Carve/piste - ski alternatief voor Fischer Motive 76 -- Fischer Progressor?

Ik heb de (Fischer Progressor-11 schoenen en) Fischer Motive 76 - 161cm ski’s nu 4-5 jaar en ik vind het fijne ski’s.

Alleen ik wil graag wat meer gaan focussen op de carve/bochten techniek en hiervoor wat “echte” piste ski’s aanschaffen en de Motives bewaren voor de sneeuw dagen.

Ik ben een fanatieke skier, ik ski nu 8 jaar waarvan gemiddeld twee weken per jaar naar de sneeuw. Ik ski alle pistes en volgens mede-skiers kan ik mezelf tot de gevorderder skier rekenen.
Ik focus graag op technisch skiën i.p.v. hard en snel skiën, (al is dat soms ook leuk).

Ik heb de Fischer progressor ski F18 en F19 gezien, zouden jullie deze ski aanraden? en dan de 18 of 19?
(Lengte: 173cm, gewicht; 62kg.)

Als je wat technischer wil gaan skiën dan zijn de Progressors inderdaad heel geschikt. De F18 heeft carbon erin en is vooral lekker in korte levendige bochten; de F19 heeft metaal erin, is wat gedempter, rustiger en wat meer voor de lange bochten op wat meer snelheid. Kan beiden, is een kwestie van voorkeur. De F18 zou ik in 167 nemen, de F19 in 170.

Wat Gigi zegt.
Ik heb zelf de F18, ben er zeer tevreden over. Moest ik telkens ik dat zeg of wanneer ik de ski aanraad 10 euro krijgen dan had ik ze al terugverdient. 😂😉

*bericht bewerkt door bartvwg op 23 dec 2018 16:50

Bla, bla, bla.

Bedankt voor de tips!
@GiGi, waarom zou je die lengtes aanraden? Die zijn behoorlijk langer dan mijn huidige ski’s.

Bedankt voor de tips!
@GiGi, waarom zou je die lengtes aanraden? Die zijn behoorlijk langer dan mijn huidige ski’s.

tombr24 op 23 dec 2018 18:56

Omdat die ski’s gemaakt zijn om op die lengte te skiën met iemand van jouw profiel. Dat je huidige ski veel korter is en waarom moet je aan de verkoper/verhuurder van destijds vragen.

Met 62kg zou ik eerder neigen naar de F18. En ja 167 zou echt de beste lengte zijn. Zo is die ski bedoeld. Die motive had eigenlijk wel een maatje langer gemoeten.

Thnx!

Iemand een idee wat ik ga merken in ski gedrag van de ski’s mocht ik gaan voor de F18-167, in vergelijking tot de Motive ski’s?

De Progressors zijn meer snappy en direct.

@GiGi Wat bedoelt u met “snappy”?

Daarnaast zie ik dat er twee F18’s zijn;

  • F18
  • F18 allride

Iemand enig idee wat her verschil is?

Die twee ski’s zijn identiek. Alles wat F18 heet is die ski, uit welk jaar dan ook. Snappy wil zeggen energiek, met wat directheid. Niet sloom. Zoek het maar eens op in een Engels woordenboek.

Geen verschil. Allride is de bindingsplaat. Alle F18s hebben die.

Het verschil is enkel het jaar 17-18 t.o.v. 18-19 dacht ik. En de prijs natuurlijk. En de bindingsplaat idd. 👍

*bericht bewerkt door bartvwg op 24 dec 2018 12:23

Bla, bla, bla.

Ik heb zowel de Progressor 900 als de Motive 80 en zie dat je, net zoals ik, vrij licht bent. Ik zelf ben 1.88 en 67kg.

Mijn ervaring met beide ski’s is dat de Progressor meer input vereist door de stalen kern. De overschakeling naar de Motive was dan ook een ware openbaring. Hier zit geen stalen kern in en is daardoor veel makkelijker te skien. Je hoeft minder kracht te zetten om de ski de bocht door te ‘drukken’ zeg maar. Ik ben zelf meer een technische skiër dan dat ik het van kracht (en gewicht) moet hebben.
Ik heb er meer ski plezier van gekregen en steile hellingen gaan nu vele malen beter. Klinkt misschien gek, maar het is wel zo :)

Heb de motives wel in de langste 182cm variant. En qua stabiliteit bij hoge snelheden doen ze, voor mij althans, niet onder aan de Progressors. Net zo stabiel en zeker.

Dan zou de F18, zoals al aangegeven hier boven, dus ook beter passen mijns inziens.

De Progressor 900 is wel zowel stijver en zwaarder te skiën dan de F19 en al helemaal dan de F18. Niet echt een goeie vergelijking.

Interessante input bedankt! Ik ga eens op zoek naar een mooie aanbieding.

Iemand toevallig tips voor betrouwbare (internationale) websites?

https://www.xspo.de/artikel/fischer-progressor-f18-2017/18.h…

Hier koop ik wel eens wat, prima webshop. En goeie aanbieding ook ;) via idealo.de of geishals.de kun je goeie aanbiedingen vinden.

https://www.ski-andmore.de/fischer-progressor-f18-smu-inkl-r…

Hier de F18 (2018/2019) voor € 289,95.
Geen ervaring verder met deze site. Maar aan de reviews op idealo.de te zien lijkt het mij een betrouwbare webshop.

https://snow-how.de/ski/allroundcarver/7759/fischer-progress…

Hier zelfde prijs. Hier wel ervaring mee. Vorige week maandagavond besteld, woensdag in de ochtend via DPD thuis bezorgd.

*bericht bewerkt door AdiDassler op 24 dec 2018 15:35

Niet lullen, skiën!!!

https://www.ski-andmore.de/fischer-progressor-f18-smu-inkl-r…

Hier de F18 (2018/2019) voor € 289,95.
Geen ervaring verder met deze site. Maar aan de reviews op idealo.de te zien lijkt het mij een betrouwbare webshop.

https://snow-how.de/ski/allroundcarver/7759/fischer-progress…

Hier zelfde prijs. Hier wel ervaring mee. Vorige week maandagavond besteld, woensdag in de ochtend via DPD thuis bezorgd.

AdiDassler op 24 dec 2018 15:33

Dat is dan een foutje van die websites want die ski is de F18 van vorig seizoen (alleen de print is anders)

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik lees geïnteresseerd mee en zie een groot prijsverschil op onderstaande site. Ben met name benieuwd wat ‘SMU’ betekent?

https://www.ski-andmore.de/ski-alpin/high-performance/?multi…

Geen idee die SMU maar volgens mij vergissen ze zich van modeljaar. 🤔

Bla, bla, bla.

Ik ben de dimensies van de Motives en de Progressor F18 wat gaan vergelijken. Maar deze lijken toch aardig op elkaar.

Na wat verdere speurwerk kom ik de Fischer Curve Ti tegen. Lijken qua dimensies wat anders dan de Motives.

Iemand ervaring met de Fischer curves in vergelijking tot de Motives en de Progressors?

Staar je niet blind op de cijfertjes of op de constructies. De ski’s verschillen toch wel wat. De Motives zijn beter in zachte sneeuw en op minder hoge snelheden, de Progressors zijn wat pittiger en met meer grip, de Curv TI is heerlijk gedempt, maar met een iets grotere radius dan de cijfers doen vermoeden. Heerlijke ski voor cruisen op snelheid, wat minder voor vinnig technisch skiën. Daarvoor zou ik de Progressor nemen.

Disagree😉 ik ervaar het precies omgekeerd. Ik vind de Curv Ti veel preciezer en speelser dan de progressors en in het algemeen energieker, juist in korte bochten. De progressor zijn wel iets vriendelijker in slush/buckels. Misschien toch die 20 kg verschil😆

Ik ken zowel de Motive 76 van enkele jaren geleden als de F19. Die laatste heb ik zonet een weekje geskied. GiGi’s vergelijking is ook mijn ervaring. De Progressors zijn goede allrounders, beetje SL en GS ski door elkaar en ietsje breder onder de voet. Volgens mijn beperkte kennis situeer ik ze zo ergens tussen een all mountain en pure piste / race ski. De Motive76 is een woodcore en daardoor minder stabiel op snelheid. De F18 is al iets stijver en stabieler (carbon), en met de F19 doe je daar nog een schepje bovenop vanwege het metaal. Zo kan je het misschien ook bekijken. Ik ken ook de Rossignol AT, die min of meer met de F18 te vergelijken valt. Voor mijn stats is dat type ski net iets te licht, maar met jou stats is dat misschien wel een goede keuze, al kan de F19 ook makkelijk.

Verder heel tevreden met de F19. Het enige minpuntje is dat die zo breed inzetbaar is, dat ie ook wat karakter mist. Afhankelijk van wat je zoekt, kan de F19 ook net niet goed genoeg zijn. Ik had me aan een pittige rebound verwacht, beetje race ski stijl, maar dat doet die dus niet. Je kan natuurlijk ook niet alles willen in 1 ski en als je het geheel bekijkt: top all round ski voor de gevorderde skier waar ik enorm veel plezier aan beleefd heb.

Wellicht een noobie vraag, maar als ik een set ski’s bestel in een (niet-nederlandse) webshop wat is dan jullie ervaring mbt de afstelling en een bewijs je daarvan voor een eventuele (reis)verzekeringskwestie van een juiste ski-afstelling?

^^ goede ervaringen mee. Alleen ik schroef zelf de din waarde altijd verder omlaag, ik wil m heel laag.

Er zit meestal een briefje oid bij dat je de binding moet na laten kijken. Zij nemen geen verantwoordelijkheid ondat ze de ski niet met de schoen hebben kunnen afstellen. Wist nie eens dat dat bestond, bewijsbriefjes voor verzekeraar. Iemand ervaring mee?

Daar wordt denk ik het meetrapport mee bedoeld? Volgens mij wordt dat niet afgegeven bij ongebruikte bindingen.

Ik heb inmiddels mijn Elan’s Amphibio 11 (Intersport lijn) verkocht en de F18 besteld bij Ski and More. De DIN moet inderdaad nog ingesteld worden. Ben erg benieuwd hoe de ski’s mij gaan bevallen.

Bij de Oostenrijkse webshops (misschien ook andere) zit er een disclaimer bij. Zonder schoen kunnen ze de bindingen niet testen (uitweptest van de schoenen). De eerste maal ben ik naar mijn gebruikelijke shop gegaan die het geen Fischer verkoopt en daar de afstelling van de DIN en de test laten doen. Tegenwoordig doe ik die test zelf op het gevoel.
Bekijk eens of het toch niet voordeliger is om je ski lokaal te kopen als je dat certificaat echt nodig hebt. Die test was 40€ overigens.

*bericht bewerkt door Hupla op 31 dec 2018 09:52

Ik heb inmiddels mijn Elan’s Amphibio 11 (Intersport lijn) verkocht en de F18 besteld bij Ski and More. De DIN moet inderdaad nog ingesteld worden. Ben erg benieuwd hoe de ski’s mij gaan bevallen.

Klaasvaak038 op 31 dec 2018 09:05

Heb de mijne ook van bij S&M. Heb ze laten instellen bij As adventure. Was gratis en voor niks. 😉
Mij bevallen ze heel erg. 👍

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie