Fischer the Curv GT

Ben op zoek naar een nieuwe ski, na jaren met plezier op de Fischer Superior Pro’s te hebben geskied.

The Curv spreek me erg aan, en qua karakteristieken lijkt het voor mij snel een uitgemaakte zaak: The Curve DTX.

Nu zie ik in sommige reviews The Curv GT voorbij komen. 80mm onder de voet klinkt voor mij erg “spannend” als je van 72mm komt.
Echter lees ik in die reviews eigenschappen als “iets vergevingsgezinder” en “lekker aan het einde van de dag door verspoorde/Slush sneeuw skiën”.
Ik hou van heerlijk knallen en technisch skiën, maar er zijn dagen bij dat het van 15:00u ook een tandje rustiger mag tot aan het einde van de dag.
Dan klinken zulke eigenschappen natuurlijk lekker.

Lang verhaal kort, heeft iemand op beide skies gestaan, en wat is je mening?

Ja ik heb op beide ski’s gestaan. De GT is inderdaad net een tikje meer ‘mellow’ dan de DTX. Iets breder (lekker in slush of zachte sneeuw), maar wel de demping en stabiliteit en grip die je ook bij de gewone Curv krijgt (die met raceplaat e.d.). Dus inderdaad zowel precies en stabiel als easy-going vanwege de rocker en breedte.
De DTX voelt wat stijver aan. Op strakke ijzige kunstsneeuwpistes echt een heerlijke ski, maar wat struikelig-stijf (minder smooth) in lastiger omstandigheden. Dan kost het meer energie, techniek en voor veel mensen kracht (bij mij althans, als de techniek niet toereikend is) om ze te skiën. Meer dan de GT in ieder geval.

Thx @gigi!

Als ik je verhaal goed begrijp ligt de GT dichter bij de superior qua stijfheid.

Mijn grootste “zorg”, is het een grote stap van 72mm naar 80mm onder de voet (op de piste)?

Die stap is niet zo groot. Je voelt het wel, maar het went heel snel. Hoe harder de piste, hoe meer je het voelt. Maar je zal blij zijn na de koffie. Beloofd.

Haha, duidelijk…

Hoe verhouden de gt en superior zich van elkaar…
De gt stijver neem ik aan?

Thx @gigi!

Mijn grootste “zorg”, is het een grote stap van 72mm naar 80mm onder de voet (op de piste)?

William op 21 dec 2018 10:49

80mm is prima te skiën op de piste.

Ik heb zelf Head i.Supershape Titans, 80mm onder de voet, met slalomtaillering. Hij blijft een supersnelle kantenwissel houden en doet niet echt onder voor echte slalomlatten. Grote voordeel is dat hij véél makkelijk door hobbels, slush en zachte sneeuw ragt.

80mm is echt prima voor op de piste. zeker met the curv ski’s, dat zijn toch al technische skis met veel piste performance. Als ik 1 paar alleskunner ski’s zou hebben zou de GT hoog op mn lijstje staan.

Ben wel redelijk overtuigd van de GT’s.
Nu de hamvraag: 168 of 175
Ben zelf 180 en 77kg

175 dan, zeker.

Absoluut 175

Nogmaals dank voor de snelle en kundige reacties!! Zijn de GT’s net zo stijf als de superior, of hoe ligt die verhouding?

GT is net iets stijver. Maar heeft ook meer rocker. Verder lastig te vergelijken, appels en peren.

Plaats een reactie