Hoe markeer ik mijn nieuwe ski's?

Ben al een beetje aan het pakken voor zaterdag, fijn de sneeuw in met mijn nieuwe Fisher’s! Moest ineens denken aan wat ik een jaar of 10 geleden meemaakte, zie onder. Een Engelsman ging er met mijn ski’s vandoor. Dus daarom nu de vraag: Hoe markeer ik mijn ski’s, zodat ik kan aantonen dat ze van mij zijn mocht iemand ermee vandoor gaan? Ik heb wel een soort nummer zien staan in de zijkant, is dat een uniek nummer?

2 jaar geleden: Saas Fee. Ik had net het jaar daarvoor nieuwe K2 ski’s gekocht. We zitten wat te eten onderaan tegen het dorp aan, we willen weer gaan skien en ik loop naar het rek waar ik m’n ski’s in had gezet. Ze staan er niet, je twijfelt even wat aan jezelf. Waar had ik ze dan neergezet? Door een stom maar gelukkig toeval zie ik een paar minuten na mijn zoektocht ineens een man met een klein meisje, hij met K2 ski’s over z’n schouders. Ik loop er naartoe; dat lijken mijn ski’s wel. Wat vertwijfeling, onzekerheid, ga ik de man aanspreken? Ik besluit het te doen, in mijn beste Duits. Blijkt het een Engelsman te zijn. What? These are mine, get lost! Ik word om een of andere reden zeker van mijn zaak. Deze man gaat er met mijn ski’s vandoor, dat gaat niet gebeuren.
Ik spreek hem nogmaals aan. Hij wordt kwaad en zegt dat ik zijn dochter bang maak. Ik zeg dat hij mijn ski’s heeft, enkele malen. Hij beweert dat hij ze heeft gehuurd in het dorp en dreigt letterlijk (!) met me op de vuist te gaan als ik niet oprot. Dilemma. Wat te doen?

Ik raak ze ook nog uit het oog. Even later zie ik ze gelukkig weer lopen. Ik spreek de man nogmaals netjes aan. Hij laat een bonnetje zien van de verhuur. “I was going to bring them back now, anyway.” Ik er achteraan.

Het verhaal eindigt bij de verhuur, in het souterrain van een sportzaak in de hoofdstraat. Hij legt de ski’s op de balie, ik sta er naast, de jongen achter de balie zegt: "“Die ski’s verhuren we helemaal niet.” De Engelsman moest in alle talen zijn excuses aan me maken. Meteen de volgende dag enkele merktekens, initialen e.d. aangebracht. Vooral geschrokken vanwege de fysieke dreiging, phieuw!

Ik heb dit jaar nieuwe Salomon’s gekocht. Meteen weer met stift en stickertjes in de weer, om maar ten alle tijde aan te kunnen tonen dat deze van mij zijn!

Binnenwerk op 8 jan 2013 21:59

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 25 dec 2018 12:34

Stickertjes, watervaste stift, mogelijkheden genoeg. Als je het niet te opvallend wil doen, merkje aanbrengen vlak achter je bindingen
Of je ski’s niet buiten laten staan.

Dat zou het productienummer moeten zijn, en uniek voor jou ski’s.

null

Deze bedoel ik

Met nagellak er iets op tekenen/schrijven ;)

Jep, lengte + productienummer. Nog mooi met wat nagellak markeren, eventueel een gps badge bij de binding verstoppen…

Ik zou er in ieder geval ‘links’ en ‘rechts’ opzetten.

Ik zou er in ieder geval ‘links’ en ‘rechts’ opzetten.

Drikus op 25 dec 2018 13:07

Why? Tenzij je slalomski’s met speciale punten hebt (dan hoef je er niks op te zetten), is een linker en rechterski vrij zinloos

Foto maken van het serienummer. Maar die heb je dus al. Je voornaam erop schrijven.

Of een minislotje meenemen.

Foto maken van het serienummer. Maar die heb je dus al. Je voornaam erop schrijven.

DrPhil op 25 dec 2018 13:19

En foto maken van de aankoopbon met het serienummer. Dus bij aankoop even vragen of ze het serienummer op de bon willen zetten.

Er zijn witte verfstiften te krijgen in een goede doe het zelf zaak, deze verf blijft heel goed zitten maar als je het eraf wil hebben dan is een doekje met remreiniger voldoende. Tast bij mijn skies het materiaal niet aan
Je kan ook op bijvoorbeeld bol.com zoeken naar edding paint marker, is een ander merk maar volgens mij het zelfde spul

Zoiets dus. Oprolbaar.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/0a26f6cb2760ce4b15f29617...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/5ecd116a36a1f1aad3bb63fa...

Zijn heel veel varianten van.

In mijn geval op mijn Atomic Redstar S9i:

  • foto’s van de ski’s gemaakt voor verzekering in dien nodig
  • naam sticker aan buiten zijde van beide ski’s
  • als ik ze weg zet dan wissel ik ski’s met mijn vrouw, dus geen complete set
  • bij apreski gaan ze op slot.

Voor mijn voldoende aan gedaan om diefstal te voorkomen.

Groeten, Harald

Slotje
En op mijn materiaal heb ik gewoon een label geplakt met naam email en telefoonnummer.
Als je geen label printer hebt gewoon een print op papier ook goed wat je met doorzichtig tape vast plakt, zorg dat de tape alle randen bedekt

null

Wat Harald zegt en nooit je skies als duo wegzetten. Altijd uitwisselen met een paar anderen.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb mijn ski’s zichtbaar en onzichtbaar gemerkt. Ook foto van serienummer en aankoopbon gemaakt.

Heb er naamstickertjes op geplakt die ik met een Dymo labelmaker heb gemaakt. En verder zet ik ze zelf altijd met zo’n klein ski-slotje vast aan de ski’s van mn vriend (kabeltje door de bindingen heen halen). Dan pakt een ander niet zomaar ‘mis’.
Overigens, zijn ook genoeg skiers die met een watervaste stift hun naam erop schrijven.

Bij mij zit het dymo label er al 8 jaar (en +/- 6000km) op. plakt dus prima :)

Trek je labels er niet zo af?

Plaats een reactie