Iets nieuws, iets smaller, maar wat?

Ik ken de elan slx en de dynastar vrij goed en er zit best wel verschil in de 2. Beide zijn betrekkelijk makkelijk te skien ski’s voor hun categorie, beide slippen bovengemiddeld goed voor hun categorie, beide zeer allround voor hun categorie.

Verschillen zijn er ook: de dynastar is over de hele lengte ongeveer even stijf, de elan is zachter in de tip en stijver onder de voet. De dynastar heeft een wat vage tip, de elan een veel preciezere. De dynastar filtert oneffenheden beter dan de elan, bij de elan moet je er.meer bovenop zitten. De dynastar blinkt uit in middellang tot lange ronde bochten en je moet meer werken voor kortere. De elan blinkt uit in korte bochten en vraagt meer inspanning voor lange ronde bochten…

Misschien helpt dit bij je keuze.

elisabeth101 op 6 jan 2019 15:26

Thanks @elisabeth101 . Dit helpt zeker, onafhankelijk ervaringen zijn steeds welkom :) Aangezien ik nog andere ski’s heb wil ik ook niet een ‘noch vlees noch vis’ ski in huis te halen. Daarom ben ik weer gaan kijken naar SL’s.
Ben daarnet ook nog even naar de lokale shop geweest om alles eens te gaan betasten :p Viel mij op dat die SLX onder de voet al veel stijver aanvoelde (puur door wat druk met de armen te geven) dan bv een speedzone 12Ti. Een F18 voelde ontzettend licht aan met een redelijk slappe tip ook.
De Elite MT zal nog het dichtst tegen SL aanleunen denk ik dan. Prijsverschil is ook wel een dingetje, die Elite MT Ca zijn te krijgen voor 400euro, een SLX leunt toch tegen de 600

*bericht bewerkt door Nillze op 06 jan 2019 16:15

ik denk eigenlijk, als je de SLX overweegt, dat je dat beter naar een Rossi ST kunt kijken ipv de MT. Vooral het vorige model is wel voor een schappelijke prijs te vinden.

ik denk eigenlijk, als je de SLX overweegt, dat je dat beter naar een Rossi ST kunt kijken ipv de MT. Vooral het vorige model is wel voor een schappelijke prijs te vinden.

elisabeth101 op 6 jan 2019 16:54

Ja, de MT is voor als ik besluit om geen slalom te kopen ;) Nu als het een SL wordt is de kans heel groot dat het een SLX wordt. Het is vooral voor het geval dat ik ga voor de categorie ‘eronder’ dat ik nog aan het bekijken ben wat het dan juist moet worden. Momenteel is de Elite MT dan mijn favoriet aangezien die toch ook nog van de racelijn afgeleid is.

Ik kan de MT echt niet aanraden. In Zoetermeer even op geskied en meteen teruggebracht. De Plus vond ik wel fijn skiën.

Ik kan de MT echt niet aanraden. In Zoetermeer even op geskied en meteen teruggebracht. De Plus vond ik wel fijn skiën.

DrPhil op 6 jan 2019 23:13

Wat beviel je niet aan deze ski?

De SLX is echt een lekkere ski met iets meer marge, maar ik zou dan echt de rest van het consumenten slalomveld niet wegstrepen. Zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet. Volgens mij wil je het best serieus aanpakken, nu, dan komt dat allemaal best goed op eender welke SL.

Fischer RC 4’s zijn vaak lekker goedkoop te krijgen 😉.

*bericht bewerkt door Shane op 06 jan 2019 23:34

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan de MT echt niet aanraden. In Zoetermeer even op geskied en meteen teruggebracht. De Plus vond ik wel fijn skiën.

DrPhil op 6 jan 2019 23:13

Wat beviel je niet aan deze ski?

Nillze op 6 jan 2019 23:17

Lomp, weinig grip. Ik vond zijn voorloper, de AT, de slechtste ski waar ik ooit op heb geskied.

Om je keuze stress nog wat te verhogen… kijk eens naar de Atomic X9. In mijn optiek een alleskunner (op de piste)

Om je keuze stress nog wat te verhogen… kijk eens naar de Atomic X9. In mijn optiek een alleskunner (op de piste)

Robbartelds op 7 jan 2019 00:27

Die X9 kost veel meer input en kracht dan alle genoemde ski’s in dit topic. Zeker in de korte bochten. Vind dat niet echt passen bij de wensen van TS.

Feedback van de Technische support van Rossignol is ook een dikke nul. Had hen even wat diepgaandere dingen gevraagd over de MT lijn en krijg drie weken later volgend generisch antwoord:
“The Hero Elite MT Ti has titanal inside which makes it a more agressive and stiffer.
The Hero Elite MT CA is made with Carbon which makes it more comfortable.
We are not allowed to give you any information concerning the amount of titanal or carbon in each ski.”

Alsof het staatsgeheim is hoe de ski opgebouwd is, zo moeilijk is het ook weer niet om een lat even door te zagen of te de-lamineren.

Dat gaan ze alleen niet doen om een vraag van een consument te beantwoorden. En over de exacte constructie en productiemethoden zijn merken wel degelijk heel geheimzinnig. Of dat terecht is weet ik niet, maar het verbaast me niks.
Alleen als het marketingwaarde heeft om dat uit de doeken te doen, doet men het ook. Verder ken ik maar één mainstream merk die iets zegt over de dikte van de metaallagen in hun ski’s (Fischer).

Echt zó flut van Rossignol zo’n antwoord.

Plaats een reactie