Advies snowboard huur

Beste forum,
Ik ga maar 1x per jaar 4-5 dagen boarden en huur altijd een board. Dit jaar heb ik eigen schoenen gekocht, die met huren goed waren bevallen. Toch vraag ik me telkens af wat voor board het beste bij mij past. Ik huur meestal VIP en heb de laatste 2 keren een custom 162 camber board gehuurd. Dat ging op zich goed, maar op hogere snelheid op rood heb ik best moeite om dan nog technisch goede bochten te maken. Zwart pistes vermijd ik (te spannend en kost teveel energie). Mijn bochten op rood zijn nog geen strakke lijnen. Op blauw vind ik het wel lekker om beetje op snelheid te gaan en dan Worden de lijnen iets rechter. Heb denk ik in totaal 8 weken op een board gestaan en zie mezelf zeker niets als gevorderd, maar beginner is er echt wel vanaf.

Is het misschien beter om toch een goedkoper board te huren? Of bij de custom camber te blijven? Of is dat niet te adviseren met deze informatie. Mijn dank ik groot.
Nog 2 weken te gaan voor Ischgl! Gr Paul

Heb van sneeuwbaard onderstaande tips erbij gepakt…

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    182 lang, 84kilo.
  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    Denk niveau 5
  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Denk camber…
  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Beide
  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Alleen piste
  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Energiek. Hard werkend altijd actieve houding.
  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Met name custom camber
  8. Wat is je budget?

Voordeel van camber is dat het je wel dwingt om netter te boarden, waar een (hybride) rocker board je niet direct afstraft. Ik denk in dit geval dat je het eerder moet zoeken in je techniek nog wat verder verbeteren. Maar steile pistes doe ik ook met geschoven bochten hoor :)

Een Custom is super om te carven. Een ander board gaat je niet helpen om technisch beter van rood af te komen. Door die camber is het wel wat lastiger om geslipte bochten te maken. Misschien kan je vragen of ze ook de flying v hebben. Die draait wat makkelijker, maar dat gaat enigszins ten kosten van je edge hold.

Cliché maar de echte oplossing zit niet in een ander snowboard, maar in je techniek verbeteren.

Cliché maar de echte oplossing zit niet in een ander snowboard, maar in je techniek verbeteren.

HarmN op 27 dec 2018 13:54

Idd. probeer 1 of 2 ochtenden een privéles te boeken. Het kost een paar centen maar je hebt er jaren plezier van.

Übung macht den meister!!!

Voordeel van camber is dat het je wel dwingt om netter te boarden, waar een (hybride) rocker board je niet direct afstraft. Ik denk in dit geval dat je het eerder moet zoeken in je techniek nog wat verder verbeteren. Maar steile pistes doe ik ook met geschoven bochten hoor :)

Tiny-M op 27 dec 2018 13:41

Thanks! Ja techniek is natuurlijk het beste om te verbeteren. Ga net als vorig jaar paar uurtjes prive les boeken, dat werkte super.

Een Custom is super om te carven. Een ander board gaat je niet helpen om technisch beter van rood af te komen. Door die camber is het wel wat lastiger om geslipte bochten te maken. Misschien kan je vragen of ze ook de flying v hebben. Die draait wat makkelijker, maar dat gaat enigszins ten kosten van je edge hold.

Cliché maar de echte oplossing zit niet in een ander snowboard, maar in je techniek verbeteren.

HarmN op 27 dec 2018 13:54

Thanks! Is de flying V een rocker?
En met edge hold bedoel je denk ik als je rechtdoor gaat dat je dan niet te snel gaat pakken/happen?

Cliché maar de echte oplossing zit niet in een ander snowboard, maar in je techniek verbeteren.

HarmN op 27 dec 2018 13:54

Idd. probeer 1 of 2 ochtenden een privéles te boeken. Het kost een paar centen maar je hebt er jaren plezier van.

RFKANGOO op 27 dec 2018 23:39

Ga ik doen!
Dank allemaal voor de hulp tips. Ik blijf gewoon bij de camber custom en met eigen schoenen en paar uurtjes prive les zal ik wel weer wat stapjes kunnen maken!
Gr Paul

Doe maar geen flying-v als je al op een normale custom naar beneden komt. Investeren in techniek is dé manier.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Doe maar geen flying-v als je al op een normale custom naar beneden komt. Investeren in techniek is dé manier.

Sneeuwbaard op 29 dec 2018 23:41

Thanks Sneeubaard! Uurtjes privéles zijn geboekt! Nog 1 week en dan eindelijk weer eens boarden in Ischgl!

Een flying-V heeft chamber onder je bindingen, maar tussen je voeten in een stukje rocker. Met jouw opmerkingen over wat voor boarder je bent en wat je er mee wilt, past denk ik een chamber bord goed.
Met Edge-hold wordt bedoeld de mate waarin een bord een gesneden bocht kan houden. Chamber borden zijn hier voor geschikt, omdat de spanning zorgt dat zo’n groot mogelijk deel van de kant in contact blijft met de sneeuw. Bij rocker of rocker hybriden ‘helpt’ het bord hier veel minder mee.

Een flying-V heeft chamber onder je bindingen, maar tussen je voeten in een stukje rocker. Met jouw opmerkingen over wat voor boarder je bent en wat je er mee wilt, past denk ik een chamber bord goed.
Met Edge-hold wordt bedoeld de mate waarin een bord een gesneden bocht kan houden. Chamber borden zijn hier voor geschikt, omdat de spanning zorgt dat zo’n groot mogelijk deel van de kant in contact blijft met de sneeuw. Bij rocker of rocker hybriden ‘helpt’ het bord hier veel minder mee.

Tosti op 2 jan 2019 12:03

@Tosti dus je bedoelt dat ik beter bij de custom camber (chamber?) kan blijven? Veel dank voor de extra uitleg.

Flying-V ligt qua gevoel onder de voeten erg dicht tegen een echte rocker aan, wat dan weer een beetje aan de andere kant van het snowboardspectrum ligt dan een camber. Simpel gezegd drukt een rocker met het midden van het board het hardst op de sneeuw en tilt een rocker de tip en tail los van de sneeuw wat het board erg makkelijk laat draaien rond het midden, maar instabiel maakt op snelheid doordat beide uiteinden minder hard contact maken. Een camber tilt het midden juist op en geeft druk op beide uiteinden, wat resulteert in een plank die juist stabiel is op snelheid, maar allen met goede techniek goed te rijden is en tevens wat sneller afstraft.
Lukt het dus al om op een camberboard te rijden en heb je geen specifiek doel waar een rocker voor nodig is, gaat er wat mij betreft niets boven een camber (met eventueel een klein beetje rocker in de uiteinden)

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 05 jan 2019 23:02

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Flying-V ligt qua gevoel onder de voeten erg dicht tegen een echte rocker aan, wat dan weer een beetje aan de andere kant van het snowboardspectrum ligt dan een camber. Simpel gezegd drukt een rocker met het midden van het board het hardst op de sneeuw en tilt een rocker de tip en tail los van de sneeuw wat het board erg makkelijk laat draaien rond het midden, maar instabiel maakt op snelheid doordat beide uiteinden minder hard contact maken. Een camber tilt het midden juist op en geeft druk op beide uiteinden, wat resulteert in een plank die juist stabiel is op snelheid, maar allen met goede techniek goed te rijden is en tevens wat sneller afstraft.
Lukt het dus al om op een camberboard te rijden en heb je geen specifiek doel waar een rocker voor nodig is, gaat er wat mij betreft niets boven een camber (met eventueel een klein beetje rocker in de uiteinden)

Sneeuwbaard op 5 jan 2019 23:01

Thanks! Ik ga gewoon proberen Burton custom camber te huren! Als ik in Iscghl weet te komen dinsdag…

Plaats een reactie