aantal skileraren hier ook graag op staan door de brede inzetbaarheid en kort door de bocht ben ik eigenlijk wel op zoek naar een ‘skilerarenski’.

Nillze op 19 dec 2018 11:15

De meningen zijn verdeeld. Sommige mensen vinden ze heerlijk: directe carvers, voldoende grip en energie. Anderen vinden ze erg eenzijdig (vooral carvers, niet zo lekkere slippers - míjn ervaring) en wat minder goed gedempt (mijn ervaring). Maar ik ben 20 kg zwaarder dan jij, dus dat laatste speelt mogelijk voor jou niet. Erg ‘levendig’ zou ik ze niet willen noemen, eerder stabiel op de kant, maar niet zo heel allround.

In november diverse ski’s getest (via Gigi travel). De volkl Deacon 74 was een gave piste ski, veel grip, wendbaar, plat rechtdoor wat minder geschikt voor.

Salomon s/max blast was mijn winnaar. Zware ski’s om te sjouwen, maar stabiel, wendbaar, goed te carven, en stabieler DNA de deacons.

De progressor vond ik beetje suf. Prima ski, maar gaf niet t blije gevoel als de blast/deacon

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 19 dec 2018 13:36

@GiGi Die carbonnerige stuiterigheid ken ik van mijn AR7’s, daar zitten ook Carbon Kevlar stringers in. Dat is natuurlijk geen full sidewall contructie en een andere ski. Zal bekijken wat ze in de locale shops (Antwerpen) in de verhuur hebben zitten om eens te testen of zal naar Duivenstein moeten.

Heb wel het gevoel dat een aantal ski’s die we hier besproken hebben erg kort bij elkaar zitten
@All kan iemand mij vertellen hoe dik de Ti plaat in de deacons exact is (in mm)?

@GiGi Die carbonnerige stuiterigheid ken ik van mijn AR7’s, daar zitten ook Carbon Kevlar stringers in. Dat is natuurlijk geen full sidewall contructie en een andere ski. Zal bekijken wat ze in de locale shops (Antwerpen) in de verhuur hebben zitten om eens te testen of zal naar Duivenstein moeten.
Bij Duijvestein hebben ze geen Völkl of Fischer, just so you know…

Heb wel het gevoel dat een aantal ski’s die we hier besproken hebben erg kort bij elkaar zitten
Op papier zeker, in praktijk minder

@All kan iemand mij vertellen hoe dik de Ti plaat in de deacons exact is (in mm)?

Nillze op 19 dec 2018 13:46

Helaas, kan ik nergens vinden. Maar ik verwacht 0,5 mm per plaat.

@Morzel @GiGi Als jullie de Elite MT aanhalen neem ik aan dat het over het model met titanal plaat gaat of over de versie met Carbon?

Even terzijde, waarom wordt hier op het forum zo weinig over Stöckli gepraat? Zo’n Laser sx verdient toch ook zijn plek in deze lijstjes? (ok, niet zo lichtvoetig maar voor zwaardere skiers dan weer wel mooi materiaal…) De kostprijs is wel een dingetje, maar de bouwkwaliteit van Stöckli’s is ook wel op een ander niveau :)

*bericht bewerkt door Nillze op 19 dec 2018 20:33

@Nillze: De Ti versie.

Ik ben niet rijk genoeg om een mening te hebben over Stockli 😉.

Het enige wat ik erover kan zeggen is dat ik enkele weken geleden een groepje alle modellen Stockli heb zien testen in Landgraaf, en dat de nieuwe modelletjes mooie kleurtjes hebben. En aanvullend dat mensen die Stockli kunnen kopen daar niet noodzakelijk beter mee gaan skiën 😛.

Qua materiaalkeuze lijkt Stockli top! Degenen die ik sprak na een test waren meest niet van mening dat ze echt veel beter skieden dan vergelijkbare latten van de wat vriendelijker geprijsde latten. Sommigen zweren erbij, en, terecht of niet, da’s voor Stockli wel fijn natuurlijk ;)

Edwin van Riel

Heeft iemand een idee waar je de Rossignol Hero Elite MT Ti kan testen? Na nog een heel aantal review te lezen lijkt het mij wel wat. (Al schrijf ik de F18/F19 nog niet af). De Deacon en de RC4’s vallen al af.

Ik vermoed dat je die in zowat elk Frans skioord kan huren. Ik ben er nog geen enkele skiverhuur zonder Rossignol tegengekomen.

In de lage landen heb ik niet meteen een adresje.

Overigens ontlopen de TI en CA versie van de MT elkaar nauwelijks. Alleen op harde oneffenheden merk je dat de TI iets gedempter is en de CA iets stuiteriger (of voelde ik dat omdat ik wist wat ik onder mijn voeten had?). Maar in normaal gebruik heb ik het verschil niet echt gemerkt (heb ze in dezelfde lengte direct achter elkaar geskied).

Ik heb ondertussen al 1 shop gevonden waar de MultiTurn Ti te testen is. Wel slechts in 167cm, maar dat kan toch al een beetje een idee geven.

In Frankrijk is Rossignol idd erg populair, Frans chauvinisme zeker… :D Maar ik zou stiekem graag al iets op de kop tikken voor midden Januari, dan heb ik een weekje in Andorra gepland staan. Misschien dat ik later op het seizoen nog wel eens in de Alpen terechtkom :)

Komen die Rossi MT ti en Elite Plus ti niet heel dicht bij elkaar qua karakter?

Komen die Rossi MT ti en Elite Plus ti niet heel dicht bij elkaar qua karakter?

HN65 op 20 dec 2018 13:17

De MT is een stuk gemoedelijker/minder stijf. Grip en zo is in beiden goed verzorgd, maar de intensiteit van de MT is toch wat lager dan de ST of LT ef de Plus.

@nillze Ik heb wat ervaring met de Supershape iSpeed. Prettige, vlotte allround ski. Wat zwaarder, maar makkelijk te skiën voor de wat energiekere skiër. Met wat je zoekt zou ik de 163 aanbevelen ipv de 170. Hoe langer je neemt, hoe minder je merkt van de KERS (die moet bij Head voor de rebound zorgen). Technisch skiën wordt beloond, raggen niet afgestraft.

@nillze Ik heb wat ervaring met de Supershape iSpeed. Prettige, vlotte allround ski. Wat zwaarder, maar makkelijk te skiën voor de wat energiekere skiër. Met wat je zoekt zou ik de 163 aanbevelen ipv de 170. Hoe langer je neemt, hoe minder je merkt van de KERS (die moet bij Head voor de rebound zorgen). Technisch skiën wordt beloond, raggen niet afgestraft.

Bennie op 20 dec 2018 21:18

Thanks voor de input @Bennie :)

Na enkele tientallen reviews gelezen & bekeken te hebben heb ik al een heel aantal skis kunnen uitsluiten. Momenteel zit ik nog met een knoop die ik voor mezelf moet doorhakken ivm welke kant van het spectrum ik uit ga. Ofwel een vergevingsgezinde SL (Elan SLX of Völkl Racetiger SL) of wel een minder intense pistelat als Rossi Hero Elit MT of Dynastar Speedzone 12Ti.
Ach, de keuzestress is een deel van het plezier zeker. The chase is better than the catch :D

Ik ken de elan slx en de dynastar vrij goed en er zit best wel verschil in de 2. Beide zijn betrekkelijk makkelijk te skien ski’s voor hun categorie, beide slippen bovengemiddeld goed voor hun categorie, beide zeer allround voor hun categorie.

Verschillen zijn er ook: de dynastar is over de hele lengte ongeveer even stijf, de elan is zachter in de tip en stijver onder de voet. De dynastar heeft een wat vage tip, de elan een veel preciezere. De dynastar filtert oneffenheden beter dan de elan, bij de elan moet je er.meer bovenop zitten. De dynastar blinkt uit in middellang tot lange ronde bochten en je moet meer werken voor kortere. De elan blinkt uit in korte bochten en vraagt meer inspanning voor lange ronde bochten…

Misschien helpt dit bij je keuze.

Plaats een reactie