ONDERZOEK: Temperatuur in skigebieden afgelopen 30 jaar gezakt

https://skiinformatie.nl/onderzoek-temperatuur-in-skigebiede…

voor alle personen die graag klimaatneutraal op wintersport willen ;)

Waar is het ONDERZOEK en waar zijn de resultaten. Ik vind de bron namelijk niet echt betrouwbaar…

A winter without powder isn't a winter!

Wat @Joostw zegt 😎

When life gets too complicated.... SKI

Mooi zeg, onderzoek in opdracht van de liftmaatschappijen…zouden ze belang hebben bij deze uitkomst?

Die gletsjers vergissen zich gewoon 😉.

https://www.wko.at/branchen/transport-verkehr/seilbahnen/Sei…

Hier meer informatie in het Duits. Keiharde data zie ik echter niet. Het is altijd met cijfers belangrijk welke periode je neemt en hoe dat effect heeft op de resultaten. Misschien was het afgelopen 30 jaar nauwelijks veranderd. Maar de afgelopen 10 jaar dan?

Ik neem berichten altijd maar met een korreltje zout, maar het zou natuurlijk wel mooi nieuws zijn als we ook in de nabije toekomst nog van de sneeuw kunnen genieten.

Daar de liftbedrijven de opdrachtgevers zijn van dit onderzoek, sterkt mij dit niet in de betrouwbaarheid van het onderzoek. De onderzoeksvraag kan bv al enorm sturend zijn richting het resultaat…

Bergen + Sneeuw = ❤

kan gewoon zijn dat het kouder word in de winter perfect mogelijk.
maar onderzoek zegt mischien niets over te opwarming in de zomer.

Volgens mij klopt dit niet helemaal.
Als ik kijk naar de gemiddelde temperaturen in Bruson, Zwitserland lijkt het 's winters juist warmer te worden in plaats van kouder. Dan heb ik niet de gegevens van 30 jaar oud, kon ik niet zo snel vinden, maar wel van 15 jaar oud. Daarom ook Bruson, kon nergens anders historische data vinden wat ik kon downloaden als csv.

null

Dat zijn de gemiddelden per maand vanaf januari 2003 tot en met december 2018. Er is een lichte temperatuurstijging te zien, maar niet veel.

null

Als je dan alleen naar de winters kijkt, lijkt het er op dat het 1,5 - 2 graden warmer is geworden tussen 2003 en nu.
Dan moet ik wel zeggen dat het er ook op lijkt dat het nu juist weer kouder wordt tegen over 2015.

Bron: http://www.agrometeo.ch/de/meteorology/datas

*bericht bewerkt door luuk777w op 20 dec 2018 02:15

Wintersport, het beste wat er is.

Ik heb een ‘theorie’
De skigebieden breien uit en mensen skiën steeds hoger. Skigebieden die heel laag liggen sluiten waardoor er eigenlijk alleen maar hogere gebieden open blijven.

Wat er (misschien) niet bijstaat of deze metingen ieder jaar op dezelfde plek opgemeten zijn.

Ik denk dat dit de uitslag nogal KAN beïnvloeden.

Ski you later!

Ik heb ook een theorie.
Het viel me op dat de 2 weerstations waarop ze zich voornamelijk baseren, Galzig (St Anton) en Schmittenhöhe (Zell am See) zich direct aan de rand van de piste bevinden. Daar wordt tegenwoordig kunstmatig besneeuwd, terwijl dat 30 jaar geleden nog nauwelijks het geval zal zijn geweest. Gevolg zal zijn dat er nu, in tegenstelling tot 30 jaar geleden, continu een gesloten sneeuwdek ligt, en daarop is het gewoon koeler.

*bericht bewerkt door Yippee op 20 dec 2018 08:17

Hmm geen bron en vaag onderzoek.

I call fake-news.

Die gletsjers vergissen zich gewoon 😉.

Morzel op 19 dec 2018 22:50

De gletsjers zijn een overblijfsel uit de laatste ijstijd. Wees blij dat je die überhaupt hebt mogen meemaken.
Je vindt tevens dat de mens verantwoordelijk is voor het verdrijven van de ijstijd 20.000 jaar geleden door met de diesel van de ene grot naar de andere grot te rijden? Want ja, de mens moet ongetwijfeld toen ook al verantwoordelijk zijn geweest voor de temperatuurstijging!

*bericht bewerkt door Thomas op 20 dec 2018 08:33

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ja Ja Thomas, je kinderen zullen je later een klap in je gezicht geven.

Iets met azijn? 🤔

When life gets too complicated.... SKI

@Thomas: menselijke activiteit versnelt de opwarming van het klimaat en als onderdeel daarvan het versnelde verdwijnen van de gletsjers in de Alpen. De wetenschap daarrond is duidelijk en goed begrepen.

Je moet echt geen 20.000 jaar terug gaan om groeiende gletsjers te hebben. Tijdens de kleine ijstijd (ong. 1550-1850) waren de gletsjers in de Alpen in volle groei. Die aangroei is een pak vroeger gestopt dan je zou mogen verwachten puur op basis van heersende temperatuur en neerslag (ze hadden toen ook al thermometers en wetenschappers die feiten verzamelden) omdat de uitstoot van fijn stof door de industriële revolutie op recordhoogte was (dat is dan weer een conclusie gebaseerd op een hedendaags model). En na een tijdelijke vertraging van het terugtrekken van de gletsjers tussen de jaren 50 en 80 van vorige eeuw (feiten) is het nooit zo hard achteruit gegaan met de gletsjers in de Alpen als tijdens de afgelopen 10 tot 15 jaar (feiten).

Dat zijn feiten, en over de oorzaken daarvan is er breed gedragen wetenschappelijke consensus. We begrijpen heel goed wat er gebeurt en waarom het gebeurt, we hebben het alleen nog moeilijk om te voorspellen wat alle langetermijn-effecten zullen zijn.

Die discussie is ten gronde gevoerd.
Klimaatopwarming is een feit; menselijke activiteit speelt daarbij een doorslaggevende rol; het (versneld) terugtrekken van de gletsjers in de Alpen is daarvan een rechtstreeks gevolg.

Als een studie het tegenovergestelde beweert van de heersende wetenschappelijke opvattingen mag zeker de vraag gesteld worden hoe dit verklaard kan worden.
Één mogelijkheid is dat (bewust of onbewust) vooral lokale effecten worden gemeten en er niet voldoende rekening gehouden is geworden met externe variabelen zoals de exponentiële groei van kunstsneeuw. Het kan ook dat binnen het bestaande model van globale opwarming lokale eilanden zitten die een tegenovergestelde trend tonen (zie ook Simpson’s paradox). Weer een andere mogelijkheid is dat de heersende wetenschappelijke consensus het niet bij het rechte eind heeft, maar dan kan je maar beter met solide bewijzen komen.

En dan betwijfel ik persoonlijk toch dat deze studie dat laatste gaat aantonen…

Dit zegt wel genoeg:

null

Not all who wander are lost

There are lies, dammed lies and statistics. Dit lijkt me duidelijk een ‘slager keurt zijn eigen vlees’-onderzoekje. Data zijn zó makkelijk te manipuleren…bovenstaand grafiekje zegt inderdaad genoeg

Lijk mij toch ook niet echt betrouwbaar (de liftbedrijven :-D)

Nu toch dit eventjes vermelden:
Binnen de wetenschappelijke wereld bestaat er niet zoiets als een “wetenschappelijke consensus”

En misschien interessant om te bekijken voor diegene die geïnteresseerd zijn in het “global warming” fenomeen:


My 2 cents::
Is er een verandering van het klimaat ? Uiteraard, verandering kan ook niet anders binnen een systeem van chaos.
Is de mens verantwoordelijk ? Nee, wel medeverantwoordelijk zoals elk onderdeel van de natuur.
De mens is gewoon weer zo arrogant om te denken zichzelf buiten de natuur te plaatsen en de arrogantie te hebben deze te kunnen en willen beïnvloeden en de “planeet te redden” (omg).

En natuurlijk hebben de politici hierin weeral een middeltje gevonden om ons, het domme gepeupel, meer geld uit onze zakken te halen door angst in te boezemen en ons voor te houden dat we eventjes het klimaat (van de hele wereld) gaan kunnen regelen.

Herinnert er zich nog iemand het begin van een mogelijke ijstijd tijdens de oliecrisis ('73 - Thatcher) ?
Trouwens., nu ik eraan denk … we zouden al lang zonder olie moeten zitten of niet ?.
Nog iemand iets gehoord over de zure regen waardoor we zelfs, tegen 2010 ongeveer, niet meer buiten in de regen zouden kunnen lopen en alle bomen zouden bruin worden en sterven ('80 (Kopenhagen)
Ozongat iemand ?

Door angst te creëren krijg je blijbaar veel gedaan van het gepeupel en is het gemakelijker om extra taksen in het leven te roepen.

Je verwart een politieke agenda met wetenschap. Dat iets niet meer op de agenda staat, wil niet zeggen dat het geen issue meer is. @S_t_e_v_e

Tijd voor een uitpakparty?!

There are lies, dammed lies and statistics. Dit lijkt me duidelijk een ‘slager keurt zijn eigen vlees’-onderzoekje. Data zijn zó makkelijk te manipuleren…bovenstaand grafiekje zegt inderdaad genoeg

SkiBeppie op 21 dec 2018 11:12

Klopt. Jammer dat manipulatie aan beide kanten plaatsvindt. Zo hou je die hele klimaatdiscussie lekker gepolariseerd…

Er valt genoeg over te zeggen en te ontdekken in deze toch jonge tak van wetenschap, maar dit soort klimaatdiscussies eindigen toch steeds weer in moddergooien en oneigenlijke argumenten (over en weer).

Of dit bewuste onderzoekje klopt valt niet te zeggen nu het onderzoek zelf niet te vinden is…Wel wat opmerkingen over dat de conclusie zou kloppen als je naar die dertig jaar kijkt, maar als het over 35 jaar zou gaan de conclusie anders zou zijn. Citaat:
“Het onderzoek, waaruit bleek dat de temperatuur in de Tiroler skigebieden de afgelopen 30 jaar gedaald is, is gedaan in opdracht door de liftmaatschappijen. De resultaten kloppen, maar het is slechts de halve waarheid volgens klimaatonderzoeker aan de universiteit van Innsbruck Wolfgang Gurgiser. Als je de afgelopen 30 jaar bekijkt is er weliswaar een temperatuurdaling in de winter te zien, maar als je de afgelopen 35 jaar had bekeken, had er een ander beeld tevoorschijn gekomen.”

Zie hier: https://skiinformatie.nl/was-het-onderzoek-naar-dalende-temp…
Maar ook dat is weer zonder onderbouwing…
Maar deze man zegt dus wel dat over de afgelopen 30 jaar de winter kouder is geworden…Dan kun je die vijf jaar daarvoor wel weer meepakken, maar ook dat zou manipulatief zijn…

Daaruit zou je de voorzichtige conclusie kunnen trekken dat ook de wetenschappers niet helder hebben welk effect waar en in welke mate nu eigenlijk op gaat treden…

Nog genoeg te onderzoeken dus.

En voor wie het onderzoek zelf lezen wil:

https://www.zukunft-skisport.at/site/assets/files/1019/studi…

Ik zou zeggen lees het en begin dan pas met schieten.
wat mij in ieder geval opvalt:

  • sneeuwdek blijft (licht) langer, maar mede dankzij kunstsneeuw
  • winters laatste 30 jaar kouder, maar zomers (veel) warmer dan voorheen.

Plaats een reactie